Gå til innhold

Lille Gizmo skal friste entusiastene


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Jepp. Jeg har kobler ofte gamle Nokia tlf. til Nagios bioksene så jeg får SMS om tjenester går ned etc. ved de forskjellige installasjonene. Dette i tillegg til logger som kan gi informasjon om hva som feilet når etc.

Praktisk, selv på hjemmenettverk (og morro om en interesserer seg for sånt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsåvidt, men da får du jo to steder å administrere. Jeg liker å bruke helt "dumme" AP's på WLAN porten til router og la den (f.eks. pfSense) ta seg av alt. DHCP, regler, schedules... alt ligger i router. Det gjør det til en dritt enkel jobb å bytte AP'et samt at du finner full oversikt (klienter, ip's, mac's, traffic) på ett sted.

 

Det eneste AP'et bør ha i tillegg til trådløs styring er VLAN i tilfelle en vil segregere ut ekstranett (f.eks. gjestenett) med egne regelsett.

 

Du kan sette ett AP punkt til å bruke DHCP fra router, da vil du få oversikt over alle som bruker AP'et i routeren.

Lenke til kommentar

Det kalles "DHCP Forwarding" og er noe jeg bruker, eneste jeg savner er en enkel og liten PFSense boks (Bruks-leketøy for meg :p ), men vi får se hvordan det blir når jeg flytter.

Hjemmenettverks planene mine begynner snart å kreve rack og SAN også, så prisklassene raser jo oppover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du kan sette ett AP punkt til å bruke DHCP fra router, da vil du få oversikt over alle som bruker AP'et i routeren.

Joda, det går. Det går teoretisk også mulig å lage et eget regelsett for en bestemt IP innen et interface, men det gjør regelsettet for selve interfacet himla komplisert. Jeg finner det langt bedre å la AP'et stå på et eget bein/interface/lan port i routeren.

 

Mht. DHCP, jeg kjører forøvrig et fast oppsett mht. IP's;

10.yyy.x.x (hvor yyy = Site number, gjerne hentet fra gateadresse om det passer).

Denne er segregert i 16 subnett hver med nettmaske 255.255.240.0 (/20). Teoretisk altså 16 ulike LAN's bak brannvegg/router.

Hver av disse 16 nettene (LANs) kan igjen deles i 16 stk /24 nett (maske 255.255.255.0). Det gir ulike separasjoner for ulike tjenester som nettverksbokser, servere, skrivere, dhcp etc.

Det gir f.eks DHCP til dynamiske klienter på "hoved" LAN'et (/23 nett) fra 10.yyy.10.1 til 10.yyy.11.250 og dynamiske klienter på WLAN'et (/23 nett) fra 10.yyy.26.1 til 10.yyy.27.250.

 

Jeg kan dermed ut fra IP adressene se hvor dingsen er koblet og hva den gjør. Jeg kan også gjette meg frem til de fleste IP'ene jeg trenger.

 

pfSense 2.0.x er også genial mht regelsett alias inni et annet alias i kombo med scedules. Det gir deg i stand til å sette opp relativt dype regelsett/roller til IP-aliaser på null-komma-svisj. F.eks; Kl 23:00 sperres facebook for person x... *host* kontrollfrik *host*.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg klarer ikke helt å se hvor den skiller seg ut fra mengden.

Akkurat denne ikke annet enn som veldig liten x86.

 

Jeg er forøvrig litt enig i tanken om spesialisering. Disse "lage liten dingse-boms"-gutta burde laget noe mer spesialisert utvalg;

  • En med mange RJ45 = Router/Nettverksdings.
  • En med bra gpx og mediatilkobling = Stuedings.
  • En masse tilgjengelige disk porter = NAS dings.

Disse små alt-mulig-kortene blir liksom bare nesten gode til det meste.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Leste litt mer om den og leste noe om Sage's SmartProbe JTAG som gir deg en ekstra RJ45, vet ikke hvor mye speed eller latency du til få gjennom interfacet den er connected med, også kan vi egentlig connecte gigabit via PCIe koster oss 10 dollar mer på ebay, samme med hvis du vil ha den som NAS, kan du koble til SAS kontrollere for disker, blir seff ikke rask lagring pga PCIe x1 og 100 mbit connection, men det vil jo være tilgjengelig.

 

Har ikke funnet noe Female->female PCIe kabler da? Noen som vet hvor en får taki det?

 

High speed connector til PCIe og de andre connectionene?

 

Den skal jo ha alt det her: http://electronicdesign.com/site-files/electronicdesign.com/files/uploads/2013/01/58441_fig4.jpg

 

Hvordan får jeg tilgang til det via den 64-pin connectionen?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Det å kunne kjøre windows på den er vel ikke noe å skryte av. Denne er jo tregere enn min første generasjons netbook som er treg som sirup med windows xp.

 

Så selv om det går an så blir det i praksis ikke kjørt windows på den. Da kan man likegodt kjøpe en Pi for 35 dollar. Og kjører man RiscOS på Pien har man et lynrask helt grafisk OS også.

Lenke til kommentar

Jeg ser mange sier den ikke passer deres bruk av ulike grunner. De hadde vært mer interessant å vite hvilken type bruk denne passer utmerket for? Jeg klarer ikke helt å se hvor den skiller seg ut fra mengden.

 

Med explorer board som følger med kan du f.eks styre DC motorer og stepmotorer. Da kan du fjærnstyre kamera, bygge en liten CNC eller kansje en 3Dprinter

Jeg ser mange områder for å leke med denne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...