Gå til innhold

Drive butikk - utdanning?


Madammerock

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er snart ferdig med VG3, og målet etter det er å starte opp kosttilskuddsbutikk, eventuelt også treningssenter

 

Det er definitivt en fordel med erfaring eller utdanning. Hvorfor skal folk komme til deg når det allerede er utrolige gode tilbud på kosttilskudd og treningssentre? Det er også et stort lovverk du må sette deg inn i.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at du eller absolutt burde ha utdannelse, men det er en fordel. Du må også vurdere om du er villig til å sitte noen år på skolebenken i forkant. Du kan selvfølgelig bygge opp bedriften mens du studerer. Det er mange vellykkede forretningsmenn som hoppet ut av utdanningen. Men det finnes studier innenfor blant annet Markedsføring, Varehandel, Entreprenørskap osv.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Er snart ferdig med VG3, og målet etter det er å starte opp kosttilskuddsbutikk, eventuelt også treningssenter

 

Du må ikke ha utdanning for å starte egen butikk, men det er en fordel. Det er allikevel mange gode eksempler på folk uten utdanning som har gjort stor suksess innen dette. Om du har planer om å starte eget treningssenter burde du ha utdanning som er relevant innen trening og kosthold, ihvertfall må de som skal fungere som instruktører ha det.

Lenke til kommentar

Dersom du skal drive butikk/treningssenter så må du sette deg inn i det aktuelle regelverket som er aktuellt for din bransje, ein god oversikt over kva regelverk du må forholde deg til finner du her:

http://www.regelhjelp.no/no/Finn-HMS-krav-til-din-bransje/Frisor-kroppspleie-og-helsestudio/

http://www.regelhjelp.no/no/Finn-HMS-krav-til-din-bransje/Detaljhandel/

 

I tillegg så har du økonomidelen, den vil variere litt etter kva type selskapsform du velger.

 

 

 

Det er ikkje formelle krav til utdanning, men det kan være at du må knytte til deg eller leige inn personer som har den rette detaljkunnskapen. Det er mykje som du må forholde deg til, og gjer du ein feil så har du plutselig arbeidstilsynet på døra som skriver ute store dagsbøter eller kanskje det er skatteetaten som finner noke som ikkje er slik som det skal?

 

Slike feil koster fort veldig mykje.

Lenke til kommentar

Ja jeg reiser til Bali i sommer for å utdanne meg til PT :)

Nå skal du vite at det er veldig mange som tar denne utdannelsen og jeg føler tittelen "personlig trener" snart er ganske mettet. Markedet er mettet og folk har ikke det enorme behovet for en personlig trener. Dersom du brenner inntens for det, så kan man selvfølgelig bli flink og ettertraktet, men på generelt grunnlag vil jeg si PT er en mettet tittel.

Kjenner flere som har vært på Bali og studert innen både PT og kosthold - kun en av disse jobber med dette den dag i dag.

 

Du må tenke over hvilke kostnader det er å etablere og drifte et treningssenter. Trenden nå er vel at større kjeder tar over her også (StaminaHOT, aktiv, SATS etc) og da blir det litt som å starte en dagligvarehandel eller elektrobutikk utenfor kjedene - du vil slite med konkuransen og markedsføringen de store fører.

Endret av Mantoius
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En utdannelse som personlig trener vil ikke nødvendigvis gi deg kunnskapen du trenger til å opprette et nytt treningssenter. Det spørs selvfølgelig hvor stort du satser. Skal du bare opprette et lite senter for venner og bekjente i nærmiljøet vil du trolig lykkes. Skal du derimot vokse og bli stor vil du trolig ikke lykkes. Det er ikke sikkert du nødvendigvis må vite hvordan man skal trene. Du må vite hva kundene ønsker. Det er ikke nødvendigvis det samme.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Du må tenke over hvilke kostnader det er å etablere og drifte et treningssenter. Trenden nå er vel at større kjeder tar over her også (StaminaHOT, aktiv, SATS etc) og da blir det litt som å starte en dagligvarehandel eller elektrobutikk utenfor kjedene - du vil slite med konkuransen og markedsføringen de store fører.

 

Trenden er ikke nødvendigvis slik. Folk ønsker et billig alternativ. Folk er ikke lenger villig til å betale opp mot 500,- i måneden for å trene. Folk oppsøker ikke nødvendigvis personlige trenere. Dette er mye av årsaken til at bindingstiden forsvinner hos de fleste. Folk ønsker frihet til å velge selv.

 

I dag kaprer billige treningssentre store markedsandeler. Mange har sett en trend der folk ønsker priser nede mot 199,- i måneden. Hvorfor betale store summer for PT og masse service når det eneste du ønsker er å treneegenhånd. Dette fører til at man må kutte kostnader slik som PT og annen service. Dette tjener de store penger på. Fresh Fitness er et eksempel. De er voksende i dag.

 

Konklusjon: jeg ser derimot er trend mot de billige treningssentrene. De store var voksende før, men ikke nå lenger. De store må finne måter å kutte kostnader, eller finne nye fasiliteter å tilby medlemmene. Hvis ikke vil de tape markedsandeler.

 

Husk at det finnes forskjellige segmenter i et marked. Noen ønsker kanskje trygghet med PT og annen service. Da sikter jeg mot de som er utrygge slik som eldre osv. Men jeg tror de fleste ser mot et billigere alternativ som mer attraktivt - der de kun kommer for å trene.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Det er ingen formelle hindre mot å starte og drive en forretning uten utdannelse, men sannsynligvis vil det gå veldig dårlig. Det finnes ingen spesifikk utdannelse som er overlegen på forretning. Hva som lønner seg kommer an på bransje og andre variabler. Å være utdannet nok til å starte og drive et lønnsomt treningssenter alene er nok nært umulig. Du vil trenge kompetanse innen økonomi, entreprenørskap, jus, markedsføring, ernæring og trening. Du må kjenne bransjen og markedet godt. Det er selvfølgelig ingen som innehar alt dette alene, men det du mangler selv, må du ansette noen andre til å gjøre. Erfaring vil også være like viktig eller viktigere enn selve utdannelsen. I tillegg bør du ha noe å falle tilbake på hvis forretningen viser seg å gå dårlig.

 

I dette perspektivet vil jeg tro at det er en tabbe for å ta PT-utdannelse i Bali i sommer. Personlig trener er ikke en beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg for PT, enten de har en doktorgrad innen medisin, kosthold og fysisk aktivitet eller aldri har løftet en vektskive før. Det finnes et utall akører som tilbyr såkalte PT-kurs som varer i et par uker. Alt du oppnår med dette er å kaste bort penger og tid. Det finnes langt flere såkalte PT-er med sommerkurs eller tilsvarende enn det markedet har bruk for. Et lite fåtall av dem kan tjene penger på kurset. Hvis du skal ha en kjangs til å hevde deg i konkurransen som PT, har du i hvert fall en femårig utdannelse innen helse, ernæring og idrettslære å gå i møte, og det må være på et anerkjent lærested.

 

En annen ting er at det faktisk krever enormt med jobb og midler for å starte en virksomhet. Fresh fitness, som ble nevnt, har regnskapstallene sine her: http://www.bdb.no/bedriftsinfo/Fresh_Fitness_AS/regnskap . Som du kan se, har Fresh fitness en aksjekapital på 2 mill kroner. Selskapet endte med et underskudd på 3,6 mill kroner det første året, og et underskudd på 4,5 mill kroner det neste, selv om Fresh fitness har kompetanse innen de områdene jeg nevnte i første avsnitt. Jeg tipper at du ikke har nødvendig startkapital rett etter videregående.

 

Jeg sier ikke at det er umulig å oppnå drømmen og starte et treningssenter en dag, men hvis man skal være realistisk, ligger den drømmen langt fram i tid. Skaff deg først en solid utdannelse. En MBA, for eksempel, kan være en brukbar, allsidig utdannelse når du vil drive forretning. Når du så har fått jobb og noen års arbeidserfaring, da kan du vurdere å spare opp en startkapital og starte din egen forretning.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

 

Har tenkt litt og funnet ut at jeg må avlyse, eventuelt utsette å starte treningssenter, men hva med nettbutikk? Hvor mye egenkapital tror dere man må ha for å starte en nettbutikk som selger kosttilskudd,treningsklær etc..? Bare å opprette nettsiden blir vel fort 10-20 k

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er ingen formelle hindre mot å starte og drive en forretning uten utdannelse, men sannsynligvis vil det gå veldig dårlig. Det finnes ingen spesifikk utdannelse som er overlegen på forretning. Hva som lønner seg kommer an på bransje og andre variabler. Å være utdannet nok til å starte og drive et lønnsomt treningssenter alene er nok nært umulig. Du vil trenge kompetanse innen økonomi, entreprenørskap, jus, markedsføring, ernæring og trening. Du må kjenne bransjen og markedet godt. Det er selvfølgelig ingen som innehar alt dette alene, men det du mangler selv, må du ansette noen andre til å gjøre. Erfaring vil også være like viktig eller viktigere enn selve utdannelsen. I tillegg bør du ha noe å falle tilbake på hvis forretningen viser seg å gå dårlig.

 

I dette perspektivet vil jeg tro at det er en tabbe for å ta PT-utdannelse i Bali i sommer. Personlig trener er ikke en beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg for PT, enten de har en doktorgrad innen medisin, kosthold og fysisk aktivitet eller aldri har løftet en vektskive før. Det finnes et utall akører som tilbyr såkalte PT-kurs som varer i et par uker. Alt du oppnår med dette er å kaste bort penger og tid. Det finnes langt flere såkalte PT-er med sommerkurs eller tilsvarende enn det markedet har bruk for. Et lite fåtall av dem kan tjene penger på kurset. Hvis du skal ha en kjangs til å hevde deg i konkurransen som PT, har du i hvert fall en femårig utdannelse innen helse, ernæring og idrettslære å gå i møte, og det må være på et anerkjent lærested.

 

En annen ting er at det faktisk krever enormt med jobb og midler for å starte en virksomhet. Fresh fitness, som ble nevnt, har regnskapstallene sine her: http://www.bdb.no/be...ess_AS/regnskap . Som du kan se, har Fresh fitness en aksjekapital på 2 mill kroner. Selskapet endte med et underskudd på 3,6 mill kroner det første året, og et underskudd på 4,5 mill kroner det neste, selv om Fresh fitness har kompetanse innen de områdene jeg nevnte i første avsnitt. Jeg tipper at du ikke har nødvendig startkapital rett etter videregående.

 

Jeg sier ikke at det er umulig å oppnå drømmen og starte et treningssenter en dag, men hvis man skal være realistisk, ligger den drømmen langt fram i tid. Skaff deg først en solid utdannelse. En MBA, for eksempel, kan være en brukbar, allsidig utdannelse når du vil drive forretning. Når du så har fått jobb og noen års arbeidserfaring, da kan du vurdere å spare opp en startkapital og starte din egen forretning.

Unnskyld meg, men en MBA for å drive kostholdsbutikk og treningssenter? Virkelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...