Gå til innhold

Bli kjent med islam på 5 minutter.


Anbefalte innlegg

Religiøse lover

 

Når ordet sharia nevnes så tenker nok de fleste på de inhumane lovene man finner i religiøse stater som Saudi-Arabia og Iran. Sannheten er at islam er en lovreligion og troende muslimer følger sharia i sitt daglige liv. I sunni-islam hører alle til en av fire religiøse, rettsvitenskaplige skoler. Disse skolene utsteder stadig nye fatwaer, lover, som muslimer må blindt underkaste seg. Dette kalles for taqleed, blind følgelse.

 

De religiøse lovene er utledet fra to hovedkilder, koranen og hadithliteraturen. Koranen ble åpenbart for profeten Mohammed i løpet av 22 år, mens haditliteraturen er bekreftede vitnesbyrd på handlinger, uttalelser og samtykke gjort av profeten Mohammed. Disse tradisjonene startet av Mohammed kopieres og etterlignes av muslimer den dag i dag. For å forstå islam og de hellige lovene sharia, må man se nærmere på Mohammeds profetgjerninger og de realitene han ble konfrontert med.

 

Mohammeds profetgjerning

 

Mohammed ble født i Mekka i det sørvestlige Saudi-Arabia rundt år 570. Mekka lå i krysningspunktet for flere viktig handelsruter og dette ble avgjørende for at byen ble et sentrum for både handel og idol- og flergudsdyrking.

 

Mohammeds profetkarriere startet da han mottok sin første åpenbaring i år 610. Mohammed var uten makt og innflytelse, men han forsøkte etter beste evne å invitere sine medborgere i Mekka til sin nye sekt. Han begynte etterhvert å advare imot idoldyrking og flerguderi, noe som vakte harme i Mekka. Mohammed, sammen med de få han hadde greide å omvende, flyktet fra forfølgelse til oasebyen Medina i år 622. Medina var på dette tidspunktet preget av langvarig indre splid imellom to arabiske stammer og som hadde ulike allianser med tre ulike jødiske stammer. Mohammed ble invitert som fredsmegler. Sakte men sikkert begynte han nå å manøvrere seg til makt.

 

Muslimene begynte nærmest umiddelbart å rane handelskaravaner fra Mekka på vei til Syria i nord. Dette førte til det første slaget i muslimsk historie, slaget ved Badr i år 624. Nye slag med Mekka fulgte med varierende suksess, men i år 630 var presset på Mekka blitt så stort at de gav opp uten kamp. Mohammed gav nå alle arabiske flergudsdyrkere valget mellom døden og å underkaste seg islam. Ved sin død i år 632 var hele Arabia samlet og felttog imot det Østromerske og Det Persiske Riket allered under oppmars. Allerede i år 633 hadde perserne tapt det som er dagens Irak, mens Perserriket falt fullstendig sammen i år 644 etter en toårig- kampanje fra muslimene. Østromeriket holdt bedre stand men måtte gi avkall på hele Syria etter en krig som varte fra 634-638. Gjentatte kampanjer, inkludert mange beleiringer av Konstantinopel, skulle følge de neste 800 år.

 

Litt om jødene

 

De tre jødiske stammene i Medina fikk en sentral plass i Mohammeds utvikling som maktpolitiker. De første årene i Medina forsøkte Mohammed å få jødene til å aksptere ham som profet. Da han ikke lyktes, så vendte han seg imot dem i tur og orden. Etter slaget ved Badr ble den første jødiske stammen utvist. De fikk beholde sine liv i bytte imot å forlate sine eiendeler unntatt det de kunne bære. Noe lignende skjedde med den neste stammen, mens den tredje, Banu Qurayza, ble massakrert i år 627. Mennene ble halshugget, mens kvinner og barn ble tatt som slaver.

 

 

 

Koranen

 

Koranen anses av islam som perfekt og ordene i sin arabiske form er Guds egne. Koranen er ikke skapt men har alltid vært en del av Guds indre dialog, selv før Gud skapte jorden. Korankapitler som kom til Mohammed i Mekkatiden reflekterer omstendighetene han befant seg i. Det er gjerne poetiske advarsler imot idoldyrking og flerguderi. Kapitler fra Medinaepoken har den lovgivende kraften, fordi i henhold til islamsk rettsvitenskap så abrogerer(overskriver) de kapitlene fra Mekkatiden når det er motsigelser. Disse kapitlene blir mindre og mindre tolerante i takt med at Mohammed og muslimene tar til seg mer og mer makt.

 

 

Hadith

 

Observasjoner fra følgesvennene av tradisjonene startet av Mohammed er samlet i hadithliteraturen. De ble først skrevet ned over 100 år etter Mohammeds død, og er derfor basert på muntlige overføringerkjeder, såkalte isnader. Påliteligheten til hver hadith veies nøye hver for seg. En typisk hadith kan beskrive at Mohammed likte å sove med hånden støttende til kinnbeinet. Dermed vil millioner av muslimer verden over forsøke å sove på denne måten, fordi hans tradisjoner er rettningsgivende. Ved et annet tilfelle sa Mohammed ifølge en hadith at muslimer ikke skulle sove på magen, og dermed er dette haram (forbudt) i islam.

 

Sharia

 

Koranen og hadithliteraturen er primærkildene for sharialovene. Ved å kjenne til Mohammeds liv og til disse to kildene for islamsk, hellig lov så er man forstår man islam mye bedre..Håper det hjalp :)

Endret av Ergod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde være ulovlig med presentasjoner av religioner på diskusjon.no. De som vil vite noe om Kristendommen, Jødedommen, Islam eller andre religioner oppsøker dem selv.

 

Vi diskuterer religion på forumet og jeg forsøker bare å dele min forståelse av islam. Så lenge du holder deg til temaet, islam, er du velkommen til å kritisere mine tolkninger eller til å komme med egne innspill.

Endret av Ergod
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Vi diskuterer religion på forumet og jeg forsøker bare å dele min forståelse av islam. Så lenge du holder deg til temaet, islam, så er du velkommen til å kritisere mine tolkninger eller til å komme med egne innspill.

Jeg synes bare at promotering av religion ikke hører hjemme på et "åpent" forum.

Lenke til kommentar

Jeg synes bare at promotering av religion ikke hører hjemme på et "åpent" forum.

 

Jeg promoterer ikke. Jeg mener at jeg skriver nøkternt og kritisk om islam. Min hovedhypotese er at muslimer kopierer/etterligner vanene og oppførselen til Mohammed .

Endret av Ergod
Lenke til kommentar

La meg se om jeg forstod første innlegg riktig. her er min oppsummering:

 

Sharia lover inneholder innhumane lover, disse lovene må følges da man i islam følger lover.

Dere har noen bøker, og dere har han Mohammed kammeraten, som på ingen måte må sammenlignes med Genghis Khan da han var Mohammed.

Jødene trodde ikke på Mohammed, så han gikk til krig mot jødene, og slaktet 1/3 av mennene og tok 1/3 av kvinner og barn som slaver.

Koranen er arabisk fordi det er eneste språket gud kan, den er perfekt men har noen selvmotsigelser så derfor har vi lover som fixer dette problemet.

Det er også disse andre tekstene, som ble notert ned et århundre etter det andre, de omfatter viktige ting som hvordan man sover, men det var ikke noe hastverk med å få det ned i tekst da det bare er noen lover.

Og nevnte jeg at lover er det viktigste med religionen...

 

Forstod jeg det riktig? Jeg måtte lese ganske fort for å bli ferdig på 5 minutter så jeg kansje gikk glipp av noe, informer meg gjerne da.

 

Og når jeg ser igjennom sammendraget i mine notater kan jeg ikke unngå å spørre meg selv: Var dette hva du følte var viktig å informere om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et diskusjonsforum, så her er min mening.

 

Islam på fem sekunder:

 

Pedofil landeveisrøver som ble hærfører og diktator.

Muslimer 1500 år etterpå ønsker å følge hans eksempel.

=Forutsigbart resultat

 

Det er forsåvidt en grei oppsumering, men jeg tror kanskje at du undervurderer momentumet til islam. Skal islams frammars håndteres så må man vite både svakhetene og styrkene. Og styrken er formidabel..

Endret av Ergod
Lenke til kommentar

La meg se om jeg forstod første innlegg riktig. her er min oppsummering:

 

Sharia lover inneholder innhumane lover, disse lovene må følges da man i islam følger lover.

Dere har noen bøker, og dere har han Mohammed kammeraten, som på ingen måte må sammenlignes med Genghis Khan da han var Mohammed.

Jødene trodde ikke på Mohammed, så han gikk til krig mot jødene, og slaktet 1/3 av mennene og tok 1/3 av kvinner og barn som slaver.

Koranen er arabisk fordi det er eneste språket gud kan, den er perfekt men har noen selvmotsigelser så derfor har vi lover som fixer dette problemet.

Det er også disse andre tekstene, som ble notert ned et århundre etter det andre, de omfatter viktige ting som hvordan man sover, men det var ikke noe hastverk med å få det ned i tekst da det bare er noen lover.

Og nevnte jeg at lover er det viktigste med religionen...

 

Forstod jeg det riktig? Jeg måtte lese ganske fort for å bli ferdig på 5 minutter så jeg kansje gikk glipp av noe, informer meg gjerne da.

 

Og når jeg ser igjennom sammendraget i mine notater kan jeg ikke unngå å spørre meg selv: Var dette hva du følte var viktig å informere om?

 

Ja, de hellige lovene står sentralt i forståelsen av islam. Islamister ønsker at lovene, sharia, skal instituasjonaliseres i en islamsk stat. De mener de forfekter det "sanne islam".

Endret av Ergod
Lenke til kommentar

RWS er seffer'n på plass ja Gud forby om han kom 1milisekund for sent til samtalen

Kun person angrep, ikke et pip om trådens tema.... :no:

 

@TS: Hva mener du er islams styrke? Den uhemmede volden de er villige til å påføre andre som ikke tror på disse latterlige påstandene eller er det noe annet du tenker på?

 

Satt og snakket med den mellomste sønnen min om islam og problemene som hans generasjon garantert kommer til å støte på i møte med denne voldelige middelalder religionen og jeg kom til å tenke på at vi en eller annen gang må slutte å snu det andre kinnet til. Slutte å bøye oss baklengst hver gang disse ignorante himmel losene står og juger til oss på TV... Islam har ingen forståelse for godhet eller nestekjærlighet, for muslimer flest eksisterer det kun to typer mennesker har jeg inntrykk av, det er muslimer og det er alle de andre som ikke ser islams storhet og slik kan man ikke møte med godhet, snillhet, forståelse eller nestekjærlighet, for det kommer aldri til å bli gjengjelt. Mulig at jeg generaliserer LITT her, but still...

 

Fortsetter islamistene i den gata de nå gjør, der de i det ene øyeblikket spytter på alt som ikke har med islam å gjøre mens de bruker vold og trusler for å tvinge andre til å gjøre som de vil (hyklere er de jo alle sammen når de forbanner norge og alt norsk i det ene øyeblikket og krever beskyttelse fra den samme staten i den neste...), så ser jeg ingen annen utvei enn å møte de på samme måte jeg. Øye for øye liksom og tann for tann... Det er det eneste disse feigingene skjønner tydeligvis...

 

I dag sitter vi bare å venter på at en eller annen av disse ignorante idiotene skal stroppe på seg et bombe belte fullt av sprengstoff, rottegift og spiker og sprenge eet eller annet fullt av folk, for som de blå øyde tullingene vi er klarer vi ikke å forstå at islamister ikke ser på godhet som godhet, men som en svakhet de både kan og vil utnytte.

 

Personlig tror jeg vi kommer til å få kjempe problemer ikke bare her i norge, men i hele europa med islam....

  • Liker 6
Lenke til kommentar

sterkt

Kun person angrep, ikke et pip om trådens tema.... :no:

 

@TS: Hva mener du er islams styrke? Den uhemmede volden de er villige til å påføre andre som ikke tror på disse latterlige påstandene eller er det noe annet du tenker på?

 

Satt og snakket med den mellomste sønnen min om islam og problemene som hans generasjon garantert kommer til å støte på i møte med denne voldelige middelalder religionen og jeg kom til å tenke på at vi en eller annen gang må slutte å snu det andre kinnet til. Slutte å bøye oss baklengst hver gang disse ignorante himmel losene står og juger til oss på TV... Islam har ingen forståelse for godhet eller nestekjærlighet, for muslimer flest eksisterer det kun to typer mennesker har jeg inntrykk av, det er muslimer og det er alle de andre som ikke ser islams storhet og slik kan man ikke møte med godhet, snillhet, forståelse eller nestekjærlighet, for det kommer aldri til å bli gjengjelt. Mulig at jeg generaliserer LITT her, but still...

 

Fortsetter islamistene i den gata de nå gjør, der de i det ene øyeblikket spytter på alt som ikke har med islam å gjøre mens de bruker vold og trusler for å tvinge andre til å gjøre som de vil (hyklere er de jo alle sammen når de forbanner norge og alt norsk i det ene øyeblikket og krever beskyttelse fra den samme staten i den neste...), så ser jeg ingen annen utvei enn å møte de på samme måte jeg. Øye for øye liksom og tann for tann... Det er det eneste disse feigingene skjønner tydeligvis...

 

I dag sitter vi bare å venter på at en eller annen av disse ignorante idiotene skal stroppe på seg et bombe belte fullt av sprengstoff, rottegift og spiker og sprenge eet eller annet fullt av folk, for som de blå øyde tullingene vi er klarer vi ikke å forstå at islamister ikke ser på godhet som godhet, men som en svakhet de både kan og vil utnytte.

 

Personlig tror jeg vi kommer til å få kjempe problemer ikke bare her i norge, men i hele europa med islam....

 

Islams styrke er at den som ideologi er veldig pragmatisk, opportunistisk og tålmodig. Samtidig er islamske samfunn lukkede og fungerer i Vesten parallelt med vertskapssamfunnet. Det hele går tilbake til profeten Mohammed som med politisk kløkt manøvrerte seg til å herske over hele Arabia.

 

Selv bankvirksomhet er regulert av de hellige sharialovene og skjulte pengeoverføringer over landegrenser går igjennom det æresbaserte hawalasystemet.

 

Det er lett å undervurdere islam fordi så mye foregår i det skjulte, også i Norge.

 

Av egen erfaring så kan jeg si at jeg har blitt opplevd å bli spionert på av muslimer. Det skjedde svært diskret og uten at det var lett å oppdage for omverdenen. Mannlige muslimer anser seg selv som et del av et brorskap og de kan når behovet kommer oppføre seg meget organisert. Dette brorskapet er for øvrig nevnt flere ganger hadithliteraturen.

 

Min egen mistanke, basert på egne opplevelser, er at muslimer gjerne søker jobber hvor de er i posisjon til å spionere. For eksempel jobber som Taxi-sjåfører, vektere, sykepleiere, leger, bankfunskjonærer og lignende. Jobber som gir liten firhet til å observere og spionere, som togfører eller veiarbeider, er langt mindre populært blant muslimer.

 

Jeg personlig har opplevd hvor utspekulert de kan oppføre seg. Det er derfor jeg vil advare sterkt imot å undervurdere islam.

Endret av Ergod
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at islam og andre religioner er overtro og burde avskaffes. Når det er sagt så virker det som om dere ikke tenker på at det store flertallet muslimer (og andre religiøse) vil leve i fred og holde på med sitt. Det er faktisk veldig få muslimer som ønsker verdensherredømme, brutale sharia lover, død over vesten osv. Akkurat som de fleste kristne er de bare religiøse fordi det passer seg. Men disse blir ikke hørt.

 

(Dessuten vil dette (marginale) ekstreme miljøet reduseres over tid dersom vesten holder seg i vesten).

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at islam og andre religioner er overtro og burde avskaffes. Når det er sagt så virker det som om dere ikke tenker på at det store flertallet muslimer (og andre religiøse) vil leve i fred og holde på med sitt. Det er faktisk veldig få muslimer som ønsker verdensherredømme, brutale sharia lover, død over vesten osv. Akkurat som de fleste kristne er de bare religiøse fordi det passer seg. Men disse blir ikke hørt.

 

(Dessuten vil dette (marginale) ekstreme miljøet reduseres over tid dersom vesten holder seg i vesten).

 

Fakta sier noe helt annet. Det er bare å vise til seieren til det muslimske brorskapet ved valget i Egypt og støtten til islamistiske partier i andre muslimske land. Et annet tydelig tegn som står i sterk kontrast til det du sier er den utstrakte bruken av hijab i Norge.

 

Islam er både en militaristisk og totalitær ideologi som griper seg inn på alle områder i et menneskes liv.

 

Det kjempes i dag i Allahs navn borgerkriger i Syria, Mali, Sudan, Somalia og Afghanistan. Den religiøse staten Iran ønsker å utslette Israel og har lenge ført proxykrig i Libanon mens den religiøse staten Saudi-Arabia bruker oljepenger til å spre sin harde salafisme spesielt til konfliktområder rundt om i verden.

Endret av Ergod
Lenke til kommentar

Samtidig som det utkjempes kriger i nevnte land, sitter flesteparten av befolkningen og håper på fred :)

 

Poenget er at folk flest kommer i skyggen av maktsyke krigshissere, selv om de er et massivt flertall.

 

 

At egypterne valgte det muslimske brorskapet er ikke så mye verre en om vi valgte krf. Det betyr ikke at vi skal prøve å ta over verden med bibelen i hånda..

 

At Iran ønsker å "utslette" israel er ikke bare basert på religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...