Gå til innhold

Liten oppgradering av pc


Anbefalte innlegg

Hei, merker stort nå at pcen begynner å bli ekstremt gammel treig. Så tenkte en liten oppgradering.

Denne blir brukt mest til film, musikk, surfing og litt gaming her og der. Spiller ingen krevende spill, mest de gamle spillene, wc3, heroes of might and magic og minecraft osv.

Liker også å ha oppe mye på samme tiden uten at det går treigere, så tenkte ny prosessor, mer minne og eventuelt et nytt hovedkort.

Pcen er 6-7 år gammel og bygde den selv, har falt helt ut av hva som er bra og dårlig og nytt og gammel på markedet nå. Ikke minst sockets osv.

 

Skjermkortet er ikke så galt til mitt bruk tror jeg, nvidia geforce 9600GT, så tror ikke det må byttes. Vet heller ikke om jeg skal ha intel eller amd ? Har amd fra før av, og et abit fatal1ty AN9 32X. Vil ha en god prosessor, men vil ikke mye mer enn 2-3000 for alt dette, om det er mulig. Må også vite at det funker med vannkjøling på de nye prosessorene.

Minne har jeg ikke stort av, 2GB, så trenger vel en god del mer. Blir noen harde programmer (autodesk) i blant, også blandet med surfing og gaming.

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha hovedkort, CPU og RAM til 2000,- bør du velge et AMD FX oppsett. For 3000,- får du råd til et intel i5 oppsett.

Ville vurdert å kjøpe et nytt skjermkort også, skulle du finne på å teste et nytt spill er 9600GT langt fra kraftig nokk. For litt under tusenlappen får du et AMD HD 7770, eventuelt et AMD HD 7850 for 1300,-

Lenke til kommentar

Men hva er forskjellen på AMD og Intel prosessorer? AMD er billigere og litt dårligere?

Tror jeg står over skjermkort foreløpig, og eventuelt kjøper det senere når jeg merker det trengs. Men skjermkortet mitt går på PCI-Express om jeg husker rett, hva slags spor er det de nye kjører? For hvis de har en ny løsning for det så må jeg vel velge et hovedkort som har mulighet til begge?

 

Og hvor mye minne er veldig bra nå ?

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar

Det er fortsatt PCI-express som gjelder.

Det er nå PCIe 3 på nye maskiner, men fortvil ikke, PCIe 1 og 2 funkerere fint i PCIe 3 spor.

 

I øvre del av ytelsesskjiktet er Intel temmelig dominerende, men AMD gjør det greit på litt rimeligere oppsett.

Som allerede påpekt er intel dominerende hvis du kan bruke totalt 3000kr på oppgraderingen, mens rundt 2000kr får man mer igjen for pengene hos AMD, det er ihvertfall det som hevdes rundt på forumet.

 

Fra et 6 år gammelt AMD bygg vil du uansett få noe som er mye raskere for 2000kr, men du må nok belage deg på at skjermkortet holder det igjen i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Hva mener du med belage meg på at skjermkortet holder igjen ? Mener du da i de tilfeller hvis jeg skal prøve et nyere spill ?

Hvis skjermkortet mitt ikke holder må jeg jo tenke på et nytt et. Men er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å spille de villeste spillene, spiller det meste sånt på ps3. Men vil ha muligheten til å spille de fleste sånne lan spill, av den gamle sorten uten mye lagg, kan for eksempel ikke kjøre minecraft på long distance view. Da blir det lagg, vet ikke om det er skjermkortet eller prosessor. Har AMD Athlon 64 X2 Dual-core, 4600, 2.4Ghz

Lenke til kommentar

Hva mener du med belage meg på at skjermkortet holder igjen ? Mener du da i de tilfeller hvis jeg skal prøve et nyere spill ?

Hvis skjermkortet mitt ikke holder må jeg jo tenke på et nytt et. Men er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å spille de villeste spillene, spiller det meste sånt på ps3. Men vil ha muligheten til å spille de fleste sånne lan spill, av den gamle sorten uten mye lagg, kan for eksempel ikke kjøre minecraft på long distance view. Da blir det lagg, vet ikke om det er skjermkortet eller prosessor. Har AMD Athlon 64 X2 Dual-core, 4600, 2.4Ghz

 

Skjermkortet er det som teller mest innenfor gaming. Hvis du har pengene kan du nok tenke på en oppgradering av GPU til f.eks hd 7850. Ikke sikker på om det blir en bottleneck for cpuen, men en ny cpu vil nok også hjelpe en del.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt et vanlig ATX hovedkort, foreksempel dette fra ASUS:

http://www.komplett....aspx?sku=759848

Det mATX hovedkortet du linker til har foreksempel bare 2 spor for RAM

 

Når det gjelder RAM må du kjøpe 240 pin brikker, de du linket til er 204 pin, og er ment for laptopper.

Anbefaler 2x4GB DDR3, kan fint kjøpe 16GB også, men det tviler jeg på at du har bruk for.

http://www.komplett....aspx?sku=770216

 

 

Når det gjelder CPU så er det FX 4300 (4 kjerner) eller FX 6300 (6 kjerner) som gjelder. FX 4300 er litt høyere klokket mens FX 6300 har 2 kjerner mere.

 

Når det kommer til GPU er det hipp som happ om du velger AMD eller Nvidia, AMD gir kanskje litt mere for pengene, men det er marginalt isåfall. Både AMD og Nvidia har gode kort denne generasjonen. Du får hva du betaler for :)

Endret av wwws78
Lenke til kommentar

Du må nesten se i papirene til vannkjøleren din om den støtter AM3+ platformen.

 

Når det gjelder strøm bør du sjekke at strømforsyningen din har 8pin ATX 12v. kontakt.

Denne pluggen er delt i 2 stk. 4pins, så den kan brukes på hovedkort med både 4og 8 pin kontakt

 

 

På en del eldre strømforsyninger og hovedkort er det ofte bare en 4pin ATX 12v.

 

Denne kontakten sitter øverst til venstre på de fleste hovedkort.

 

Her er et bilde av ASUS hovedkortet jeg anbefalte, og du kan se ATX 12v. kontakten øverst til høyre.

http://elmir.ua/img/146262/1960/1280/materinskaya_plata_s-am3_amd_970_asus_m5a97_r2_0_atx.jpg

 

Det vil sannsynligvis virke selv med bare en 4pin plugg tilkoblet 8pin kontakten, men vet ikke helt om dette er å anbefale.

På PCn jeg bygde sist brukte jeg en stk 4pin plugg i 8pin kontakten og det fungerte til jeg fikk oppgradert til ny strømforsyning med 2x4pin.

Lenke til kommentar

Fant litt info om prosessorkjølinga :

- ATX/BTX compatible

- Application for Intel P4 LGA775, Intel BTX platform and all AMD K8 series

(Link)

 

Vil det passe? Eller må jeg kanskje ha med en prosessor-vannkjøling som passer?

 

Vedlegg er bildet av hovedkortet mitt nå, vil strømkablene passe på det nye ?

post-122307-0-03835700-1359308511_thumb.jpg

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar

Vannblokken du har nå vil ikke passe på en AM3+ sokkel. Denne butikken har det du trenger.

http://www.techbay.n...d-am2/am2/am3-2

Har ikke så mye peiling men mulig du trenger koblinger/nipler for 3/8" slanger i tilleg til ny vannblokk.

 

Ellers så vil jo den medfølgende viften til prosessoren funke helt fint, litt kjedelig når du har såppas påkostet vannkjøling fra før men...

 

Hvilken PSU har du? Er den mange år gammel kan det være lurt å kjøpe ny.

Hovedkortet ditt har en 4pin ATX12v. kontakt. En 4pin plugg vil passe i 8pin kontakten på nye hovedkort og det vil trolig fungere.

http://s11.postimage..._connection.png

 

Tilkobling av 2x4pin eller en 8pin trengs bare til de mest strømtørste CPU'ene, ved overklokking og slikt.

Bruksanvisningen til hovedkortet vil utdype når du kan/må bruke 4/8pin

Endret av wwws78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...