Gå til innhold

Se brukernes beste novemberbilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva om én fotograf har 3 bilder som er bedre enn alle andre da?Nei, jeg synes løsningen slik den er idag, er helt fin, jeg.

 

Eg får inntrykk av at det er ingen her som i det heile tatt er villig til å stilla seg kritisk til situasjonen, og faktisk få ein vetig diskusjon ut av dette her.

 

Kanskje eg berre har overvurderet seriøsiteten, her. Synest verkeleg alle at begge abstrakta til solaar burde vera med i artikkelen? Begge landskapsbileta til fredderen? Det er jo eit hav av andre bilete som heller hadde fortent å vorte tekne med i artikkelen, i staden for!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge Akam-redaksjonen stort sett består kun av redaktøren, så tror jeg det må forbli slik det er. Ja, det går på redaktørens personlige smak, men han begrunner sine valg slik jeg ikke har sett noen har gjort før - og det på en bra måte. Han er vel også en av de få her på forumet med ordentlig fotoutdanning (den eneste også kanskje?), og jeg synes han velger ut bilder av alle typer, og ikke nødvendigvis det han selv kanskje liker best.

 

I forhold til det siste må man kanskje ha utvidet kunnskapet om faget for å klare? Jeg tror ikke jeg hadde klart å velge ut bilder utenom det jeg kan og liker. Ikke like bra i alle fall.

 

Edit: Hadde jeg fått bestemme en måned, så hadde det vel bare blitt abstrakt makro, landskap og konsertbilder som de beste bildene. :p:)

 

Hvis man ikke liker oppsummeringen fra redaksjonen, så kan man vel lage sine egne lister/oversikt over månedstrådene?

 

Men kjikvadrat, jeg ser problemstillingen din. Og jeg kan være enig i noe av det, men slik ting er nå, så tror jeg ikke det vil fungere bedre på noen annen måte.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Oi, hadde ikke sett at Novemberartikeln er ferdig. Virkeligen hyggelig å få med et bilde igjen og koselig å lese teksten også.

 

Ratleto, takk, men når vi har värt ute på tur sammen synes jeg ofte dine versjoner er bedre en mine, så jeg tror ikke det sier så mye om noe. :) Det dreier seg nok mest om tilfeldigheter.

 

Angående utvalget: Hvis det vore et fast maks antall bilder per månad og noen får med fler enn et blir det selvfölgelig ferre fotografer som blir representert, men slik er det jo ikke nå. En månad er det 10 bilder, en annen 14. Det tolker jeg som at om Aetius velger to bilder fra den samme fotografen betyr ikke det at et annet bilde må vekk.

Lenke til kommentar

Eg får inntrykk av at det er ingen her som i det heile tatt er villig til å stilla seg kritisk til situasjonen, og faktisk få ein vetig diskusjon ut av dette her.

 

Kanskje eg berre har overvurderet seriøsiteten, her. Synest verkeleg alle at begge abstrakta til solaar burde vera med i artikkelen? Begge landskapsbileta til fredderen? Det er jo eit hav av andre bilete som heller hadde fortent å vorte tekne med i artikkelen, i staden for!

Vel, jeg tror det er noen menneskelige faktorer som spiller inn her - det er vel kanskje så enkelt som at folk ikke ønsker å fremstå kritiske og dermed få på seg et slags stempel at de er kun sure fordi deres bilder ikke falt i smak, dvs at det muligens er derfor du ikke får en seriøs diskusjon om dette.

 

Du har noen poeng, å påstå det motsatte er etter min mening et spill for galleriet. Jeg vet ikke hvor mange bilder det var i den månedstråden totalt (jeg følger lite med og er av og på der), men for meg synes det klart at man nok burde finne grunnlag nok for noe bedre spredning og da også på bekostning av temmelig like motiv fra en og samme bruker som er dobbeltkreditert.

 

Men, det er et (eller flere) "men" her. For det første skjer utvelgelsen av 1 person, samme person hver gang - det er bare slik det er. Men klart at personlige preferanser vil spille inn, det ville skjedd uansett hvem som valgte ut bildene. Du ville valgt dine, jeg mine, en annen sine, redaktøren her velger sine osv, sånn er det bare.

 

Jo, selvsagt kan man se en trend over tid som forteller noe om redaktørens personlige preferanser, hva han "liker" - men det ville man gjort samme hvem som valgte ut bildene. Og det er av helt naturlige årsaker fordi vi har ikke nøyaktig samme smak alle, og dermed er det vanskelig å kreve arrest for redaktøren som bare gjør dette på sin måte likså du ville gjort på din måte, jeg på min osv.

 

Men ja, noen ganger kunne det kanskje vært noe bedre spredning i motiv og sjanger, med farger, uten farger, mekka på osv osv. Men de ville fremdeles være redaktørens utvalgte, ikke dine, ikke mine..

 

Slik sett burde kanskje artikkelens overskrift heller hatt ordlyden "Redaktørens utvalgte" av den enkle grunn at det finnes ikke noen bilder som er "best" fordi vi har alle personlige preferanser omkring hva vil synes er bra eller ikke bra og det finnes ingen oppskrift som er eneveldig.

 

Disse artiklene er ellers god reklame for månedstrådene, noe som var ønsket lenge av brukerne (inklusive meg selv). Selvsagt har de og positivt innhold for akam fordi de viser et aktivt brukermiljø.

 

Jeg tror og redaktøren selv er såpass "godt voksen" at han takler kritkk seriøst, så det trenger du nok ikke bekymre deg over.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hoppsan, hadde ikke sett denne artikkelen før nå, morsomt å få med bildene mine som for meg absolutt hang sammen, vanligvis bruker jeg sjeldent (muligens har jeg aldri gjort det før) poste mer enn ett bilde om gangen. Ellers ser jeg absolutt poenget til kjikvadrat og jeg synes det har vært gode svar her også så føler ikke jeg har så mye å tilføre den diskusjonen.

 

 

Ellers var det som vanlig veldig mange fine bilder, min favoritt denne gangen sto mellom kattebildene og Fotofashion, valget ville nok falt på det siste rett og slett fordi det er utrolig vanskelig å få til et bilde der ikke bare det fototekniske men også modellen/poseringen er så perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...