Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en 18 år gammel gutt fra vestfold, som vil gå rett på videre utdanning og studere siviløkonomi. første valget mitt er NHH, men jeg har ikke snittet, dermed tenkte jeg å begynne på en bachelor i økonomi og administrasjon på en annen høgskole eller universitet og søke meg over til NHH i løpet av bachelor studiet mitt eller bare rett over til en master i siviløkonomi i NHH, med bachelor fra en annen skole.

 

Jeg har sjekket med NHH, og funnet ut at for begynne der mitt i utdanningen, kan man søke om å få fritak fra de fagene man allerede har hatt tydeligere(bachelor fag) i en annen skole (som jeg har skjønt det), men ikke alle fagene fra andre høgskoler/universiteter er godkjent og dermed har fått avslag tydeligere.

 

For det første er noen som har mer peiling enn meg på dette? hva er opptakskravene for å søke seg inn på enn annen skole, mens du studerer en bachelor? teller karakterene fra VGs fortsatt?

 

Jeg tenkte hvis dette var sånn det fungerte, at jeg skulle velge en skole som man får mest fritak fra, når man søker videre i NHH. Da er de beste valgene mine; UiA, Bi, HiS. Tenkte også å bare begynne å søke meg inn på HiVe, bo hjemme og spare og ta master i utlandet!?

 

Det beste jeg har å velge mellom tenker er BI og UiA, Men det verste er at lysten min til å begynne på Bi forsvinner begrunn av uttrykket jeg hører så mye av nå for tiden;(Bi er skolen der de med dårlige karakterer kjøper seg inn).

 

har noen noe innblikk på hvilken skole som kunne ha vært det beste valget? hjelper best med jobb mulighet?

 

vær så snill svar meg så fort så mulig, hvis du har noe anelse om det her! stresser for tiden med dette valget

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BI i Nydalen er veldig bra, men det koster jo en del da. NHH er også kjempebra, men har du først kommet inn på master ved UiA, UiO eller BI ville jeg ikke byttet.

 

Ingen av de overnevnte gir deg noen fortrinn ovenfor den andre, noen rekrutterer fra BI, andre fra NHH, og to like kandidater fra BI og NHH vil få jobben avhengig av hvilken skole intervjuer og firmaet kjenner best. Har man gått BI, så vet man hva slags folk man får, og velger kandidater derfra. Det finnes en del psykologi og teori som støtter opp om dette, men jeg gidder ikke å lete det frem.

 

Uansett vil jeg ikke råde deg til å søke deg over til noe annet hvis du ikke kommer inn i utgangspunktet. Det er en grunn til at det er vanskelig å komme inn på NHH. Det er vanskelig å komme gjennom om du ikke er flink til å lese, og middels intelligent.

Lenke til kommentar

For det første er noen som har mer peiling enn meg på dette? hva er opptakskravene for å søke seg inn på enn annen skole, mens du studerer en bachelor? teller karakterene fra VGs fortsatt?

 

Du får to tilleggspoeng for 60 studiepoeng fra annen skole, men ut over dette søker du på samme måte som fra VGS.

Lenke til kommentar
BI i Nydalen er veldig bra, men det koster jo en del da. NHH er også kjempebra, men har du først kommet inn på master ved UiA, UiO eller BI ville jeg ikke byttet.

 

Ingen av de overnevnte gir deg noen fortrinn ovenfor den andre, noen rekrutterer fra BI, andre fra NHH, og to like kandidater fra BI og NHH vil få jobben avhengig av hvilken skole intervjuer og firmaet kjenner best. Har man gått BI, så vet man hva slags folk man får, og velger kandidater derfra. Det finnes en del psykologi og teori som støtter opp om dette, men jeg gidder ikke å lete det frem.

Her var det en del rart og unyansert.

 

Det vil nok kunne være forskjell på hvor attraktive ferdigutdannede kandidater fra de ulike skolene er; en NHH-svøk vil faktisk i en del tilfeller kunne være mer ettertraktet enn en UiA-sivøk, såpass ærlig må man kunne være. UiO tilbyr jo til og med et annet studie, og en siviløkonom og en samfunnsøkonom vil naturligvis ha fortrinn i ulike bransjer. Så å fremstille det som at skolevalg er fullstendig irrelevant mtp fremtidig jobb er direkte feil.

 

Når det gjelder rekrutteringsprosessen så er det ikke sånn at et selskap henter folk enten fra BI eller fra NHH; så og si alle aktuelle bedrifter rekrutterer naturligvis fra de fleste økonomiske utdanningsinstitusjonene av en viss størrelse her til lands. Intervjuernes subjektive vurdering av skolene, f.eks. basert på egen skolegang, kan nok kanskje være utslagsgivende i enkelte tvilstilfeller der kandidatene objektivt sett er like gode, men å fremstille det som at dette er regelen snarere enn unntaket for rekruttering i norsk næringsliv, det blir helt feil.

 

Til trådstarter så ligger det lister på NHHs hjemmesider der du kan se en oversikt over søknader/innvilgninger om å få godkjent fag fra andre skoler. Hvis du skummer gjennom dette så kan det kanskje gi et inntrykk av hvilke skoler som kan være gunstige å velge.

 

Det sagt, så vil jeg nok personlig heller satset på å ta bachelor et annet sted, og så evt søke seg over på master. Eventuelt å bare ta et årsstudium/ta opp fag nå, og så begynne på NHH og ta bachelor der på vanlig måte.

 

Når det gjelder valg av annen skole så er det lite som skiller skolene du nevner. Nydalen ligger kanskje et lite hestehode foran, men imo ikke nok til å rettferdiggjøre skolepengene dersom du har mulighet til komme inn på f.eks. UiA eller HiST.

Lenke til kommentar

blablabla

 

Kule poeng, og gode grunner til å velge NHH. Kjipt at han ikke kommer inn der, og må dermed velge blant de andre. Poenget mitt, i det fryktelig unyanserte innlegget, er at NHH ikke er magisk. Gode kandidater kommer fra alle skoler, og dårlige kandidater, kan også komme fra NHH. Jeg ville aldri hoppet over et år for å ta fag for å komme inn på en skole som bare gir marginale fordeler.

 

Bachelor i Norge og master i utlandet er en spennende løsning, jeg skal det samme. Tenker Berkely eller St. Gallen, muligens CASS.

Lenke til kommentar

Starter du på en annen skole, for deretter å søke deg inn på NHH etter andreåret, vil du søke med karakterene fra videregående. Husk at du oppnår to ekstrapoeng for fullført 60 studiepoeng (ett år). Ryktet du har fra BI er en stereotypi, men det ligger mye sannhet i det. Det kan jeg som BI-student bekrefte. Det skal ikke så mye å komme inn på et studie. Ved økonomi og administrasjon (øk.ad) kommer omtrent alle som søker inn. Men du skal fremdeles huske at du ikke kommer langt i livet med en Bachelor i Økonomi og administrasjon - uansett hvilken skole du har gått på. I dag "kreves" det at du har oppnådd Master i Økonomi og administrasjon, altså oppnådd tittelen Siviløkonom. For at Bachelor-studenter fra øk.ad får fortsette med Master må de ha et snitt på B eller bedre. Med andre ord er det lett å komme inn på BI, men det er vanskelig å komme ut igjen.

 

Du må også huske at BI tilbyr flere studier. BI sitt flaggskip er Siviløkonomi-studiet, der inntakskravet er mye høyere. Det kreves et snitt på rundt 4,4 fra vgs, samt S2/R1 fra vgs. Forskjellen mellom disse studiene er at de som går siv.øk går mye dypere inn i pensumet enn hva øk.ad gjør. Siv.øk-studenter får dermed en større tyngde. Siv.øk-studenter trenger heller ikke et snitt på B for å kunne fortsette med Master - de kommer automatisk videre. Jeg vil derfor anbefale deg å starte ved Siviløkonom-studiet ved BI. Viktig å merke seg at dette studiet kun tilbys ved BI i Oslo.

Lenke til kommentar
Kule poeng, og gode grunner til å velge NHH. Kjipt at han ikke kommer inn der, og må dermed velge blant de andre. Poenget mitt, i det fryktelig unyanserte innlegget, er at NHH ikke er magisk. Gode kandidater kommer fra alle skoler, og dårlige kandidater, kan også komme fra NHH. Jeg ville aldri hoppet over et år for å ta fag for å komme inn på en skole som bare gir marginale fordeler. Bachelor i Norge og master i utlandet er en spennende løsning, jeg skal det samme. Tenker Berkely eller St. Gallen, muligens CASS.

 

Vet du hva opptakskravet for Berkeley er?

Lenke til kommentar

Starter du på en annen skole, for deretter å søke deg inn på NHH etter andreåret, vil du søke med karakterene fra videregående. Husk at du oppnår to ekstrapoeng for fullført 60 studiepoeng (ett år). Ryktet du har fra BI er en stereotypi, men det ligger mye sannhet i det. Det kan jeg som BI-student bekrefte. Det skal ikke så mye å komme inn på et studie. Ved økonomi og administrasjon (øk.ad) kommer omtrent alle som søker inn. Men du skal fremdeles huske at du ikke kommer langt i livet med en Bachelor i Økonomi og administrasjon - uansett hvilken skole du har gått på. I dag "kreves" det at du har oppnådd Master i Økonomi og administrasjon, altså oppnådd tittelen Siviløkonom. For at Bachelor-studenter fra øk.ad får fortsette med Master må de ha et snitt på B eller bedre. Med andre ord er det lett å komme inn på BI, men det er vanskelig å komme ut igjen.

 

Du må også huske at BI tilbyr flere studier. BI sitt flaggskip er Siviløkonomi-studiet, der inntakskravet er mye høyere. Det kreves et snitt på rundt 4,4 fra vgs, samt S2/R1 fra vgs. Forskjellen mellom disse studiene er at de som går siv.øk går mye dypere inn i pensumet enn hva øk.ad gjør. Siv.øk-studenter får dermed en større tyngde. Siv.øk-studenter trenger heller ikke et snitt på B for å kunne fortsette med Master - de kommer automatisk videre. Jeg vil derfor anbefale deg å starte ved Siviløkonom-studiet ved BI. Viktig å merke seg at dette studiet kun tilbys ved BI i Oslo.

Takk for et oppfyllende svar. Det har endret litt på synet mitt om BI. Endret av jamanico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...