Gå til innhold

Dette bildet ble for stort for Datatilsynet


Anbefalte innlegg

Men hva om det hadde vært fotballklubben som hadde gjort dette for å vise engasjementet til supporterne. Ville Datatilsynet stilt seg annerledes?

 

Når jeg tar bilder på fotballkamper så snur jeg meg ofte mot tribunen for å få med meg bilder av supportere. Spesielt etter hendelser som scoringer/frispark så er det mye liv. Jeg tar de bildene for å få med meg en del av livet blant supporterne. Er det ulovlig?

 

For meg så reiser denne avgjørelsen flere spørsmål enn den gir meg svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva om det hadde vært fotballklubben som hadde gjort dette for å vise engasjementet til supporterne. Ville Datatilsynet stilt seg annerledes?

 

Når jeg tar bilder på fotballkamper så snur jeg meg ofte mot tribunen for å få med meg bilder av supportere. Spesielt etter hendelser som scoringer/frispark så er det mye liv. Jeg tar de bildene for å få med meg en del av livet blant supporterne. Er det ulovlig?

 

For meg så reiser denne avgjørelsen flere spørsmål enn den gir meg svar.

 

Nei, det er ikke ulovlig. Grunnen til at datatilsynet mente at bildet fra Viking-kampen er ulovlig er at du kan zoome inn på enkelte tilskuere, og da blir bildet tilsvarende et portrett-bilde. Større folkemengder er lov, det som ikke er lov er å legge ut portrettbilder uten tillatelse fra den enkelte personen i bildet.

Lenke til kommentar

Jeg var på denne fotballkampen, og jeg ser ikke det samme problemet som Datatilsynet. Både før kampen, under 1. omgang og i pausen ble det opplyst om at bildene ville bli tatt i begynnelsen av andre omgang. Det ville ta omtrent et kvarter opplyste de over anlegget, og dersom du ikke ønsker å være med på bilde ble du bedt om å ta en toalettpause eller tur i kiosken.

 

I ettertid har man også hatt mulighet til å gå inn på bildet og få personer sladdet ut, dersom du ikke ønsker å være synlig på bilde kunne de også skjære deg ut av bildet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men hva om det hadde vært fotballklubben som hadde gjort dette for å vise engasjementet til supporterne. Ville Datatilsynet stilt seg annerledes?

 

Når jeg tar bilder på fotballkamper så snur jeg meg ofte mot tribunen for å få med meg bilder av supportere. Spesielt etter hendelser som scoringer/frispark så er det mye liv. Jeg tar de bildene for å få med meg en del av livet blant supporterne. Er det ulovlig?

 

For meg så reiser denne avgjørelsen flere spørsmål enn den gir meg svar.

I tillegg er det en stor forskjell på å ta bilder og publisere bilder. Det er en del strengere regler rundt publisering. Du har f.eks i utgangspunktet ikke lov til å legge ut bilder av andre på Facebook (eller andre nettsider) med mindre du har fått tillatelse. Dette er det svært få som innhenter, eller i det hele tatt er klar over.

Lenke til kommentar

I tillegg er det en stor forskjell på å ta bilder og publisere bilder. Det er en del strengere regler rundt publisering. Du har f.eks i utgangspunktet ikke lov til å legge ut bilder av andre på Facebook (eller andre nettsider) med mindre du har fått tillatelse. Dette er det svært få som innhenter, eller i det hele tatt er klar over.

Jeg mente selvfølgelig publisere. Det var en glipp fra min side.

 

For å forklare litt nærmere: Jeg tar bilder for en supporterklubb og de ønsker at jeg skal ta bilder av publikum samtidig som de ønsker at jeg skal ta bilder av det som skjer på banen. Jeg velger selv hvilke bilder som skal publiseres. Det er på mange måter en stilletiende kontrakt mellom publikum på fotballkamp og resten av omverden at bildene kan publiseres fritt.

 

Så kommer det jeg blir litt bekymret for. Om dette skal stride mot datatilsynets regler vedrørende publisering. Hvor skal det da stoppe? Jeg har jo publisert bilder der man enkelt og greit kan identifisere og klippe ut enkeltpersoner fra publikum. Skal det bare være gigapixelbilder som ikke er lov? Skal det ikke være lov fordi det kanskje benyttes i markedsføringssammenheng?

 

Disse spørsmålene er kanskje tåpelige, men jeg prøver å se en eventuell utvikling.

Lenke til kommentar

For å forklare litt nærmere: Jeg tar bilder for en supporterklubb og de ønsker at jeg skal ta bilder av publikum samtidig som de ønsker at jeg skal ta bilder av det som skjer på banen. Jeg velger selv hvilke bilder som skal publiseres. Det er på mange måter en stilletiende kontrakt mellom publikum på fotballkamp og resten av omverden at bildene kan publiseres fritt.

Tja, kanskje du bør slutte å anta at den stilltiende kontrakten er der...

 

Så kommer det jeg blir litt bekymret for. Om dette skal stride mot datatilsynets regler vedrørende publisering. Hvor skal det da stoppe? Jeg har jo publisert bilder der man enkelt og greit kan identifisere og klippe ut enkeltpersoner fra publikum. Skal det bare være gigapixelbilder som ikke er lov? Skal det ikke være lov fordi det kanskje benyttes i markedsføringssammenheng?
Bilder av folkehavet tatt med vidvinkel er ikke noe problem, men bilder av identifiserbare personer tatt med teleobjektiv er nok mer tvilsomt. Jeg vil tro noen av de bildene du har publisert nok i realiteten er juridisk tvilsomme.
Lenke til kommentar

Bilder av folkehavet tatt med vidvinkel er ikke noe problem, men bilder av identifiserbare personer tatt med teleobjektiv er nok mer tvilsomt. Jeg vil tro noen av de bildene du har publisert nok i realiteten er juridisk tvilsomme.

Helt sikker på at bilder av folkehav tatt med vidvinkel ikke er noe problem? Jeg har opptil flere publiserte bilder tatt av publikum med vidvinkel der det ikke er noe problem å identifisere folk. Hvor skal grensa gå?

 

Denne "stilletiende kontrakten" gjelder forsåvidt alle som tar bilder fra fotballkamper; pressefotografer og klubbfotografer.

Lenke til kommentar

Det er på mange måter en stilletiende kontrakt mellom publikum på fotballkamp og resten av omverden at bildene kan publiseres fritt.

Rent juridisk er det meget tvilsomt om noen kan påberope seg en slik "kontrakt" - så den kan du nok se bort fra at finnes. For å si det på en annen måte har ikke "resten av omverden" noen som helst spesifikk rett ovenfor publikum/personer på en fotballkamp. Ingen har krav på å kunne se hvem/hvilke personer som er på en fotballkamp.

 

Det gjelder ingen særretter for fotografer fordi om de tar bilder på en fotballkamp, noe som datatilsynet her i denne saken tydelig har sagt fra om.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hva sier lovverket? Det jeg lurer på er om gatefotografering (street photography på nynorsk) er lov eller må man til utlandet for å gjøre det? Da tenker jeg på at man tar bilder av offentlig rom hvor det er folk i bilde. Vil være umulig å løpe etter alle og få dem til å signere på at bilde kan brukes.

Vel, du er nødt til å følge lovverket dersom du skal publisere bildene. Tilfellet i denne artikkelen viser vel og at man bør tenke seg godt om straks personer på bildet kan identifiseres, selv om personene ikke var hovedmotivet.

 

Andre land har forskjellige lovverk for dette, og det er nok ikke slik at enten er det norsk lovverk eller så er det et homogent lovverk for resten av verden.

 

Tor

Lenke til kommentar

Når jeg bruker ordet "kontrakt" så tenker jeg ikke juridisk bindende, men den sosiale kontrakten som skapes på det arrangementet.

"Sosial kontrakt" er kun et kunstig skapt begrep, og har ingen reell betydning angående de forhold som diskuteres her, det er det juridiske som gjelder og som du må forholde deg til som fotograf.

 

Tor

Lenke til kommentar

"Sosial kontrakt" er kun et kunstig skapt begrep, og har ingen reell betydning angående de forhold som diskuteres her, det er det juridiske som gjelder og som du må forholde deg til som fotograf.

Og da kommer spørsmålet mitt igjen: Får jeg lov til å publisere bilder av publikum på fotballkamp eller er det noe datatilsynet vil si er "fy-fy"? Denne avgjørelsen reiser, for meg, flere spørsmål enn den gir svar.

Lenke til kommentar

Og da kommer spørsmålet mitt igjen: Får jeg lov til å publisere bilder av publikum på fotballkamp eller er det noe datatilsynet vil si er "fy-fy"? Denne avgjørelsen reiser, for meg, flere spørsmål enn den gir svar.

 

Det er lov å publisere bilder av folkemengder. Derimot er det ikke lov å publisere bilder av en-to personer uten å innhente tillatelse. Det er synd, for jeg har et fantastisk bilde av en ung supporter på Viking-kamp som jeg gjerne skulle publisert. Dessverre går ikke dette, selv om jeg har lov å publisere bilder av f.eks. Viking-Hordene.

Lenke til kommentar

Og da kommer spørsmålet mitt igjen: Får jeg lov til å publisere bilder av publikum på fotballkamp eller er det noe datatilsynet vil si er "fy-fy"?

Nå er det veldig vanskelig å lage et helt klart og entydig regelverk på et område som dette. Vi slipper unna med mye i utgangspunktet juridisk tvilsom bildepublisering rett og slett fordi folk flest ikke klager på det og det er sjelden saker oppe i rettsvesenet (så det er begrenset rettspraksis på området).

 

Hvis du vil være på den sikre siden: ikke publiser bilder der enkeltpersoner kan identifiseres, med mindre du har skriftlig samtykke fra alle personene på bildet.

Lenke til kommentar

Nå er dette på et privat arrangement, hvor folk frivillig lot seg ta bilde av, (mange utesteder/nattklubber/arrangementer jeg har jobbet som dørvakt ved, har plakater som informerer at opphold i lokalet samtykker til fotografering og deling av gjester, og da er det lovlig.

Hvordan vet du at dette er lovlig? Jeg tviler på at juristene vil være særlige enige i denne praksisen du nevner her. Hva mener du med "deling av gjester"? Gjester kan og påberope seg at de var beruset og ikke klar over forholdet - eller at de ikke hadde sett noe skilt. Jeg ser heller ikke den gyldige hensikten med å ta bilder av folk på nattklubber osv, hva skal man med bildene?

 

Vær og klar over at det er to helt forskjellige forhold i å ta bilde, og å publisere bildet.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det veldig vanskelig å lage et helt klart og entydig regelverk på et område som dette. Vi slipper unna med mye i utgangspunktet juridisk tvilsom bildepublisering rett og slett fordi folk flest ikke klager på det og det er sjelden saker oppe i rettsvesenet (så det er begrenset rettspraksis på området).

 

Hvis du vil være på den sikre siden: ikke publiser bilder der enkeltpersoner kan identifiseres, med mindre du har skriftlig samtykke fra alle personene på bildet.

Jeg vil ikke være på den sikre siden, jeg vil vite hva Datatilsynet mener er greit at jeg publiserer og hva de mener ikke er greit at jeg publiserer.

Lenke til kommentar

 

 

Det er lov å publisere bilder av folkemengder. Derimot er det ikke lov å publisere bilder av en-to personer uten å innhente tillatelse. Det er synd, for jeg har et fantastisk bilde av en ung supporter på Viking-kamp som jeg gjerne skulle publisert. Dessverre går ikke dette, selv om jeg har lov å publisere bilder av f.eks. Viking-Hordene.

 

Så om man går en tur til byen på en lørdag og tar noen bilder av byen hvor man kan se en mengde folk så er det greit å publisere? Det var ikke slik jeg forstod det som tidligere var klippet inn fra regelverket.

Lenke til kommentar

Så om man går en tur til byen på en lørdag og tar noen bilder av byen hvor man kan se en mengde folk så er det greit å publisere? Det var ikke slik jeg forstod det som tidligere var klippet inn fra regelverket.

I teorien er det greit, ja. Selv setter jeg en grense der bildet ikke kan bli brukt mot noen personer i bildet før jeg publiserer.

Lenke til kommentar

Det er lov å publisere bilder av folkemengder.

Tja - det er vel stikk i mot det datatilsynet nå har sagt i denne saken, kan man f.eks zoome inn på en folkemengde i et bilde og identifisere enkeltmennesker er det ikke greit. Regn med at denne saken vil kunne sette en mal man må forholde seg til. Datatilsynet er representanter for norsk lov og dermed kan man ikke enkelt se bort fra deres avgjørelser.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...