Gå til innhold

Harddisken min bråker.


Zuluzion

Anbefalte innlegg

Hei.

Min WD2000JB Bråker. Er det noen andre som har denne hdd'en som kan svare på dette spørsmålet? Skal den bråke så mye?

Jeg satte den på ca 3 tida i går og sov et par timer og den bråkte like mye. :cry: Det virker som om at den bråker når den går rundt (skivene inni)

 

Finnes det noen patch eller no sånt. Jeg kjører winxp uten sp 1 vet at man må ha sp1. men gidder ikke å installere enda

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er det lenge siden jeg har hatt en WD disk (har hatt diverse seagate de 2 siste årene nettopp pga. at de er støysvake), men du bør sjekke om WD har et verktøy for justering av akustikk, vet at ibm og seagate har det. Vibrasjoenene som hdd'en skaper kan dempes med no-vibes oppheng eller liknende hjemmelagde projekter (oppheng i strikk osv.)

Lenke til kommentar

WD har de raskeste HD'ene, men også de mest bråkete.. ;)

 

skal du ha en støysvak HD ville jeg satset på en seagate barracuda disk.

 

vet ikke om det finnes noen programmer for å få WD disken til å bli roligere. tror uansett det er motoren som lager den støyen du sikter til, en patch vil i såtilfelle ikke hjelpe noe som helst.

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar
justering av akustikk?? Hva vil det si? har en ibm hd som bråker veldig mye...

Justering av akustikken betyr innstillinger om hvor raskt lesearmen skal hoppe frem og tilbake på platene. Hvis du vil ha den mer stille så får du noe lengre søketid og dermed noe lavere ytelse. Den lyden som blie dempet er altså knatrelyden som lesearmen lager. Akustikk-innstillingene gjør ingenting med spinne/hvine-lyden. Spinn-hastigheten vil altså være de samme 7200rpm som før.

 

PS. Hvine-støyen må du nok tåle om du skal ha WD. Ellers kan jeg anbefale en eller annen Seagate. Sjekk sammenligningene av forskjellige disker på www.storagereview.com om du skal gå til innkjøp av ny disk.

 

Da har jeg vel bare bekreftet/utdypet det Jannis-15 sa.

Lenke til kommentar

Ett tips som har hjulpet meg. Jeg har hengt opp harddisken under rammen som holder floppydisken. Harddisken henger med printplaten opp. Mellom den og rammen er det en libero bleie. Under hardisken er det en vifte. Alt henger i 5 kraftige gummistrikk. Dette dempet faktisk lyden ganske mye.

Hadde en plan om å stikke hardisken i en plastikkpose, og så i en plastikkpose med gele inni. (Støpe harddisken inn i gele). Men jeg vet ikke hvordan gelen er om 2 månder, eller hvor varm hardisken ville blitt. Men det er fritt fram for å låne ideen. Fortell også om vilken gele!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...