Gå til innhold

[Løst] Installere java 7 på debain 6?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er med deb men til ubuntu kan du legge inn en egen pakkebrønn som holder java7 fra oracle oppdatert for deg.

 

Hvis ikke noe annet funker kan du alltids legge inn javadistribusjonen fra oracle manuelt i /usr/local og så overstyre JAVA_HOME og PATH, det er egentlig veldig enkelt og helt uavhengig av hvem som gidder å pakke riktig versjon av java akkurat for din distro.

Lenke til kommentar

Hvilken kommando må jeg skrive?

 

( Har ikke helt peiling på dette.. xP )

 

cd /usr/local

sudo unzip javablabalbala-7_u11.zip

 

og så putter du f.eks.

 

export JAVA_HOME=/usr/local/javablabalbla

export PATH=$JAVA_HOME/bin:$PATH

 

inn i en eller annen passelig fil. F.eks. ~/.profile hvis det bare er du som skal bruke den eller inn i /etc/profile.d/java.sh hvis du vil gjøre det gjeldende på hele systemet.

 

Om du ikke er klar for å google frem sånt selv kanskje du skulle sett på ubuntu istedenfor debian.

Hei, herr forumveileder, kan du forklare hva dette forumet egentlig er til for? Jeg er litt usikker, for det fins *ingenting* her som man ikke også kan finne andre steder via google.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Om du ikke er klar for å google frem sånt selv kanskje du skulle sett på ubuntu istedenfor debian.

Har googlet begge deler ingen av delene funket, deretter lagde jeg en tråd her.

 

cd /usr/local

sudo unzip javablabalbala-7_u11.zip

 

og så putter du f.eks.

 

export JAVA_HOME=/usr/local/javablabalbla

export PATH=$JAVA_HOME/bin:$PATH

 

inn i en eller annen passelig fil. F.eks. ~/.profile hvis det bare er du som skal bruke den eller inn i /etc/profile.d/java.sh hvis du vil gjøre det gjeldende på hele systemet.

 

 

Hei, her forumveileder, kan du forklare hva dette forumet egentlig er til for? Jeg er litt usikker, for det fins *ingenting* her som man ikke også kan finne andre steder via google.

?!
Lenke til kommentar

?!

Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å spørre.

 

PS: Så ikke at du opprinnelig hadde prøvd den pakkebrønnen jeg nevnte. Kanskje den veien er enklere for deg, men du må poste feilmeldingene du får, ikke bare "det fungerte ikke", da blir det mulig for andre å forstå hvorfor det ikke fungerer.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Trenger du Oracle java, eller funker det med den åpne standardimplementasjonen? Hvis du må ha Oracle sin versjon (fortell gjerne hva du skal med den, så kanskje vi vet), så har jeg laget en oppskrift her:

http://www.diskusjon...owtopic=1384692

oppskriften er for plugin til nettleser, men ved å sette variabler slik quantum forklarer kan du bruke den til stand-alone java programmer også.

 

Den åpne versjonen heter openjdk, og der er kun versjon 6 pakket for debian 6, men du finner versjon 7 i testing versjonen av debian:

http://packages.debi...s=openjdk-7-jre

 

Du kan installere pakker fra testing i stable (versjon 6 er stable), men du bør være varsom med å blande pakker, så ikke misbruk muligheten. Å sette opp denne muligheten er litt knot (det kan jo knekke systemet ditt, så det er kanskje ikke meningen det skal være for lett). Gjør da følgende:

  1. Legg inn pakkebrønnene til testing slik at Debian installasjonen din også kan lete etter pakker der. Det gjør du ved å åpne konfigurasjonsfilen til apt som administrator, eksempelvis slik:
    		su
    		editor /etc/apt/sources.list
    

    så legger du til disse linjene nederst i filen, lagrer og lukker:

    		deb http://ftp.no.debian.org/debian/ testing main
    		deb-src http://ftp.no.debian.org/debian/ testing main
    


  2. Nå må du fortelle Debian at den som standard skal hente pakker fra stable, slik at den ikke velger alt fra testing neste gang du oppdaterer eller installerer noe nytt. Det gjør du ved å legge følgende linje i filen /etc/apt/apt.conf (kan godt hende filen ikke finnes fra før, men bare legg linjen inn i den tomme filen, og ja du må være admin her også):
    		APT::Default-Release "stable";	
    


  3. Fortsatt som admin er det nå bare å oppdatere pakkeutvalget med apt-get update, så kan du installere java-7 med:
    		apt-get -t testing install openjdk-7-jre icedtea-plugin
    


Merk opsjonen -t testing til apt-get, du kan bruke denne på andre pakker hvis du vil hente versjon fra testing.

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

cd /usr/local

sudo unzip javablabalbala-7_u11.zip

 

og så putter du f.eks.

 

export JAVA_HOME=/usr/local/javablabalbla

export PATH=$JAVA_HOME/bin:$PATH

 

inn i en eller annen passelig fil. F.eks. ~/.profile hvis det bare er du som skal bruke den eller inn i /etc/profile.d/java.sh hvis du vil gjøre det gjeldende på hele systemet.

 

 

Hei, herr forumveileder, kan du forklare hva dette forumet egentlig er til for? Jeg er litt usikker, for det fins *ingenting* her som man ikke også kan finne andre steder via google.

 

Ubuntu er en langt mykere start for linux, og om du ikke vet hva du skal søke etter for å få frem hvordan du legger til pakkebrønnen, så blir du fort treget ned _veldig_ mye i forhold til å starte med en distro som har langt mer aktive forum, veiledninger, og ikke minst, lagt ting klart for deg.

 

Selv startet jeg med fedora, som er omtrent like dårlig tilrettelagt i forhold til "hva du vil ha" som en vanlig desktopbruker, men som til gjengjeld har guider for "alt" du savner.

Debian har veldig få ferdige guider, da de fleste som vil ha debian kjører på ubuntu, og om man da starter med ubuntu får du ferdige guider som viser deg tydelig hvilke kommandoer som gjør hva, og hvordan man legger til f.eks pakkebrønner. Etter å ha brukt ubuntu i noen måneder, så kan man heller starte med debian da. Ikke trenger du å kunne alt, men du stiller mye sterkere i forhold til å vite hva du ikke vet, og hvordan du skal få frem den informasjonen.

 

Men om du heller vil bruke 6mnd på å klatre opp en steinvegg istedenfor å øve på en klatrevegg og klare det på 2mnd, og synes at det er en bedre måte, så for all del.

Selv tror jeg bare det er bedre å kjenne sine begrensninger og utnytte verktøyene som finnes tilgjengelig.

 

Når det er sagt så kan man godt søke etter guider for ubuntu da veldig mye av det går an å bruke rett inn i debian, men vær forsiktig med å legge til pakkebrønner fra ubuntuguider, da de fort kan ha en uønsket effekt på et rent debiansystem. (av erfaring)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ubuntu er en langt mykere start for linux, og om du ikke vet hva du skal søke etter for å få frem hvordan du legger til pakkebrønnen, så blir du fort treget ned _veldig_ mye i forhold til å starte med en distro som har langt mer aktive forum, veiledninger, og ikke minst, lagt ting klart for deg.

 

Jo takk, etter 15-16 år har jeg kommet til at Ubuntu er den mest behagelige distro'en, Pt. ingen Debian her hos meg, men takk for omtanken.

 

For meg ser det ut som TS har lagt inn pakkebrønn for Oracle-java på helt riktig måte, ihvertfall hvis han har fulgt oppskriften han refererer til. Dette er nøyaktig samme fremgangsmåte på Ubuntu og Debian. Det interessante hadde jo vært å vite hvilke feilmeldinger som evt. dukker opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...