Gå til innhold

Er dette pyramidespill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så klart er det lov å spekulere men innlegget ditt så ikke ut som spekulering!

 

Jeg synes ihvertfall om man spekulerer så burde ikke det fremstå som en ovefladisk konklusjon. I tillegg så oppfordrer du vel litt selv i innlegg 14 og 16 til at jeg skal underbygge påstanden min om at innlegget ditt var "dumt".

 

Når jeg gjør det er det overanalysering av en ikke-eksistrerende diskusjon.... bestem deg!

 

Så la meg forstå deg rett...

 

Du spekulerte på at mitt innlegg ikke var en spekulering men ansett som fakta. Jeg er idioten her fordi jeg pekte ut tre punkter som tilsier at dette er et pyramidespill, i et scenario der det absolutt ikke er noen eksisterende bevis og at alt er spekulasjoner. Du kom med ditt svar på mine tre spekulasjoner med tilfeller der det tilsier at dette ikke er et pyramidespill.

 

Vi sloss altså med tomme argumenter mot tomme argumenter, men diskusjonen begynte plutselig å handle om hvordan vi diskuterer. Jeg er ikke uskyldig i at dette har skjedd, men diskusjonen har tatt helt av.

Lenke til kommentar

Så la meg forstå deg rett...

 

Du spekulerte på at mitt innlegg ikke var en spekulering men ansett som fakta. Jeg er idioten her fordi jeg pekte ut tre punkter som tilsier at dette er et pyramidespill, i et scenario der det absolutt ikke er noen eksisterende bevis og at alt er spekulasjoner.

 

Nei, problemet er at du pekte ut tre punkter som IKKE tilsier det er ett pyramidespill.

 

Da må man så klart si i fra, det er jo tross alt ett diskusjonsforum.

Lenke til kommentar

Nei, problemet er at du pekte ut tre punkter som IKKE tilsier det er ett pyramidespill.

 

Da må man så klart si i fra, det er jo tross alt ett diskusjonsforum.

 

Det er jo klassiske trekk innen bransjen med helsekost, reiser og timeshare-leiligheter. På en side så kan du prøve å nevne noen MLM-bransjer som ikke går under disse punktene, men når man igjen må verve folk så begynner det tydelig å se ut som MLM.

 

Så kan vi begynne å diskutere hvorvidt MLM er et pyramidespill og en ikke-levedyktig modell. Ikke nødvendigvis, men veldig mange MLM-bedrifter er et hierarki der toppene vinner og bunnen taper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

Ble presentert for et firma ved navn Nuskin av en kompis, alt virka greit og fornuftig, så gikk eg på et av møtene deres... Det var jo tydelig at det ikke var like lett som det ble framstilt som . De som hadde gjort suksess var de som fortalte om det og mitt inntrykk av det hele var pyramidespill. Det er en liten "paragraf" som gjør at det ikke var klassifisert som pyramidespill men alikevell. trekte meg fort ut ettersom eg ikkje ville vere ansvarlig for at venner tapte penger.

Lenke til kommentar

Det er jo klassiske trekk innen bransjen med helsekost, reiser og timeshare-leiligheter. På en side så kan du prøve å nevne noen MLM-bransjer som ikke går under disse punktene, men når man igjen må verve folk så begynner det tydelig å se ut som MLM.

 

Så kan vi begynne å diskutere hvorvidt MLM er et pyramidespill og en ikke-levedyktig modell. Ikke nødvendigvis, men veldig mange MLM-bedrifter er et hierarki der toppene vinner og bunnen taper.

 

Er vel ikke vanskelig å nevne direktesalg firma som driver seriøst med helsekost.

 

I alle bedrifter er det fordel å være på toppen der eierne er de som tjener aller mest, er vel der den støreste likheten mellom alle bedrifter er.

 

Forskjellen derimot er at i en vanlig bedrift har man som oftest liten eller ingen sjanse til å komme høyere enn den stillingen man begynner med.

 

Med direktesalg starter ALLE på samme nivå og alle har akkurat samme muligheter... dessverre er det alt for få som utnytter de og sitter igjen med ett lite tap, de skriker ofte ut at det er svindel mens sannheten er at de ikke fikk rævva opp av sofan å fikk gjort noe.

Lenke til kommentar

Ble presentert for et firma ved navn Nuskin av en kompis, alt virka greit og fornuftig, så gikk eg på et av møtene deres... Det var jo tydelig at det ikke var like lett som det ble framstilt som . De som hadde gjort suksess var de som fortalte om det og mitt inntrykk av det hele var pyramidespill. Det er en liten "paragraf" som gjør at det ikke var klassifisert som pyramidespill men alikevell. trekte meg fort ut ettersom eg ikkje ville vere ansvarlig for at venner tapte penger.

 

Med andre ord umyndiggjør du vennene dine ved å ta avgjørelse for de....

 

Ser ikke noe problem med å presentere en fin foretningsmulighet for venner så lenge man har en seriøs presentasjon av produktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

Med andre ord umyndiggjør du vennene dine ved å ta avgjørelse for de....

 

Ser ikke noe problem med å presentere en fin foretningsmulighet for venner så lenge man har en seriøs presentasjon av produktene.

Riktig det men hadde meir med min egen samvittighet å gjøre.

Lenke til kommentar

Er vel ikke vanskelig å nevne direktesalg firma som driver seriøst med helsekost.

 

I alle bedrifter er det fordel å være på toppen der eierne er de som tjener aller mest, er vel der den støreste likheten mellom alle bedrifter er.

 

Forskjellen derimot er at i en vanlig bedrift har man som oftest liten eller ingen sjanse til å komme høyere enn den stillingen man begynner med.

 

Med direktesalg starter ALLE på samme nivå og alle har akkurat samme muligheter... dessverre er det alt for få som utnytter de og sitter igjen med ett lite tap, de skriker ofte ut at det er svindel mens sannheten er at de ikke fikk rævva opp av sofan å fikk gjort noe.

 

Selvsagt finnes det seriøse aktører innen helsekost. Sammenhengen går heller andre veien med at de fleste MLM-spill er helsekost, ikke at de fleste helsekost-aktørene er MLM-spill.

 

Den bedriften OP spør om ER trolig MLM, fordi flere ting påpeker dette, ikke bare at de selger helsekost. Noen vil si at MLM er kamuflerte pyramidespill, men der vil jeg ikke ta diskusjonen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Joa, det sier seg vel selv at den type firmaer ikke er noe å satse på. De fokuserer hovedsaklig på rekrutering og man må abbonere på ett produkt for å kunne være med i "spillet".

 

Kjenner ikke en eneste som har kommet noen vei med noen av disse firmane iallefall. Og nei, jeg jobber ikke i barnehage!

Lenke til kommentar

Når dere har såpass liten kunnskap om nettverksmarkedsføring bør dere vel ikke gi råd om hva andre bør gjøre når de får en invitasjon?

 

Man bør være kritisk, ja. Men det er mange gode muligheter der ute for dem som passer inn og er villig til å jobbe.

 

Vær på vakt for to ting. En distributør som sier at du lett tjener bra med penger er ingen god distributør. Velg et selskap med et produkt du kan stå inne for, du skal anbefale produktet videre. I nettverksmarkedsføring må du jobbe like mye som i hvilken som helst annen jobb for å tjene gode penger, men få har disiplinen som skal til for å holde ut over tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan jeg ser på MLM, Nettverksmarkedsføring:

 

Det selges ett produkt, det må det gjøres for at dette ikke skal kalles ett pyramidespill.

 

Dette produktet, vitaminer, kaffemaskiner, energidrikker eller hva det måtte være er som oftest meget høyt priset i forhold til tilsvarende produkt. Tilsvarende produkter er også ofte lett tilgjengelig i butikk / apotek / netthandel. Her får man igjen bedre hjelp fra ekspeditører eller kundebehandlere som i større grad vet hva de prater om.

 

Med andre ord er det ikke ett produkt man "trenger" å abonnere på, ønsker jeg kaffe, ja da kjøper jeg i butikken på vei hjem fra jobb, evt fra nespresso på nett. Trenger jeg vitaminer? Ja da spør jeg på helsekosten eller apoteket, der folk vet hva de prater om.

 

Det er ikke ett telefonabonnement eller tilsvarende som man faktisk trenger!

 

Produktene blir alltid "hypa" opp innen nettverks-markedsføring "Dette er fantastisk" "Revolusjonerende" osv osv.

 

I tillegg står ikke nettverks-selskapet ansvarlig for hva som blir sagt fra Brand Partners.

 

For å ta ett eksempel så sier enkelte Brand Partners i Vemma at det kurerer kreft, ekstrem-tilfelle fra USA, men dere skjønner tegningen, alt kan bli sagt uten at firma i seg selv må stå ansvarlig.

 

Betalingsplanen:

Her kan jeg ikke si for mye, men jeg vet at mange av betalingsplanene som de forskjellige firmaene skriver om er veldig komplekse.

 

Du må ha så mange på den siden, og så mange på andre. Og du kan ikke få betalt før du har kjøpt så og så mye eller før 4 av de under deg har nådd "gold" osv.

 

Det er mange småting som gjør at det i realiteten er vanskelig å tjene penger. Flere og flere kriterier må på plass før noe begynner å rulle inn. Dette blir vinklet til det positive av brand partners og av firmaene som driver dette.

 

"Du må bare få tak i 3 stykker som når platinum stilling innen 2 mnd og ha kjøpt X antall av produktene våre, det er så enkelt som det" Det blir litt som en lang IF setning eller ett slags lottospill.

 

I realiteten klarer de fleste ikke å få tak i en eneste som når noe som helst mål, og du får ikke betalt en krone.

 

Som jeg sa så kjenner jeg ikke til betalingsplanen til alle MLM selskaper..

 

 

Konseptet er dømt til å feile:

Brand-Partners ønsker selvsagt å tjene godt. Og de skjønner jo selv at de ikke blir rike av å selge en pose kaffe, eller ett brett med energi drikk her og der. Det må verves nye brand partnere for å få de igjen til å få nye under seg. Det virker jo flott det, men hvem ender opp med å bare kjøpe overprisa produkter som skal finansiere brand-partnerene oppover i pyramiden?

 

Salget:

Er det ikke vanvittig utrivelig å mase på folk om å begynne med det du gjør? Venner, familie eller fremmede, vennskap kan gå tapt og mange blir regelrett sure om man spør. (Noe jeg kan forstå!)

 

Diverse:

http://www.youtube.com/watch?v=wNZmi1ji3cc (Vemma, bør sees, interesant å se hvordan de spiller på ting!)

http://www.youtube.com/watch?v=4pgPo6mL51I (Parodi)

http://www.youtube.com/watch?v=3ErqjwsmDZE (Informasjon)

http://10min.no/peng.../comment-page-2 (nformasjon)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er så lite som skiller pyramidespill fra nettverkssalg at det er ikke vits å hisse seg opp over det.

Pyramidespill foregår sånn at man får folk til å gi penger til andre oppover i kjeden uten å få noe tilbake.

Nettverkssalg foregår sånn at man får folk til å kjøpe billig søppel dyrt av de oppover i kjeden.

 

Pyramidespill: Lure folk til å gi deg penger, gi nesten alle pengene til de over deg i pyramiden.

Nettverkssalg: Lure folk til å betale alfor mye for en vare. Gi nesten alle pengene til de over deg i "nettverket".

 

Mitt tips: Hold deg LANGT UNNA.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Tipper dette er Eqology, høres iallefall veldig slik ut. Har noen bekjente som driver med dette og hevder de tjener gull og grønne skoger, uten at jeg har fått noe intrykk av at det er slik ut i fra oppførsel eller fysisk bevis. Men de trives tydligvis med det.

 

Sammensveisa gjeng som ser ut til å elske det de holder på med, men måten selskapet opprerer gir meg grøssninger. Ord og utrykk som om de er "the top of the world" og neste år skal alltid bli "awsome" og "best year ever, diamond president x1000" og gudene vet hva annet fjas de prater om og spammer facebook med.

 

Utrygt arbeid er det også, bedriften stiller jo helt uten ansvar for noe. Det er rett og slett disgusting, du må jobbe ræva av deg og vist du glømmer en av stega så får du ikke lønn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...