Gå til innhold

[Løst] Hvor kraftig psu til sli?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener da effektiv med tanke på hva den trekker fra vegg.

Ustabile spenninger og 12V som blir 6volt innimellom så blir det ustabilt.

Hatt en del OCZ-PSUer som var sånn.

Hvis 12V-linja leverer 6V vil maskinen skru seg av, "ustabilt" blir litt feil ord å bruke da.

 

PSU-kalkulatorer overdriver oftest med 15-20% over faktisk maksimalt trekk, og maksimalt trekk skjer aldri med mindre du kjører Furmark, Prime95 og ATTO samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg kjører jo folding så laster maskinen 100% hele tiden, men det er peaks den må kunne takle med spill.

 

Synnes ikke 700W er overkill med et SLI-oppsett av forrige generasjon gpuer.

Man vil uansett ikke ha mer en 80% last på en PSU

 

På mine 4 2600K-servere valgte jeg en 430W PSU-serie.

Mye mer stillegående en 300Watterne jeg kunne ha kjøpt.

Riggene trakk på 4.6 150W totalt.

post-64596-0-21517900-1358466471_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvilken 80PLUS-rating PSUen er sertifisert for har ikke en fjert å si for hvor stor effekt den kan levere til maskinen.

 

EDIT:

Ei heller hvor god rippel og spenningsregulering den har, altså er det en helt ubrukelig rating for annet enn varmetap i "AC-DC"-stadiet på PCen.

 

Så hva er forskjell på en 80PLUS bronze og 80PLUS platina?

Dette er forresten psu'en jeg har bestilt.

http://www.dustinhome.no/product/5010625918/cooler-master-silent-pro-m2-atx12v-2-3-720w/

Endret av ace85
Lenke til kommentar

Generelt: ikke tenk på eller bruk slike nettkalkulatorer for å beregne nødvendig effekt. Personene bak disse vet ikke akkurat hva de gjør, eller jobber for å selge deg det du ikke trenger.

 

Og for all del, ingen av oss vet hvor mye et konkret oppsett med komponenter kan trekke. Påstender om "600W" eller "xxxW" forblir rene spekulasjoner, siden ingen her vil klare å måle forbrukt effekt som oppsettet trekker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Generelt: ikke tenk på eller bruk slike nettkalkulatorer for å beregne nødvendig effekt. Personene bak disse vet ikke akkurat hva de gjør, eller jobber for å selge deg det du ikke trenger.

 

Og for all del, ingen av oss vet hvor mye et konkret oppsett med komponenter kan trekke. Påstender om "600W" eller "xxxW" forblir rene spekulasjoner, siden ingen her vil klare å måle forbrukt effekt som oppsettet trekker

De kalkulatorene gir mye bedre svar enn det du gir her inne. Selvfølgelig kan man ikke beregne seg frem til en PSU som bruker 437.8 Watt, men et system trekker så og så mange watt og PSU er gradert i flere størrelser. Man finner ut at man må en på 437W og legger til 10% pluss neste størrelse av PSU, så har du den PSU'en du trenger. Så går man på nett og finner tester på en PSU rundt 500 Watt og velger en som passer lommeboken og bruken.

 

Man dimensjonerer ikke en PSU for hva systemet trekker når det er nytt, men hva det kan trekke om 5 år..

 

Om du lurer på mer, så er denne tråden fin å lese.

http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-protection-calculate-consumption,3066.html

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar

De kalkulatorene gir mye bedre svar enn det du gir her inne. Selvfølgelig kan man ikke beregne seg frem til en PSU som bruker 437.8 Watt, men et system trekker så og så mange watt og PSU er gradert i flere størrelser. Man finner ut at man må en på 437W og legger til 10% pluss neste størrelse av PSU, så har du den PSU'en du trenger. Så går man på nett og finner tester på en PSU rundt 500 Watt og velger en som passer lommeboken og bruken.

 

Man dimensjonerer ikke en PSU for hva systemet trekker når det er nytt, men hva det kan trekke om 5 år..

 

Om du lurer på mer, så er denne tråden fin å lese.

http://www.tomshardw...ption,3066.html

 

Ah... elsker disse "gå å les ditten og datten, derfor har jeg rett og du tar feil"

 

 

Er det noe spesielt du mener jeg trenger å lure på? Vær konkret.

 

"Selvfølgelig kan man ikke beregne seg frem til en PSU som bruker 437.8 Watt" - en PSU kan ikke bruke effekt, utenom å miste/utvikle effekt pga AC-DC omforming. En PC kan derimot bruke effekt.

 

"Man dimensjonerer ikke en PSU for hva systemet trekker når det er nytt, men hva det kan trekke om 5 år.." - fantastisk. Verdt å skrive ned... Hvorfor ikke 10 år frem? Om 5 år kommer mesteparten av PC innmaten til å bli byttet ut. Sannsynligheten vokser for at spesifikasjonene for PSU'er er ganske forskjellige fra i dag. Helt elemtært, kan tilkoblinger og kontakter være helt ulike.

 

Så til en av mange fantastiske PSU kalkulatorer - http://support.asus.com/powersupply.aspx

Disse er det flertall av, denne er kun ett eksempel. Taster man inn et oppsett, får man nesten det dobbelte av det man trenger. Årsaken er forklart tidligere.

 

Hvis du vil kjøpe 1KW når du trenger rundt 550W, kan jeg ikke forby deg dette. Kjøp gjerne 2KW, så holder denne om 20 år :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...