Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forskjell på en MR og en CT-scan


Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart på sykehus for å gå gjennom en rekke nevrologiske undersøkelser.

 

Det jeg derfor lurer på er følgende:

 

- Hva er forskjellen på en MR og CT-scan?

 

Gir f.eks en av de to mer detaljerte bilder enn den andre?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellen på MR-scanning og CT-scanning?

MR-scanneren har den fordelen at den kan danne bilder i flere plan (vannrett, loddrett, på skrå) mens CT-scanning bare gir bilder i horisontalplan.

MR-scanneren gir en bedre kontrast mellom normalt og unormalt vev, og kan derfor avsløre detaljer det ikke er mulig å få frem med CT.

 

Mye mer informasjon på disse sidene:

 

http://www.nettdoktor.no/helseraad/undersoekelser/mrgenerell.php

 

http://www.nettdoktor.no/helseraad/undersoekelser/ctgenerell.php

Lenke til kommentar

Begge systemene har sine fordeler og ulemper.

 

MR-scanning eksiterer protoner som det finnes mye av i hydrogenet i vannmolekyer, og derfor er MR bra for bløtvevdiagnostisering. Dette initieres via elektromagnetisk stråling i et kraftig magnetfelt hvor responsen igjen plukkes opp av sensorer for å danne bilder. Det er som Svenni212000 skriver mulig å få svært god presisjon på spesifikke områder.

 

CT er røntgenbasert hvor man skyter elektromagnetisk røntgenstråling som stoppes av densiteten i kroppsvevet. Mineralene i beinmassen har relativ høy tetthet og absorberer dermed mye stråling. Med dette systemet kan du kun gjennomstråle, så du kan ikke planscanne sånn som ved MR, men du kan velge vinklingen på strålingen og sammenligne flere gjennomstrålinger. Strålingsdosen ved CT bør man egentlig kompensere for ved å ta f.eks ALA. (Alpha Lipoic Acid) for å minimere DNA-skade.

 

Du kan si at MR måler responsen fra elementer i kroppen basert på stimuli, mens røntgenstråling er passiv. Dvs at man ikke måler respons tilbake, men måler hvor mye stråling som blir stoppet på turen til sensorene som plukker opp reststrålingen.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal snart på sykehus for å gå gjennom en rekke nevrologiske undersøkelser.

 

Det jeg derfor lurer på er følgende:

 

- Hva er forskjellen på en MR og CT-scan?

 

Gir f.eks en av de to mer detaljerte bilder enn den andre?

 

Ja! MR gir mer detaljerte bilder av bløtdelsvev enn CT, men er til gjengjeld ganske ubrukelig på ortopedi (bein) pga mangel på hydrogenatomer i vevet. Man bruker kontrast både på MR og CT, men dog forskjellige typer.

 

Anafylaksi er noe man frykter både på CT og MR, heldigvis er kontrasten i dag relativt trygg, men allergiske reaksjoner forekommer. For jod-kontrast (brukt på CT) regner man at ca 1 av 10.000 får alvorlige anafylaktiske reaksjoner. For MR-kontrast vet jeg ikke forholdet.

 

En CT-undersøkelse vil du helst ikke ta for ofte siden det er bruk av ioniserende stråling (røntgen), mens en MR-undersøkelse i seg selv er totalt ufarlig så fremst du ikke har noen kontraindikasjoner (implantat, klips, pacemaker, gamle tatoveringer etc) eller får kontrast.

 

CT er en akuttundersøkelse som tar kort tid, og MR er en modalitet som krever lang tid (selv med 3-tesla maskiner) og som brukes mest til utredninger. For nevrologiske undersøkelser er MR fantastisk, men det er i dag dessverre store kapasitetsproblemer og derfor lange ventelister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...