Gå til innhold

[Løst] Begrense barns tilgang til trådløst nett,


Qrt75

Anbefalte innlegg

Ettersom barna blir større kommer problemet med tidsbruk på det trådløse nettet opp. Spesielt gjelder dette på kveldstid.

 

Det vi kunne ha ønsket oss er et program eller system som gjorde det mulig å enkelt kontrollere hvem som hadde mulighet til å koble seg til nettverket til enhver tid. For eksempel at barnas laptoper ikke hadde tilgang til nettverket etter klokken 22 om kvelden, men at vi voksne fortsatt hadde tilgang, eller at det var mulig å hake ut på en liste hvem som har tilgang og ikke.

 

Nå er eneste mulighet å slå av routeren. Vi har i dag kun den trådløse routeren som telenor sendte med.

 

Har noen et godt tips om hvordan en kan løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen routere, f.eks. Asus sine, gir deg mulighet til å sette opp flere gjestenettverk. Da har du mulighet til å lage ett gjestenettverk pr. barn (max 8) og individuelt begrense tid og tilgang til resten av lokalnettet for hvert gjestenettverk. Dette kan være en annen vei å gå.

Endret av aam01
Lenke til kommentar

Modemet vi har er Thomson speedtouch st-780wlt som vi har fått tilsendt fra Telenor

Det har jeg også. Hvis du skal kjøpe en ny router, som han over meg foreslår, så må du kontakte Telenor for å få de til å sette ST780WLT i bridge-modus, det er ikke noe du kan gjøre selv.

Bridge-modus gjør at ST780WLT fungerer som et rent modem og at den nye routeren tar seg av routingen (logisk nok).

 

Ellers går det vel an å gjøre som han andre sa, men det har jeg aldri prøvd selv.

Lenke til kommentar

Har selv asus RT-N66U. Her kan man sette tidsbegrening på gjestenett.

Men man kan også sette timeplan pr enkelt PC/enhet pr dag i uka - det er kanskje like greit, for da ligger alle på samme nett, som gjør enkelte andre ting lettere igjen.

 

Men helst bør barna egentlig ha grenser slik at de hører etter og følger hva som er bestemt - for de kan jo lett sitte og leke seg til langt på natt uten nett (eller låne naboens), da hjelper det lite å kutte nettet deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...