Gå til innhold

Blinkende striper på MacBook skjerm. Eplehuset vil ikke ta regningen.


Anbefalte innlegg

Min MacBookPro er inne for service pga blinkende striper på skjermen, som skifter farger og intensitet. Jeg har ikke sett noen skader på macen, og antok dermed at det var en garantisak. For noen dager siden fikk jeg denne e-posten:

 

"Hei. Vi er nå ferdig med feilsøking av din MacBook Pro. Skjermen må byttes for å få løst problemet. Dessverre vil ikke dette dekkes av garanti eller reklamasjon da feilen skyldes fysisk skade. Skjermen er bulket i begge hjørnene. Pris for bytte av skjerm er 5 499kr inkl. arbeid og mva."

 

post-293057-0-97922300-1357827812_thumb.jpg

 

Jeg tok kontakt med Eplehuset og fikk snakke med teknikeren som hadde undersøkt macen. Han mente at skadene skyldes bulker i hjørnene, men han kunne ikke si meg med sikkerhet at dette var grunnen. Men det var tydligvis nok for at de kunne gi meg skylden. Hadde ikke de synlige bulkene vært der, ville det vært en garantisak, ifølge teknikeren.

Mitt spørsmål er:

 

Kan Eplehuset gi meg skylden når de ikke er sikker på at det faktisk skyldes de fysiske skadene? Det er jo ingen selvfølge at de ytre skadene har skylden!

 

Han sier selv, noe som jeg også har undersøkt, at lignende striper på skjermen kan oppstå uten fysiske skader. Noe som man finner mange eksempler på med et enkelt google søk.

 

Er fattig student og vil nødig betale 5500 kr :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kunne sannsynliggjøre at det er en produksjonsfeil, og slike bulker gjør det vanskelig. De har loven fullt og helt på sin side, så du med mindre du klarer å overtale dem må du nesten fikse det selv (evt. spørre en venn om du ikke er tech-savvy).

Kan jo hende Apple er sleipe nok til å lage de bulkene selv, for å slippe unna?

iHater/fandroid-påstander har ikke noe i denne delen av forumet å gjøre!

 

Edit: Ta en titt her, det ser faktisk ganske sannsynlig ut at en slik bulk i hjørnet kan ha skylden:

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt med Eplehuset og fikk snakke med teknikeren som hadde undersøkt macen. Han mente at skadene skyldes bulker i hjørnene, men han kunne ikke si meg med sikkerhet at dette var grunnen.

 

Kan Eplehuset gi meg skylden når de ikke er sikker på at det faktisk skyldes de fysiske skadene? Det er jo ingen selvfølge at de ytre skadene har skylden!

 

Han sier selv, noe som jeg også har undersøkt, at lignende striper på skjermen kan oppstå uten fysiske skader.

 

 

Da er dette en soleklar reklamasjonssak. Bevisbyrden ligger svjv. *ikke* på forbruker, og Eplehuset har hatt sin mulighet til å undersøke hva feilen kommer av, og har ikke funnet at det skyldes skade. Enkelt og greit.

 

Les forbrukerkjøpsloven og vis eplehuene et par paragrafer du syns høres relevante ut, og spør hvorfor de mener det motsatte.

 

Det er sånn at mange leverandører "prøver seg" og de tjener nok brukbart på at mange forbrukere ikke orker/gidder kreve det de har rett på. Men hvis de i det heletatt vet hva de driver med, vil de gi seg, det gir ikke mening å blånekte saken først i mekling hos Forbrukerrådet, så i Forbrukertvistutvalget og til slutt i retten hvis de vet de vil tape til slutt. Da er det billigere å fikse skjermen for deg. Pinlig for dem at de ikke kan bedre ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Du må kunne sannsynliggjøre at det er en produksjonsfeil, og slike bulker gjør det vanskelig. De har loven fullt og helt på sin side, så du med mindre du klarer å overtale dem må du nesten fikse det selv

Her har verkstedet undersøkt og ikke kunnet påvise at det er en skade.

 

Forøvrig interessert i å vite hvilket avsnitt i forbrukerkjøpsloven som legger bevisbyrden på forbruker, har du en ref?

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding!

 

Har nå sendt følgende e-post til Eplehuset.

 

Hei Jeg har nå sett gjennom bilder og forklaring angående de fysiske skadene på min MacBookPro. Jeg ble veldig overasket da jeg aldri har utsatt macen for noe fysiske skader. Selv har jeg aldri sett disse skadene tidligere, noe som nok er forståelig da bulkene er små. Når jeg leverte inn macen i Ålesund forklarte den ansatte at hun hadde sett dette tidligere og at det var en garantisak. Hun sa ingenting om at macen var fysisk skadet. Det var også hun som fylte ut serviceskjema.

 

I dag (10.januar) hadde jeg en telefonsamtale med deres tekniker som har undersøkt maskinen. Jeg fikk ingen god begrunnelse, for at feilen på min macskjerm, skyldes fysiske skader. Han antok at dette var grunnen. Tekniker forklarte meg at garantien hadde dekket skadene om bulkene i hjørnene ikke hadde vært der. Med denne begrunnelsen har jeg følgende spørsmål.

 

Hvordan kan dere være sikker på at disse stripene på skjermen skyldes bulker i hjørnen? Når de samme stripene kan forekomme både med fysiske og interne skader?

 

Jeg syns det er synd om jeg må betale 5500 kr uten at man vet helt sikkert at det skyldes disse fysiske skadene. Er man usikker bør servicesaken gå i kundens favør. Under feilsøking ble det også oppdaget feil på batteriet. Ettersom denne feilen er dekket av garantien, samtykker jeg til at det blir fikset.

 

 

Jeg blånekter ikke på at disse bulkene kan ha ødelagt skjermen. Men da vil jeg ha en god begrunnelse! Det er litt rart at de samme stripene på skjermen hadde blitt dekt av garantien, om bulkene ikke hadde vært der. Dermed virker det ikke som de har undersøkt maskinen godt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet spørsmål: Hvis du ikke har skadet maskinen selv, og heller ikke lagt merke til noen bulker, så er vel muligheten der for at skaden har oppstått under transport, eller var der da du mottok den? Skader kan oppstå hos andre en forbruker også ...

 

Vet ikke hvor dette ender, men det er verdt å "prøve seg", for det gjør de i alle andre ledd.

Lenke til kommentar

Jeg leverte macen hos Eplehuset i Ålesund. Hun jeg leverte den til sa ikke noe om at det var skader på macen. Maskinen har gjennomgått feilsøking i Ålesund, så såvidt jeg vet er ikke den blitt transportert, men det kan jeg jo finne ut. Vanligvis blir jo service utført i Trondheim der de har verksted, noe jeg også trodde når macen ble levert inn.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som Eplehuset vil forandre sin mening angående skaden på min mac. Jeg har full forståelse om at skadene på maskinen kan forsake slike problemer, likevel har de ikke dokumentert at bulkene i skjermen er grunnen til stripene. Stripene kan ha dukket opp av andre grunner..Her er svaret på min e-post til Eplehuset.

 

 

Hei Øystein. Vi kan kun forholde oss til det vi ser når vi undersøker maskinen. Selgeren i butikk har ikke teknisk kompetanse til å avgjøre om en feil dekkes av garanti/reklamasjon. I tillegg vil det alltid utføres feilsøking før en tekniker kan ta avgjørelsen. Dette kommer også frem i servicevilkårene som blir signert ved innlevering. Det var jeg som snakket med deg på telefon 10.januar, og jeg må bare beklage hvis jeg forklarte meg uklart så du oppfattet det slik at vi er i tvil. Det er ikke tvil om at skadene er der og at de forårsaker slike problemer. Denne typen feil kan også skje av andre grunner, men det er ikke mulig for oss å utelukke skaden som årsak når den først er der. Vi har bestilt batteri og forventer levering om 3-4 dager.

 

Med vennlig hilsen

Eplehuset Ålesund

Lenke til kommentar

De sier altså det samme som sist, at de ikke kan påvise at skjermproblemet skyldes skaden. Det er bare noe de antar fordi en bulk-skade *kan* føre til tilsvarende problemer.

 

http://www.dinside.no/898478/reklamasjon-paa-fall-klem-og-fuktskadet-mobil-er-mulig

 

Legg merke til: "– Selger kan ikke bare avvise en reklamasjon og vise til at telefonen har en fallskade. Man må påvise at den konkrete feilen faktisk skyldes skaden, forteller kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til DinSide."

 

Nå er det muligens mer sannsynlig - jeg kan ingenting om mobilbatterier - at en bulk i skjermen på din mac kan føre til det problemet du har med skjermen, enn at en fallskade på mobil faktisk skader batteriet, men når bevisbyrden ligger på selger, så holder det ikke at de "antar" eller "synser". Husk at tekniker har fortalt deg at de ikke kan påvise at problemet skyldes skaden. Dermed må "Det er ikke tvil om at skadene er der og at de forårsaker slike problemer." forstås som at slike skader generelt kan forårsake skjermproblemer. Det at de "ikke kan utelukke skaden som årsak" er ikke relevant, det de må gjøre er å utelukke andre årsaker, som fabrikasjonsfeil, slik at det er en helt sikker årsakssammenheng.

 

Om du kommer i mål med dette eller ikke er ikke godt å si. Det vil til slutt koke ned til om det kan gjøres en sannsynlighetsvurdering av årsakssammenhengen, og hvordan det vi slå ut aner jeg ikke, det er vel ikke helt usannsynlig at sammenhengen er der... hvis du vil fortsette anbefaler jeg å kontakte Forbrukerrådet, de kan sikkert fortelle deg mer konkret hvilke krav til "bevis" og "sannsynlighet" som er rimelig i sånne saker.

Lenke til kommentar

PS:

 

En annen ting man kan spekulere i - på helt generelt grunnlag, vel å merke; Alt som selges i nettbutikker har kjøper returrett på. Elkjøp har utvidet dette til å gjelde butikk-kjøp også. Og returvarer selger de til redusert pris (ihvertfall noen av dem). Men det er få andre butikker som gjør dette, og enda sjeldnere nettbutikker ... hvor blir det av returvarene her montro?

 

Så hvis noen - spesielt noen som ellers må utføre en rep. til over 5.000 - kom og fortalte meg at pc'n min har skader, som jeg selv hverken har oppdaget, eller kan knytte til at den har falt i gulvet eller lignende, så hadde jeg vel kanskje begynt å tenke mitt ... man leser jo fra tid til annen om folk som kjøper "nye" mobiler fulle av forrige eiers bilder og kontakter, så at returvarer ikke alltid blir grundig nok sjekket er hevet over tvil.

 

Det er også sånn at Forbrukerkjøpsloven gir forbruker veldig gode rettigheter. Kanskje sterkere rettigheter enn man sånn umiddelbart skulle tro. Men disse rettighetene er nå engang lovbestemt, og det er selgers oppgave å legge inn prismarginer for å håndtere reklamasjoner. Så dette er noe forbruker betaler for, og det er derfor helt rimelig å kreve det man har rett på, selv om selgers argumenter skulle høres både rimelig og sannsynlige ut.

Lenke til kommentar

Det er en trykkskade på lokket, men nå har det seg slik med lcd-paneler sin natur at de _ytterst sjeldent_ fremviser problemer før de faktisk knekker. Man vil først se misfarginger i presspunktet, før panelet sprekker og blir ubrukelig.

Med mindre det finnes noen ledninger akkuratt i hjørnet som har kommet i klem, så har ikke denne skaden forårsaket problemer med skjermen.

Her må man skru opp lokket og se etter interne skader for å påvise at dette er årsaken.

Lenke til kommentar

Takk for alle konstruktive innlegg! Disse vil jeg ta med meg videre i saken mot Eplehuset. Nå har jeg fått tilbake min MacBook. Reklamasjonen dekket nytt batteri, mens skjermen er som før. I dag vil jeg sende inn en klage til Eplehuset og Forbrukerrådet. Så får vi se hvor dette ender. Legger ved et bilde av stripene på skjermen.

post-293057-0-21160500-1358879979_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...