Gå til innhold

Trenger hjelp med oppsett av vannkjøling!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det blir gjort ordentlig så ser metall-rør uendelig mye bedre ut enn slanger imo :) Ved bruk av et gjennomsiktig tubereservoar kan du jo likevel bruke farget væske, men det spørs om det vil bryte med den rene looken du forhåpentligvis vil oppnå. Aqua-Computer lager stort sett komponenter av høy kvalitet. Sikler litt på det Aqualis-reservoaret selv. Synd det er så dyrt.

 

EK DCP 4.0/Jingway DP-1200 (Pumpen i EK-settet) kan bli litt i svakeste laget for et slikt oppsett. Det er en god og stillegående pumpe, men den takler ikke motstand spesielt godt.

 

Sammenlignet med en annen populær pumpe, Laing D5/MCP655 er den rimelig veik:

post-180418-0-20636200-1357943218_thumb.jpg

post-180418-0-80099900-1357943230_thumb.jpg

 

Jeg ville satset på en Laing D5 som også har turtallsregulering. Tre blokker++ vil vel ligge på ca. 4-4.5PSI, noe D5 skal takle greit. En brønnmontert pumpe/reservoar-løsning er vanskelig å polstre så det kan skape resonans/vibrasjoner. Jeg ville plassert selve pumpen et sted den kan sitte på noe vibrasjonsdempende materiale.

 

Tenk også på om du vil inkludere et flowmeter, temperatursonde og ev. en kontrollerenhet. En drenerings- og fillport er også veldig nyttig i mine øyne.

 

Laing D5 høres nok ikke så dumt ut. Men er denne å få til kompresjons nipler / gjenger? Har ikke lyst til å ha slangeklemmer noen plass i kabinettet. Eventuellt hvordan hadde det vært å bruke 2 svakere pumper? Vurderer også 2 looper. En for CPU og en for GPU`s. Må ha ett flowmeter og en temp sonde. Kontrollerenhet vil jeg helst unngå. Vil la HK styre alt med temp. Det har 4 pins kontakter rundt baut... Drenerings og fillport er nok også ett must!

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Hei, beklager at jeg har vært borte litt. Må jo jobbe litt også.

Nå begyner jeg å nærme meg punktet å begyne å kjøpe inn komponenter. Men er noen ting jeg fremdeles lurer på...

 

Hva er de beste radiatorene i 140 x 30mm, 280 x 30mm og 120 x 30mm? Hvilken produsent / butikk bør jeg kjøpe dem hos? Viftene de skal brukes sammen med har en luftsirkulasjon på 77,3 KFM (Artic cooling F14 PWM.) Hva slags finnetetthet bør radiatorene ha?

 

Finnes det en Laing D5 eller tilsvarende sterk pumpe med feste for kompresjons nipler? Eller vill to svakere pumper gjøre samme nytte? Eventuellt hvilken pumper?

 

Bør jeg gå for en eller to looper?

 

Takk for alle innspill! :innocent:

Lenke til kommentar

Høy FPI vil være fordelaktig når du har et nonelunde begrenset område å montere radiatorer på, men viftene dine er spesifisert til maks 1300rpm og har nok ikke noe statisk trykk å snakke om. Ihvertfall tyder lite på det ut ifra designet på viftebladene. Jeg tror ikke du bør gå for noe over 10-15 FPI med disse viftene. Techbay-radiatorene (Magicool Slim) ligger på ca. 14 FPI og er et OK valg.

 

Personlig synes jeg én loop er bedre enn to, spesielt når det er begrenset med plass. To reservoar (ideelt sett) og to pumper, ev. 2x flowmeter og temperatursonde vil ta opp mye plass.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Høy FPI vil være fordelaktig når du har et nonelunde begrenset område å montere radiatorer på, men viftene dine er spesifisert til maks 1300rpm og har nok ikke noe statisk trykk å snakke om. Ihvertfall tyder lite på det ut ifra designet på viftebladene. Jeg tror ikke du bør gå for noe over 10-15 FPI med disse viftene. Techbay-radiatorene (Magicool Slim) ligger på ca. 14 FPI og er et OK valg.

 

Personlig synes jeg én loop er bedre enn to, spesielt når det er begrenset med plass. To reservoar (ideelt sett) og to pumper, ev. 2x flowmeter og temperatursonde vil ta opp mye plass.

 

Hei.

 

Ser ut som om du har rett angående finne tetthet på radiatorene. Er jo greit at viftene greier å presse luft igjennom dem. Grunnen til at jeg valgte Artic viftene er at de er de eneste jeg kunne finne i riktig farge med PWM. (Har PWM kontakter på HK.) Ville ha dem i hvit eller sort.

 

Er Magicool Slim radiatorene fra Techbay noe bra? Er litt skeptisk pga lav pris? Eller finnes det noe bedre med ca samme finne tetthet? Er ofte at men finner dyrere ting med bedre matrial valg.

 

Grunnen til at jeg vurderer to looper er at da kan jeg kjøre GPUene på den største radiatoren i toppen. Tenkte at dette ville gi bedre kjøling siden Cpu pr dags dato ikke er spesiellt varm selv med Corsair H40. Har ingen planer om å overklokke. Vann kjøling er primert for å få stabil varme og lite støy.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Jeg har kun hatt én Magicool Slim-radiator og det virket ihvertfall som om den var av god nok kvalitet. Har ikke hørt om noe misnøye med disse heller. Siden radiatoren er så tynn er jeg rimelig sikker på at viftene dine vil fungere godt på tross av relativt høy FPI.

 

Andre merker som er verdt å se litt på er bla. XSPC, EK Black Ice og AquaComputer. De to sistnevnte er mer restriktive enn de fleste andre. AquaComputer har vel også nesten utelukkende tykke radiatorer. Utvalget er også noe begrenset til 140mm.

 

For all del, hvis du har lyst, og kapital, til å gå for to looper så er det ingenting i veien for det. Du vil nok imidlertid oppnå noenlunde samme resultat med én loop, ihvertfall hvis det hovedsaklig er lydnivået du vil forbedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...