Gå til innhold

Trenger hjelp med oppsett av vannkjøling!


Anbefalte innlegg

Har nylig bygd meg ny pc. Specs finner dere under min profil.

Til denne kjøpte jeg en Corsair H40 men nå har jeg begynt å sikle på custom vannkjøling. Problemet er at jeg har problemer med å finne detaljer om vannkjølings produktene. Det vil si, nøyaktige mål. Ikke vet jeg hva som er bra eller mindre bra av produkter heller. Lurer også på hvor mye kjøle effekt jeg egentlig trenger.

 

Det som skal kjøles er:

- CPU : I7-3770

- 2x Gainward GeForce GTX670

 

Stiller følgende krav:

Alt skal være inne i mitt kabinett. Fractal Design R4 windowed. Uten å måtte ta ut HDD brønner osv. Vil vurdere å ta ut 1-2 cd rom til vanntank. Men synes det ser best ut med en tank i vinduet. Kompresjons nipler er ett must! Eventuellt så vurderer jeg tubing. (Rør.) Har pr dags dato 6 stk pwm vifter fra Artic. Disse vil jeg fortsette å bruke. Så radiatorene må passe til disse. Vurderer en 280mm x 30mm radiator i topp og en 140mm x 30mm radiator bak. Kan også montere en 120mm x 30-60mm radiator i bunnen av kabinettet om nødvendig. (Med 140mm til 120mm adapter.) Forran kan jeg desverre ikke sette noen pga HDD`s. Farger på komponentene må være svart, hvitt eller blått. Det må være så stille som mulig! IKKE bråke pumper!

 

Dette er pc`n min pr dags dato. (Beklager dårlig mobil bilde.)

post-185148-0-87540000-1357797478_thumb.jpg

 

Så til bake til mine spørsmål. Vil det være egnet å bruke tubing i stede for slanger? Har muligheter for å lage tubing i kvalitet A4/80. (Rustfritt/syrefast.) Eller vil dette skape kondens? Hvor mange radiatorer trenger jeg? Bør jeg bruke en eller to vann pumper? Er det egnet å bruke demivann i vannkjølingen? Hvor stort vannresovar bør jeg bruke? Vannresovar kan egentlig plaseres nesten hvor som helst i kabinettet siden jeg kan frese egne fester til dem. Hvilken vannblokker er best / penest? Liker EK og MIPS. Andre forslag? Gi meg gjerne forslag til hele oppsett. Design og støy frihet settes høyt på lista! Kom med forslag! Gjerne med linker og bilder!

 

Har egentlig ikke satt noen max pris på kjølingen. Men ender vel fort opp med å bruke rundt 5K på dette. (Blir som regel alltid dyrere enn hva man tror.)

 

Setter pris på alle innspill!

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil du ha? Plexi? Kopper? Acetal/Nickel? Hvilken type reservoar? Har selv en EK Plexi GPU blokk, og det eneste problemet er at den er dual-slot til 7970 :hrm: Lurer på hva designerne hos EK tenkte :hmm:

 

Tenkte på Acetal/Nickel. Liker at det er litt diskret. Av resovarer liker jeg AquaComputer`s Aqualis med LED og nano belegg eller kanskje Aquatube Delrin. (Sort.) Er åpen for andre forslag også. Er vel dual-slot vannblokker jeg trenger til GPUene mine? Kanskje med en fin bro i mellom? :hmm: Har ikke drevet med vannkjøling av pc før. Så er derfor jeg spørr. Men jobber med vann, olje og LOX kjøling på jobb. (Jobber i gass/olje industrien.) Så kjenner kjøle prinsippene.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Tenkte på ett Nickel/acetal theme ja. Men vet ikke helt om jeg vil ha de i plexi. Synes fargene blir litt duse da. Blir liksom litt plastisk. Så svart passer nok meg litt bedre. Men tenkte å kanskje bruke blått vann og gjennomsiktige slanger. Så også ett bilde av en pc som hadde kjølevann som så ut som melk. Den var bare absolutt helt rå!!! Detaljer som hever intrykket er også viktig. Så må finne noen virkelig fine kompresjons nipler. Hadde jeg brukt hvitt vann så hadde det vert lekkert med blåelokserte nipler. Har reference PCB 670`s ja.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Hvordan skal trådstarter få dette inn i kabinettet? Av det jeg har lest på andre forum er 120rad nærmest ubrukelig, og med 2x670 + 3770???

Jeg kjørte selv en 240 i slim versjon med en 120, merket så og si ikke noe på temp da jeg kasta ut 120en og bare brukte 240 (dette med I7-930 og HD5850 med overclock). 170 TDP på hver 670 og 77 på CPU uten klokking, i tillegg skal det være stille?!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal trådstarter få dette inn i kabinettet? Av det jeg har lest på andre forum er 120rad nærmest ubrukelig, og med 2x670 + 3770???

Jeg kjørte selv en 240 i slim versjon med en 120, merket så og si ikke noe på temp da jeg kasta ut 120en og bare brukte 240 (dette med I7-930 og HD5850 med overclock). 170 TDP på hver 670 og 77 på CPU uten klokking, i tillegg skal det være stille?!!

 

Hei. Ja å få tingene inn i kabinettet er en av utfordringene. Men som jeg har nevnt tidligre i tråden så er fester, braketter å lignende ikke noe problem. Jeg kan frese / dreie de alt etter hvor jeg vil ha komponentene. (Jeg er industri mekaniker.) Av matrialer kan jeg bruke acryl, nylon, teflon, carbon, aluminium, A4/70, A4/80 eller om ønsklig grade 3 eller 5 titan. (Dette er hva jeg har tilgjengelig her og nå.) Så mangler hverken matrialer eller utstyr. Kabinettet mitt har i alt 6 140mm vifte plasser. Hvor på 3 av dem så har jeg plass til 140m

Lenke til kommentar

Noe klikket så jeg fortsetter her:

 

Hvor på 3 av dem så har jeg plass til 140mm x 30mm radiatorer. På plassen ved siden av PSU får jeg bare plass til en 120mm radiator pga kablene fra PSU.

 

Du sier at en 120mm radiator er nærmest ubrukelig. Vel, det er en 120mm radiator jeg har nå. Den holder faktisk min I7-3770 ved fin tempratur akkurat nå. Men synes det blir litt mye vifte støy. Derfor jeg kunne tenkt meg en 140mm i bak kant av kabinettet i tillegg. Så om en 2x 140mm i topp holder for skjemkortene så burde det bli greit.

 

Bare så det er sagt. Overklokking er for meg ikke ett tema. Dette her handler mere om at jeg vil ha en stille pc med stabil tempratur. (Hater støy når jeg sitter å jobber med autocad.) At det ser bra ut er også viktig! Så den trenger egentlig bare å være stille når jeg jobber. Når jeg spiller å pc`n har full belastning så kan pc`n gjerne få bråke så mye den vil! Da hører jeg det ikke uansett.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Se på EK - Kompresjonsnippler, de koster ca. 30,- pr stk. ;)http://www.ebay.co.u...984.m1439.l2649

"Melk" http://www.mayhems.c...hite-250ml.html :)

 

Se på EK - Kompresjonsnippler, de koster ca. 30,- pr stk. ;)http://www.ebay.co.u...984.m1439.l2649

"Melk" http://www.mayhems.c...hite-250ml.html :)

 

Den "Melken" skal jeg ihvetfall ha! Nydelig! EK niplene var fine, men tror jeg skal ha svarte eller blå. Takker for tipset!

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Selv så har jeg nettopp bestilt http://www.hardware....-240-hfx/110055 Litt fordi det er førstegangen jeg prøver vannkjøling og vil ha noe lettvint men samtidig noe jeg kan lære noe av.

 

Det settet var ikke dumt. Men det passer ikke for mitt oppsett. Er litt nøye på at jeg vil ha 140mm radiatorer der det går ann. Ser best ut siden kabinettet mitt har 140mm vifteplasser. Likte den pupa litt. Er det noen som vet om den vil være sterk nok for mitt oppsett? Eventuellt om jeg bruker to? Noen som har erfaring med hvilken pumpe som er kraftig nok og støyer lite? Eller bør jeg uansett bruke to svakere pumper for å få minst mulig støy?

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Noe klikket så jeg fortsetter her:

 

Hvor på 3 av dem så har jeg plass til 140mm x 30mm radiatorer. På plassen ved siden av PSU får jeg bare plass til en 120mm radiator pga kablene fra PSU.

 

Du sier at en 120mm radiator er nærmest ubrukelig. Vel, det er en 120mm radiator jeg har nå. Den holder faktisk min I7-3770 ved fin tempratur akkurat nå. Men synes det blir litt mye vifte støy. Derfor jeg kunne tenkt meg en 140mm i bak kant av kabinettet i tillegg. Så om en 2x 140mm i topp holder for skjemkortene så burde det bli greit.

 

Bare så det er sagt. Overklokking er for meg ikke ett tema. Dette her handler mere om at jeg vil ha en stille pc med stabil tempratur. (Hater støy når jeg sitter å jobber med autocad.) At det ser bra ut er også viktig! Så den trenger egentlig bare å være stille når jeg jobber. Når jeg spiller å pc`n har full belastning så kan pc`n gjerne få bråke så mye den vil! Da hører jeg det ikke uansett.

 

:innocent:

Lurer på om du kunne "dyttet" inn en 280x60 Rad i toppen, det hadde jo funka fett ;) Du kan jo stikke inn en linjal og se om det er plass ;)
Lenke til kommentar

Om jeg kunne tatt ut HHD cagen så kunne jeg ha montert 280mm x 60mm i front med 4 vifter i push/pull konfigurasjon. Men jeg er desverre veldig avhengig av HDD plassene... har vurdert flere ekstern lagrings løsninger. Men de gir veldig ofte liten les/skriv hastighet. Har nå 4 HDD`r i pc`n med i alt 8TB lagring + 2TB ekstern disk. SSDene mine har jeg montert bak hovedkortet. Men dette er allerede lite... Hadde server før. Men siden jeg har flyttet til en liten leilighet så har jeg ikke plass til dette lengre.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...