Gå til innhold

Trenger hjelp med oppsett av vannkjøling!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg frykter dette blir veldig trangt i et R4, og at det blir vanskelig å få en god loop. Spesielt hvis du ikke vil ta ut HDD-brønnene.

 

Helt riktig!!! Det blir fryktelig trangt... snakk om millimetere.

Er heller ikke lett å få til en god loop nei...

Derfor jeg lurer på hvordan det ville være å bruke tubing istede for slanger. Vil jo ikke bli noen slange knekker da. Men er litt redd for ett kondens problem.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Åssen får du plass til vifter i top?

 

Er ikke toppen som er problemet... Bare de i bunnen som sitter fast. 3 stk i alt. Blir åpent mellom CD rom brønnene og de 3 HDD brønnene i bunnen når du tar ut HDD cagen. Hadde jeg ikke hatt bruk for HDD brønnene i bunnen så hadde det vert fort gjort å skjære ut den i bunnen også. Har jo SSD fester bak på kabinettet. Men som sagt så trenger jeg HDD brønnene...

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Deal.no har mye snadder samme med aquatuning.de

 

Og ja de har blå nipler

 

Fant ikke så mye på Deal.no... håpløs side å finne frem på.

Aquatuning derimot er veldig bra. Ja de hadde blå nipler fra Monsoon.

http://www.aquatuning.no/index.php/cPath/50_385_1207

Men kan ikke si jeg likte at de var så åpne i siden. Noen her som har erfaring med å bruke Monsoon nipler over tid? Er side åpningen noen svakhet?

 

Liker personlig veldig godt disse niplene fra Bitspower:

http://techbay.no/product.html/bitspower-kompnippel-1/4bspx1/2id-3/4od-matt-black?category_id=103

Bare synd de ikke var i blått. Men svart er jo også fint da. Men tror det hadde vert enda finere i blått som en kontrast til sort/hvitt.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Er ikke toppen som er problemet... Bare de i bunnen som sitter fast. 3 stk i alt. Blir åpent mellom CD rom brønnene og de 3 HDD brønnene i bunnen når du tar ut HDD cagen. Hadde jeg ikke hatt bruk for HDD brønnene i bunnen så hadde det vert fort gjort å skjære ut den i bunnen også. Har jo SSD fester bak på kabinettet. Men som sagt så trenger jeg HDD brønnene...

 

:innocent:

Vet ikke om det fins, men hva med en "Boks til 4 HDDer med ekstern SAS?
Lenke til kommentar

Vet ikke om det fins, men hva med en "Boks til 4 HDDer med ekstern SAS?

 

Tja... finnes nok. Men jeg har bruk for alle plassene. 8 stk! Har 4 nå, men har planer om å ha 8 stk 3TB disker i kabinettet til slutt. Må bare ta en ting av gangen. Ett kabinett med plass til 8 disker eksternt vil rett og slett ta for mye plass om den skal være effektiv nok til å gi hastighet til 8 stk sata3 disker. Da er jeg plutselig oppe i en server igjen. Noe som ikke er ønskelig pga plass. Da kunne jeg jo også like godt ha brukt en ekstern vannkjølings løsning. Noe som heller ikke er aktuellt pga plass.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Tja... finnes nok. Men jeg har bruk for alle plassene. 8 stk! Har 4 nå, men har planer om å ha 8 stk 3TB disker i kabinettet til slutt. Må bare ta en ting av gangen. Ett kabinett med plass til 8 disker eksternt vil rett og slett ta for mye plass om den skal være effektiv nok til å gi hastighet til 8 stk sata3 disker. Da er jeg plutselig oppe i en server igjen. Noe som ikke er ønskelig pga plass. Da kunne jeg jo også like godt ha brukt en ekstern vannkjølings løsning. Noe som heller ikke er aktuellt pga plass.

 

:innocent:

En SAS kabel kan gi data til 4 HDDer ;)

Ingenting er umulig. Det umulige tar bare litt lengere tid.

OFF topic: X672,

HDD OS: Samsung 830 SSD (256 GB)
hvorfor står det HDD OS, når det er SSD?
Lenke til kommentar

Vil ikkje bli noko meir kondens på rør enn slanger så lenge radiatoren står i samme rom som det som skal kjølast ned da du aldri vil greie å komme under romtemperatur på vatnet :)

 

 

 

Nei, det er toppen som presser mot slangen :)

 

Veldig bra! Da er det egentlig bare en vurderings sak altså. Tror det faktisk er greiere med tubing enn slanger. Selv om dette er en "billig" løsning. (Har tubing på jobben.) Blir jo mye lettere å få plassert alt med tubing. Men tenkte primært på kondens problem ved frakt av pc`n til LAN og slikt... ikke inne i stua.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Hvis det blir gjort ordentlig så ser metall-rør uendelig mye bedre ut enn slanger imo :) Ved bruk av et gjennomsiktig tubereservoar kan du jo likevel bruke farget væske, men det spørs om det vil bryte med den rene looken du forhåpentligvis vil oppnå. Aqua-Computer lager stort sett komponenter av høy kvalitet. Sikler litt på det Aqualis-reservoaret selv. Synd det er så dyrt.

 

EK DCP 4.0/Jingway DP-1200 (Pumpen i EK-settet) kan bli litt i svakeste laget for et slikt oppsett. Det er en god og stillegående pumpe, men den takler ikke motstand spesielt godt.

 

Sammenlignet med en annen populær pumpe, Laing D5/MCP655 er den rimelig veik:

post-180418-0-20636200-1357943218_thumb.jpg

post-180418-0-80099900-1357943230_thumb.jpg

 

Jeg ville satset på en Laing D5 som også har turtallsregulering. Tre blokker++ vil vel ligge på ca. 4-4.5PSI, noe D5 skal takle greit. En brønnmontert pumpe/reservoar-løsning er vanskelig å polstre så det kan skape resonans/vibrasjoner. Jeg ville plassert selve pumpen et sted den kan sitte på noe vibrasjonsdempende materiale.

 

Tenk også på om du vil inkludere et flowmeter, temperatursonde og ev. en kontrollerenhet. En drenerings- og fillport er også veldig nyttig i mine øyne.

Lenke til kommentar

Når det snakkes om tubing så vil det si slanger, går det i rør kalles det gjerne piping. Hvis det er snakk om rør vil jeg ikke tro dette vil by på store kondensproblemer ved frakt til lan etc med mindre du sykler med kabinettet i 10 minus til lanet. Skal selv til med et omfattene bygg med 12mm forkrommede kobberrør med lavprofil fittings, og har tenkt å ta med meg kabinettet alt etter som jeg føler for.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode inn spill! For å avklare hva jeg mener med tubing. Tubing = tynne rør. Piping = større rør. På jobben bruker vi utelukkende rustfritt / syrefast med høy strekkfasthet eller titan hvor rustfritt ikke er godt nok. (Det er det eneste som er godkjennt på offshore innstalasjoner.) Rustfritt / syrefast stål har ett høyt crom innhold, så de er blanke. Om man pusser og polerer dem så blir de speil blanke.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...