Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reboot and select proper boot device


Anbefalte innlegg

har ei pc med to harddisker, den ene er på 40 gb og den andre på 400 gb. Så er windows 7 (kopi) installert på harddisken med 40 gb, så vil jeg fjerne den lille harddisken og bare ha den på 400 gb. Så jeg tok å reinstalerte windows 7 på den store harddisken. Så fjernet jeg den lille harddisken og skulle skru datan på så fikk jeg bare bedskjed om at :Reboot and select proper boot device. hva er galt? og hvordanfår jeg fikset det? :hmm:

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper på at du har fått "System" på den lille disken.

Dvs at du ikke klarer å boote opp OS'et på den store disken , så lenge den lille er koblet ifra.

 

Hvis du kobler den lille disken tilbake , så tipper jeg på at den store disken vil boote opp.

 

Når man installerer OS'et på en disk , er det alltid lurt å midlertidig koble ifra de andre diskene.

Lenke til kommentar

Jeg tipper på at du har fått "System" på den lille disken.

Dvs at du ikke klarer å boote opp OS'et på den store disken , så lenge den lille er koblet ifra.

 

Hvis du kobler den lille disken tilbake , så tipper jeg på at den store disken vil boote opp.

 

Når man installerer OS'et på en disk , er det alltid lurt å midlertidig koble ifra de andre diskene.

får prøve ;)
Lenke til kommentar

BIOS du mener? :) har vært der å prøvd men det hjalp ikke :p men må jeg først koble ut harddisken (40gb) og så inn i bios eller skal den stå i?

 

Mente BIOS ja. Ved at du setter BIOS til å boote fra 400GBen så vil ikke 40GB disken ha noe å si, selv om det er OS der, for da prøver den ikke å boote fra den såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Det er riktig på ett vis, men sannsynligvis er svaret til johome det rette her.

Saken er at det er ikke nødvendigvis disken med OS som skal boote fra BIOS. Man kan ha mange disker med OS på, men det er bare en av dem som kan boote. Fordi det man booter fra BIOS er ikke Windows, men en bootloader. Og så er det bootloader som starter Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...