Gå til innhold

Særemne 3. vgs - fantasybøker av nordisk forfatter på norsk (BM)?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal snart begynne på særmne i norsk, men har problemer med å finne kjekke fantasy bøker av nordiske forfatter på norsk (bokmål).

Jeg pleier å lese engelske bøker som Hunger Games, Harry Potter, Inheritance, Uglies, osv.

 

I dette særemnet må jeg lese flere bøker, rundt 3 kanskje. De trenger ikke å være av samme forfatter, men det må vær slik at jeg kan finne en problemstilling. (Eks.) Noen av de i klassen har trilogier og skal se hvordan hovedpersonen utvikler seg gjennom fortellingen.

 

Har dere noen tips/forslag?

 

Thanks!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vi fikk lov til, var å lese for eksempel én bok skrevet av en nordisk forfatter, og to valgfrie forfattere. Da trenger du bare å lese en norsk bok, og så lese to andre fantasy bøker, og da kan du jo ta noe du allerede har lest fra før?

Lenke til kommentar

Skammar-serien av danske Lene Kaaberbøl? Dansk forfatter, nynorsk oversettelse (du får sikkert pluss i margen for dette :p ) Passer kanskje best for ungdom i alderen 10-15 år, jeg leste de da jeg var på den alderen, og synes de var fantastiske. Hovedpersonen(e) har også en fantastisk utvikling i løpet av serien, fra å være utilpass og redd, til å virkelig stå frem som en ressurs.

 

Red: Så forresten du lette etter bøker på bokmål nå, så stryk dette :)

Endret av -Longva-
Lenke til kommentar

Det vi fikk lov til, var å lese for eksempel én bok skrevet av en nordisk forfatter, og to valgfrie forfattere. Da trenger du bare å lese en norsk bok, og så lese to andre fantasy bøker, og da kan du jo ta noe du allerede har lest fra før?

 

Alle bøkene vi leser skal være av en nordisk forfatter. Uheldigvis

Lenke til kommentar

Spørs om du vil ha flere forfattere eller bare en. Fordeler og ulemper med begge valg. De Fire Og Han Som Gjør Galt Værre anbefales av meg også, leste serien for andre gang i fjor og var like fornøyelig da.

 

Mye norsk fantasy er "dessverre" rettet mot yngre lesere og ungdom, og man har ikke de virkelig gode fantasyseriene for voksne. Bull-Hansen et unntak? De Fire (...) nytes også godt som ganske voksen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...