Gå til innhold

PC oppsett 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nei, jeg liker at det er flere bygg. Det er forskjellige ting man bruker maskinene til og det krever forskjellige spesifikasjoner. Dermed så mener jeg at såpass mange oppsett er på sin plass. Jeg syntes nesten at det er for få oppsett så. :p

 

Det kan vi raskt etterprøve!

 

x Surfe og lett PC: for en PC som skal være portabel og med begrenset ytelse, kjøp bærbar.

 

x Lett allround PC: for en spill PC, oppgrader spesifikasjoner, hvis ikke, kjøp bærbar

 

x Media PC: en bærbar vil ha samme funksjonalitet, eventuelt Intel Nuc om det bare skal være en portabel boks

 

Prodigy build: bra utgangspunkt, men dårlig sammensetning av komponenter

 

? m-ATX Gamer: for svak som gamer, for lite spesialisert

 

Bang for The Buck Gaming: velbalansert bygg, beste i tråden

 

x Hackintosh: kun profesjonelle / bedrifter kjøper så dyrt, og absolutt ikke med uoffisiell støtte

 

x Gamer-PC 13k: yter identisk med Bang for The Buck Gaming, til 3k mer

 

x Gamer-PC Maks FPS 18K: absurd prisnivå for en spill-PC. Med enkeltskjerm tilnærmet identisk ytelse.

 

x 1000% Overkill: Bygg ment som en spøk. Useriøst i en anbefalingstråd.

 

? PC til redigering: Dårlig sammensetning av komponenter skyter prisen til himmels.

 

x Allround server: Server er noe der tilpasning etter behov er alfa og omega. 18TB lagring og RAID-kontroller til 3,5k virker veldig tilfeldig plassert.

 

Scrypt mining: Har ingen formening eller erfaring om denne type bygg, så unnlater å kommentere.

 

1,2,3: Enig, har faktisk foreslått det i posten... (PI/NUC)

Prodigy: Hva er problemet med den?

m-atx: Hva er problemet med den?

BFTB: :)

Hackintosh: Nja, er jo noen som syntes det er kult...

13K: Ja, men er mer stille, har større SSD og kan overklokkes mer ;)

18K: Allerede kommentert!

1000% Fjernet fra hovedpost, siden jeg er enig

Redigering: Hva er galt her?

Server: Ja, burde endre navn!

 

Edit: Har endret litt på førstepost, og noen builds

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Prodigy: Skjermkortet er utdatert. R9 270X yter 20% bedre til samme pris. Strømforsyningen er feil dimensjonert. En god 500W enhet holder i lange baner. Gold-sertifisering er ikke nødvendig, da det sparer maks et par kroner på strømregningen i året. Ellers litt rom for optimalisering med valg av leverandører for å spare en hundrelapp her og der.

 

 

bit_zps967fb9a7.png

 

Prodigy (budsjett)

 

Kabinett: Bitfenix Prodigy (600,-)

Prosessor: Intel Core i3 4130 (900,-)

Skjermkort: Asus Radeon R9 270X DirectCU II (1440,-)

Hovedkort: Asus H81I-Plus (600,-)

Lagring: Samsung EVO 250GB (1200,-)

Minne: Crucial 1333MHz 8GB (550,-)

Optisk: Lite-On iHAS124 (125,-)

Strømforsyning: Antec HCG 520W (535,-)

 

Pris: Ca. 5950,-

 

Mikro-ATX er jo ikke nødvendig når en har et mini-ITX bygg med like god eller bedre ytelse. :wee:

 

For 13k gamer sine argumenter. Her har jeg og et alternativ bygg.

 

1883078-a.jpg

13k 9k Gamer (komplett)

 

Kabinett: Fractal Design Define R4 (720,-)

Prosessor: Intel Core i5 4670K (1695,-)

Skjermkort: AMD Radeon R9 290 (3300,-)

Hovedkort: MSI Z87-G43 (860,-)

Lagring: Samsung EVO 250GB (1200,-)

Minne: Crucial 1333MHz 8GB (550,-)

Optisk: Lite-On iHAS124 (125,-)

Kjøling: Cooler Master Hyper 212 EVO (250,-)

 

Strømforsyning: Antec HCG 520W (535,-)

 

Pris: Ca. 9200,-

 

Den er stillegående, har en romslig SSD og kan overklokkes bra. Forskjellen mellom Hyper 212 EVO og Noctua NH-D14 er 100-200MHz med en god chip. I praksis er dette verdt en prisforskjell på kanskje 50 kroner, langt i fra 400. 200MHz er rett og slett neglisjerbart. Mer lagring kan alltid legges til ved behov. Det synes jeg ikke at vi skal diktere så fast, da det er veldig individuelt. :wee:

 

Redigerings-PCen synes jeg er for dyr enkelt og greit. i7 4930K er greit for profesjonelle, sånn sett. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor en må ha et hovedkort til 2700 kroner, GTX 760, 240GB SSD, 750W PSU, Noctua C14-kjøler (!). Det er komponenter som ikke har noe særlig utslag for ytelsen til en slik PC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei sveibuen, lenge siden sist! :) Data har jeg fortsatt stor glede av, men det kommer litt ved siden av studier, idrett og alle andre tidstyver dessverre. Men stikker hodet innom av og til som en slags innpåsliten konsulent. :dremel:

 

Har kikka litt på oppdateringene. Det er fremgang, men har et par flere kommentarer om du er villig. På lett allrounder tror jeg du overvurderer litt betydningen av antall megahertz på prosessoren. Så sant det er samme arkitektur og generasjon, er ikke 200MHz ekstra verdt to hundre norske. 50 kroner, og jeg ville vurdert det, og da kun fordi det er i3-plattformen som ikke lar seg overklokkes.

 

I budsjettklassen er det nyere R9 260X et bedre kort enn HD 7790, men det jeg egentlig vil er å utfordre deg til å hele tiden tenke bruksområde. Hva presterer egentlig et HD 7790 sammenlignet med storebror R9 270X? Vil en dobling i ytelse for en dobling i pris være verdt det? Tommelfinger-regel sier at dette er en god deal; da en vanligvis ser mindre og mindre forbedring i ytelse per krone desto høyere priset skjermkortene blir. En til en forhold er altså veldig positivt i denne sammenheng. -Spesielt- når en i tillegg hopper over til en ny generasjon. Med såpass god prosessorytelse i dagens modeller, er det typisk skjermkortet som holder deg tilbake, og derfor er det lurt å satse litt skarpt på grafikk synes jeg. ;)

 

700W er fremdeles unødvendig for et slikt bygg. Jeg bruker PSU-kalkulator hver gang jeg ferdigstiller et bygg, for å regne ut hvilken effekt jeg må ha. Legger på en overklokk (1.4v), et PCIe-kort og 3stk 120mm vifter som standard. Tallet jeg får da, er rimelig bombesikkert. Etter det vurderer jeg PSU i forhold til kvalitet fra den originale produsenten, omtaler fra utlandet og selvfølgelig pris. Faktorer som støynivå (må ikke være trukket for dette) og modulær (ingen deal breaker uten, men pluss om den har) er også greit å få med seg. 80 Plus-rating har for min del svært, svært lite å si.

 

Videre, er tredjeparts CPU-kjøler virkelig nødvendig for en 54W TDP prosessor? Tja, vil nok noen si. Formålet med kjøleren i dette tilfelle vil kun være å få ned støynivået da overklokking er utelukket. Som du ser av denne videoen, er stock kjøler på Haswell ikke så ille på dette området (for 54W).

 

 

Minnet ville jeg bare vært gjerrig på og sett etter billigst mulig alternativ i den kapasiteten du vil ha med grei CL (CL9). Å overklokke fra 1333MHz til 1600MHz er en enkel sak for de fleste brikker. Det er samtidig en god øvelse i å innsnevre antallet nettbutikker som bygget bruker. Noen nettbutikker som CDON, MPX, Komplett og NetOnNet har lave fraktkostnader og er derfor ikke så farlig om blir en andre- eller tredjeleverandør, mens andre er det litt kjipt å betale 100 kroner ekstra for et produkt som gjerne kun koster 400.

 

Er tilhenger av valget ditt for kabinett. Fractal Design Arc Mini R2 er et stilig og funksjonelt produkt, og du betaler ikke en særlig stor premium for å oppgradere fra de litt billigere modellene (Antec One, Corsair Carbide 200R, NZXT Source 210 etc.). Biter meg imidlertid merke i at det er et Mikro-ATX kabinett, og at hovedkortet du har valgt er vanlig ATX som ikke er kompatibelt.

 

Det virker gjerne som om jeg er ute på å plukke i fra hverandre hele oppsettet nå, men faktum er vel det at alle valg som er annerledes enn byggene i forrige innlegg, ville på et eller annet vis blitt kritisert. Det er fordi jeg tar høyde for at disse komponentene gir den beste miksturen som er å oppdrive per nå. Som sagt, synes ikke Fractal-kabinettet er noe dumt valg, men om du har valget å gå ned til mini-ITX ved Bitfenix Prodigy, og eliminere et par bygg på den måten - gjør du det enklere både for deg selv og oss forbrukere. :)

 

Synes generelt du gjør en god jobb og har bra innsats her i tråden. Har hatt et par arvtakere av originaltråden som ikke har holdt ut på nær like lenge som det du har gjort nå. En lærer noe hele tiden, og det viktigste har jeg funnet ut er å aldri stålsette seg imot gode argumenter.

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei sveibuen, lenge siden sist! :) Data har jeg fortsatt stor glede av, men det kommer litt ved siden av studier, idrett og alle andre tidstyver dessverre. Men stikker hodet innom av og til som en slags innpåsliten konsulent. :dremel:

 

Har kikka litt på oppdateringene. Det er fremgang, men har et par flere kommentarer om du er villig. På lett allrounder tror jeg du overvurderer litt betydningen av antall megahertz på prosessoren. Så sant det er samme arkitektur og generasjon, er ikke 200MHz ekstra verdt to hundre norske. 50 kroner, og jeg ville vurdert det, og da kun fordi det er i3-plattformen som ikke lar seg overklokkes.

 

I budsjettklassen er det nyere R9 260X et bedre kort enn HD 7790, men det jeg egentlig vil er å utfordre deg til å hele tiden tenke bruksområde. Hva presterer egentlig et HD 7790 sammenlignet med storebror R9 270X? Vil en dobling i ytelse for en dobling i pris være verdt det? Tommelfinger-regel sier at dette er en god deal; da en vanligvis ser mindre og mindre forbedring i ytelse per krone desto høyere priset skjermkortene blir. En til en forhold er altså veldig positivt i denne sammenheng. -Spesielt- når en i tillegg hopper over til en ny generasjon. Med såpass god prosessorytelse i dagens modeller, er det typisk skjermkortet som holder deg tilbake, og derfor er det lurt å satse litt skarpt på grafikk synes jeg. ;)

 

700W er fremdeles unødvendig for et slikt bygg. Jeg bruker PSU-kalkulator hver gang jeg ferdigstiller et bygg, for å regne ut hvilken effekt jeg må ha. Legger på en overklokk (1.4v), et PCIe-kort og 3stk 120mm vifter som standard. Tallet jeg får da, er rimelig bombesikkert. Etter det vurderer jeg PSU i forhold til kvalitet fra den originale produsenten, omtaler fra utlandet og selvfølgelig pris. Faktorer som støynivå (må ikke være trukket for dette) og modulær (ingen deal breaker uten, men pluss om den har) er også greit å få med seg. 80 Plus-rating har for min del svært, svært lite å si.

 

Videre, er tredjeparts CPU-kjøler virkelig nødvendig for en 54W TDP prosessor? Tja, vil nok noen si. Formålet med kjøleren i dette tilfelle vil kun være å få ned støynivået da overklokking er utelukket. Som du ser av denne videoen, er stock kjøler på Haswell ikke så ille på dette området (for 54W).

 

Minnet ville jeg bare vært gjerrig på og sett etter billigst mulig alternativ i den kapasiteten du vil ha med grei CL (CL9). Å overklokke fra 1333MHz til 1600MHz er en enkel sak for de fleste brikker. Det er samtidig en god øvelse i å innsnevre antallet nettbutikker som bygget bruker. Noen nettbutikker som CDON, MPX, Komplett og NetOnNet har lave fraktkostnader og er derfor ikke så farlig om blir en andre- eller tredjeleverandør, mens andre er det litt kjipt å betale 100 kroner ekstra for et produkt som gjerne kun koster 400.

 

Er tilhenger av valget ditt for kabinett. Fractal Design Arc Mini R2 er et stilig og funksjonelt produkt, og du betaler ikke en særlig stor premium for å oppgradere fra de litt billigere modellene (Antec One, Corsair Carbide 200R, NZXT Source 210 etc.). Biter meg imidlertid merke i at det er et Mikro-ATX kabinett, og at hovedkortet du har valgt er vanlig ATX som ikke er kompatibelt.

 

Det virker gjerne som om jeg er ute på å plukke i fra hverandre hele oppsettet nå, men faktum er vel det at alle valg som er annerledes enn byggene i forrige innlegg, ville på et eller annet vis blitt kritisert. Det er fordi jeg tar høyde for at disse komponentene gir den beste miksturen som er å oppdrive per nå. Som sagt, synes ikke Fractal-kabinettet er noe dumt valg, men om du har valget å gå ned til mini-ITX ved Bitfenix Prodigy, og eliminere et par bygg på den måten - gjør du det enklere både for deg selv og oss forbrukere. :)

 

Synes generelt du gjør en god jobb og har bra innsats her i tråden. Har hatt et par arvtakere av originaltråden som ikke har holdt ut på nær like lenge som det du har gjort nå. En lærer noe hele tiden, og det viktigste har jeg funnet ut er å aldri stålsette seg imot gode argumenter.

Da har jeg endret en del på den lista også ;)

Må ha sett feil på enten hovedkortet, eller mer antagelig trykket feil og valgt R2 Mini, i stedet for Midi, men siden jeg liker mini bedre, så er HK samt en del andre ting byttet nå ;)

Føler på langt nær at du plukker i fra hverandre oppsettet, PC markedet er "flytende", og da må også "guidene" være det :)

RAM prisene har jo gått opp, så ett av de billigste 8 GB kittene koster 5-600,- har nå satt opp en billig 1600mhz CL8! Som var billigere enn de som var satt opp tidligere, som attpåtil var CL10!

 

Takk, din guide var faktisk med i basisen til min første PC ;) (Bare at jeg da ikke hadde så mye penger, så måtte gå ned på en del ting, og det er hvordan jeg lærte at billige PSUer er billige av en grunn :p) Jeg har ikke noe imot gode argumenter og forslag, jo flere som kommer med konstruktiv kritikk, jo bedre "produkt" får de som ser igjennom førsteposten!!

Gjerne se igjennom lista nå, og se om det er noe annet du legger merke til!

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Haha, uheldig med PSU altså? :D Første gang jeg kjøpte en PC var jeg heldig og fant en Seasonic SII 500W til halv pris hos Komplett. Denne kunne jeg ikke anbefale i tråden min siden den var så dyr til vanlig, så i stedet falt valget på OCZ ModXStream Pro i nærmere et eller to år med kun et par midlertidige utskiftninger.

 

Først i det siste fikk jeg tips om at bla. Antec hadde en High Current Gamer-serie med bedre interne deler til nesten samme pris. En blir litt overrasket sånn når oppsettet har hatt en fast komponent over lang tid, og en plutselig innser at det hadde vært lurt å bytte. Så lenge en ikke gror inn i seg selv og gjør noe med det ved notis, så går det nok bra tilslutt. :thumbup:

 

Tror jeg kaster inn håndkleet for kvelden. Som sagt hadde jeg personlig kjørt strake veien med de to oppsettene over, men spesialisering trenger ikke være så dumt det heller om kvaliteten bare er på plass. Lykke til!

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Haha, uheldig med PSU altså? :D Første gang jeg kjøpte en PC var jeg heldig og fant en Seasonic SII 500W til halv pris hos Komplett. Denne kunne jeg ikke anbefale i tråden min siden den var så dyr til vanlig, så i stedet falt valget på OCZ ModXStream Pro i nærmere et eller to år med kun et par midlertidige utskiftninger.

 

Først i det siste fikk jeg tips om at bla. Antec hadde en High Current Gamer-serie med bedre interne deler til nesten samme pris. En blir litt overrasket sånn når oppsettet har hatt en fast komponent over lang tid, og en plutselig innser at det hadde vært lurt å bytte. Så lenge en ikke gror inn i seg selv og gjør noe med det ved notis, så går det nok bra tilslutt. :thumbup:

 

Tror jeg kaster inn håndkleet for kvelden. Som sagt hadde jeg personlig kjørt strake veien med de to oppsettene over, men spesialisering trenger ikke være så dumt det heller om kvaliteten bare er på plass. Lykke til!

Ja, får se om det ikke kommer noe mer input fra andre, så kanskje jeg korter ned litt... Ser jo selv att noen av dem nesten "vokser" inn i hverandre...

Jepp, var en ModXstream 700W, som hadde litt "rar" oppførsel (Drepte en HDD, og fikk lys til å blinke osv...), samt ett Asus hovedkort med helt hjernedøde sensorer, i etterkant vet at Asus sliter en del med sensorene sine...

Lenke til kommentar

Ja, det var en nokså vrien nøtt å stille seg inn etter. ModXStream Pro hadde fått relativt gode tilbakemeldinger i tester, og på Newegg (amerikansk nettbutikk) var det ikke særlig mye urovekkende rapporter om defekte enheter. Generelt vanskelig å oppdrive informasjon om strømforsyninger og hvor delene opprinnelig stammer fra. Som "norske" merkevarer hører jo de fleste til en større superkjede internasjonalt, og slik er det som du garantert vet med strømforsyninger og. Dette ble tilslutt pekepinnen for å redusere risikoen for feilproduksjoner. Antec sin modell f. eks. er laget av Seasonic. :)

Lenke til kommentar

Min bror hadde også en OCZ ModXstream 600W viss jeg husker rett. Nøyaktig 2 år etter den var kjøpt skulle han starte pcen midt på dagen og pang sa det og det kom en fine røyk ut PSUen :O

 

Men må si

 

MariusJ og Agnetspoon:

 

Dere har gode oppsett. Jeg anbefalte alltid Agantspoon sitt oppsett den gangen han holdt på.

Jeg anbefaler MariusJ sitt nå :) Kanskje med noen få forandringer innimellom :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:ohmy: Ikke bra. Det overrasker meg litt at anmeldere har godkjent og attpåtil anbefalt enheten unisont. Ei heller på Newegg har tilbakemeldingene vært annet enn positive. Når både testpersonell og statistikken taler for, har en liksom fulgt prosedyre og burde kunne anta at det var et solid produkt, men neida! :hm: Uansett glad den er fjernet nå til fordel for Antec og andre sine enheter.

Lenke til kommentar

:ohmy: Ikke bra. Det overrasker meg litt at anmeldere har godkjent og attpåtil anbefalt enheten unisont. Ei heller på Newegg har tilbakemeldingene vært annet enn positive. Når både testpersonell og statistikken taler for, har en liksom fulgt prosedyre og burde kunne anta at det var et solid produkt, men neida! :hm: Uansett glad den er fjernet nå til fordel for Antec og andre sine enheter.

Husker dette jeg også! Lurer på om de jukset i testene, eller om det var ett tidsspørsmål...
Lenke til kommentar

På tide med en ordentlig Agentspoon 2014 samling. :green:

 

 

Original2_zpsbca4169a.png

 

 

1. Redaksjonen (FOR DE SOM REDIGERER BILDER OG VIDEO)

Kabinett: Fractal Design Arc Mini R2 (650,-)

Prosessor: Intel Core i7 4770K (2400,-)

Hovedkort: MSI Z87M-G43 (800,-)

Lagring: Samsung 840 EVO 120GB (680,-)

Ekstra lagring: Seagate Barracuda 7200.12 2TB (675,-)

Minne: Crucial BallistiX Sport 1600MHz 8GB (550,-)

Optisk: Lite-On iHAS124 (125,-)

Strømforsyning: Super Flower Golden Green HX 500W (550,-)

Kjøling: Cooler Master Hyper 212 EVO (250,-)

Pris: Ca. 6600,-

 

2. Spilleren (FOR DE ADRNALINFYLTE SOM KREVER ACTION)

 

Kabinett: Bitfenix Prodigy (600,-)

Prosessor: Intel Core i5 4440 (1400,-)

Skjermkort: AMD Radeon R9 280X (2300,-)

Hovedkort: Gigabyte GA-H81N (600,-)

Lagring: Samsung 840 EVO 250GB (1200,-)

Minne: Crucial BallistiX Sport 1600MHz 8GB (550,-)

Optisk: Lite-On iHAS124 (125,-)

Strømforsyning: Super Flower Golden Green HX 500W (550,-)

Pris: Ca. 7210,-

3. Amfibiedyret (FOR DE SOM ØNSKER BEGGE DELER)

Kabinett: Fractal Design Define R4 (720,-)

Prosessor: Intel Core i5 4670K (1695,-)

Skjermkort: Asus Radeon R9 270X DirectCU II (1440,-)

Hovedkort: MSI Z87-G43 (860,-)

Lagring: Samsung 840 EVO 250GB (1200,-)

Minne: Crucial BallistiX Sport 1600MHz 8GB (550,-)

Optisk: Lite-On iHAS124 (125,-)

Strømforsyning: Super Flower Golden Green HX 500W (550,-)

Kjøling: Cooler Master Hyper 212 EVO (250,-)

Pris: Ca. 7340,-

x. Tilleggsutstyr verdt å vurdere

Ekstra lagring: Seagate Barracuda 7200.12 2TB (675,-)

Vanlige harddisker kan kobles til hvert bygg i stort antall etter eget plassbehov.

Trådløst nettverkskort: TP-Link TL-WDR4800 (300,-)

For å hente signal fra en trådløs router, trengs et nettverkskort.

Lydkort: Asus Xonar Essence STX (1400,-)

Eier du et dyrt PC-anlegg (alt bedre enn Logitech Z-5500) kan du ha utbytte av et lydkort

 

y. Tilkoblet utstyr verdt å vurdere

 

Skjerm: EIZO Foris FS2333 23" (2400,-)

En skjerm som gir både glimrende bildekvalitet og rask bildeflyt til spill.

Tastatur: Corsair Raptor K30 (360,-)

Forskjellen mellom tastaturer er i realiteten liten. God byggekvalitet, bakgrunnsbelysning om ønskelig, stille tasting og rimelig pris.

 

Mus: Logitech MX Performance (440,-)

Logitech sine mus har en smart scrolle-funksjon og nano-receiver som teller ekstra. Bra ergonomi er viktig.

Høyttalere: Harman Kardon SoundSticks III (1500,-)

Disse har ikke bare et sprekt design, de leverer virkelig også godlyd helt uventet i denne prisklassen.

 

Hodetelefoner: Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm (1300,-)

De beste hodetelefonene uten tvil. Har et enormt detaljnivå, veldig høy kvalitet på bassen og sitter komfortabelt. Latterliggjør de fleste konkurrenter.

 

Mikrofon: Blue Snowball (540,-)

Veldig god lydkvalitet til prisen. Ikke mange som ønsker å bruke masse penger på mikrofon, så da er dette et fint alternativ.

Gamer Headset: Roccat Kave 5.1 (600,-)

Om du er litt mindre audiofil, og helst vil ha et headset mest til spilling, er Roccat et solid valg. De matcher ikke Beyerdynamic + Snowball komboen på noen som helst måte, men koster også bare en tredjedel. God verdi for pengene.

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er mitt forlag til en gaming pc. Dette er en komplett PC med skjerm, mus og tastatur til 10 000kr
Må si jeg glemte å legge til vannkjøling for CPU'en (corsair h60 til 500.-)

 

Generelt om komponentene:

i5-4670K \ Asus V gene. Denne CPU\HK komboen er fantastisk. Enkelt å OC til 4.6gz (one click overclock i softwaren)

 

Skjermkortet: MSI r9 270x. Dette skjermkortet er bare helt fantastisk. Et kort til under 2000kr som klarer å levere 50-60 fps (1900x1200) på de mest krevende spillene i ultra er bare å ta av seg hatten for! Ikke minst så tror jeg personlig flere og flere spill vil få mantle API og da snakker vi rundt 15%+ i preformance boost med dette oppsettet.

 

Ellers e vell CPU litt OP iforhold til skjermkortet, så skjermkortet vil bottlenecke CPU'en. Tatt i betraktning så er valg av skjerm 1900x1200 i 60hz og da vil det heller ikke være nødvendig med mer FPS (ref. casual FPS gamer)

 

MMO: 1900x1200 i oppløsning med 60+ fps på ultra. Dette mener jeg er tilstrekkelig for å få full glede av å spille MMO, pcen egner seg best til disse spillene.

 

FPS: 1900x1200 i opppløsning med 50-60fps high\ultra. Dette er for en casual FPS gamer som vil nyte grafikk gleden av crysis 3, battlefield 4 og de nyere spillene.

 

En siste ting. Hva med fremtiden til denne pcen. Her ser jeg ikke mye valg. Crossfire vil kreve et nytt hovedkort grunnet PCI-E slottene er for nær hverandre. Å Kjøper du nytt HK for å kjøre crossfire så vil du få så mye FPS at skjermen henger ikke med, da vil du være nødt å få deg en 120\144hz skjerm. Det vil koste deg 2500kr+

 

Her er listen:
https://prisguiden.no/liste/146915

Lenke til kommentar

Her er mitt forlag til en gaming pc. Dette er en komplett PC med skjerm, mus og tastatur til 10 000kr

Må si jeg glemte å legge til vannkjøling for CPU'en (corsair h60 til 500.-)

 

Generelt om komponentene:

i5-4670K \ Asus V gene. Denne CPU\HK komboen er fantastisk. Enkelt å OC til 4.6gz (one click overclock i softwaren)

 

Skjermkortet: MSI r9 270x. Dette skjermkortet er bare helt fantastisk. Et kort til under 2000kr som klarer å levere 50-60 fps (1900x1200) på de mest krevende spillene i ultra er bare å ta av seg hatten for! Ikke minst så tror jeg personlig flere og flere spill vil få mantle API og da snakker vi rundt 15%+ i preformance boost med dette oppsettet.

 

Ellers e vell CPU litt OP iforhold til skjermkortet, så skjermkortet vil bottlenecke CPU'en. Tatt i betraktning så er valg av skjerm 1900x1200 i 60hz og da vil det heller ikke være nødvendig med mer FPS (ref. casual FPS gamer)

 

MMO: 1900x1200 i oppløsning med 60+ fps på ultra. Dette mener jeg er tilstrekkelig for å få full glede av å spille MMO, pcen egner seg best til disse spillene.

 

FPS: 1900x1200 i opppløsning med 50-60fps high\ultra. Dette er for en casual FPS gamer som vil nyte grafikk gleden av crysis 3, battlefield 4 og de nyere spillene.

 

En siste ting. Hva med fremtiden til denne pcen. Her ser jeg ikke mye valg. Crossfire vil kreve et nytt hovedkort grunnet PCI-E slottene er for nær hverandre. Å Kjøper du nytt HK for å kjøre crossfire så vil du få så mye FPS at skjermen henger ikke med, da vil du være nødt å få deg en 120\144hz skjerm. Det vil koste deg 2500kr+

 

Her er listen:

https://prisguiden.no/liste/146915

1: Skjermen er ikke 1920x1200...

2: Hvorfor crap kingston SSD over Samsung 840 Evo?

3: Crap PSU

4: Hvorfor kaste bort så mye penger på Matx HK i miditower?

5: Hvorfor DVD-brenner?

6: Tastatur og mus er så personlig at jeg ikke ville ha satt opp noe spesifikt, men heller forslag...

7: Jeg kan GARANTERE deg att R9 270X ikke får 50-60FPS på high/ultra i BF4 @ 1200p...

8: Det er ingen garanti for att CPUen når 4.6Ghz, det er bare ett sjansespill, og slike "easytune" ting har det med å sette VELDIG høy volt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Oppdatert oppsettet i forrige innlegg. Fått inn 1600MHz som ikke var tilgjengelig opprinnelig. Byttet til Super Flower 80 Plus Gold PSU som er av meget høy kvalitet til en gunstig pris og nå tilgjengelig på CDON. Nedgradert til AMD Radeon R9 280X som har funnet et veldig fornuftig prispunkt på 2300 kroner. Matcher bedre i5 4440 enn toppmodellen.

 

Var litt diskusjon på valget av sistnevnte i en annen tråd. Grunnen til at den er valgt over i5 4670K, er fordi Intel kjører en nokså absurd prising på sin mest populære modell for tiden. 1850 kroner må du ut med hos de vanligste nettforhandlerne. For å få virkelig utbytte av en K-modell, må det i tillegg suppleres med overklokking, som krever kjøling (+260 kr) og et dyrere hovedkort (+400 kr). Når prisforskjellen på prosessoren i seg selv er 440 kroner, utgjør det hele 1100 kroner bare på en vassere prosessor. I spilling har AMD med sin nye generasjon skjermkort lansert Mantle, som har til hensikt å overføre mer av kraften over til GPU i stedet for CPU. Forskjellen mellom i5 4440 og 4670K i spill vil derfor være mindre enn tidligere. :)

 

Et annet argument er 120GB kontra 250GB SSD. Om en ønsker å utvide med større kapasitet til store videoprosjekt, er strengt tatt ikke 250GB SSD nødvendig. Sistnevnte er mer for spillere og gjennomsnittlige brukere som takket være streaming osv. ikke bruker mer enn 250GB på sitt system. Da er det like greit å ha en enkelt SSD disk. Bytter derfor til 120GB på redigerings-maskinen. :)

Lenke til kommentar

Oppdatert oppsettet i forrige innlegg. Fått inn 1600MHz som ikke var tilgjengelig opprinnelig. Byttet til Super Flower 80 Plus Gold PSU som er av meget høy kvalitet til en gunstig pris og nå tilgjengelig på CDON. Nedgradert til AMD Radeon R9 280X som har funnet et veldig fornuftig prispunkt på 2300 kroner. Matcher bedre i5 4440 enn toppmodellen.

 

Var litt diskusjon på valget av sistnevnte i en annen tråd. Grunnen til at den er valgt over i5 4670K, er fordi Intel kjører en nokså absurd prising på sin mest populære modell for tiden. 1850 kroner må du ut med hos de vanligste nettforhandlerne. For å få virkelig utbytte av en K-modell, må det i tillegg suppleres med overklokking, som krever kjøling (+260 kr) og et dyrere hovedkort (+400 kr). Når prisforskjellen på prosessoren i seg selv er 440 kroner, utgjør det hele 1100 kroner bare på en vassere prosessor. I spilling har AMD med sin nye generasjon skjermkort lansert Mantle, som har til hensikt å overføre mer av kraften over til GPU i stedet for CPU. Forskjellen mellom i5 4440 og 4670K i spill vil derfor være mindre enn tidligere. :)

 

Et annet argument er 120GB kontra 250GB SSD. Om en ønsker å utvide med større kapasitet til store videoprosjekt, er strengt tatt ikke 250GB SSD nødvendig. Sistnevnte er mer for spillere og gjennomsnittlige brukere som takket være streaming osv. ikke bruker mer enn 250GB på sitt system. Da er det like greit å ha en enkelt SSD disk. Bytter derfor til 120GB på redigerings-maskinen. :)

https://k96.co/b7VxU :p

Kan si at mantle funker, men det er kun tilgjengelig i ett spill ATM, så jeg vil ikke anbefale å satse på det, før det får mer fotstøtte ;) (Med mindre det er en dedikert BF4 PC...)

 

Men Agentspoon, stakkar Marius her, stjeler hele tråden hans. Hva med å starte egen tråd? :D

Har ikke noe problem med at han skriver her, jeg xD

Dersom han vil (Agentspoon, så kan han skrive meg en PM, så kan vi ordne en build, som han oppdaterer og bestemmer innholdet på :))

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...