Gå til innhold

[Løst] Mulig å spore forsvunnet Laptop?


A-Dawg

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For snart 2mnd siden forsvant en 3uker gammel Asus Zenbook UX31A til 10 990;- i en forsendelse med Tollpost.

 

Erstatningen fra Tollpost er bare på noen få 100-lapper. Latterlig.

 

Er det mulig å spore opp denne maskinen ved hjelp av IP-adresse, mac-adresse, serienummer, windows-kode eller lignende?

 

Har hørt om folk som har fått opp lokasjon/bosteds-adresse ved søk på mac-adresse, Antar at en utro tjener ved Tollpost har tilegnet seg laptopen.

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsvant den på vei fra selger til deg, slik at du aldri fikk denne maskinen i hendene?

 

Dersom du handler som privatperson, og selger opptrer i næringsvirksomhet, gjelder forbrukerkjøpsloven.

 

§ 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20

b) kreve oppfyllelse etter § 21

c) kreve heving etter § 23

d) kreve erstatning etter § 24.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning.

 

 

Har du kontaktet selger angående dette?

 

Tråden er forøvrig feilpostet.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Forsvant den på vei fra selger til deg, slik at du aldri fikk denne maskinen i hendene?

 

Dersom du handler som privatperson, og selger opptrer i næringsvirksomhet, gjelder forbrukerkjøpsloven.

 

 

 

 

Har du kontaktet selger angående dette?

 

Tråden er forøvrig feilpostet.

 

Jeg kjøpte den ny fra MPX.no og brukte den i 3 uker før jeg oppdaget stor pixel-feil på skjermen. Jeg har pratet med MPX.no og de vil ikke erstatte ny laptop.

 

Jeg lurer på om det er mulig å spore opp hvor denne laptopen befinner seg? Har tidligere hørt om en som fant ut hvor en laptop befant seg ved hjelp av MAC-adresse. Jeg ønsker gjerne litt mer informasjon om dette.

Lenke til kommentar

Var det fra deg pakken kom fra eller skulle den til mpx?

 

For å få dette helt klart. MPX henvendte meg til INFOCARE som skulle ta å utbedre dette på garantien. Jeg fikk en fraktseddel fra INFOCARE som skulle sendes med BRING/POSTEN. Jeg dro opp til min Bunnpris nærbutikk og leverte den der. Han bak kassen scannet inn pakken og sa alt var ok. Det viser seg i ettertid at at Bunnpris butikken kun sender med TOLLPOST. I utgangspunktet skulle han aldri ha tatt i mot denne pakken. TOLLPOST frakter pakken til Oslo og der blir den borte. Jeg har tatt mine runder med MPX, INFOCARE, TOLLPOST og BUNNPRIS og er nå i kontakt med forbrukerrådet. Ingen vil ta på seg skylden, selv om jeg mener dette er BUNNPRIS sitt problem.

 

Er det mulig å spore en en ny laptop som er borte/stjelt?

 

Det kan du glemme, iom. at MAC-adresser ikke routes over internett. Du tenker kanskje på sporingsfunksjonene Apple har på Mac-maskinene sine?

 

Ok. da vet jeg det. Da er det ikke mulig å spore opp denne pc'n. Hørte som sagt om en som sporet opp en laptop ved hjelp av MAC-adresse. Jeg kjenner til sporings-programmet til Mac-maskinene.

Lenke til kommentar

Som covah sier , det er mulig men under visse forutsetninger (maskin er på samme LAN) ellers er de andre oppsummert greitt her

http://www.ehow.com/...ip-address.html

 

Nye maskiner kan ha serienummer hardkodet inn i brikkesett/bios (TPU) og endog selvesre cpu har serienummer.

Men å spore dette medfører at det i utgangspunktet må ligge noe anti theft klient software/firmware på maskinen som «ringer hjem» . Hjem som til produsentens servere.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

For å få dette helt klart. MPX henvendte meg til INFOCARE som skulle ta å utbedre dette på garantien. Jeg fikk en fraktseddel fra INFOCARE som skulle sendes med BRING/POSTEN. Jeg dro opp til min Bunnpris nærbutikk og leverte den der. Han bak kassen scannet inn pakken og sa alt var ok. Det viser seg i ettertid at at Bunnpris butikken kun sender med TOLLPOST. I utgangspunktet skulle han aldri ha tatt i mot denne pakken. TOLLPOST frakter pakken til Oslo og der blir den borte. Jeg har tatt mine runder med MPX, INFOCARE, TOLLPOST og BUNNPRIS og er nå i kontakt med forbrukerrådet. Ingen vil ta på seg skylden, selv om jeg mener dette er BUNNPRIS sitt problem.

 

 

Om du hadde levert den maskinen inn til DHL, hvem sin feil hadde det da vært?

Lenke til kommentar

Tror du kan slappe av. Kan ikke tenke meg at de slipper unna med denne. Så lenge du kan dokumentere forsendelsen (noe du jo kan gjøre med sporingsseddelen) ligger ansvaret hos tollpost.

Det er Tollpost som har rota vekk pakken, og da må de erstatte den.

 

Uansett, det spiller jo liten rolle for deg HVEM som har skyld, så lenge du får erstattet denne.

 

Men det er jo ofte slitsomt med slike saker, da det gjerne drøyer flere uker før saken er løst og du får pengene tilbake, evt. nytt produkt.

 

Å spore den kan du bare glemme så fremt du ikke installerte et anti-tyveriprogram i den før du sendte den avgårde.

Lenke til kommentar

Tror du kan slappe av. Kan ikke tenke meg at de slipper unna med denne. Så lenge du kan dokumentere forsendelsen (noe du jo kan gjøre med sporingsseddelen) ligger ansvaret hos tollpost.

Det er Tollpost som har rota vekk pakken, og da må de erstatte den.

 

Uansett, det spiller jo liten rolle for deg HVEM som har skyld, så lenge du får erstattet denne.

 

Men det er jo ofte slitsomt med slike saker, da det gjerne drøyer flere uker før saken er løst og du får pengene tilbake, evt. nytt produkt.

 

Å spore den kan du bare glemme så fremt du ikke installerte et anti-tyveriprogram i den før du sendte den avgårde.

 

Problemet med at Tollpost skal erstatte dette er at de forholder seg til Lov om vegfraktavtaler som gjør at jeg ifl. § 32 i samme lov kan ha krav på cirka 150kr pr. kilo av frakten. Dette utgjør cirka 600kr i erstatning på en pakke som veier 4kg. Dette mener jeg er feil da en ungdom av en butikkarbeider på Bunnpris ikke gjorde jobben sin og tok i mot en Bring pakke som skulle sendes med Posten og ikke Tollpost. Jobber man med postforsendelser i butikk bør man være klar over at man har ansvar for andres verdier, og i mitt tilfelle tok han i mot en pakke til en ferdi på 10 000 og sendte den med FEIL speditør. Han skulle kunnet jobben sin og sagt at jeg ikke kan sende Bring-pakke på Bunnpris-butikken han jobbet i da de kun sender med Tollpost og Mypack.

 

Man kan vri og vende på denne saken så mye man vil. Man kan kreve at MPX som i utgangspunktet sendte meg en defekt laptop og som gjorde at jeg måtte sende den i retur er kravstiller ovenfor Tollpost eller Bunnpris. På den måten får jeg fortgang og kundeservice i saken og får tilsendt en ny laptop. Eller dette kan gå over flere uker og det tilfaller en erstatning til meg på 600kr fra Tollpost. Jeg venter fortsatt svar fra Bunnpris og regner med full erstatning fra de.

 

Og for å si det sånn: Det spiller stor rolle HVEM som har skyld. Jeg ønsker aller helst å vite hvem som er så frekk og forsyner seg av andres pakkeforsendelser. Jeg ønsker å vite adressen til personen og anmelde han. Og hvis det ikke går min vei så ønsker jeg kneskålene til personen som telys-kopper på spisebordet mitt. Jeg synes ikke noe om utro tjenere på arbeidsplasser som har ansvar for privatpersoners og bedrifters eiendeler.

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Oi så tøff. Vil nå heller si at det er din skyld som leverte en pakke som skulle til posten en helt feil plass.

Vanskelig å innrømme feil, men denne må du ta på din kappe. Du kunne like gjerne sendt den med søppelbilen for fram til Infocare kom den ikke.

Lenke til kommentar

Oi så tøff. Vil nå heller si at det er din skyld som leverte en pakke som skulle til posten en helt feil plass.

Vanskelig å innrømme feil, men denne må du ta på din kappe. Du kunne like gjerne sendt den med søppelbilen for fram til Infocare kom den ikke.

 

Huff da, tråkka litt på dine kriminelle tær KimKarne. Beklager. Jeg synes i allefall ikke noe tyveri, og kan være enig at jeg dro strikken litt langt i forrige innlegg. Jeg er uenig i at det er min skyld siden jeg stoler på kompetansen til en som jobber i en butikk. Jeg forventer at han skal vite hvilke pakker han skal scanne inn og ikke. Jeg har hentet ut en mengde varer på den Bunnpris-butikken, men har aldri tenkt over at de kun har Tollpost og ikke Bring. Derfor er det litt kjekt at butikkarbeideren vet det...

 

Og til info så vet jeg ikke om infocare har mottatt den. For alt jeg vet kan den være levert der. Den kan til og med være hjemme hos deg Kimkarne! :)

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Personangrepene kan du spare deg for.

Kunnskap koster. Denne lærepengen koster deg og ikke meg da punkt nummer en i å sende noe som helst er å bruke rett speditør..

Lenke til kommentar

Personangrepene kan du spare deg for.

Kunnskap koster. Denne lærepengen koster deg og ikke meg da punkt nummer en i å sende noe som helst er å bruke rett speditør..

 

Beklager at du tok det til deg. Litt spesielt at anbefaler søppelbil som speditør. Ha en fin dag videre.

Da ser jeg på tråden som løst, da det ikke er mulig å spore en laptop uten antitheft-program.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Skjønner du ikke at du kunne levert den inn hvor som helst, når du ikke leverte den til Bring, så kunne du praktisk talt levert det til en søppelbil, for fram til Infocare kommer den ikke og at du ser på den setningen som en anbefaling fatter jeg ikke hvordan du får til.

 

Tok meg ikke nær av dine påstander om meg som kriminell. Derfor kunne du spare deg de påstandene.

 

Neste gang du skal sende noe, så spør noen voksne om hjelp.

Lenke til kommentar

Satt den som løst for deg.

 

Men, han karen på bunnpris som skannet pakken må vel ha fått opp info om pakken på skjermen der det står at den skal med posten? Kanskje et spørsmål du kan stille til Bunnpris.

 

Takk. Tenkte samme tanke selv så henvendte meg til dagligleder ved Bunnpris. Hun fortalte selv at pakken ikke skulle vært tatt i mot der av butikkmedarbeideren i utgangspunktet. Ved bruk av Tollpost sin nettside kan man ikke spore opp sendingsnummeret (siden det tilhørte Bring). Men ved hjelp av "Euro Track & Trace" hos Tollpost kan man få opp informasjon om at den ble scannet inn (mulig manuelt av butikkmedarbeideren hos Bunnpris?) og så hentet opp av befrakter og scannet inn 4 steder før siste stopp blir i Oslo. I Oslo koder noen ved Tollpost om pakken til et Tollpost-nummer (som det ikke skal gjøres ifl. kundeservice ved Tollpost). Der forteller de også at Bring-pakker som er levert feil hos Tollpost bruker å bli levert over til Posten. I Oslo er i allefall pakken sportløst borte. Siste etappe av sporingen skjer i Oslo.

 

Antar selv at han ville fått opp en feil-melding når han prøvde å skanne inn en Bring-pakke. Han så meg allefall inn i øyene og sa at alt var ok etter at han dro over laser-skanneren på fraktseddelen. Jeg kjøpte den og trodde alt var i boks. Venter fortsatt svar fra Bunnpris ang erstatning.

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...