Gå til innhold

Raskere SATA er på vei


Anbefalte innlegg

Nå er det da begrenset ( eller var det ) hvor mye strøm man kan ta via hovedkortet.

selv synes jeg at det er data-kabelen som er problemet , ikke tilkoblingen av strøm.

 

Med mindre tilkoblingen er modulær så må man plassere alle kablene et sted.

Slik jeg oppfatter det så løser man ikke alle ubrukte tilkoblinger på kabelen problematikken med modulære tilkoblinger.

 

Da ender man gjerne med en strøm-kabel som er tilkoblet noen disker som fortsatt har ledige kontakter.

hvis kabelen må gå forbi disken i stede for være tilkoblet så ser jeg ikke de store poenget

 

et annet spørsmål er hvis SATA kabelen nå må få flere ledere så må den nødvendigvis bli noe tykkere , og eventuelt stiverer som skaper enkelte utfordringer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt skeptisk til det å dra strøm til HDD motorene på banene til HK, el motorer uansett hvor små lager rippel.
Hva med vifter? Disse er også koblet hovedkortet i en eller annen form, om det er direkte til en FAN-kontakt eller på grafikk-kortet. Og diskene er jo koblet til PSU fra før. Men jeg er ganske sikker på at rippel både fra vifte og HDD allerede er kanselert eller tatt hånd om på en eller annen måte.Du får vifter som trekker godt mer enn 30 watt, og selv disse serverviftene skaper ikke rippel-problemer :)

 

Det er sant, men det er flere 5V og 12V pins på PSU connectoren til HK, trodde vifte tilkoblingene på HK gikk på dedikerte pinner, på egne baner. Men dette vet jeg ikke sikkert.

Lenke til kommentar

Hvis hovedkort trenger mer guffe fra PSU enn før kommer det nok noen ekstra kontakter på HK dersom 5V-kapasiteten ikke duger. Jeg vet ikke hvor mye man typisk bruker av de 150w'ene 24pin atx er spesifisert til på 5V, men 30A er ganske mye. Typisk trekker vel en gammeldags snurredisk 2 A ved oppstart, så der har du kapasitet til 15 disker - og en peak current over det burde ikke svi noe umiddelbart. Forbauser meg ikke om dette kan gå uten noe særlig ekstra kabling fra PSU til HK, med de sedvanlige 8 SATA-portene vi har på HK. Da vil man totalt sett få færre kabler å rote med, og det må være en god ting :) Enklere å bytte deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En mulig fordel med SATAexpress er dersom det unngår southbridge i det hele og går direkte i northbridge. Southbridge hos både Intel og AMD mener jeg på er begrenset til 10Gbps (1250MB/s) total båndbredde (PCIe x4). Når jeg benchmarket 4R0 C300 fant jeg et maks peak på ca 1240-1250 på AMD SB850, og Intel's PCH har bare 2x 6GBps porter, som pga overhead med SATA standarden aldri vil gi traffikk over 1200MB/s datatrafikk fra PCH selv om de RAIDes.

 

Avhengig av hvilken båndbredde vi får på disse tror jeg det kan bli bra. Det jeg håper mest på er at løsningen blir native PCIe så man slipper mellommann i southbridge, og sånn reduserer latency. Det beste hadde vært SSDer med native PCIe 2.0/3.0 x4/8/16 hvor selve kontrolleren går fra NAND til PCIe uten noe SATA ledd, men det krever egne drivere, enn så lenge.

Lenke til kommentar

Det er det jeg har sagt siden 2009, og jeg har gjevnlig (en gang eller to i året) sendt mail med Fusion-IO, men det er en "future update" som ikke er prioritert. ioXtreme og ioDrive har vært bootbar i Linux i noen år.

Nedsiden med ioXtreme er egentlig at designet er veldig minimalistisk i forhold til ioDrive, og det er ingen caching. Det gir lavere latency for les, men ikke så god latency for random write, spesielt ved lav QD. Om OS og programmer hadde blitt optimalisert for arkitekturen, slik de kan i enterprise via Fusion-IOs verktøy, hadde det ikke vært noe problem. Slik det står i dag vil ikke en 80GB MLC ioXtreme være mye raskere enn 2R0 840 Pro fra PCH (med writeback cache aktivert), og i noen tilfeller være tregere. Båndbredden på ioXtreme er også begrenset, pga kapasiteten og alderen. Om de ga ut ioXtreme 2 eller duo/quad som var bootbar hadde det vært veldig aktuelt.

Om ioXtreme hadde vært bootbar i 2009 hadde jeg kjøpt den. Egentlig helt frem til ca slutten av 2011.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...