Gå til innhold

Nå går de i graven for godt


Anbefalte innlegg

Anemisk CPU, RAM restriksjoner, elendig skjermoppløsning i et portabelt chassis. Manglende utvikling av specs, kun rehashing. Men jeg tar en netbook med full-funksjonsprogramvare heller enn et nettbrett på reise anyday.

 

Da reiser ikke du mye. Selv ikke hardbarka businessreisende tar med en anemisk laptop med tøyseoppløsning fremfor et nettbrett (ipad) ... Det er bare amatørene som sitter og skal "ferdigstille rapporten" på 45 minutters flyturen innenriks til Ørsta/Volda. De rekker knapt å få pakket ut og koblet opp rakleverket fra "Vågå ryggsekken", før flyet lander igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da reiser ikke du mye. Selv ikke hardbarka businessreisende tar med en anemisk laptop med tøyseoppløsning fremfor et nettbrett (ipad) ... Det er bare amatørene som sitter og skal "ferdigstille rapporten" på 45 minutters flyturen innenriks til Ørsta/Volda. De rekker knapt å få pakket ut og koblet opp rakleverket fra "Vågå ryggsekken", før flyet lander igjen.

 

Jaha? Hva mener du "hardbarka businessreisene" gjør som er fornuftig med en tablet da? Og om du har så mye erfaring med jobbreiser, hvor mye av tiden på korte reiser som du skisserer der er i lufta?

 

AtW

Lenke til kommentar

Synd. Eg har alltid digga mini-PC-en min (ein HP Mini 210-eitelleranna). Kjøpte den for ein del år sidan for 2500 kroner, som då var *ekstremt* billig for ein PC, og brukar han framleis dagleg.

 

Rett nok var medfølgjande OS, Windows 7 Starter, berre tull; alt føltest som å vassa i sirup, og oppdateringane som stadig kom, tok timesvis å installera. Men ved å installera Linux fekk eg ei maskin som er både rask og brukarvenleg. Eg brukar for øvrig KDE med netbook-modusen der, som kjører alle program i fullskjermmodus (med ein Exposé-liknande funksjon for raskt å byta mellom dei).

 

Brukar maskina mest til nettsurfing og e-post, sjå på nett-TV og til enkelte programmeringsgreier (mest R, men òg litt kompilering av program) og spel (mest teksteventyr, men eg likte VVVVVV). At maskina har to kjernar er absolutt ein fordel, då ein slepp problemet med at eitt program okkuperer alle resursar. Angåande prosessoren: Dette er ein to-kjernes Atom N450-prosessor, som faktisk ikkje er så verst. Han klarar for eksempel å visa 1920 × 1080-versjonen av Big Buck Bunny-filmen heilt utan hakking (sjølvsagt nedskalert til skjermoppløysinga, 1024 × 600). Men Flash (iallfall på Linux) er framleis for tregt, og eg har problem med hakking ved vising Flash-videoar i fullskjermmodus. Dette er synd, då maskina *eigentleg* er rask nok til dette (viss eg lastar ned videoane og køyrer dei i MPlayer, går alt fint).

 

Ting eg likar: Maskina er ganske lett (rundt 1,4 kg, etter det eg kan lesa), tar liten plass (er enkel å ta med seg) og har eit heilt greitt tastatur. Ved normal bruk er det ingen støy (etter at eg fann «Fan always on»-valet i BIOS-en ? som standard var denne på, og maskina høyrdest ut som ein liten flyplass). Eg brukar konsekvent kvilemodus, så oppstartstid (som uansett er rimeleg kort med moderne Linux-distroar) er ikkje noko problem.

 

Ting eg gjerne ville hatt annleis: Endå lettare maskin, mykje høgare skjermoppløysing (1920 × 1080) (men gjerne 10?11 tommar stor skjerm, helst med minimal ramme rundt, og betre innsynsvinkel), tastaturlys, litt kraftigare prosessor, kanskje SSD.

 

Ein mini-PC er i utgangspunkt perfekt for meg, så det er synd at det vert slutt på produksjon av desse. Men samtidig såg det jo ut til at utviklinga gjekk rimeleg tregt. Er i utgangspunktet ikkje interessert i nettbrett, men kanskje ei hybridløysing (nettbrett + tastatur) ville vore OK.

 

 

Lenke til kommentar

Da reiser ikke du mye. Selv ikke hardbarka businessreisende tar med en anemisk laptop med tøyseoppløsning fremfor et nettbrett (ipad) ... Det er bare amatørene som sitter og skal "ferdigstille rapporten" på 45 minutters flyturen innenriks til Ørsta/Volda. De rekker knapt å få pakket ut og koblet opp rakleverket fra "Vågå ryggsekken", før flyet lander igjen.

Ha, den var god. Hvis du skal *produsere* noe som helst innhold tar du ikke med deg et nettbrett i stedet for en pc. Det går faktisk an å gjøre enkelte *produktive* ting med netbooks. Hva tror du folk drev med for 10 år siden? De brukte Thinkpads med la oss si Intel M, funka det og. Samme gjelder feriereiser, mye mer behagelig å sjekke & skrive e-poster, skrive reiselogg, booke hoteller, billetter, sjekke opp severdigheter på en pc en fjøl synes jeg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asus Zenbook UX31A er vel det nærmeste du kommer.

 

Ja, den maskina er fin (spesielt med matt skjerm), men kostar omtrent fire gongar så mykje som eg har lyst til å betala … :) Og skjermen er også eit par tommar større enn eg helst kunne tenkt meg.

 

Det fine med mini-PC-ane var at dei var små og lette og billige, og dermed veleigna til sitt bruk. Reknar med å venta ein del år før eg kjøper ny maskin, til dei tinga eg vektlegg har blitt standard. Kan vel då òg spandera nokre tusenlappar ekstra for å få høg skjermoppløysing og låg vekt og lite støy.

Endret av huftis
Lenke til kommentar

Jaha? Hva mener du "hardbarka businessreisene" gjør som er fornuftig med en tablet da? Og om du har så mye erfaring med jobbreiser, hvor mye av tiden på korte reiser som du skisserer der er i lufta?

 

AtW

 

Jeg reiser 140 døgn i året, mesteparten innenriks. Det blir en del flyreiser årlig det. Hva vi gjør med tablet ? Leser avisen, spiller sjakk og legger Wordfeud. Dersom man må sitte å lage store presentasjoner, ferdigstille rapporter og kjøre store simuleringer og analyser på innenriksflyet mellom Stavanger og Oslo, da hadde det kanskje vært fornuftig og gjort alt det ferdig på kontoret før man dro. Reisene er ofte det eneste pustehullet i en drit-travel hverdag. Det er lenge siden jeg fant roen på flyplassene. Før stresset jeg, nå ser jeg på det som egentid.

Lenke til kommentar

Jeg reiser 140 døgn i året, mesteparten innenriks. Det blir en del flyreiser årlig det. Hva vi gjør med tablet ? Leser avisen, spiller sjakk og legger Wordfeud. Dersom man må sitte å lage store presentasjoner, ferdigstille rapporter og kjøre store simuleringer og analyser på innenriksflyet mellom Stavanger og Oslo, da hadde det kanskje vært fornuftig og gjort alt det ferdig på kontoret før man dro. Reisene er ofte det eneste pustehullet i en drit-travel hverdag. Det er lenge siden jeg fant roen på flyplassene. Før stresset jeg, nå ser jeg på det som egentid.

 

Ja, så da vet du vel godt at flytiden på korte innenriksturer kanskje er rundt en tredjedel av den faktiske reisetiden. At du ønsker å slappe av på reisen unner jeg deg, det er ikke spesielt moro å reise i jobbsammenheng, men jeg tror du skal være forsiktig med å være så kategorisk med hva folk gjør og ikke gjør om de har en hverdag der de reiser mye. Man trenger ikke å sitte å gjøre ting som må ferdigstilles før man når destinasjonen, eller forsåvidt kjøre "store simuleringer"

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ja, så da vet du vel godt at flytiden på korte innenriksturer kanskje er rundt en tredjedel av den faktiske reisetiden. At du ønsker å slappe av på reisen unner jeg deg, det er ikke spesielt moro å reise i jobbsammenheng, men jeg tror du skal være forsiktig med å være så kategorisk med hva folk gjør og ikke gjør om de har en hverdag der de reiser mye. Man trenger ikke å sitte å gjøre ting som må ferdigstilles før man når destinasjonen, eller forsåvidt kjøre "store simuleringer"

 

AtW

 

Jeg prøver ikke være en dust her, jeg forsøker å videreformidle både mine egne erfaringer - og også det jeg observerer rundt meg. Jeg ser forsvinnende lite netbooks/minilaptops, en del laptops og en helt enorm mengde ipads når jeg reiser. Jeg ser også veldig tydelig hvem som har hva.

 

Noen jobber som du sier på reisen, men de sitter sannelig ikke med bittesmå netbooks og febrilsk scroller skjermen til høyre og venstre i et innbitt forsøk på å få oversikten. De sitter med helt ordinære laptops.

 

Likevel, de fleste sitter med ei bok eller et nettbrett. Sånn er det bare. Det er kanskje ikke så lett å se poenget med et nettbrett på reise når man selv ikke har særlig erfaring med det, eller kun har erfaring med nettbrett uten særlig innholdsleverandører, men tro meg det er fremtiden.

 

Når jeg drar avsted på litt lengre turer, dvs. flere netter på hotell eller annet, leier jeg gjerne et par filmer i itunes og har gjerne ei bok eller to jeg driver og leser på i Kindle. Film ser jeg ikke på flyet, det synes jeg er masete, men bøker er glimrende - og sjakk (Shredder Chess). I tillegg har jeg hele musikkbiblioteket mitt med meg, siste batch med koselige familiebilder fra siste happening, og webber/facetimer/facebooker litt når det er mulig.

 

Reising har fått en helt ny dimensjon synes jeg, etter at jeg fikk meg nettbrett (ipad med 3g). Det ligger i veska (manbag, hehe) og er lett og ta frem og lett og legge vekk. Alltid på, batteriet varer en evighet, staten betaler 3g regninga - rett og slett helt knall. Convenience is King !

 

Før i tida var det opp med laptopen, vente en evighet til den hadde boota (om den i det hele tatt hadde mer strøm igjen etter å ha blitt stappet i veska i all hast), blass skjerm, dårlig lyd, ingen ebøker, masse piratebay-mas for å få tak i filmer... grøss ... godt verden går fremover.

Endret av synsemannen
Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke være en dust her, jeg forsøker å videreformidle både mine egne erfaringer - og også det jeg observerer rundt meg. Jeg ser forsvinnende lite netbooks/minilaptops, en del laptops og en helt enorm mengde ipads når jeg reiser. Jeg ser også veldig tydelig hvem som har hva.

 

Noen jobber som du sier på reisen, men de sitter sannelig ikke med bittesmå netbooks og febrilsk scroller skjermen til høyre og venstre i et innbitt forsøk på å få oversikten. De sitter med helt ordinære laptops.

 

Likevel, de fleste sitter med ei bok eller et nettbrett. Sånn er det bare. Det er kanskje ikke så lett å se poenget med et nettbrett på reise når man selv ikke har særlig erfaring med det, eller kun har erfaring med nettbrett uten særlig innholdsleverandører, men tro meg det er fremtiden.

 

Når jeg drar avsted på litt lengre turer, dvs. flere netter på hotell eller annet, leier jeg gjerne et par filmer i itunes og har gjerne ei bok eller to jeg driver og leser på i Kindle. Film ser jeg ikke på flyet, det synes jeg er masete, men bøker er glimrende - og sjakk (Shredder Chess). I tillegg har jeg hele musikkbiblioteket mitt med meg, siste batch med koselige familiebilder fra siste happening, og webber/facetimer litt når det er mulig.

 

Reising har fått en helt ny dimensjon synes jeg, etter at jeg fikk meg nettbrett (ipad med 3g). Det ligger i veska (manbag, hehe) og er lett og ta frem og lett og legge vekk. Alltid på, batteriet varer en evighet, staten betaler 3g regninga - rett og slett helt knall. Convenience is King !

 

Før i tida var det opp med laptopen, vente en evighet til den hadde boota (om den i det hele tatt hadde mer strøm igjen etter å ha blitt stappet i veska i all hast), blass skjerm, dårlig lyd, ingen ebøker, masse piratebay-mas for å få tak i filmer... grøss ... godt verden går fremover.

 

Det er nok sant, men du forutsetter at folk som reiser er godt kjent med hvordan teknologi fungerer og hvordan det brukes, det er de ikke nødvendigvis. Din framstilling er lite nyansert. Personlig reiser jeg en god del i jobbsammenheng (riktignok er jeg ikke på reisefot 140 døgn i året), og har både flere nettbrett og laptops. På innenlands reiser sitter jeg gjerne med en bok på selve flyet, men på feks flyplassen og all reisen rundt bruker jeg som oftest den ultraportable, uten at jeg trenger å "scrolle febrilsk", bærbare har også 3G, evt tethering om man liker det bedre, og hvorfor slå av laptopen? Jeg slår den nesten aldri av, har den i hvilemodus, man slipper å transkode filmer før reisen osv. Sier ikke at nettbrett ikke er kjekt, men fremstillingen din er unyansert, og bærer for å være helt ærlig preg av liten kjennskap til alternativene.

 

AtW

Lenke til kommentar

De aktivitetene synsemannen beskriver kan jo også gjøres på en telefon, nå som de kommer i 4.7-6" størrelse. Ikke en nødvendighet i å ha med seg flere liknende apparater. Telefonen kan ha musikksamling, kobles til hotell-tv dersom man føler for å skal se på noe man har med seg. Lengre leseøkter er nok mer behagelig på en større skjerm, men telefonen kan fortsatt fint brukes til det også.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Det er nok sant, men du forutsetter at folk som reiser er godt kjent med hvordan teknologi fungerer og ... transkode ... fremstillingen din er unyansert, og bærer for å være helt ærlig preg av liten kjennskap til alternativene.

 

AtW

 

Man trenger null kunnskap om teknologi for å benytte en ipad. Min datter på tre kan bruke den, og min mor på 73 - til akkurat det jeg skisserer her. Det er det som gjør det så herlig med godt tilpasset forbrukerelektronikk.

 

Det er som ei bok det, alle kan åpne den og se på innholdet, man trenger ikke ha flere års erfaring med IT for å få til det, eller en skog av hjelpere rundt seg som man knapt tør å ringe til av frykt for å bli utskjelt som idiot (skjønner du ingenting, jeg forklarte deg jo hvordan du skal laste ned filmer fra piratebay (bruk FTWtorrent ikke uTorrent (!)) , transkode dem til matroska x.274.7t og overføre dem via lightpipe igår).

 

Transkoding trenger du bare dersom du henter filmene dine på piratebay eller tilsvarende, jeg leier dem rett på padda. Det er ett klikk det.

 

Jeg synes ikke min fremstilling er unyansert, og jeg har svært god kjennskap til alternativene. Jeg har vært igjennom hele regla, men er nå blitt såpass gammal at jeg ikke gidder all den fiklingen som må til for å få sett filmer eller lest bøker ved hjelp av mindre tilpassede enheter. Musikksamlinga mi har jeg i itunes (alle 487 CD'ene mine) likevel, så å ta dem med på tur er like lett som å ta med telefonen.

 

Jeg trenger to knapper for enhver operasjon. En for å skru på apparatet, og en for å starte hva det nå er jeg vil bruke.

 

Det går fint an å gjøre dette på mobilen, som Mandela nevner, men jeg synes skjermen blir litt for liten til å lese på. Jeg bruker det mest til lesing (bøker, web, face, etc...) ... Samtidig hender det jeg drar på tur med en Samsung E2370, ganske dum telefon men bombesikker og med fire ukers brukstid mellom ladingene. Padda ordner resten. Travel light :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...