Gå til innhold

Hvorfor er du for/imot innvandring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betyr ikke at jeg er uenig med deg, men betyr heller ikke at jeg ikke har tro på det gode i mennesket og muligheten til å leve sammen i fred og harmoni. Spørsmål om levesett og ressurs/økonomisk fordeling til syvende og sist tror jeg. Slik det er nå må noen sulte for at vi skal fråtse, hardt men sant. Ikke rart det blir krig i verden. Der bistand kommer inn i bildet. Det er som "problemet" med sigøynerene det var så mye skriverier om for en liten stund siden; greit at problemene er der - vi vil bare ikke se dem...

Lenke til kommentar

 

[

 

Jeg tror integrering blir vanskelig siden vi automatisk foretrekker personer av samme etnisitet eller kultur. Det kan du se allerede i barnehagen.

 

Jeg ser det ikke i amerikanske barnehager her hjemme, det hender senere når barn lære fra voksne å skille. Mitt barn har meget få venner med vestlige etnisitet. Gjennomsnittlig asiatiske og muslime amerikaner er velintegrert og bidrar mer til USA s økomiske fremgang enn gjennomsnittlige hvite amerikaner som jeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg ser det ikke i amerikanske barnehager her hjemme, det hender senere når barn lære fra voksne å skille. Mitt barn har meget få venner med vestlige etnisitet. Gjennomsnittlig asiatiske og muslime amerikaner er velintegrert og bidrar mer til USA s økomiske fremgang enn gjennomsnittlige hvite amerikaner som jeg

 

Det stemmer faktisk ikkje. Grunnen til at desse folkegruppene klarer seg OK er fordi dei nyter godt av fordelane dei har ved å være minioritet i samfunnet. Slik er det desverre i USA: Majoriteten blir altså diskriminert.

Lenke til kommentar

Det stemmer faktisk ikkje. Grunnen til at desse folkegruppene klarer seg OK er fordi dei nyter godt av fordelane dei har ved å være minioritet i samfunnet. Slik er det desverre i USA: Majoriteten blir altså diskriminert.

 

 

Du tar helt feil. Asiatiske amerikaner må få bedre karakter enn hvite for å gå på universitetet for eksempel fordi det finnes så mange som er så flinke. Det blir ingen fordel å ha slekt fra asia.

 

Today, some of these schools stand accused of discrimination against Asian-American students who, according to recent studies, must score higher than whites on standardized tests to win a golden ticket of admission.

http://online.wsj.co...3986930932.html

 

De jobber hardt, setter stor pris på utdannelsen sin og bidrar mer til økonomisk fremgang enn norsk amerikaner gjør. De dominerer vitenskapelig fag på universitetene rundt landet, ikke pga affirmative action men fordi de jobber så hardt på skolen og ønsker å studere vitenskapelig fag. Silicon Valley ville ikke eksistere uten asiatiske amerikaner.

 

Dette slags innvandring er en stor fordel til USA.

 

Innvandrer barn gjør bedre enn innfødte barn-

 

Children of immigrants are outperforming children whose family trees have deeper roots in the United States, learning more in school and then making smoother transitions into adulthood, according to sociologists at The Johns Hopkins University.

Researchers Lingxin Hao and Han S. Woo tracked nearly 11,000 children from age 13 into their early 30s from families with diverse backgrounds. When comparing children with similar socioeconomic status and school conditions, Hao and Woo found that the best students, and later the most successful young adults, were born in foreign countries and came to the U.S. before reaching their teens. American-born children whose parents were immigrants followed closely in terms of achievement

 

http://releases.jhu.edu/2012/09/13/children-of-immigrants-are-coming-out-ahead-of-their-peers/

 

 

25% av amerikanske nobelprisvinnere var innvandrere

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tar helt feil. Asiatiske amerikaner må få bedre karakter enn hvite for å gå på universitetet for eksempel fordi det finnes så mange som er så flinke. Det blir ingen fordel å ha slekt fra asia.

 

Today, some of these schools stand accused of discrimination against Asian-American students who, according to recent studies, must score higher than whites on standardized tests to win a golden ticket of admission.

http://online.wsj.co...3986930932.html

 

De jobber hardt, setter stor pris på utdannelsen sin og bidrar mer til økonomisk fremgang enn norsk amerikaner gjør. De dominerer vitenskapelig fag på universitetene rundt landet, ikke pga affirmative action men fordi de jobber så hardt på skolen og ønsker å studere vitenskapelig fag. Silicon Valley ville ikke eksistere uten asiatiske amerikaner.

 

Dette slags innvandring er en stor fordel til USA.

 

Gjør du forskjell på ulike typer innvandrere og mener at noen av dem er bedre enn andre? Ikke bare det, men påstår at mennesker av asiatisk avstamning er overlegne! Hva slags brunt tankegods er dette? Du må da skjønne at alle bare er mennesker, ikke gjør forskjell på folk og folk! :wallbash:

Mener du at noen skal ha større rett til å flytte til et land enn andre, og at vi skal diskriminere folk? Det er rasistisk å hevde at ikke ALLE har like stor rett til å komme til oss faktisk!

Endret av Wyrd
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Gjør du forskjell på ulike typer innvandrere og mener at noen av dem er bedre enn andre? Ikke bare det, men påstår at mennesker av asiatisk avstamning er overlegne! Hva slags brunt tankegods er dette? Du må da skjønne at alle bare er mennesker, ikke gjør forskjell på folk og folk! :wallbash:

Mener du at noen skal ha større rett til å flytte til et land enn andre, og at vi skal diskriminere folk? Det er rasistisk å hevde at ikke ALLE har like stor rett til å komme til oss faktisk!

 

Jeg gjør ikke forskjell på ulike typer innvandrerne selv og ingen av dem er bedre enn andre. Det er kulturen sin som påvirker deres fremgang, ikke deres etnisitet. Asysøkere har problemer i USA de også uavhengig av etnisitet. Velutdannete folk fra samme land greier seg utmerket. Det samme gjelder gjennomsnittlge norsk amerikaner , som er rikere enn gjennomsnittlige nordmenn

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du tar helt feil. Asiatiske amerikaner må få bedre karakter enn hvite for å gå på universitetet for eksempel fordi det finnes så mange som er så flinke. Det blir ingen fordel å ha slekt fra asia.

 

Today, some of these schools stand accused of discrimination against Asian-American students who, according to recent studies, must score higher than whites on standardized tests to win a golden ticket of admission.

http://online.wsj.co...3986930932.html

 

Tvilsomt, man kan finne mykje på internett.

 

De jobber hardt, setter stor pris på utdannelsen sin og bidrar mer til økonomisk fremgang enn norsk amerikaner gjør. De dominerer vitenskapelig fag på universitetene rundt landet, ikke pga affirmative action men fordi de jobber så hardt på skolen og ønsker å studere vitenskapelig fag. Silicon Valley ville ikke eksistere uten asiatiske amerikaner.

 

Dette slags innvandring er en stor fordel til USA.

 

Og kva bevis har du for dette? Dei domminerar ikkje vitenskaplige fag på universiteta rundt i USA, dette har eg hørt om før også, men dette er ein overdrivelse. Det er sant at øst-asiatar, då kineserar, japanerar og koreanerar, og Inderar gjer det betre enn gjennomsnittet i USA, men då skulle du sett statistikken for amerikanerar i Kina.

 

Sillicon valley eksisterte lenge før nokon av gruppene du nevnte kom til USA.

 

Innvandrer barn gjør bedre enn innfødte barn-

 

Children of immigrants are outperforming children whose family trees have deeper roots in the United States, learning more in school and then making smoother transitions into adulthood, according to sociologists at The Johns Hopkins University.

Researchers Lingxin Hao and Han S. Woo tracked nearly 11,000 children from age 13 into their early 30s from families with diverse backgrounds. When comparing children with similar socioeconomic status and school conditions, Hao and Woo found that the best students, and later the most successful young adults, were born in foreign countries and came to the U.S. before reaching their teens. American-born children whose parents were immigrants followed closely in terms of achievement

 

http://releases.jhu....of-their-peers/

 

Du må hugse på kven det er som faktisk kjem. Er det fattige stakkarslige mennesker som kjem frå øst-asia og India, eller er det rike personar på jakt etter betre lønn og jobb? Då har dei sjølvsagt råd til utdanning til barna sine også. Ikkje minst kjem også mange av den grunn at dei vil ha utdanning.

 

25% av amerikanske nobelprisvinnere var innvandrere

 

Ja, dei er flinke til å importere smarte folk.

 

Men du må hugse at innvandrerar ikkje er ein gruppe. At nokon er til hjelp betyr ikkje at alle er det.

Lenke til kommentar

Tvilsomt, man kan finne mykje på internett.

 

Asian americans have higher SAT scores than european americans. The article was the Wall Street Journal, not a tabloid.

 

 

 

 

 

 

 

Sillicon valley eksisterte lenge før nokon av gruppene du nevnte kom til USA.

Asian workers now dominate Silicon Valley tech jobs

 

http://www.mercurynews.com/news/ci_22094415

 

 

 

Du må hugse på kven det er som faktisk kjem. Er det fattige stakkarslige mennesker som kjem frå øst-asia og India, eller er det rike personar på jakt etter betre lønn og jobb? Då har dei sjølvsagt råd til utdanning til barna sine også. Ikkje minst kjem også mange av den grunn at dei vil ha utdanning.

De er ikke rike mennesker for det meste, men de setter stor pris på utdannelse. Linken viste også at latin amerikansk barn gjør bedre enn lignende innfødte amerikaner (de er fattige, for det meste). Poenget er at innvandring kan bli en stor fordel.

 

 

 

Men du må hugse at innvandrerar ikkje er ein gruppe. At nokon er til hjelp betyr ikkje at alle er det.

 

Det amerikanske erfaring er at innvandring har blitt en stor fordel for det meste. Norge tar inn asylsøkere som har det vanskelig å integrere seg og dere gjør det umulig for innvandrere å bli sett som ekte nordmenn. Har du amerikansk statsborgerskap er du amerikaner. Obama, sønnen til innvandrer fra Kenya, blir aldri kallt THe Kenyan President of the USA!...... Tenk på det litt, han er en ekte amerikaner og ikke en innvandrer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det amerikanske erfaring er at innvandring har blitt en stor fordel for det meste. Norge tar inn asylsøkere som har det vanskelig å integrere seg og dere gjør det umulig for innvandrere å bli sett som ekte nordmenn. Har du amerikansk statsborgerskap er du amerikaner. Obama, sønnen til innvandrer fra Kenya, blir aldri kallt THe Kenyan President of the USA!...... Tenk på det litt, han er en ekte amerikaner og ikke en innvandrer.

Dagens innvandring til Skandinavia er større enn den noen gang har vært i USA. USA er en splittet, invidualistisk nasjon med lav skattevilje, stort klasseskille, lav sosial mobilitet i forhold til andre vestlige nasjoner, hvor det nesten blir sett på som en menneskerett å bære våpen og historisk sett har vært full av etniske konflikter (akkurat som resten av verden). Du kan sikkert nevne mye bra med innvandring til USA, som at f. Eks. noen grupper er økonomisk lønnsomme, men jeg syns denne voldsomme innvandringen til Europa er selge sjelen sin. Innvandring har kostet Norge (går ut i fra at det også gjelder resten av Europa) dyrt.

 

Ideen om at en Europeer er hvit og kristen har vært den dominerende tanken siden middelalderen og frem til andre verdenskrig, jeg kan være enig i at det er bra at den definisjonen har forandret seg, men hva er en europeer idag? Hva er det en nordmann, polakk, serber og spanjol har til felles? Visst har vi beslektede kulturer, men de er ganske ulike.

Endret av 1Q84
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel jeg er Kineser! Opprinnelig født i Shang Hai, men oppvokst i Norge. Kom til Norge da jeg var 5 år gammel.

 

Det spiller ingen rolle om hvor godt intergrert man blir. Det kommer alltid til å være forskjellige folkegrupper i Norge. Selv om jeg snakker flytende norsk så er 90% av mine venner kinesere, 5% norske og 5% pakistanere og diverse. Personer med innvandrer bakgrunn har en tendens til å være sammen med sine landsmenn i Norge. Spiller ingen rolle hvor godt politikerne prøver å intergrere sine nye borgere. Det kommer alltid til å være splittet folkeslag selv om man er 100% intergrert i samfunnet.

 

Det er ikke vanskelig å skille disse folkeslagene. Man kan allerede fra idag se forskjellige vennegrupper/folkegrupper som bare henger med folk fra samme land selv om de født og oppvokst i Norge. for eksempel vietnamesere, pakistanere, indere osv. Disse folkegruppene er lette å se hvis du bowler mye på Oslo Bowling for eksempel.

 

En annen årsak er religion. En kineser kan ikke være sammen med en muslimsk jente for eksempel. Jeg har i løpet av hele mitt liv prøvet å sjekke opp muslimske jenter! Får ikke napp siden de er opplært til avvise alle som ikke er muslimer.

 

Back to topic!

 

For innvandring:

1. Nye kulturer, matkultur, musikk osv

2. Religion

3. Nye mennesker

4. Ny billig arbeidskraft

 

Imot innvandring:

 

1. Mobbing - Minoritetsgrupper har tendens til å bli mobbet på skolen. For eksempel på en ungdomskole. Hvor en klasse har 16 muslimer, 2 vietnamesere og 1 nordmenn. Det som kan skje her er at vietnameserne og nordmannen blir mobbet av 16 muslimske ungdommer fordi de er i minoritet. De 3 ungdommene får ikke den utviklingen de trenger og blir tapere i samfunnet.

 

2. Overbefolkning - fører til boligmangel. Det produseres heller ikke nok jobber for immigrantene som kommer til Norge. Dermed øker fattigdommen i byene fordi det er jobbmangel. Vi er avhengelig av at rikingene produserer jobber. Men på grunn av formueskatten hindrer dette at nye arbeidsklasser skapes. Istedenfor å betale formuen sin til staten så ville jeg ha veddet på at rikingene ville brukt pengene til nye arbeidsplasser.

 

3. Økt kriminalitet - ungdommmer som sliter på skolen dropper heller ut og blir en kriminell tyv. Andre grunnen er forbrytere som slippes inn i landet, fordi politiet ikke utfører en grundig bakgrunnsjekk på asylsøkeren.

 

4. Svart Arbeid - nye arbeidsplasser skapes hele tiden av innvandrer men de ansatter bare sine folk. Som for eksempel på Lett og Mett i Oslo like ved Spaceworld så tjener kebab arbeideren 50 kroner i timen. Jeg spurte arbeideren og han snakket gebrokkent norsk. Men heldigvis var han dum og ærlig. Har dere noen gang sett en hvit norsk mann fått jobb i et asiatisk gatekjøkken??? Spesielt i byggebransjen foregår det store mengder av svart arbeid ansatt av etniske nordmenn. Nordmennene importer ulovlig arbeidskraft gjennom pakistansk mafia i Norge.

 

5. Språk problemer - På grunn av friheten i Norge har man lov til å skifte fastleger når man vil. Dette vil si økt inntekt for leger med innvandrer bakgrunn som snakker 3 språk eller fler.

 

Eksempler:

1. Norsk, engelsk, urdu

2. Norsk, engelsk, kinesisk

3. Norsk, engelsk, vietnamesisk osv you get the hint.

 

Indere, pakistanere, og andre folkeslag som snakker urdu bruker kun innvandrer leger som snakker samme språk. Vietnamesere bruker kun vietnamesiske leger osv. Dette fører til at etniske norske leger en dag vil gå konkurs hvis nordmenne er for slappe med å føde etniske norske barn.

 

6. Kultur/religion - I mange tilfeller om du ansetter muslimsk arbeidskraft må du forvente at de plutselig tar en minipause for å be til Allah. Et annet eksempel er da pasienten har bestilt time hos fastlegen. Pasienten er muslimsk og må be til Allah akkurat da pasienten har time. Legen klikker.

 

Nortekstil i Drammen. I denne fabrikken har 99,99% av arbeiderne innvandrer bakgrunn. Topplønn her er 130 kroner for en industriarbeider. De eneste som er etniske nordmenn i Norstekstil fabrikken er de norske sjefene som bare utfører papirarbeid, mens innvandrerne utfører alt det harde arbeidet.

 

7. Økt folkeskille

Endret av Anvilycus
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg satt og tenkte på hva jeg skulle skrive her. Man må jo si noe fornuftig i slike debatter. Men sannheten er at jeg ganske enkelt er for innvandring. Jeg trenger ikke begrunne det for meg selv, og da er det ikke så enkelt å begrunne det for andre. Men det skyldes min oppvekst i et liberalt hjem og at selv om et langt liv har gitt dette liberale grunnsynet både utfordringer og skuffelser så har det overlevd.

 

Jeg er som ofte sagt ikke kulturrelativist. (Må nesten nevnde det, siden enkelte insisterer på å klistre den merkelappen på meg.) Alle kultur er ikke like bra, og mye av den dårlige skyldes at religion møter reaksjon, som i en del islamske samfunn. Det betyr at innvandring gir utfordringer. Men utfordringer i seg selv er ikke negativt.

 

The only use of an obstacle is to be overcome. All that an obstacle does with brave men is, not to frighten them, but to challenge them. - Woodrow Wilson

 

Litt har det nok med hvor man har fokus. Har man det på forsiden av VG, så er det vanskelig. For der får man se de negative sidene: Overfalssvoldtektene, narkotikasmugling etc. Har man det som meg på samfunnet ellers, som omfatter meg og deg og 98% av alle innvandrere, så ser man de positive. Jeg ser innvandrere, også ikke-vestlige,, som fungere strålende i samfunnet, jeg ser barna i nabolaget som leker sammen på tvers av etnisk bakgrunn og hudfarge, uten å ofre det en tanke.

 

You see things; and you say ‘Why?’ But I dream things that never were; and I say ‘Why not? - George Bernard Shaw

 

Jeg ser det "multikulturelle" samfunnet rundt meg og jeg ser ikke dommedag.

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fornuften sier at vi må sammen løse klodens utfordinger, mens fantasien sier at naboen er da litt nifs, sett fra min lille tue ... Samtidig ønsker vi å finne ut om det er annet liv der ute - og hvis vi finner noen der ute, hva så? Vi kommer vel til å kverke dem, sånn bare for å være sikker ...

 

:)

 

Er egentlig ikke imot, men jeg synes norge bør lukke grensene inntil vi har få stoppet opp all kriminaliteten som innvandringen har ført til.

 

Det vil si; aldri (for vi klarer vel ikke å fjerne 100%?)

Lenke til kommentar
Hvorfor er du for/imot innvandring?

 

Tror ikke jeg, eller noen, er berettiget noen mening om hvor andre bør bosette seg.

 

Det jeg finner forkastelig er de fordommer den nasjonalistiske (rasistiske) norske Staten utviser ved sin villighet til å bruke vold mot de som ønsker å bosette seg her, enten dette gjøres ved å sperre dem inne eller ved å kaste dem ut av landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...