Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ford 1929 pickup prosjekt


Anbefalte innlegg

i dag har jeg fått limt på drenerings oljerøret, hullet har vært borret opp en gang i tiden så oljerøret jeg har er for liten, så gjengene griper ikke tak. men epoksykitt stål fra biltema gjør susen.

nå sitter røret som støpt fast.

IMG_20150205_142304_zpszlb6xald.jpg

 

etter og ha fått blåst oljekanalene fri for møkk, så monterte jeg på fiber tenningsdrevet. og så tenningsdrev cover + tenningsdrev inspeksjons cover.

IMG_20150205_142247_zpstirrohn4.jpg

 

IMG_20150205_142355_zpsqtu49ynh.jpg

og på slutten satte jeg på oljepumpa

IMG_20150205_142311_zpskmutzznd.jpg

jeg har også fått delene jeg bestilte, vannpumpe, vifte, og en sprayboks med copper spray. men grønn maling til motoren har jeg enda ikke fått.

 

i morgen håper jeg og få på bunnpanna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i går fikk jeg montert bunnpanna, jeg brukte copper spray på Cork pakningen, copper spray er klissete greier!.

jeg brukte også litt loctite 5926 blå silicon pakning sement i endene av Cork pakningen.

IMG_20150206_162025_zpsfsxfbp6k.jpg

i dag har jeg også fått gjort litt. jeg fikk festet svinghjul huset til motoren.

IMG_20150208_152844_zpsszgfudbk.jpg

 

IMG_20150208_153716_zpss4qoqglb.jpg

jeg hadde egentlig tenkt og montere svinghjulet også, men den hadde fått mye overflate rust etter og ha ligget under bilen i snart 1 år. jeg sprayet på litt crc rust remover spray, så får det ligge over natten. da blir den pen igjen.

IMG_20150208_153700_zpshqbluv0g.jpg

Lenke til kommentar

i går brukte jeg skarpell for og få reint alle overflater på svinghjul & topplokket, rett og slett alle rette overflater som ting skal festes på. og så går jeg over med universaltynner.

IMG_20150210_151637_zps729encim.jpg

i dag monterte jeg på vann inngangen til motor blokka.

IMG_20150210_125304_zps8ybqr1l2.jpg

og så gikk jeg over til vannpumpa, her fjerna jeg den gamle vannpumpa som lakk masse kjølevæske.

IMG_20150210_125314_zpszfntrkgf.jpg

her er en gjengebolt som ikke ville lett ut.

IMG_20150210_125335_zps0kaoh8tk.jpg

derfor jeg fjerner di 4 gjengeboltene er fordi det er kommet en ny type bolt som gjør at jeg kan fjerne vannpumpa fra bilen uten og måtte ta vekk radiatoren.

det verktøyet her (mac stud remover) er fint og bruke, om du skal fjerne bolt/gjengebolt. dette verktøyet griper godt tak i bolten, og så er det bare og skru ut. sjansen for at bolten knekker er også minimal ved bruk av dette verktøyet.

IMG_20150210_145952_zpsqii5ldl4.jpg

og så var pumpa på plass, med pakning og loctite pakning sement på begge sider.

IMG_20150210_151645_zpsdmb9t9cd.jpg

og så var det og få motoren ned fra bordet. da har jeg spesial laget en pall som motoren skal stå godt på når jeg får motoren på bakken.

IMG_20150211_104554_zpscuqr9aqu.jpg

og plutselig var motoren nede på gulvet.

IMG_20150211_131000_zpsrbeqlrpo.jpg

da fikk jeg montert på svinghjulet, den er tung!

IMG_20150211_130948_zpsys2auw6l.jpg

her satte jeg inn gjengebolter i blokka så jeg får hatt på topplokket.

jeg fortsetter arbeidet og vil ha på topplokket i dag.

IMG_20150211_122152_zpsft9xcjdw.jpg

her er copper pakningen, denne pakningen blir sprayet med masse copper spray, for og få en god og tett overflate mellom motorblokk og topplokk.

IMG_20150211_141222_zpsgdschtkd.jpg

da var pakningen på etter og ha gått stegvis opp med momentnøkkel 26, 46, 56, og til slutt 67 nm. ingen ting sprakk og topplokket sitter godt.

Endret av sunbeam-transformer
Lenke til kommentar

original a ford motor fra 1928-1931 har 40 hk med en toppfart på 105 km/t max.

jeg har kjørt a ford i 75 km/t, det var med min a ford 1930 4 dørs, den motoren er i ukjent tilstand.

men den går utrolig pent og rolig. så det er ingen vits og sende den på overhaling. jeg bruker den a forden bare til landeveier uansett. jeg kunne sikkert kjørt til 80 men da føler jeg at jeg tyner motoren og bilen begynner og riste.

 

jeg håper virkelig at denne overhalte motoren kan få a ford 1929 pickupen opp i 85 km/t. da får jeg kjørt på motorveien i allefall.

Endret av sunbeam-transformer
Lenke til kommentar

det er vel ventil setene som må freses om man vil kjøre på blyfri, tror jeg.

ventilsettet som sitter i motoren nå heter modern valve kit a-6505-m, og motoren har ny freste ventilseter.

så jeg tror den tåler blyfri bensin. jeg kommer ikke til og ha i noe blyerstatning.

jeg har aldri hatt blyerstatning i min a ford 1930 firedørs heller, men jeg har spurt noen svenske a ford spesialister, og dem har aldri brukt blyerstatning i sine originale a forder.

men her i Norge er det noen som bruker blyerstatning og andre ikke. alt i alt tror jeg blyerstatning lønner seg om man ikke har modern valve kit a-6505-m.

 

a forden kommer nokk ikke til og bli noe bruksbil, men jeg kommer til og bruke den til og fra jobb, når det er fint vær.

men jeg håper at jeg skal kunne få tatt noen lange turer med denne a forden, for jeg er litt lei av og bare kjøre rundt på di samme plassene for og unngå motorveiene.

en langtur til geiranger hadde vert tøft!

Lenke til kommentar

Har du testet bremselengde? Er litt nysgjerrig på hvor godt grep man får med så tynne dekk. Det er vel også litt problematisk når du skal bremse ned lange fjellveier, eller?

 

Jeg har forresten ikke fått nevnt at bilene dine ser fantastiske ut. Jeg er imponert av hvor bra det ser ut, og at du faktisk bruker bilene.

Lenke til kommentar

når det gjelder a ford 1929 pickupen, så er bremser ukjent. jeg har ikke fått tatt noen prøveturer med den.

når det gjelder a ford 1930 firedørs, så hadde den fint klart geiranger med sine bremser, men den kan jeg ikke kjøre så langt med fordi den vil ikke opp i 80 km/t. jeg bor veldig bratt til og det er mye svinger her jeg bor, så får jeg justert bremsene bra, så klarer a ford 1929 pickupen en tur til geiranger helt fint, kan også kjøre a forden i gir i nedoverbakke.

dekkene er smale, men disse smale dekkene gir godt grep.

Endret av sunbeam-transformer
Lenke til kommentar

da var det på tide og få på ventildeksel.

IMG_20150213_170354_zps8aakbvsp.jpg

 

IMG_20150213_181738_zpszyedvdrr.jpg

da var ventildekselet på.

IMG_20150213_181727_zpsazdvue7q.jpg

men etter at jeg hadde fått på ventildekselet, så prøvde jeg på det grønne oljeretur røret, det grønne oljeretur røret passet ikke med det nye ventildekselet. men jeg har en delemotor, så jeg sjekket lengden på den. og den passet!.

ventildekselet ble vist endret for og redusere oljeforbruket, derfor er det 2 forskjellige oljeretur rør lengder.

1928-1929, dem har gammel type ventildeksel med kort oljeretur rør. men sent 1929 til 1931 har ny type oljedeksel med lang oljeretur rør.

jeg trodde det ikke var noe endringer i ventildeksler til a ford jeg, men det er det vist.

oil%20return%20pipe_zpsezu40uiw.png

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg fikk tatt en telefon på mandagen, og da fikk jeg plutselig vite at motormalingen ikke har blitt sendt enda, og at den kanskje kommer sent på våren. da avbestilte jeg den grønnmalinga, og kjøpte quick svart blank maling rett etter den samtalen.

i går, tirsdag. så blåste jeg av alt av malingsflak etter at jeg hadde skrapet motoren rein for gammel grønnmaling, og så maskerte jeg med maskeringstape, og plugget igjen alle hull med gummiplugger.

IMG_20150303_120652_zpsz9rgmlkk.jpg

etter litt rengjøring med rødsprit her og der, så tynnet jeg ut quick lakken. da var det bare og skyve motoren ut av garasjen, og begynne med lakkeringen.

IMG_20150303_182344_zpsduamrqjz.jpg

 

IMG_20150303_182336_zpscwl1who0.jpg

svart motor er veldig utradisjonelt, siden alle a ford motorer skal ha original grønn farge. men t ford motoren var da svart. jeg synes svart a ford motor ser pent ut jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

da fikk jeg montert motoren for 2 dager siden.

IMG_20150306_134010_zpsyiqh4rfa.jpg

så har jeg montert forgasser, dynamo, starter, choke, eksosanlegg, kjølevifte, gasspedal, fordeler, og til slutt radiatoren.

IMG_20150307_151925_zps8qtru5xo.jpg

 

IMG_20150307_151934_zpsxonxmyhx.jpg

radiatoren er bare skrudd løst på, fordi radiatorkappa skal på, og panseret skal på.

etter det må radiatoren justeres og posisjoneres i forhånd til panseret.

IMG_20150309_163548_zps5wflsdaq.jpg

her er radiatorkappa som skal brukes. den har rustet veldig mye på innsiden, så jeg har på litt owatrol før jeg skal montere på radiatorkappa på radiatoren.

IMG_20150309_163603_zpslynxvbuu.jpg

jeg har en helt ny radiatorkappe i chrome. men rustpatina er inn fortiden, og jeg liker denne opprusta radiatorkappa, den har stil og alder.

Lenke til kommentar

radiatorkappe ble montert i går. jeg monterte også på Hood shelves i går, (jeg vet ikke hva dem kalles på norsk) men Hood shelves er en lang skinne som sitter på hver sin side av panseret, og gjør at panser festet kommer høyere opp, så det blir mindre gap mellom panser og ramme.

IMG_20150310_112131_zpsjbtyuafj.jpg

 

IMG_20150315_145034_zpsnmfd2h0t.jpg

jeg tenkte egentlig og droppe Hood shelves, men jeg fant ut i siste liten at jeg må bruke det.

jeg ble ikke helt ferdig med montering av Hood shelves, fordi boltene som jeg hadde brukt fra før ble for korte. så da må jeg kjøpe noen lengre bolter.

Lenke til kommentar

da var Hood shelves montert, med nye lange bolter

IMG_20150317_153620_zpshkp1ggnd.jpg

da nærmer det seg panser montering.

panseret valgte jeg og lakkere med owatrol, fordi jeg vil prøve og bevare patiaen så mye som mulig. om jeg ikke hadde lakkert panseret med owatrol, da hadde patinaen straks blitt til grovere rust, denne bilen skal tåle vær og regn.

IMG_20150318_152615_zpsd9jhd694.jpg

 

IMG_20150318_152607_zps380eva68.jpg

panseret ble lakkert for 3 dager siden, så owatrol lakken har begynt og tørke bra nå.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

på lørdagen skiftet jeg olje i bakakslingen, og den olja var ikke akkurat pen, så det var godt jeg skifta den olja.

i dag har jeg også gjort litt.

panseret og lyktbøyle er montert. jeg måtte justere både radiator, og litt på radiatorkappa for og få panseret til og passe bra.

IMG_20150322_171941_zpssnzevthq.jpg

 

IMG_20150322_172028_zpszgnghw8c.jpg

 

IMG_20150322_172007_zpscvohxzm5.jpg

som dere ser, så er det litt gap på det siste bildet, til høyre. jeg fikk ikke gjort noe med det.

jeg er uansett fornøyd, og det tror jeg bilen er også.

bilen er 86 år, da er det lov at karosseriet ikke passer helt 100% sammen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...