Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ford 1929 pickup prosjekt


Anbefalte innlegg

ja, jeg er en ung mann som liker a forder.
jeg har alltid likt gammle biler!
men det og eie en begynte virkelig når jeg var 20, jeg så en ford fordor 1930 fordor ute i byen. og så sporet jeg opp eieren og kjøpte den billig.
i starten ble jeg litt redd, åssen vriker dette her? eieren forklarte hvordan tenningen skulle være og hvor mye bensin bilen skulle ha, og så dobbeltclutch.
trening gjør mester så etter mye skrikelyder fra girkassa så satt dobbeltclutch som smurt.
her er et bilde av min ford 1930 fordor town sedan (briggs karosseri)
IMG_20120527_210437.jpg

nokk om det, senere så kjøpte jeg en til a ford, denne gangen ford 1929 pickup (briggs karosseri), denne var til salgs i usa. jeg sendte mye e-poster til eieren og etter mye om og menn så ble det kjøp.
bilen er et prosjekt. det viste jeg så deler ble kjøpt menst bilen var på vei, som panser og vindus lister og instrument panel.
når jeg fikk bilen så manglet det vist enda mere deler som jeg ikke hadde tenkt over, mye småtteri.
planen er og resturere pickupen helt orginal og så godkjenne bilen. jeg har ikke orginal gangstercaps og plan til bilen, men den plana som jeg har er nesten lik som orginalen, og ganstercapen er kul, så den skal brukes.

ting som er gjort, overhalt motoren & forgasser og lakkert ramma. og så sett over bremsene.

også dette er gjort.
karosseri pusset og rettet på bulker.
IMG_20120821_152628.jpg

slik ser det ut nå.
det er godt og bli ferdig med karosseri arbeidet, vi rakk og grunne karosseriet med quick grunning's lakk før vinteren kom.
slik ble det.
IMG_20120901_100411.jpg

IMG_20120619_135106.jpg

her er også et bilde av ramma og plana

IMG_20120904_185921.jpg

jeg har igjen og kjøpe original tak treverk, og treverk til og feste karosseriet til ramma. jeg trenger også og lage nye glass til sidevindu 20"x25" og bakvindu, men det er glassmester jobb.

deler som er kjøpt:
nye skjermer, (komplett sett med braketter)
vindus lister, komplett begge sider.
instrument panel.
speedometer kabel.
panser.
masse nye plugger, champion w16y 561
vindusmekanisme v side.
dørhåndtak, begge sider.
vindusveiv håndtak, begge sider.
radiator låkk, boyce motormeter med vinge.
panser lås braketter, med skruer.
dørstopper og dør gummi.
ny luftfilter.
chrome drop lyktbøyle, orginale er rusta opp
12v starter, nå skal gammlefar slitte og håndstarte bilen.
ford merke.
ny 12v fordeler innmat med coil.
overhaling sett til tillotson x forgasser.
gummifester til motor.
12v dynamo kit.
og sikkert noe smått jeg har glemt.
noen bilder av delene.
29pickup_zps1e5edbe8.png

1-1.png

fsignition_zps7703f465.png

KGrHqVgsE5tGVC6QUBOssW6ky6g60_35_zpsaa48

KGrHqZHJBgE7tnvD3BPGywHJNg60_12_zps6520d
tøff patina på dette panseret! dette skal ikke lakkeres,
KGrHqVHJBkE-frI-zhHBPocFY7vmg60_57_zps8f

jeg venter bare på sommeren for og fortsette med og pusse karosseriet så det blir klart til lakkering, og så montering.

siste bilde fra i år. følg med!
IMG_20120917_123309.jpg

godt nyttår. 
 

Endret av Hårek
Gjenopprettet
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pris på bilen var 40.000kr. det var er firma som hjalp meg med frakten så frakta kom på rundt 25.000kr, det er totalt med frakt fra montana til havna i usa og til norge.

jeg har hatt endel småproblemer med motoren, jeg har sett over motoren og den er veldig bra så jeg håper det hjelper med nye gummifester og ny fordeler & coil 12v. denne bilen har vært 12 volt en lang tid, og det er greit for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Stå på, fett prosjekt du har. Hvor mye tror du at du kommer til å legge i bilen, og når regner du med å gjøre bilen kjørbar? Blir det skilter på denne?

Lenke til kommentar

skilter skal det bli. med alle smådelene og komplett skjermsett som jeg har så er det sikkert 25.000kr i deler alt nå. jeg har igjen og kjøpe orginal tak treverk og skinn. vinduer trengs også.

jeg skal begynne og jobbe med bilen når sommeren kommer. jeg har også ett til prosjekt. så jeg bruker tid.

det haster ikke, jeg jobber også 3 skift så det er litt vansklig og få tid til allt.

Lenke til kommentar

25.000 i frakt? Er det virkelig så dyrt å frakte bil i fra statene?

Sist gang jeg selv henta bil i fra utlandet så ga jeg 10.000,- fra Japan til kaia i drammen. Tviler sterk på at det skal være så mye dyrere å frakte en bil i fra statene egentlig.

 

Ellers er det bra at du ikke stresser med bilen, for dette er en bil som fortjener å bli pusset skikkelig opp.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

karosseriet ble tatt ut av garasjen for en stund tilbake, så snart det kommer vann ut av springen ute så skal jeg pusse litt mere og så lakkere.

men jeg legger ut et bilde av min ford 1930 fordor så lenge. jeg tok av pansersidene, støtfanger, og mekka om noen belter så jeg fikk festet panseret. den ble en litt tøffere stil.

Endret av Hårek
Gjenoppretter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
nå er jeg i gang igjen med og jobbe på bilen.
jeg fortsatte der jeg slapp før vinteren kom.
IMG_20130511_154756_zps69b3c8e9.jpg
tingene som er gjort er sparkle, og pusse så overflaten blir jevn med 1200 pussepapir fra jula (bør egentlig bruke finere pussepapir), og så lakkere med quick grunningslakk. til jeg ble fornøyd.
så i går lakkerte jeg karosseriet i volvo rødfarge, lot det tørke i en times tid, så lakkerte jeg med gammel klarlakk fra quicklakk.
slik ble det, den er nesten finere en da den var ny 1929
IMG_20130519_165732_zpsa0fec825.jpg

IMG_20130519_184012_zps91573b3d.jpg

IMG_20130519_184035_zpsd78f56d5.jpg

det neste blir og lakkere skjermene og brakettene til skjermene svart. 
Endret av Hårek
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

denne måneden når det ikke har regnet så har jeg gjort mye med bilen.
jeg har lakkert alle skjermene + skjermbraketter.
fram og bak skjerm lakkerte jeg ikke siden det må tilpasses, borre noen hull her og der.
her ser dere brakettene til skjermene.
IMG_20130620_190821_zps8898e3c4.jpg
side skjerm.
IMG_20130620_190808_zpsdaa07719.jpg
resultatet ble bra.

jeg monterte også nye motor gummi festene fra biltema.
den gamle gummien som jeg tok av var faktisk helt tyggis. ikke rart motoren svaiet så mye fram og tilbake når den gikk på tomgang.  :lol: her ser dere bilde av nye motor gummi festet.

IMG_20130618_194038_zpsfa6bfcd2.jpg
og et bilde under.
IMG_20130618_194051_zps8d8a8d05.jpg

dette gjorde jeg i dag.
originale starteren og 6v dynamoen monterte jeg av i dag, så satte på ny 12v dynamo med komplett brakett til a ford.
IMG_20130620_161843_zps09f2eee7.jpg
slik ble det med nye 12v dynamo montert, det ser ut som om dynamoen er for langt frem, det kan hende jeg må bygge om braketten så dynamoen kommer mere bakover.  :hmm:
IMG_20130620_183021_zpsad29cc06.jpg
montering av nye dynamoen var veldig enkelt, godt og få vekk original dynamo fra 1929 som er blytung.
IMG_20130620_183037_zpsf8c0651e.jpg
slik ser original dynamo og starter ut.
IMG_20130620_161832_zps3364dbe3.jpg
den nye starteren skal monteres i morgen. jeg rakk ikke i dag fordi det ble for mye mygg ute. 

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

i dag regner det så det blir ikke noe montering av starter i dag.

til hansien, jeg håper jeg rekker og få bilen ferdig i sommerferien så jeg får sendt bilen til godkjenning.
om jeg får montert på skjermene og satt på karosseriet så har jeg kommet veldig langt. 

men plana som skal bak må modifiseres, den er nemlig fra ford 1932-35. den plana ser bra ut på min a ford pickup. så plana kommer jeg til og bruke en del tid på.

original tak treverk har jeg ikke kjøpt enda men det skal jeg kjøpe neste år. selv lagde taket som er på bilen er i alle fall vanntett,  :grin: ellers alt av deler jeg trenger har jeg. men bilen bygges ute så jeg håper det ikke kommer mye regn i sommerferien, jeg vil helst godkjenne bilen i år. 

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
denne uken har jeg fått gjort litt mere, men det regner alt for mye fortiden. men jeg fikk montert starteren og brakett til stigtrinnet.

her ser dere starteren som jeg monterte
IMG_20130622_145208_zps9683c2ea.jpg
bare og bolte på denne nye starteren her. nå slipper jeg og bruke sveiva, for original starteren virka ikke så bra.
IMG_20130622_150008_zpsb9856bf4.jpg
og her ser dere brakettene som holder stigtrinnet oppe
IMG_20130622_170112_zps1f8bc40c.jpg
eneste som skal gjøres mere med motoren nå er og bygge om 6v fordeleren til ny 12v. men det skal jeg ikke gjøre før jeg har fått karosseriet på.

jeg håper og få montert skjermbraketten foran og endelig få tilpasset skjermene og stigtrinnet. 
  • 1
  •  
  •  
Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
i dag har jeg montert skjermbraketten foran og begynte straks med og tilpasse skjermen til stigtrinnet og sidepanelet.
helt ny fram skjerm i plast, men sidepanelet og stigtrinn er i stål.
IMG_20130630_133830_zpsa90b532e.jpg
og så ble det tilpassing, hardt arbeid. plast skjermene passer ikke helt 100% med stål sideskjermen.
IMG_20130630_185927_zps80f71cb5.jpg
det var det jeg rakk i dag. nesten ferdig med en side. skal ha på noen gummi lister i mellom kantene.
IMG_20130630_185920_zpsdbd76de4.jpg
moro og se at det endelig begynner og ligne på noe større. 
Endret av Hårek
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

i forrige uke kjøpte jeg masse deler fra veteranshop.se og macsautoparts.com.
jeg legger ut et bilde av di store delene. pakke fra veteranshop har ankommet, men pakke fra macs kommer til og ta lang tid, det kommer fra usa.
Utennavn_zpsdf79bd42.png
på bildene ser dere karosseri shims, pedal gummi, karosseri treblokker, gummi list til vindu så vann ikke kommer in, gummilist til stigtrinn + skjerm og sidepanel. temperatur måler med braketter, fotstegplate og gummi til stigtrinn, speil.

det er også kjøpt noen bolter og fjærer til blant annet bremser ++ som ikke er på bildet.

jeg har også gjort litt mere i dag, nå har jeg boret hull ferdig til lykt bøylen, så nå kan jeg ta av skjermene. så får jeg begynne og lakkere skjermene. jeg må også lakkere alle skjerm delene på nytt, siden det ble utrolig mye riper under tilpassing av skjerm delene.
IMG_20130713_160945_zpse757c4cc.jpg
det beste er og tilpasse først og så lakkere. men her jobber vi ute så det beste er og lakkere over rent stål så det ikke ruster så fort.

så da blir det demontering og lakkering neste.

Endret av Hårek
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
i denne uka har jeg fått pusset ned skjermene med biltema 800 pusse papir og lakkert dem med quick klar svart lakk. resultatet ble veldig bra.
jeg har også montert ferdig en hel side.
IMG_20130801_200121_zpsd90c1145.jpg
det ble fint med listene! men fy for en jobb.
IMG_20130801_200138_zps6bd1d11a.jpg

IMG_20130801_200159_zps28a383c1.jpg
her ser dere et grønt belte mellom skjerm og ramma. det filtet heter (frame webbing) den skal forhindre ulyder og slitasje.
IMG_20130801_200237_zps6905535b.jpg
jeg skal gjøre ferdig den andre siden denne uka. når det er gjort skal lyktbøyle & lykter monteres og så skal karosseriet settets på plass for siste gang i sitt liv håper jeg. 
Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
i dag har jeg gjort ferdig den andre skjerm siden og montert lyktbøyle og en lykt.
den andre lykta er braketten litt løs på så jeg skal borre ut original popp naglene og poppe fast nye.
IMG_20130810_191229_zps58049b32.jpg
så nå har jeg montert nokk deler til at jeg kan løfte på plass karosseriet. noe som er det viktigeste før vinteren kommer.
men det karosseriet er tungt, det trengs 4 personer til og løfte på plass dette karosseriet. 
Endret av Hårek
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...