Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ford 1929 pickup prosjekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

takk for kommentaren, det lett og få tak i deler til spesielt ford model a og t, hadde det vert et annet merke kan det være verre og få tak i deler. det ble laget så mye a og t forder at deler er veldig lett og få tak i.


 


jeg kjøpte også et komplett eksosanlegg til a ford pickupen i dag, på internett siden veteranshop.se i Sverige. prisen på eksosanlegget er 2750kr. det er billig for et helt nytt et, men det kommer sikkert toll på dette eksosanlegget.


2247682-origpic-a80352_zps3eb8d121.png


jeg hadde håpet på bra vær så jeg kunne ha få satt på karosseriet i dag, men det fikk jeg ikke.


håper det blir bra vær helgen!

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

i går så demonterte jeg av toppen til girkassa og gass/clutch & brems pedalene så det skulle bli lettere og sette på plass karosseriet, måtte ha løftet høyt opp om girstanga skulle ha stått på.


IMG_20130817_164321_zps9098a726.jpg


og så brukte vi truck gafler til og løfte karosseriet med, karosseriet satt på en pall så vi satte pallen oppå ramma og bikket karosseriet ned og fikk dratt vekk pallen og plassert karosseriet på ramma.


IMG_20130817_194522_zps7180c78d.jpg


 


IMG_20130817_194511_zpsf387ea31.jpg


 


IMG_20130817_194546_zps1d09ecdd.jpg


 


IMG_20130817_194531_zpsca31dc6b.jpg


 


IMG_20130817_194554_zpsd8e2c150.jpg


karosseriet står ikke riktig nå for vi ga oss når vi fikk på karosseriet, det var mye jobb.


i dag hadde jeg håpet på og få satt på karosseri tre blokkene og fått chimset karosseriet og få boltet karosseriet på ramma, men det ble for dårlig vær til det.

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

i forrige uke satte jeg på karosseri tre blokkene og boltet på karosseriet.
noen av disse bildene er noen dager gamle så tre blokkene er ikke boltet fast enda, men dem er det i dag.
IMG_20130820_163045_zps5bcb8de9.jpg
karosseri blokk foran.
IMG_20130820_202646_zps396b2023.jpg
karosseri blokk i midten.
IMG_20130820_165257_zps29f719bd.jpg

 

IMG_20130820_165313_zps99f96e35.jpg
og så karosseri blokk bakerst i karosseriet.
IMG_20130828_140020_zps5c798bb2.jpg
her ser dere at karosseriet står på karosseri blokkene, det er mange folk som ikke bruker karosseri tre blokker på disse bilene, og da kan dørene bli skakke og ikke passe helt med karosseriet
IMG_20130828_133537_zpsc8b8ae45.jpg

 

IMG_20130822_175303_zps0dc7bcc3.jpg

 

IMG_20130822_175322_zps1287e1cf.jpg
jeg satte også på panseret for og se åssen det ble, og tok det av igjen.
blir bra dette.

Endret av Hårek
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

i uka som var fikk jeg treverket til karosseriet. men treverket til karosseriet skal ikke monteres før jeg har fått skilter på bilen.

her er esken med karosseri treverk

IMG_20130930_151933_zps0b80a732.jpg

 

IMG_20130930_152049_zps66e1308d.jpg

her er esken med tak treverk.

jeg har også bytta over dekk på a fordene så a ford 4 dørs fra 1930 har vinterdekk og a ford 1929 pickupen har 1930 felger. a ford pickupen ble høyere nå med 19" felg. det er lettere og jobbe under bilen.

 

IMG_20131005_175328_zpscefa2ce6.jpg

jeg har ikke gjort så mye med denne pickupen i det siste, men jeg monterte ene lykta i dag.

det blir mere jobbing snart.

Endret av Hårek
  • Liker 2
Lenke til kommentar

i dag har jeg gjort mere med a ford pickupen.


jeg monterte choke/bensin justering stang, og bensin filter.


IMG_20131012_123613_zps31ae325b.jpg


 


IMG_20131012_143522_zps016a2324.jpg


for og få start på en a ford så må denne stangen vris mot klokka (ca 1 runde rundt, aldri over 1/4 omregninger). dette er slik bilen får bensin. men stangen fungerer også som choke. for og starte en a ford når det er kaldt så dras stangen ut, da skal bilen starte lett.


IMG_20131012_143446_zpsc357ba20.jpg


 


IMG_20131011_161757_zpsd934c1fd.jpg


her ser dere bensin filteret, enkelt og rengjøre. over filteret så er det en karosseri plate som det står ford patent nummere på. disse platene er like på alle a forder.

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

i denne uka har jeg montert på vindusheis mekanismen på sjåfør siden, siden det manglet på den siden.


på passasjer siden så sitter det original vindusheis mekanisme. jeg monterte også sveiv og gummi bit som skal på toppen av dørene.


IMG_20131013_141344_zps9dda3d41.jpg


ny vindusheis mekanisme til sjåførside. veldig enkel og montere.


IMG_20131013_173632_zpsf884248c.jpg


dette ble fint.


IMG_20131013_173700_zps1dfaa923.jpg


her ser dere gummi demper til døra, og en vindus list som jeg bare prøvde på for og se om den passet, og det gjorde den.


 


i morgen skal jeg montere noen mere deler.


jeg bestilte også vindu til side rutene i målene 25"x20" tomme i dag. dette bestilte jeg hos sagstuen.


 

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
denne uka så har jeg satt på frontvindu, den bare skyves inn i karosseriet så jeg legger ikke ut bildet av det.
men vinduet skal kunne justeres opp og ned. om sommeren når det er varmt så kan vinduet justeres opp så det blåser godt inn i bilen.
for og få justere frontvinduet opp og ned, så har jeg fått skaffet original armer med braketter.
IMG_20131104_123948_zpse27f5e88.jpg
det er godt at jeg har en til a ford som jeg kan se på, for og se åssen delene skal sitte.
IMG_20131104_144043_zps69e8e44d.jpg
slik ble det, med noen ekstra skiver så ble det riktig.
IMG_20131104_144101_zpse603b023.jpg
dette ble bra, nå fungerer det fint og åpne og lukke frontvinduet nå.

jeg har også fått sidevinduene fra sagstuen, dem passet bra, men det var ikke lett og få montert sidevinduene. for brakettene som fester vinduskarmen hadde rustet fast, så jeg måtte kutte av noen skruer for og få løsnet braketten. ting som ikke har vert demontert på over 40år sitter somregel godt.
IMG_20131106_121043_zps23c0d8ed.jpg
ovenfor ser dere vinduskarmen, den sitter på 2 skinner på hver sin side av døra, og karmen skal kunne løftes oppover. men når det er rustet fast så går ikke det så lett. men jeg fikk den av etter litt kutting av noen skruer, med hjelp av dremel.
IMG_20131106_121037_zpsc4f20902.jpg
da var det bare og sette på vinduslister og sette på vindusglasset.
IMG_20131110_120608_zpsa90729c0.jpg
endelig er begge vinduene på plass.
IMG_20131115_171102_zpsa5c929fd.jpg
på dette karosseriet har det ikke vert montert sidevinduer på sikkert over 30år. 
Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

jeg har ikke fått jobbet så mye med denne pickupen i det siste siden jeg har jobbet med a ford 1930 og en annen bil til.


 


men jeg har fått montert styreaksel og ratt.


IMG_20131214_154631_zps433a6ab7.jpg


styreakselen manglet en boks som lysbryter fra rattet skal kobles på.


så da laget jeg bare ett lokk av plast fra dvd cover, og laget en fin pakning så olja ikke renner ut.


inne i styreboksen så kan dere se fett, men det skal ikke være fett inni der står det i a ford boka, det skal være olje 600w inni der.


 


nokk om det. jeg monterte styreakselen og det var veldig lett.


IMG_20131217_135335_zps01f02db3.jpg


 


IMG_20131217_135327_zps0aab5ef7.jpg


 


IMG_20131217_140532_zpsc3faf547.jpg


her ser dere rattet som jeg bruker, dette rattet er fra en 70 talls amerikaner.


jeg har ikke originalt ratt enda. så jeg får bruke rattet der.


 


når jeg skulle svinge med rattet når bilen var jekket opp i fronten, så slarket styret noe jævlig. jeg kunne vri rattet en halv omregning rundt uten at noe rørte seg. men etter litt lesing i a ford boka så strammet jeg til noen skruer på styreboksen og så fylte på ny 600w olje så ble styringen veldig fin med ikke noe slark. 


det er godt og bli ferdig med styringen så a forden kan styre.


 


jeg har også kjøpt masse deler. blant annet original gangstercap, og skinn til taket og skinn til gangstercaps. det er også kjøpt nye slitedeler til fordeler og mye mye mer.


 

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

på original a ford så er det manuell gir med 3 gir framover og 1 revers.


girkassen er ikke synkronisert, så dette er en god gammel dobbeltkløtsj kasse.


det vil si at når du skal gire fra 1 gir til 2 gir så må du ta ta inn kløtsjen og sette bilen i fri, og så ta ut kløtsjen, og så gi litt gass, og så kan du ta inn kløtsjen og gire til 2 gir.


men man må gi riktig gass med riktig hastighet. når man kjører bilen i førstegir så triller bilen sakte så det trengs lite gass, når man girer fra 2 gir til 3 gir, da går a forden litt fortere så da trengs det mer gass.


når man girer nedover gjør man det samme. dette kan virke forvirrende, men det kommer seg fort når man får prøvd seg litt.


man får kjøp synkronisert girkasse til a ford men det er dyrt. ca 15.000 kr for synkronisert girkasse.


Endret av Hårek
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det går sakte fremover nå. jeg driver og fikser ledningsnettet, det er mye jobb siden ledningsnettet er fra en annen bil. men det går framover.
IMG_20140104_123203_zpsad2bb78a.jpg

jeg har nå fått lagt opp ledninger ferdig så dashbordet kan skrus på. jeg oppdaget en feil med det nye dashbordet. det er etterprodusert med en feil, så jeg får ikke skrudd dashbordet fast nederst. så dashbordet sitter på 2 skruer, og det holder. men da kan det riste litt nederst, så jeg satte på en kantlist. så jeg var sikker på at ikke dashbordet ikke skulle begynne og riste. jeg kan borre opp nye hull under så jeg får skrudd inn 2 skruer til, men dashbordet holder seg så godt på plass at jeg ikke vil gjøre det.

 

IMG_20140105_112204_zps72a9d88f.jpg

her ser dere torpedo veggen, jeg legger kablene inne i biltema plast rør så jeg får det pent og fint, rørene festes med kabelholdere fra biltema.

jeg viser ikke mye bilder nå som jeg driver med det elektriske. det er så mye jobb så jeg viser ikke fram det.

 

jeg venter også på noen deler så jeg får overhalt fordeleren, siden fordeleren skal bygges om til 12v så er det like greit og bytte ut slitedeler på fordeleren.

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

i forrige uke gjorde jeg meg ferdig med og montere på ny 12v innmat i fordeleren og monterte fordeleren, og la opp noen ledninger til fordeleren.


IMG_20140117_102846_zpsd4457fbe.jpg


her ser dere åssen ny 12v fordeler ser ut, til venstre. og gammel fordeler til høyre.


 


jeg legger ut koblingsskjema som jeg fulgte. IMG_20140117_134639_zps3fd7c985.jpg


denne fordeleren heter fsi zipper, den skal gjøre så a forden går pent og forlenger levetiden på pluggene.


 


jeg prøvde og starte motoren på søndagen. men motoren var slik som sist. den vil rett og slett ikke gå mer en 1 minutt om gangen.


så jeg tror forgasseren er kaputt. så jeg skal ta forgasseren fra min a ford 4-dørs, den forgasseren vet jeg fungerer. samtidig som jeg skal se hvor fort bensinen renner igjennom bensin rørene. a ford er kjent for og ha rust i tanken så det er ikke umulig at rust har kommet i bensin rørene så forgasseren får alt for lite bensin.


IMG_20140121_163718_zpse7c8e9a9.jpg


men før jeg prøver og starte bilen igjen må jeg montere på eksosanlegg. bilen låter høyt uten det!


eksosanlegget er kjøpt fra Sverige. så for at eksosanlegget skulle fraktes, så måtte det kappes. så jeg sveiset det sammen i dag og i morgen skal den monteres.


IMG_20140121_163739_zps9f658e5c.jpg


slik ser motoren ut nå i dag. jeg håper bilen går fint med en annen forgasser! ellers så vet jeg ikke hva skal gjøre.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

i går har jeg fått montert på eksosanlegget.


eksosanlegget festet vi nøyaktig slik som det er gjort på den andre a forden jeg har.


IMG_20140123_173522_zps646150aa.jpg


jeg tok ett lag med veldig tykk gummi bit, og så boret jeg 2 hull i den.


dette gjør så eksosanlegget kan bevege seg litt.


IMG_20140123_173517_zps7deac2dd.jpg


ett bilde til av eksosanlegg festet.


IMG_20140123_173411_zps861a093f.jpg


nå som eksosanlegget er ferdig går jeg videre til forgasseren.


motoren stopper så fort det har gått 30 sekunder. så det må være noe med bensinen, eller forgasseren.


jeg tok og skrudde ut bensin røret som går til forgasseren og skrudde på bensin kranen. der kom det nesten ikke bensin ut. da tok jeg en gummislange på bensinrøret, og blåste inn alt jeg klarte (med tank lokket av) så det boblet i bensin tanken. da kom det bensin raskt ut. og det kom mye rusk i bensin filteret, som dere ser på bildet. så monterte jeg bensin røret igjen, og bilen gikk penere enn noen gang.


 


det er godt og bli ferdig med motoren, så jeg kan gå videre til og få montert på plana bak som jeg har.

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...