Gå til innhold

Hjelp til valg av ny GPU


rocknrolf77

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale enten GTX 670 eller GTX 660Ti.

 

GTX 670 koster litt mer enn GTX 660Ti, men har defor høyrere minnebåndbredde og er mer effektiv når det kommer til FSAA. Begge kortene yter utmerket, men GXT 670 vil yte bedre generelt ved høyere oppløsning.

 

Begge kortene er basert på samme chip, men om den lille økningen i pris ikke er et problem, ville jeg anbefalt GTX 670.

 

Jeg har sett mange også anbefale GTX 680, men der får du så lite for pengene spør du meg. Går utifra at du vet om GTX 690 sin sinnsyke pris, så jeg lar den være.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Obs! Glemte visst å nevne at jeg hadde tenkt noe rundt 2000,- Er det såpass stort hopp fra 660 til 670 at det er verdt de ekstra pengene? Det er jo en del det er snakk om.

Du får betydelig færre fps for penga ved å gå for et 670 (135% ytelse, 3000 kr) enn et 660 (100% ytelse, 1500 kr,) 660 Ti (115% ytelse, 2200 kr) er dessverre ganske strupet når det kommer til ROP/båndbredde og faller skremmende fort ned på 660-nivå når man aktiverer MSAA.

Lenke til kommentar

Obs! Glemte visst å nevne at jeg hadde tenkt noe rundt 2000,- Er det såpass stort hopp fra 660 til 670 at det er verdt de ekstra pengene? Det er jo en del det er snakk om.

 

Det er et ganske merkbart hopp fra 660 til 670, men i ditt tilfelle så tror jeg at et 660 ville vært mer budsjettvennlig.

GTX 660 møter kravene til dagens spill med en liten margin. Om du planlegger å spille med høy grafikk på 1920x1080 kan kortet slite litt med de nyere spillene, men det er noe du bare må leve med i tilfelle. Kan bare ikke love at det vil vare.

 

Samtidig så tror jeg at det er lurt å nevne at om du ikke kommer så nært toppen på nVidia siden, kan du jo se på hva AMD har å tilby. Jeg er klar over at du spurte om et nVidia kort, men noen ganger er det bare til å innse at AMD kan være bedre enn nVidia når vi snakker prisklasser som denne.

HD 7950 kortet er verd hver eneste krone og yter bra til sin pris. Jeg ville anbefale dette over GTX 660 som har blitt nevnt.

Selv om jeg også er mer tilhenger av nVidia, er HD 7950 et utmerket valg om du må være prisbevisst.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Det er et ganske merkbart hopp fra 660 til 670, men i ditt tilfelle så tror jeg at et 660 ville vært mer budsjettvennlig.

GTX 660 møter kravene til dagens spill med en liten margin. Om du planlegger å spille med høy grafikk på 1920x1080 kan kortet slite litt med de nyere spillene, men det er noe du bare må leve med i tilfelle. Kan bare ikke love at det vil vare.

Nei, GTX 670 er 35% raskere enn GTX 660, det er forskjellen på å få 45 eller 60 fps. Når et GTX 660 ikke klarer mer enn 40 fps på laveste innstillinger i 1920x1080 vil det ha kommet nye kort som er mer enn dobbelt så kraftige som GTX 670 er i dag til omlag 1500 kr, og jeg har en mistanke om at GTX 670 vil bli irrellevant før dette skjer grunnet svakheter i designet rundt ROPs/minnebåndbredde (Hitman Absolution i dag) og compute (Dirt Showdown.)

 

Syns også det er rimelig merkelig å påstå at et GTX 660 møter kravene til dagens spill med lav margin, om man antar at kravene øker med omtrent samme hastighet de neste 2-3 årene som de har gjort de forrige 2-3 årene vil et GTX 660 begynne å slite sånn halvveis uti 2014.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom 45 og 60 fps er mye spørr du meg. Når man kommer over midrange betaler man for det lille ekstra, selv om det ikke gir så mye ytelse for pengene. Jeg kjøpte 670 da det akkurat hadde kommet ut, fordi jeg ville ha noe "high end", og det ble et godt kjøp føler jeg. Hadde tenkt å slå til med 680 men da 670 overrasket så positivt så jeg ingen vits med 680. Kjører bf3 ypperlig på min fullhd 120hz skjerm, med det meste på maks uten å ofre noe særlig på kvaliteten. Hvis jeg skulle kjøpt noe idag ville det nok blitt 7950, siden jeg har hørt at driverne ikke lager noe problem nå, også med merkbart bedre bf3 ytelse

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 670 da det akkurat hadde kommet ut, fordi jeg ville ha noe "high end", og det ble et godt kjøp føler jeg.

 

Er dette dine personlige meniger? Hvis jeg skal kalle noe "High end" (Det beste av det man kan få tak i) så er nok GTX 690 eller fremtige GTX 785 det muligens man kan kalle noe slikt.

 

Hvis jeg skulle kjøpt noe idag ville det nok blitt 7950, siden jeg har hørt at driverne ikke lager noe problem nå, også med merkbart bedre bf3 ytelse

 

http://www.hardware....tx-670/109636/6

Battlefield31920x1200_Hyereerbedre.jpg

 

Ut i fra denne, spørs vel det om det er mulig å kun lage nye drivere for å få HD7950 oppover listen.

I så fall ville Nvidia måtte nedpriset GTX 670 noe voldsomt.

 

Ikke misforstå meg, HD 7950 er jo bra kjøp til ca 2000 kr men det er nok en grunn for prisen er såpass lav, for det første de billigste skjermkortene her klokker vel neppe noe særlig sammenlighet med HD7970 av litt dyrere veriant og støyen vil være plagsom.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er dette dine personlige meniger? Hvis jeg skal kalle noe "High end" (Det beste av det man kan få tak i) så er nok GTX 690 eller fremtige GTX 785 det muligens man kan kalle noe slikt.

 

 

 

http://www.hardware....tx-670/109636/6

Battlefield31920x1200_Hyereerbedre.jpg

 

Ut i fra denne, spørs vel det om det er mulig å kun lage nye drivere for å få HD7950 oppover listen.

I så fall ville Nvidia måtte nedpriset GTX 670 noe voldsomt.

 

Legg merke til gåseøynene. 680 er det kraftigste enkeltkjerne kortet til nvidia, fabrikkoverklokket 670 yter tilnærmet likt. Det ligger i den øvre delen av skalaen når det gjelder skjermkort til gaming.

 

Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor du linker den grafen der. Jeg sa jeg har hørt at 7950 har fått mye bedre ytelse i bf3 enn da det kom ut. Den testen du linket til er et halvt år gammel.

Lenke til kommentar

er jo en del frames forskjell der da ;) men du har rett. fortsatt vil jeg si at 100kr mer for 660ti er verdt det basert på de tallene. men er veldig overrasket over hvor bra 660 er.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761570

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759547

Syns forskjellen i pris er rimelig stor i forhold til ytelsesforskjellen jeg :)

 

Stock-kjøleren på 660 Ti og 670 er ikke noe man anbefaler, derfor valgte jeg Zotac-varianten.

Lenke til kommentar

http://www.komplett....aspx?sku=761570

http://www.komplett....aspx?sku=759547

Syns forskjellen i pris er rimelig stor i forhold til ytelsesforskjellen jeg :)

 

Stock-kjøleren på 660 Ti og 670 er ikke noe man anbefaler, derfor valgte jeg Zotac-varianten.

 

den skjønner jeg godt. rar støy fra 660ti kjøleren. men for en vanlig pc burde man ikke høre kjøleren over alle andre vifter.

 

er jeg rar fordi jeg syns den oransje zotac kjøleren er dritkul?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...