Gå til innhold

Vare med stor mangel, hvilke rettigheter har jeg?


ronron25

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en vare(elektronikk) som hadde en vesentlig mangel. Dette oppdaga jeg først når jeg kom hjem. Leverte varen tilbake dagen etter, til selger. Hvilke rettigheter har selger? Kan selger kreve å få reparere varen, selv om varen hadde en vesentlig mangel i utgangspunktet? Kan jeg heve kjøpet eller kreve å få en ny vare? Hvilke regler gjelder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den forbukerlovkjøps loven står det noe om at du har garanti til å bytte når det er ødelagt.

Altså kan du si til selger at du ikke vil ha den og få pengene tilbake.

Hvis det er veldig ille kan kreve dobbelt tilbake mener jeg å ha lest på en blogg fordi du har fått ubehageliheter med kjøpet.

 

Du kan også bruke angrekjøpsloven og si at du angret deg og ikke ville ha det allikevel da får du også pengene til bake.

 

Lykke til!!! :)

Lenke til kommentar

Stine Amalie: Du skriver bare tullball. For det første, gjelder ikke angrerettsloven kjøp i butikk. For det andre, det hjelper ikke å "ha lest lovene" om du ikke har skjønt noe som helst. For det tredje, forbrukerkjøpsloven og garantier er to forskjellige ting, ikke bland dem. For det fjerde, forbrukerkjøpsloven "sier noe om "at du kan bytte om varen er ødelagt, ja, men spørsmålet her er nøyaktig hvordan dette fungerer - hvilke rettigheter har kjøper og selger? For det femte, nei, du kan åpenbart ikke kreve "dobbelt tilbake". Hva du "mener å ha lest" på en blogg er ganske irrelevant, dette er helt på bærtur.

 

Trådstarter: Heving er bare aktuelt dersom lovlig avhjelp ikke er gjennomført. Dette følger av at heving skjer "i stedet for erstatning", (fkjl § 32) og at et vilkår for erstatning er at mangelen ikke rettes eller tingen omleveres (§ 31). Du kan gå rett på å kreve heving, men selger kan "parere" dette ved umiddelbart å tilby avhjelp (retting eller omlevering).

 

Hva angår om du har krav på å bytte varen eller om selger kan rette, sier loven følgende: (§ 29)

 

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Dette krever en konkret vurdering som er umulig å si noe om når du ikke gir mer informasjon enn du gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stine Amalie: Du skriver bare tullball. For det første, gjelder ikke angrerettsloven kjøp i butikk. For det andre, det hjelper ikke å "ha lest lovene" om du ikke har skjønt noe som helst. For det tredje, forbrukerkjøpsloven og garantier er to forskjellige ting, ikke bland dem. For det fjerde, forbrukerkjøpsloven "sier noe om "at du kan bytte om varen er ødelagt, ja, men spørsmålet her er nøyaktig hvordan dette fungerer - hvilke rettigheter har kjøper og selger? For det femte, nei, du kan åpenbart ikke kreve "dobbelt tilbake". Hva du "mener å ha lest" på en blogg er ganske irrelevant, dette er helt på bærtur.

 

Trådstarter: Heving er bare aktuelt dersom lovlig avhjelp ikke er gjennomført. Dette følger av at heving skjer "i stedet for erstatning", (fkjl § 32) og at et vilkår for erstatning er at mangelen ikke rettes eller tingen omleveres (§ 31). Du kan gå rett på å kreve heving, men selger kan "parere" dette ved umiddelbart å tilby avhjelp (retting eller omlevering).

 

Hva angår om du har krav på å bytte varen eller om selger kan rette, sier loven følgende: (§ 29)

 

 

Dette krever en konkret vurdering som er umulig å si noe om når du ikke gir mer informasjon enn du gjør.

 

Ok, jeg skjønner at du har mye mer peiling på dette. Jeg prøvde bare å hjelpe.

Lenke til kommentar

Angrerettloven gjelder kun ved fjernsalg ("utenfor fast utsalgssted") - typisk internetthandel, telefonsalg og postordre. Den gjelder også kun når man handler som privatperson, ikke ved bediftskjøp, og ikke for kjøp under 300 kr.

Endel kjeder opererer likevel med "sin egen" form for angrerett. Om du har handlet hos en slik kjede bør du lese gjennom vilkårene deres for retur, om de har noen.

 

I utgangspunktet har kjøper rett til å velge mellom reparasjon og ombytte, men kun dersom ikke "gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader". I praksis innebærer dette i nesten alle tilfeller at selger selv kan bestemme dette.

 

Imidlertid opererer produsenter ofte med en "dead on arrival"-ordning (DOA) som gir mulighet for ombytte når varen er ny. Fristen for slikt ligger typisk på 7, 14 eller 30 dager, avhengig av produktgruppe og produsent. Ikke alle produsenter tilbyr DOA. Fristene er absolutte, dagen produktet ble kjøpt er samme dag fristen begynner å løpe, og det fordrer at produktet kan leveres komplett med tilbehør i eske med riktig serienummer utenpå. Om du kjøper en vare i dag (fredag) som viser seg å være defekt, og som har 7 dagers DOA-frist, kan du senest få DOA-ombytte torsdag neste uke.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke heve kjøpet pga vesentlig mangel, kun dersom selger ikke har fått til å fikse mangelen på to forsøk.

 

Ang å kreve ny vare, omlevering, så er vesentlig ulempe spesifisert av høyesterett. Du kan ikke kreve omlevering dersom dette er dobbelt så dyrt eller mer for selger vs å reparere. Noe jeg kan garantere deg at det er om det er snakk om elektronikk med utsalgspris over 1000.

 

Mao blir varen din reparert. Dropp å mase mer om det for å prøve å få mer ut av saken :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Du kan også kreve heving på andre grunnlag enn at selger ikke har fikset mangelen på to forsøk ("dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30"), f.eks. dersom avhjelp ikke skjer "innen rimelig tid". Foreløpig har du ikke noe grunnlag for heving.

 

Men igjen: endel av de større kjedene har sin egen 30 dager returrett. Dette gjelder blant annet Elkjøp, Expert og Lefdal, men ikke Siba og Euronics såvidt jeg kan se. Elkjøp og Lefdal har ikke returrett på mobiltelefoner (med eller uten abonnement), andre varer kjøpt med abonnement, eller spill, programvare og film med brutt emballasje. Expert tar heller ikke retur på dette, i tillegg til at de ikke har returrett på eksterne harddisker og hygieneprodukter som er tatt i bruk.

 

Andre varer får du byttet i disse kjedene. Alternativt har du DOA-ordninger for de fleste produkter (unntatt iphone og huawei-telefoner som jeg kommer på i farten), som nevnt tidligere, men da må du altså ha hele salgspakken inkludert esken.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke heve kjøpet pga vesentlig mangel, kun dersom selger ikke har fått til å fikse mangelen på to forsøk.

 

Ang å kreve ny vare, omlevering, så er vesentlig ulempe spesifisert av høyesterett. Du kan ikke kreve omlevering dersom dette er dobbelt så dyrt eller mer for selger vs å reparere. Noe jeg kan garantere deg at det er om det er snakk om elektronikk med utsalgspris over 1000.

 

Mao blir varen din reparert. Dropp å mase mer om det for å prøve å få mer ut av saken :)

 

Ikke noe mas fra min side i hvert fall :) . Mitt forsett er å finne ut hva slags regler som gjelder og hvordan de praktiseres.

Lenke til kommentar

Du kan også kreve heving på andre grunnlag enn at selger ikke har fikset mangelen på to forsøk ("dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30"), f.eks. dersom avhjelp ikke skjer "innen rimelig tid". Foreløpig har du ikke noe grunnlag for heving.

 

Men igjen: endel av de større kjedene har sin egen 30 dager returrett. Dette gjelder blant annet Elkjøp, Expert og Lefdal, men ikke Siba og Euronics såvidt jeg kan se. Elkjøp og Lefdal har ikke returrett på mobiltelefoner (med eller uten abonnement), andre varer kjøpt med abonnement, eller spill, programvare og film med brutt emballasje. Expert tar heller ikke retur på dette, i tillegg til at de ikke har returrett på eksterne harddisker og hygieneprodukter som er tatt i bruk.

 

Andre varer får du byttet i disse kjedene. Alternativt har du DOA-ordninger for de fleste produkter (unntatt iphone og huawei-telefoner som jeg kommer på i farten), som nevnt tidligere, men da må du altså ha hele salgspakken inkludert esken.

Jeg er enig med deg i at jeg nok ikke har noe grunnlag for å kreve å få kjøpet heva. Men jeg forstår det slik at jeg kan be om å få en ny vare. Varen det er snakk om er en samplepad, et digitalt slaginstrument, som skrur seg av og restarter etter kort tid. Det må sies å være en vesentlig mangel. Ville vært håpløst å bruke på en gig i hvert fall.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg i at jeg nok ikke har noe grunnlag for å kreve å få kjøpet heva. Men jeg forstår det slik at jeg kan be om å få en ny vare.

Det jeg sier er at du i praksis neppe har rett på å få byttet en vare, men avhengig av hvilken vare det er snakk om kan det hende produsenten dekker ombytte hvis du ikke har kastet esken og/eller tilbehør. Igjen: husk at DOA-fristen er absolutt, og om fristen for ditt produkt er 7 dager, hjelper det ikke å komme inn 8 dager etter kjøpet.

Lenke til kommentar

Det jeg sier er at du i praksis neppe har rett på å få byttet en vare, men avhengig av hvilken vare det er snakk om kan det hende produsenten dekker ombytte hvis du ikke har kastet esken og/eller tilbehør. Igjen: husk at DOA-fristen er absolutt, og om fristen for ditt produkt er 7 dager, hjelper det ikke å komme inn 8 dager etter kjøpet.

Det blir nok bra til slutt, tror jeg. Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Ja, jeg ville ikke godtatt det! Si at du har lest lovene og at du kommer til å ringe TV hjelper så ordner det seg :D

Går man inn i en butikk, og forsøker seg på den, uten å ha 100% kontroll på hva man har rett på og ikke, så blir man ledd av... høyt ;)

 

Og å true med TV 2 Hjelper deg, Forbrukerinspektørene eller andre medier, gjør bare at man blir sett på som useriøs og man skaper en dårlig tone mellom selger og kunde, noe som fører til at du i hvert fall ikke får noe ekstraservice. Er man derimot seriøs, høflig og saklig i fremleggelse av en sak, er det ofte man faktisk får mer enn man har krav på som et plaster på såret.

 

Noe å tenke på når man er kunde... man kommer aldri noen vei med å være kranglete og true med både det ene og det andre. I hvert fall ikke før selger setter seg totalt på bakbena mtp hva du har rett på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...