Gå til innhold

Religion er en psykose


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min mamma fortalte meg i mange år at julenissen fantes. Med en gang noen andre fortalte meg noe annet forkastet jeg hva hun hadde fortalt meg og jeg forandret synet mitt på saken. Dine egne erfaringer og dine nærmeste erfaringer er sikkert flotte for deg, men i den vitenskapelige verden er en persons meninger og vitnesbyrd på bunnen av bøtte når det kommer til verdi. Den menneskelige hjernen er utrolig mottakbar for hallusinasjoner og veldig lett påvirkelig.

 

 

Ingen har såvidt jeg har lest kalt deg kristen. Jeg kan ikke se at jeg har kalt deg en heller.

 

Poenget mitt var bare det at du skrev at folk tror på dette for å "komme seg bort" fra en kjedelig verden, men at verden er alt annet enn kjedelig. Det er så enorme mengder med oppdagelser foran oss. Det sammen med hva vi vet og hva vi fremdeles finner ut av hvor vi kommer fra gjør at jeg har vanskelig for å skjønne hvorfor noen skulle mene verden er kjedelig.

 

Man kan så absolutt finne ut sannheten. Kanskje ikke den absolutte og ubestridte sannhet som gjør at ingen noensinne vil lure på noe noensinne igjen, men vi vet at 1+1 er 2. Alt derifra er et spørsmål om tid.

 

Og er det religiøs tro du tenker på når du sier "tror på noe så uskyldig"? Her må jeg bare arrestere deg. Religion opp igjennom tidene har vært, og er, alt annet enn uskyldig.

 

Vel, når det er sagt kan du aldri vite om dine vitenskapelige artikler er påvirket av en annen part, kan du vel? Dessuten er det en helt annen greie, jeg er voksen. Det at foreldre bevisst lyver for barna sine, for være en sak mellom dem, men når noen i min familie forteller om handelser som nettopp er skjedd dem, som ikke kan bevises vitenskapelig (enten det er fordi vitenskapen rett og slett ikke gidder å forske på det) da tror jeg heller på han/henne.

 

Skapte Gud verden på 6 dager i en annen religion? Jødedommen? Vel, jeg er ikke jøde heller. Så vet du det. Jeg mener verden er kjedelig om alt bare er svart/hvitt vitenskapelig. Og helt teoretisk sett, kan vi finne svar på alt en dag. Tror du det hadde vært gøy? Synes du det ikke er spennende med litt mystikk i den ellers så kjedelige A4-hverdagen?

 

MENNESKER har vært alt annet enn uskyldig. Selvfølgelig finnes det ekstreme sider ved religion, men det er først og fremst mennesker som har feiltolket blant annet tekster.

Lenke til kommentar

Jeg hørte en gang et sitat jeg synes oppsummerer religion ganske bra, som kan være relevant til dine tanker om religion som støtte.

 

"Religion provides great comfort to a world torn apart by religion"

 

Man kan jo definitivt si at verden er blitt ødelagt av religion (eller folk som har misforstått dem). Men man vet aldri hvordan verden hadde vært uten religion. Husk at de religiøse tekstene skal fungere som moralsk veiledning. Det står mye dritt i religiøse skrifter, jeg ser den. Men det står også utrolig mye bra.

Lenke til kommentar

Det som er interessant med denne religionspsykosen er at den er tilegnet, men også målbar i hjernen. Akkurat som de fleste ekte mentale sykdommer.

 

Jeg hørte en gang et sitat jeg synes oppsummerer religion ganske bra, som kan være relevant til dine tanker om religion som støtte.

 

"Religion provides great comfort to a world torn apart by religion"

 

Jon Stewart? :)

Lenke til kommentar

Tja, den lærer blant annet at slaveri er greit. [http://no.wikipedia.org/wiki/De_ti_bud]

 

Og, siden de kristne mener at bibelen er guds ord, så kan det vel ikke bestrides?

 

Bibelen forteller at egypterne fortsatte å gjøre livet bittert for Israelittene med hardt slavearbeid med leirmørtel og teglstein og med enhver form for slavearbeid på marken, ja enhver form for slavearbeid som de brukte dem til som slaver under tyranni. Israelittene fortsatte å sukke på grunn av slavearbeidet og å utstøte klagerop, og deres rop om hjelp steg stadig opp til den sanne Gud. Var Gud likegyldig til den vanskelige situasjonen de var i? Tvert imot. Gud hørte deres stønn, og Gud kom i hu sin pakt med Abraham, Isak og Jakob. Han sa dessuten til sitt folk: Jeg skal i sannhet føre dere ut fra de byrder egypterne har lagt på dere, og utfri dere fra slavearbeidet under dem. — 2. Mosebok 1: 14; 2: 23, 24; 6: 6—8. Det var tydelig at Gud ikke godkjente at menneske hersket over menneske gjennom brutalt slaveri.

Slaveri var også en del av det økonomiske systemet i Romerriket, som de kristne i det første århundre var underlagt. Derfor var det noen kristne som var slaver, og andre som hadde slaver. På lignende måte er det noen kristne i dag som er arbeidsgivere, og andre som er arbeidstakere. Akkurat som en kristen arbeidsgiver ikke vil mishandle dem som arbeider under ham, behandlet Jesu disipler i det første århundre sine tjenere i samsvar med kristne prinsipper. —Matteus 7: 12.

(1. Korinter 7: 21, 22) Uansett hva den romerske loven tillot, kan vi være helt sikker på at de som var under de kristnes myndighet, ikke ble dårlig behandlet. Apostelen Paulus oppfordret Filemon til å behandle sin slave Onesimus, som var blitt en kristen, som en bror. — Filemon 10—17.

Bibelen antyder ikke noe sted at det hørte med til Guds opprinnelige hensikt at mennesker skulle være andre menneskers slaver. Det er heller ingen bibelske profetier som tyder på at mennesker skal eie andre mennesker som slaver i Guds nye verden. I dette kommende paradiset skal de som er rettferdige, sitte hver under sin vinranke og under sitt fikentre, og det vil ikke være noen som får dem til å skjelve. — Mika 4: 4.

Bibelen oppmuntrer oss til å behandle hverandre med respekt og som likemenn. Den formaner oss til å behandle andre slik vi selv ønsker å bli behandlet. (Lukas 6: 31) Bibelen oppmuntrer dessuten de kristne til ydmykt å se på andre som høyere enn seg selv, uavhengig av deres sosiale rang. (Filipperne 2: 3) Disse prinsippene er klart uforenelige med de brutale formene for slaveri som er blitt praktisert i mange land, spesielt i de senere århundrer.

I Romerne kapittel 13, versene 1-4 blir de kristne pålagt å underordne seg myndighetene. Så der er ingen Bibelske grunner for slaveri i dag.

Lenke til kommentar

Definisjonen på en psykose er slik at religion utelukkes. Men det er soleklart at religion deler en del av symptomene med psykotiske personer: Mangel på kontakt med virkeligheten, vrangforestillinger ++. Men siden det er så mange som lider av noenlunde de samme vrangforestillingene, anses det ikke som en pyskose definisjonsmessig (men kanskje i praksis).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er ikke så enkelt, jeg er anti-Theist selv, men til tross for min sterke motstand har jeg en kjæreste i smiths venner. Hvorfor? Fordi jeg elsker hu, men det er en annen sak. Det er strengt forbudt å ha kjæreste i SV (Smiths venner) vi har holdt det hemmelig en god stund, men noen sladrer på henne får et par dager siden og nå vet foreldrene det. Det gikk opp for meg etter lang og hard tenking at foreldrene er nok som trådstarteren sier, psykotiske. De mener og er helt sikre på, at hvis hun er sammen med meg inngår hun et kompromiss med satan og at jeg er satans avkom (det skal nevnes at de aldri har møtt meg) Dette er i mine øyne en helt forvrengt virkelighetsoppfatning, en psykose. Hvis noen hadde ment noe lignende uten å knytte det opp mor religion ville de bli sent på galehus med en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er ikke så enkelt, jeg er anti-Theist selv, men til tross for min sterke motstand har jeg en kjæreste i smiths venner. Hvorfor? Fordi jeg elsker hu, men det er en annen sak. Det er strengt forbudt å ha kjæreste i SV (Smiths venner) vi har holdt det hemmelig en god stund, men noen sladrer på henne får et par dager siden og nå vet foreldrene det. Det gikk opp for meg etter lang og hard tenking at foreldrene er nok som trådstarteren sier, psykotiske. De mener og er helt sikre på, at hvis hun er sammen med meg inngår hun et kompromiss med satan og at jeg er satans avkom (det skal nevnes at de aldri har møtt meg) Dette er i mine øyne en helt forvrengt virkelighetsoppfatning, en psykose. Hvis noen hadde ment noe lignende uten å knytte det opp mor religion ville de bli sent på galehus med en gang.

 

På det du skriver her, så forstår jeg det sånn at det er du som har tendenser til å være psykotisk. Ikke nok med at du har vært uærlig, men du forsøker jaggu å legge ansvaret for situasjonen dere har kommet opp i sammen, på noen foreldre som du ikke engang har møtt.

 

Og som forelder selv, så vil jeg bare si at det er mange gode grunner for å ikke godkjenne kommende svigerdøtre og sønner - og de behøver ikke ha noe med selve troen å gjøre.

Lenke til kommentar
Bibelen er ikke en lærebok, bibelen er en historiebok. Først historien om grunnlegelsen av det jødiske trossamfunn (Moses), så historien om grunnlegelsen av det kristne trossamfunn (Jesus)
Er historie bok som har like mye verdi for oss som ringenes herre, da det aller meste er fortellinger som ikke har rot i virkeligheten...

 

 

 

På det du skriver her, så forstår jeg det sånn at det er du som har tendenser til å være psykotisk. Ikke nok med at du har vært uærlig, men du forsøker jaggu å legge ansvaret for situasjonen dere har kommet opp i sammen, på noen foreldre som du ikke engang har møtt. Og som forelder selv, så vil jeg bare si at det er mange gode grunner for å ikke godkjenne kommende svigerdøtre og sønner - og de behøver ikke ha noe med selve troen å gjøre.

 

Er vel ikke til å stikke under en stol at NÅR dama hans ser det som en nødvendighet å skjule sitt forhold til en utenfor smiths venner så ER det noe galt, eller hva? Da er det vel ikke helt på jordet å anta at det er TROEN deres som styrer dem, og ikke sunn fornuft? De har jo ikke møtt ham en gang jo...

 

Så det er all mulig grunn til å anta at det er troen som ligger bak her ja... Så veldig psykotisk er nok ikke AteistenBenny... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Så det er all mulig grunn til å anta at det er troen som ligger bak her ja... Så veldig psykotisk er nok ikke AteistenBenny... :)

 

Jeg bryr meg faktisk ikke om troen i dette tilfellet. Dette er ren skjær uhøflig og passe idiotisk fremferd av den som sier at han er så voldsomt glad i den kvinnen, og i tillegg er han så kylling at han skylder på noen fantasier han har. Først kan han avklare hva som er fakta, og det gjør man ved å snakke med dem det gjelder. Jeg tror ikke på et eneste ord fra den kanten, enda

Lenke til kommentar

Uærlig? Ja jeg skal innrømme det? Men har vi hatt noe valg. For å kunne være med meg må hun forlate menigheten, men hun kan jo ikke forlate menigheten for en som det kanskje kan gå med, så vi måtte holde det hemmelig for i det hele tatt å ha muligheten til å bli bedre kjent. Nå skal jeg med et stort "kanskje" møte foreldrene, hvis de gir meg en sjangs til å møte dem da. Som langt i fra er sikkert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...