Gå til innhold

Bryter ICE sine egne vilkår?


Dromle

Anbefalte innlegg

Jeg bor noen par kilometer unna nærmeste kobber/fiberkabel så mobilt bredbånd er dessverre det eneste alternativet mitt.

 

Nå har jeg hatt ICE mobilt bredbånd i snart 2 år og har alltid hatt en god hastighet der nedlastinghastigheten har lagt mellom 1000 og 1600 kbits med ekstern antenne. Når den månedlige kvoten på 6GB er brukt opp så har jeg alltid opplevd at nedlastingshastigheten har blir strupt til maks 200 kb/s, akkurat som det står i vilkårene til ICE.

 

Men i vår eller i sommer endret ting seg. Jeg får fortsatt den samme hastigheten som tidligere inntil jeg har brukt opp kvoten. Men når den månedlige kvoten på 6GB er brukt opp så blir nedlastingshastigheten min nå strupt fra 1000-1600 kb/s til 100 kb/s over natten.

 

Utstyret mitt er permanent montert og det kobler seg alltid til samme sender der det pleier å være god kapasitet. Så ICE kan ikke bortforklare strupingen til 100 kb/s med endret antennesignal, sender eller geografiske ting som fjell, skog osv. Som man ser av speedtest.net under så har jeg fortsatt god opplastingshastighet etter at nedlastingshastigheten har blitt strupt til 100 kb/s, noe som skulle tilsi gode forhold for routeren og senderen.

 

2382624756.png

 

I vilkårene til ICE står det bl.a. dette:

Spesielle vilkår for Mobilt Bredbånd

1.4 For å sikre at alle våre kunder opplever mest mulig lik

tilgang til og god ytelse på Mobilt Bredbånd, forbeholder

ICE seg retten til å begrense overføringshastigheten til

maksimum 200 kbit/s for kunder som forbruker mer

enn abonnementets inkluderte GB forbruk i løpet av en

kalendermåned. I tilfeller ved ekstremt overforbruk vil

overføringshastigheten kunne settes til 0 kbit/s. Forbruk

regnes som summen av mottatt og sendt data. Kundene

vil automatisk justeres opp til normal hastighet når neste

kalendermåned starter.

 

Vilkårene til ICE ble endret den 1. september 2012. Tidligere stod det ingenting om at hastigheten kunne settes til 0 kbit/s ved ekstremt overforbruk. I mitt tilfelle er det heller ikke snakk om ekstremt overforbruk. Jeg har heller ikke blitt informert om at ICE har endret vilkårene sine den 1. september 2012.

 

Jeg har bedt support hos ICE om en forklaring på hvorfor de struper hastigheten til 100 kb/s nå mot tidligere 200 kb/s. Det eneste svaret jeg får tilbake er at dette er en teoretisk makshastighet. Jeg forstår at dette er en teoretisk makshastighet og at man ikke kan oppleve å få denne hastigheten dersom man f.eks har dårlige antenneforhold, er tilkoblet en "travel" sender osv. Siden utstyret mitt jevnt over leverer en god hastighet så lenge jeg ikke har brukt opp kvoten min mener jeg at jeg burde kunne få denne teoretiske makshastigheten på 200 kb/s når kvoten er oppbrukt, noe jeg også fikk tidligere. Det er som å snakke med en vegg med bare svadasvar når jeg ber support om en forklaring på hvorfor jeg nå blir strupt til 100 kb/s.

 

I svarene jeg får oppfatter jeg ICE slik at de er mest interessert i å selge meg en ekstra kvote for å øke hastigheten igjen, noe som viser at det er ledig kapasitet i nettet deres. Jeg er ikke interessert i kjøpe noe ekstra kvote. Jeg er bare interessert i at ICE oppfyller sine egne vilkår og ikke struper forbindelsen min til mindre enn 200 kb/s.

 

Jeg opplever det som en stor ulempe at hastigheten blir strupt til 100 kb/s istedet for 200 kb/s. Det er f.eks umulig å bruke nettbank der jeg får en timeout allerede ved pålogging på BankID. Veldig mange nettaviser går også bare i timeout når de laster ned sider så nettet er så å si ubrukelig når det blir strupt til 100 kb/s. Før når det ble strupt til 200 kb/s var det ikke noe problem å bruke nettbank, lese aviser osv. bare man hadde litt god tid.

 

Bryter ICE punkt 1.4 i sine egne vilkår når de ikke klarer å leve maks 200 kb/s når det er ledig kapasitet i nettet?

 

Hvis ja, kan jeg med henvisning til at ICE bryter sine egne vilkår benytte meg av vilkår 9.3 for å si opp abonnementet dersom de ikke endrer på strupingen til 100 kb/s. Strupingen til 100 kb/s er en vesentlig ulempe for meg siden nettet er omtrent brukelig med timeout på timeout?

9. Avtaleperiode, bindingstid og oppsigelse m.m.

9.3 Ved vesentlig brudd på Avtalen kan en Part heve

Avtalen med umiddelbar virkning dersom den andre

Parten etter anmodning ikke har rettet opp forholdet etter

20 dager. Fristen er likevel kun 14 dager dersom bruddet

består i manglende betaling fra Kundens side og ICE har

sendt Kunden én betalingspåminnelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en unaturlig tolkning av vilkårene, Alastor. "Max x kbit/s" forstås vanligvis som at de ikke garanterer x kbit/s, men at utstyret er satt opp til at du ikke får mer enn det, selv om du kunne fått det kapasitetsmessig.

 

Her stiller de utstyret inn på å gi han max 100 kbit/s. Selv om dette er innenfor "max 200", så er det altså ikke det som vanligvis forstås med at hastigheten settes ned til max 200 kbit/s, formuleringen betyr stort sett bare at du kan ende opp med under 100kbit/s dersom det er dårlig dekning eller overbelastet nett, men at du skal kunne få 200. Når man vanligvis får flere mbit/s, er det åpenbart ikke noe galt med dekningen eller nettet - de har bare satt hastigheten til halvparten så stor som man betaler for.

 

Hadde det vært greit med en kunstig begrensning på 5 mbit/s dersom du bestiller 10 fra f. eks. NGT?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet, "maksimum 200" kan da fint være 100? Og det er ikke satt til 0, så evt endring av vilkår har da ikkenoe med trøbbelet ditt å gjøre?

 

Tror du må ha misforstått hva han mener. Etter som jeg forstår har han før 6GB grensen blir nådd, en hastighet på over 1000 kbit/s. Etter grensen er nådd blir det strupet til 100, selv om det står 200 i vilkårene. Da sier det seg selv at det er en kunstig grense som bestemmer hvor mye han får, ikke at det ikke er mulig å levere mer.

 

Det er ikke første gangen jeg har hørt dritt om ICE. Mitt forslag er å bytte til et annet mobilt bredbånd om det er dekning for det. Du trenger vel heller ikke en grunn for å si opp hos ICE, da du har vært kunde i 2 år. Du er nok ikke i en bindingsperiode da.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...