Gå til innhold

Har hertz noe med lysstyrken å gjøre?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et spørsmål til dere som har litt mer peiling på monitor og tv en meg.

Jeg ser at det er noen tv som kommer med et par hundre hertz, og noen som bare kommer med 60, 70 hertz. Så jeg lurer på hva hertz er for noe. Har hertz noe med lysstyrke eller biller i sekund å gjøre?

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

Hertz har med hvor mange bilder som kan vises i sekundet. En 100hz tv vil ha jevnere bevegelser enn en 60hz, teknisk sett.

 

Øyet klarer ikke se mer enn 30-40 bilder i sekundet, men mange sier det er forskjell, praktisk talt.

 

For å ha 3d på tvn må du ha 120hz.

 

Det er ingen tvil om at så mange hz som mulig er framtiden.

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hertz er bare måleenheten for "ettellerettannnet" i sekundet. F.eks. bilder, paneloppdateringer etc. Stort sett er det jo mer jo bedre, med forbehold om at noen produsenter finner opp finurlige måter å oppgi frekvens på slik at det skal høres bedre ut enn det egentlig er. F.eks. Panasonic sine plasmaer med "2500Hz".

 

Og min 3DTV har ikke 120Hz. Bare 60. :p

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har et spørsmål til dere som har litt mer peiling på monitor og tv en meg.

Jeg ser at det er noen tv som kommer med et par hundre hertz, og noen som bare kommer med 60, 70 hertz. Så jeg lurer på hva hertz er for noe. Har hertz noe med lysstyrke eller biller i sekund å gjøre?

 

Takk https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.png

Hert (forkortelse Hz) er SI-enheten til frekvens. Definisjonen til frekvens et "sykluser per sekund", og kan som nevnt bli brukt i mange forskjellige sammenhenger hvor det er noe som repeteres.

 

I skjermverdenen er det som regel antall bildeoppdateringer man snakker om, selv om det ikke alltid er det. For også her er det mange andre måter å bruke ordet hertz.

 

Hvor raskt LED-diodene til bakgrunnsbelysningen blinker, hvor raskt de horisontale linjene til pikslene oppdateres, hvor raskt de vertikale skrur seg av og på, hvor ofte et nytt bilde vises, og helt sikkert flere.

 

Det viktigste er hvor ofte et nytt bilde vises, og er også det laveste. De raskeste skjermene i dag klarer 144Hz, mens Tver og vanlige skjermer ligger på 60Hz.

 

Øyet oppdateres ikke på samme måte, og man tar veldig feil om man tror det er så lett som å si at øyet ikke klarer å se noe mer enn 30-40 Hz. Både i teorien og i praksis. Men det er kanskje ikke korrekte stedet å ta den diskusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...