Gå til innhold

[Løst] Nikon 16-85 VR eller alternativer? Til D5100.


Anbefalte innlegg

Har i en stund nå saumfart nettet etter forslag til et allround objektiv, uten å bli stort klokere.

Sitter vel igjen med enda flere spørsmål enn før jeg startet,

fordi det er så utallige mange meninger og erfaringer på hvert enkelt objektiv.

 

Så da utnytter jeg deres store viten istedet, og håper noen kan gi meg noen anbefalninger.

 

Det skal brukes på D5100, har ekstern blitz for innendørs skyting dersom det ikker er nok lys,

har sett en del på Nikon 16-85 VR, men blender`n bekymrer meg litt.

5.6 er litt i minste laget kanskje, eller skal det ikke være noe problem?

 

Tenkte å bruke det på reise osv, da det er kjekt å slippe bytte av objektiver.

Har også et 35mm F1.8G for lyssvake områder (type innendørs),

samt et Sigma 10-20 for landskap og utendørs morsomheter.

 

Setter stor pris på forslag :-)

 

Dersom jeg ikke har gitt nok info så bare si fra. :)

 

Edit: Såklart! Budsjett: Kan strekke meg til ~3000-3500, men helst under. Kjøper gjerne brukt også.

Endret av - Slaktarn -
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke så kjent med Nikon (har canon selv). Men jeg vil absolutt anbefale å bruke litt penger på et skikkelig objektiv hvis du først skal ha et allround objektiv.

 

HATER å bytte objektiver hele veien på ferier osv.

 

Som sagt kjenner jeg ikke til ditt kamera så veldig godt. Men man kan jo alltid skru opp iso verdien en god del hakk, men da vil det jo somregel oppstå mer korn i bildet.

Vil du ha en god oversikt over objektiver, bilder som er tatt med de osv, så anbefaler jeg denne siden:

 

http://www.pixel-peeper.com/lenses/nikon/

Lenke til kommentar

f/5,6 er ganske liten blender, f/2,8 er fire ganger så lyssterkt. Men det trenger ikke være et problem. Jeg liker godt zoomobjektiver med den lysstyrken også kjøper jeg et lyssterkt fastobjektiv for de områdene jeg bruker mest i dårlig lys eller der jeg vil ha stor blenderåpning.

 

Det er også merkbar forskjell mellom 18 mm og 16 mm så jeg ville satset på det objektivet som dekker det aller meste og er et objektiv av god kvalitet.

 

Men det er ingen universelle svar, det avhenger i hovedsak hvordan man liker å fotografere.

Lenke til kommentar

Er bildekvalitet og allsidighet viktig er 16-85 VR et godt valg, f/5.6 skal ikke være problemer ved normal lys ute, innendørs har du jo blits og da pleier jeg og anbefale å bruke f/5.6 uansett for og få mer i fokus :)

 

Er bildekvaliteten og blender viktigere en allsidigheten kan du se på en Tamron 17-50 f/2.8 siden den har f/2.8 hele veien, men husk at du må ha utgaven med innebygget fokusmotor.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte å bruke det på reise osv, da det er kjekt å slippe bytte av objektiver.

Har også et 35mm F1.8G for lyssvake områder (type innendørs),

samt et Sigma 10-20 for landskap og utendørs morsomheter.

 

Har de samme som deg, men på reise blir det bare standardobjektivet Sigma 17-70mm F2.8-4 DC OS HSM + en telezoom + en kompakt

 

Legger ved et eksempel fra ruiner på Kreta....

(håndholdt - OS - 0,62sek.)

 

post-226353-0-90605700-1355667193_thumb.jpg

 

 

.....pga. sperreordninger, køsystem og en ekstrem hete ble hele seansen en skikkelig utfordring...

 

post-226353-0-73504600-1355667606_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...