Gå til innhold

Lydkort med RCA


Anbefalte innlegg

Mini jack gir dårlig lyd ved innspilling sies det.

 

Så hvis jeg har et integreret lyd kort i hovedkort (Asus F1a75-m pro ) så kan

jeg likevel innstallere et separat lydkort regner jeg med?

 

Så da skal jeg ha et lydkort med RCA ( phono) inn og kanskje ut også.

Hvis noen har tips hva som er et bra slikt lydkort.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mini jack gir dårlig lyd ved innspilling sies det.
I forhold til hva? Har du en konkret kilde bak påstanden.

 

Så hvis jeg har et integreret lyd kort i hovedkort (Asus F1a75-m pro ) så kan

jeg likevel innstallere et separat lydkort regner jeg med?

Ja det kan du.

 

Så da skal jeg ha et lydkort med RCA ( phono) inn og kanskje ut også.

Hvis noen har tips hva som er et bra slikt lydkort.

Kan ikke skjønne hvorfor du skal ha RCA. Det er kun utforminga av kontakten som er forskjellig.

Det er da ingen grunn til å forvente bedre lydkvalitet ved endring av pluggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok? Ja ingenting er bedre om det er det som er sant. Har overvært en stor diskusjon rundt det der på engelsk. Og ekspertisen der var rimelig klar. Tør ikke oppgi kilden, men det ble skrevet sånn som

her:

" you will never get a good rip from a minijack to even a good soundcard. you may get something listenable, but it would in no way merit lossless archiving. you need to run the turntable into a preamp or a receiver with a phono stage, and run that out in stereo via two RCA plugs to a sound card. seriously a mini jack under the best of circumstances sounds awful.

 

I have never had good experience with minijack output, I am quite sure. It's good to know someone has, but I have not. I can't even stand to listen to a device over a stereo output from minijack, I definitely hear a difference. I don't think any hi fi enthusiast would rip to FLAC from a minijack connection, I've never heard of it anyways. For mp3 it would be all right I guess. It's not like it will distort or sound totally awful, just not as good as I think is possible. I have never had a minijack cable that didn't pick up electrical interference. For me they are simply for getting cheap headphones to work or for a mic for skype/etc or for computer speakers. "

 

Så du mener det er bare tull altså, at det blir like bra lyd med mini jack?

 

Uten at jeg vet om det har betydning i dette tilfellet, ville jeg jo tro at der er noe i at to større plugger gjengir et bedre og renere signal enn en sånn liten kompakt miniatyrdings av en plugg, men

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Rca eller minijack er analogt. De bruker samme omformer for å omdanne lyden. Resultatet er det samme. Skal du rippe til Flac bør du bruke en digital utgang eller rippe direkte fra cd.

Ripper du fra analog til Flac bør du ha en god omformer slik som nevnte Phono pre amp.

 

Det er hva som står i den englske teksten. Det er ikke vits i å bytte fra minijack til rca uten bedre omformer/phono trinn.

Lenke til kommentar

"Phono pre amp", hva vil egentlig det si? Sånn på norsk mener jeg.

( Har pleid å koble fra "record"-utgang på forsterker. Da med kabel som har RCA i den enden, og minijack i andre

til "line in" på Pc )

 

 

Du skriver først:

"Rca eller minijack er analogt. De bruker samme omformer for å omdanne lyden. Resultatet er det samme"

 

Ok. Men så skriver du lenger nede:

"Det er ikke vits i å bytte fra minijack til rca uten bedre omformer/phono trinn."

 

Tolker det som du da mener det vil være vits å bytte fra minijack med bedre omformer/phono trinn? Så da er det altså en forskjell likevel?

 

Det er hva som står i den englske teksten.

Jo men det står jo også flere steder at han mener minijack er dårlig

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...