Gå til innhold

Ny databrikke er tusen ganger raskere


Anbefalte innlegg

Så vidt jeg skjønte kilden, så var det tiltenkte hovedbruksområdet å erstatte Infiniband etc., som er superrask (og superdyr) "interconnect" for clustere, dvs. det som kopler nodene i en superdatamaskin sammen.

 

Dette er gode nyheter for oss som driver med paralell-computing! F.eks. har Cray XT6 (?) 4x6 CPU'er i hver node, og ~32 GB minne/node. Ikke fryktelig mye minne mao - det blir ofte trangt om man skal knuse digre matriser (fra 100000x100000 og oppover til 10^2 ganger det - jeg tar gjerne 100^2 eller mer også...). Det betyr at dersom jeg skal knuse en matrise som er for stor til én maskin, så må mye av dataene sendes fram eller tilbake over interconnecten - som er mye tregere enn interconnecten mellom de fire sockets'ene, som er mye tregere enn internt på en socket. Det betyr at det ofte er raskere å bruke bare noen få av CPU'ene i hver maskin, slik at hver regnetråd får mer minne. Og så er det det at man ofte ikke bruke én eller to maskiner, men 10, 100, eller 1000 (24 000 CPU'er) - av og til mer (opp mot 100k CPU'er for å kjøre et enkelt program). Crysis på full guffe i en overklokka gamingrigg utspjåka med blå neon er barneleketøy i denne bransjen*...

 

Slik matriseknusing er "bread and butter" for alt fra værvarsling til design av kompnenter til partikkelakseleratorer (som jeg får sysle med i arbeidstiden :D ). Dersom jeg kunne sendt data 2x eller 100x så fort mellom ulike noder, eller mellom ulike sockets, så hadde MPI kunnet fly ennå fortere, og vi hadde fått resultatene ennå tidligere/kunne gjøre flere beregninger i samme tidsvindu - noe som hadde gjort at vi kunnet fått bedre forskningsresultater, fortere. Og dét liker vi!

 

*) Prosesseringsmessig. Men jeg tviler på at Crysis skalerer forbi én maskin...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme med batterier, tror jeg leste for 1,5-2 årsiden at man snart kunne ha smarttelefonen i en uke med bruk uten lading, hvor ble det av den teknologien?

 

En uke med bruk uten lading er vel egentlig oppnåelig, problemet er bare at fokuset ligger - i for stor grad etter min mening - på vekt og størrelse. Jeg tror de fleste kunne akseptert en litt større og tyngre smarttelefon dersom batteriet kunne klart seg opp mot en uke, men det later ikke til å ha gått opp for produsentene enda.

Funksjon burde helt klart vektlegges fremfor form - egentlig på de fleste områder. For hva er vitsen med en pen mobiltelefon som ikke fungerer fordi batteriet er tomt? En strømløs smarttelefon er ikke særlig smart!

Lenke til kommentar

En uke med bruk uten lading er vel egentlig oppnåelig, problemet er bare at fokuset ligger - i for stor grad etter min mening - på vekt og størrelse. Jeg tror de fleste kunne akseptert en litt større og tyngre smarttelefon dersom batteriet kunne klart seg opp mot en uke, men det later ikke til å ha gått opp for produsentene enda.

Funksjon burde helt klart vektlegges fremfor form - egentlig på de fleste områder. For hva er vitsen med en pen mobiltelefon som ikke fungerer fordi batteriet er tomt? En strømløs smarttelefon er ikke særlig smart!

 

Enig, har alltid ment at det er tull med syltynne telefoner, når du kan ha en "normal" telefon med mye bedre batteritid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, har alltid ment at det er tull med syltynne telefoner, når du kan ha en "normal" telefon med mye bedre batteritid.

 

Ja... Hvorfor finnes det ingen normale (min telefon står stort sett ikke i fare for å bli overkjørt av tanks, og trenger ikke tåle dette) smart-telefoner med *litt* tykkere batteri, så den kunne vart i allefall 3 døgn på en ladning uten at jeg må stresse - og mer med litt forsiktig bruk? På HTC etc. hvor bakdekselet uansett er avtagbart, så er det vel egentlig ingen grunn til å ikke selge pakker med stort batteri+bakdeksel med "hump" så det blir plass?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja... Hvorfor finnes det ingen normale (min telefon står stort sett ikke i fare for å bli overkjørt av tanks, og trenger ikke tåle dette) smart-telefoner med *litt* tykkere batteri, så den kunne vart i allefall 3 døgn på en ladning uten at jeg må stresse - og mer med litt forsiktig bruk? På HTC etc. hvor bakdekselet uansett er avtagbart, så er det vel egentlig ingen grunn til å ikke selge pakker med stort batteri+bakdeksel med "hump" så det blir plass?

 

You said it, produsentene forkuserer for mye på formfaktor enn på funksjon som personen over nevner. Og jeg er møkk lei dette, vil ha en telefon som jeg føler ikke knekkes hvis jeg tar for hardt i den, og som har god batteritid, enn en tynn telefon som kun klarer 12-18 timer på batteriet før det må lades. Latterlig! Noen burde ta en alvorsprat med HTC, LG, Samsung, Apple, og de andre telefonprodusentene asap!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...