Gå til innhold

Test: Asus ROG Matrix HD 7970 Platinum


Anbefalte innlegg

Har man plats och strömkrafter till detta kan ju detta vara bland de bättre köpen man kan göra, det kommer säkert på tilbud till under 3000 om kort tid. Har man som de allra flesta, en skärm med 1080p håller ju detta kort i ett par år skulle jag tro.
Kan en vente på 8-serien så er nok det bedre

 

Hvorfor sier alle att man skal vente på en ny serie? Det kommer ALLTID noe bedre og nyere, sånn er det jo med alt. Det blir som hvis man skal kjøpe ny bil, att man skal vente til en ny modell kommer, det kommer da en ny en igjen neste år! skal man vente på den også da?

 

Nei kjøp nytt hvis man vil!

 

Denne kommentaren er ikke spesielt rettet mot deg, men også mot alle andre som har disse snodige meningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det med Linux drivere til AMD fortiden? Skal ha dualboot Win/Ubuntu på den nye maskinen. Mitt nåværende GF 7900GTX trenger avløsing!

Du vil nok få brukt det, men om du vil få utnyttet det i noen særlig grad kommer nok veldig an på hva du vil bruke det til. Linux og AMD er, såvidt meg bekjent, ikke så bra for hverandre som de var for en del år siden – men det sier jeg med det forbehold at det er vel et års tid siden jeg i det hele tatt leste noe som helst om temaet.

 

Meld gjerne fra om støynivået under belastning.. jeg skal ha det mest stillegående 7970-kortet som er å oppdrive, og som finnes på lager.

I støytesten vår har vi målt lydnivå ved idle og load; sistnevnte kjørte viftene med en hastighet på 1400 RPM. Det er mulig kortet vil kjøre en høyere RPM (og dermed mer lyd) i et annet oppsett, men med tanke på hvor godt denne kjøleren gjorde jobben sin ved denne hastigheten tviler jeg på at det vil være særlig problematisk.

 

Tabellen på side 1 stemmer ikke helt. Et standard HD 7970 GE har en kjernefrekvens på 1000 MHz og en boostfrekvens på 1050 MHz. Dere har feilaktig oppgittt 1000 MHz på begge frekvensene. I tillegg kjører minnefrekvensen på 1500 MHz (6000 MHz GDDR5), ikke 5500 MHz som dere nevner.

 

Godt observert! Dette er rettet :)

Lenke til kommentar

Vi har nå oppdatert artikkelen med løsningen på mysteriet om hvorfor dette kortet presterte svakere enn HD 7970 GE i Battlefield 3.

 

De fleste som følger litt med, kjenner til at AMD nå har tatt igjen og gått forbi Nvidia også i Battlefield 3, med 12.11b driverne. Disse har hatt egne artikkler hos bla. Anandtech og Guru3D under "Never Settle", og veldig få AMD HD7xxx eiere bruker noe annet enn siste utgave av disse. Derfor blir det noe snodig at dette ikke nevnes i testen, og at man legger vekt på at AMD henger etter i dette spillet, dette mener jeg er feilinformasjon...

 

Det er helt greit at man i ordinære situasjoner holder seg til siste offisielle WHQL, men når Nvidia eller AMD kommer med "Big Bang" eller "Never Settle" drivere de reklamerer stort for med 20-30% forbedringer i viktige titler som BF3, så fremstår man ikke akkurat som opplyst når man ignorerer dette fullstendig i en test lenge etter disse er sluppet..

 

Disse forbedringene gir HD7xxx eierne forbedringer over hele fjøla med BF3 som klar vinner, og er arkitekturoptimeringer i driverne rettet mot HD7xxx serien. Ytelsen er mao. 100% arkitektur basert og gir kun forbedringer i HD7xxx serien..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg må jo si det er jo ganske idiotisk å bruke 12.08 driverne når 12.10 og 12.11 beta ligger ute på AMD sin nettside.

Som vi også skriver i artikkelen bruker vi Asus' modifiserte 12.08-drivere.

 

Ettersom det er gjort ganske mye med dette kortet (altså at det ikke bare er et referansekort med en annen logo på) har nok Asus tilpasset driveren ganske godt. Dette fikk vi også bekreftet da vi, som omtalt, kjørte noen av testene med AMD sin 12.10-pakke, og fikk samme (3DMark) eller svakere (Battlefield 3) ytelse enn med Asus' nyeste pakke.

 

Jeg hadde blitt svært fornøyd om man hadde en disk med nyeste versjon av Ubuntu, og kjørte en rask runde med denne på testriggen hver gang man tester skjermkort.

 

Det er nok ikke utenkelig å også inkludere en liten Linux-test når vi snart oppdaterer våre testrutiner. Problemet er da at det kan komme til å gå på bekostning av en annen rutine, så jeg kan nok ikke si annet enn "vi får se" :)

Endret av VargAamo
Lenke til kommentar

. Dette fikk vi også bekreftet da vi, som omtalt, kjørte noen av testene med AMD sin 12.10-pakke, og fikk samme (3DMark) eller svakere (Battlefield 3) ytelse enn med Asus' nyeste pakke.

 

 

Det er ikke den svake 12.10 driveren dere bør bruke. Det er 12.11 som sparker kraftig fra

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det kan tenkes at jeg hadde litt høye forventninger til dette kortet. Mitt gamle kort er et 5850 med TwinFrozr II, og det er musestille på alle belastningsnivåer. Jeg hadde vel et håp om noe tilsvarende fra ASUS 7970 ROG Platinum. Uten belastning er det lydløst med viften på 10% og automatisk klokket til 300 mhz, men under belastning (Far Cry 3) produserer det temmelig mye støy, viftehastighet rundt 70% og drøyt 80 grader. Det er ubehagelige mengder.

Endret av Den åttende profet
Lenke til kommentar

Et 5850 har TDP på 151 watt, 7970 har 250 watt. dvs, det blir generert 100 watt mer i varme. Hvis kjølerne på de 2 kortene er ca like store, så vil 7970 bli mye varmere.

 

Ifølge HW så er ROG Platinum satt til 300 watt, og dem hadde også load temp på 65 grader. Det vil si at luften rundt skjermkortet ditt er mye varmere enn deres.

 

Kan jeg foreslå mer intake/exhaust vifter? :)

 

 

 

Edit: Gjør en liten test, og bruk maskinen med sidedøren av kabinettet tatt vekk.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Det kan tenkes at jeg hadde litt høye forventninger til dette kortet. Mitt gamle kort er et 5850 med TwinFrozr II, og det er musestille på alle belastningsnivåer. Jeg hadde vel et håp om noe tilsvarende fra ASUS 7970 ROG Platinum. Uten belastning er det lydløst med viften på 10% og automatisk klokket til 300 mhz, men under belastning (Far Cry 3) produserer det temmelig mye støy, viftehastighet rundt 70% og drøyt 80 grader. Det er ubehagelige mengder.

dette hørtes både varmt og raskt ut(rpm)! trur du må gjera noe med vifteoppsettet i kabinettet:) ikkje dumt d som dbass seier om uten dør test.

Lenke til kommentar

Takk for tips! Nå er vel kjøleren på 7970 ROG (3 slots) en god del større enn kjøleren på 5850-kortet mitt og burde kjøle bedre, men ja det er jo kraftigere. Jeg har Define R4 med de to standardviftene på middels hastighet. CPU-kjøler er Noctua D14 med bare én vifte på (1350 RPM). Det er ikke det kaldeste alternativet, men jeg tenkte som så at jeg kunne leve med høyere temperaturer hvis støynivået holdes nede. På den annen side må jo ikke skjermkortet stekes i stykker. Skal teste litt ut med åpen dør og/eller kabinettviftene på full pupp.

 

CPU-temp er for øvrig 34 (I7-3770K) og mobo-temp 29 grader idle. Ikke så veldig varmt inni der, vel? Skjermkortet er 36 grader på idle.

Endret av Den åttende profet
Lenke til kommentar

Det kan også være resultat av at du ikke klarer å flytte nok luft gjennom kabinettet.

Iom. at kortet er kraftigere enn forrige, så vil det generere mer varme også, og hvis man ikke får fjernet denne varme luften vil den gå i retur i skjermkortet og bli enda varmere. se hva mobo er etter 20-30min hard gaming, jeg er ganske sikker på at temperaturen har økt drastisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...