Gå til innhold

Kan en bevise vitenskapelig at du er født?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Bilder/video holder da ikke sånn uten videre.

 

Jepp, hva sikter man egentlig til når en peker på et bilde og sier: "Dette var deg som barn"? For det første er det ikke mye igjen av det som var barnet rent fysisk når du er voksen. For det andre kan jo ikke jeg befinne meg to steder samtidig. Enten er jeg barn eller så er jeg voksen. Først fødes en, så lever en og så dør en. Dette kan da umulig være samme person. Det strider jo mot all fornuftig og logisk tenking

Lenke til kommentar

Hva legger du i ordet "født"? Kan man bevise at noen ble presset ut av moren sin, eller at man ikke ble grodd frem i et labratorie? Vel, om man ekskluderer alle de som tar bilder/video av fødselen, så har man DNA-tester som beviser hvor opphavet kommer ifra.

 

Jeg mener i motsetnig til at jeg bare dukket opp her og nå som voksen. Selv om jeg har et DNA som sansynligjør hvem som er mine foreldre vil det å påstå at jeg er født kun være basert på antagelser ut fra erfaring. Viss du hadde et bilde av meg som nyfødt, hvordan ville du hått frem for å bevise at det var meg på bildet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Slike spørsmål som TS stiller munner ut i en altfor vanlig misoppfatning av vitenskapen. Som Zarac sier, vitenskap handler ikke om å prøve å "bevise" noen ting som helst. Den vitenskapelige metode er ment som et verktøy for å motbevise en fremsatt hypotese. Blir hypotesen motbevist vet man at den er falsk. I motsetning vil ethvert mislykket forsøk på å motbevise hypotesen gjør hypotesen sterkere, men man kan aldri bli helt sikker.

 

Så, Anatman, spørsmålet du må stille (hvis du vil ha et vitenskapelig svar) er heller: "Kan en motbevise at en spesifikk person ikke er født?"

 

Og vips, så har du fått svar på spørsmålet ditt..

Endret av mindfilter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slike spørsmål som TS stiller munner ut i en altfor vanlig misoppfatning av vitenskapen. Som Zarac sier, vitenskap handler ikke om å prøve å "bevise" noen ting som helst. Den vitenskapelige metode er ment som et verktøy for å motbevise en fremsatt hypotese. Blir hypotesen motbevist vet man at den er falsk. I motsetning vil ethvert mislykket forsøk på å motbevise hypotesen gjør hypotesen sterkere, men man kan aldri bli helt sikker.

 

Så, Anatman, spørsmålet du må stille (hvis du vil ha et vitenskapelig svar) er heller: "Kan en motbevise at en spesifikk person ikke er født?"

 

Og vips, så har du fått svar på spørsmålet ditt..

 

Ok, så da er jeg ikke født

Lenke til kommentar

Ok, så da er jeg ikke født

 

Vanskelig å forstå det her, tydeligvis...

Siden du konkluderer med at du ikke er født, må det bety at du etter omstendige forsøk ikke har lyktes å motbevise hypotesen om at du ikke er født...?

 

Har du hørt om empiri? Empiriske observasjoner anses for å være de sikreste bevis innen vitenskapen. Et empirisk bevis på at du eksisterer får du hver gang du ser deg selv i speilet. Med andre ord, enhver "spesifikk person", som du omtaler, kan per definisjon empirisk observeres. Kan de empirisk observeres, fungerer disse observasjonene vitenskapelig som gode nok for å motbevise en påstand om at noen ikke eksisterer. Så gjenstår bare å slå fast linken mellom menneskelig eksistens og fødsel, noe som også baseres på empiriske observasjoner i aller høyeste grad.

 

Så rent vitenskapelig har jeg her motbevist din hypotese om at du ikke er født.

 

Hvis du ikke er fornøyd med dette svaret, må du flytte tråden din til et annet forum, f.eks. filosofi, siden du tilsynelatende heller vil ha svar på hva/om man faktisk kan vite med 100% sikkerhet...

Lenke til kommentar

Jeg hadde en samtale med en veldig blid herremann, med Downs Syndrom. Vi kom til å snakke om hverandres alder. han sa sin alder, å når han var født. Men dette var det hans mor som hadde fortalt. Han kunne ikke vite det. Hm, kanskje moren din har noen bilder fra selve fødselen. Du kan ta en karbon 14 test av tennene dine, å se om det stemmer med fødselsattesten. i verste fall finner du ut at du er adoptert. Har du navle er det ganske sikkert at du er født.

Endret av ClarkGable
Lenke til kommentar

 

Så rent vitenskapelig har jeg her motbevist din hypotese om at du ikke er født.

 

 

 

Joda, men dette blir vel litt som å konkludere med at det finnes spøkelser etter å ha sett en episode av "Åndenes makt"

 

Viss du går litt grundigere til verks og prøver å tydelig definere hvert enkelt ord i setningen, "Jeg er født", så blir det hele litt verre.

Lenke til kommentar

Joda, men dette blir vel litt som å konkludere med at det finnes spøkelser etter å ha sett en episode av "Åndenes makt"

 

Viss du går litt grundigere til verks og prøver å tydelig definere hvert enkelt ord i setningen, "Jeg er født", så blir det hele litt verre.

 

Og dette blir litt som å snakke til en vegg. Jeg runder av med det. Takk for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...