Gå til innhold

intel socket 1155 vs 2011


andylove

Anbefalte innlegg

Hepp,

 

Vurderer å oppgradere min 1156 rigg med nytt utstyr innen ganske kort tid.

 

Vil gjerne ha en racer av en maskin som kan vare like lenge som min nåværende rigg har vart.

 

Er det noen grunn til å velge 2011 fremfor 1155 socket? Vil da i såfall gå for en billigere quadcore på socket 2011 og ikke sekskjerne prosessor da den blir for dyr.

 

Forøvrig skal maskinen utstyres med et godt hovedkort, mye ram og kunne støtte VT. Kommer nok til å ha en del testservere og klienter installert på maskinen.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er jo litt dumt å klinke til når det kommer noe nytt. På en annen side så kommer det alltid noe nytt.

 

Mulig jeg bare oppgraderer til mer RAM da det er av høy pri nå.

 

Så socket 2011 er ikke å foretrekke på noen måte? Blir den også oppgradert?

 

Helt ute av HW verden føler jeg... :(

Lenke til kommentar

Ja, det er jo litt dumt å klinke til når det kommer noe nytt. På en annen side så kommer det alltid noe nytt.

 

Mulig jeg bare oppgraderer til mer RAM da det er av høy pri nå.

 

Så socket 2011 er ikke å foretrekke på noen måte? Blir den også oppgradert?

 

Helt ute av HW verden føler jeg... :(

Slik utviklingen går nå er det fortsatt mange år før seks kjerner blir relevant, og innen da kan du kjøpe en nyere, billigere og bedre sekskjerner.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Hittil har jeg ingenting å utsette på maskinkraften jeg har. Intel i5 760 som fortsatt tygger unna de få gangene jeg åpner Need for Speed eller andre relativt nye spill. Går mest i mediabruk, men ønsker å benytte maskinen til VT og testing av diverse server programvare fra Microsoft. Være seg Hyper-V eller andre tjenester. Det skal kun være til testing og læring.

 

Tynt med 4GB ram, så jeg vurderer å beholde riggen jeg har og kun kjøpe mer RAM.

 

Slår meg at dagens maskinvare er ganske kraftig og vil kunne leve en stund. For min del handler det også om å begrense strømforbruk og ha en stillegående maskin.

 

Igjen, takk for svar!

Lenke til kommentar

Må følge opp litt her: Viser seg at kanskje hovedkortet mitt er defekt mtp klikkelyder fra PSU'en og en annen bruker her på forumet mente at kanskje hovedkortet mitt er defekt.

 

Hva kjøper jeg da? Socket 2011 og spanderer noen ekstra kr på en rigg, eller får tak i et 1156 hovedkort og forlenger resten av maskinens levetid?

 

Takk for gode svar!

 

EDIT - Link fra en annen tråd ang lyd på PSU:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1472500&pid=20005250&st=0entry20005250

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Klikkelyd fra psu? Sjekk for alldel psu'n først? :p

 

Ja, jeg kontrollerer den først og har nå kommet frem til en konklusjon at den blir byttet ut (med mindre jeg gidder å åpne den og sette inn en ny vifte).

 

Ny maskinvare er fristende, veldig fristende, men jeg føler at socket 2011 er litt for gammel selv om den skulle gi meg nok jern for et par år fremover. Socket 1155 kom jo måneden etter at jeg kjøpte min forrige rigg og jeg kan ikke si at jeg har savnet noe spesielt. Må være mer RAM i såfall.

 

Om noen har erfaringer med socket 2011 rigg'er og kan gi meg anbefalinger for om jeg burde trå til eller bare vente, så sier jeg takk for det :)

Lenke til kommentar

Om noen har erfaringer med socket 2011 rigg'er og kan gi meg anbefalinger for om jeg burde trå til eller bare vente, så sier jeg takk for det :)

Hvis spill er den primære applikasjonen for maskinen din så er svaret på om du bør vudere socket 2011 nei.

 

LGA2011 er typisk beregnet for workstation applikasjonen som skalerer godt med flere CPU'er og tråder. Jeg har selv en 2011 maskin, med et Intel DX79SI hovedkort, Core i7-3930K (6-core) og 32GB med RAM. Har veldig gode erfaringer med dette oppsettet. Jeg bruker maskinen til GPU-testing (CUDA & OpenCL, ikke spill), 2011 har den fordelen med at du har plass til 2 stk. GPU'er med full båndbredde på PCIe, og enda har du 8x PCIe lanes til overs. Jeg kjører også flere virtuelle maskiner.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Hittil har jeg ingenting å utsette på maskinkraften jeg har. Intel i5 760 som fortsatt tygger unna

 

Sitter selv med en i7 860 og er overrasket over hvor levedyktig den har vært over de siste 3 årene. (Bygde den i desember 2009). Venter selv på Haswell for å se hva slags ytelsesøkning den har over dagens prosessorer. Selv synes jeg det har vært en veldig slakk ytelseskurve fra generasjon til generasjon siden første i7 kom ut. Det er liksom ikke som steget fra Core 2 Quad, fra den generasjonen var ytelseshoppet markant større.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitter selv med en i7 860 og er overrasket over hvor levedyktig den har vært over de siste 3 årene. (Bygde den i desember 2009). Venter selv på Haswell for å se hva slags ytelsesøkning den har over dagens prosessorer. Selv synes jeg det har vært en veldig slakk ytelseskurve fra generasjon til generasjon siden første i7 kom ut. Det er liksom ikke som steget fra Core 2 Quad, fra den generasjonen var ytelseshoppet markant større.

 

Har samme prosessor selv. Lurer på om jeg skal gå for et 1150 + nvidia 700 series oppsett. Hvis Haswell er like bra som noen sier det er, så er det godt mulig. Jeg trenger rett og slett mer GPU kraft enn det mitt ATi Radeon HD 5770 kan levere.

 

Det er jo også en mulighet å oppgradere til 2011, ettersom det kan gi meg en kraftig CPU i lang tid fremover.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høres muligens litt dumt ut siden jeg ikke vet det, men hvordan senker/øker du viftehastigheten på en noctua NH-D14? bare monterte min inn å latt den styre det selv. Er det et spesielt program man må bruke? :)

Du kan enten bruke de medfølgende motstandene eller kjøre ned hastigheten med en viftekontroller/hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...