Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Usedvanlig høy trafikk fører til forsenkomming til tentamen


Lackadaisical

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hadde altså mattetentamen, men akkurat den dagen så var det noe forferdelig med trafikk. På den ene strekningen som bør ta 10 minutter uten trafikk, tok det uvanlige 45 minutter. Endte opp med å komme 20 minutter for sen til tentamen, har jeg rett på ekstra tid, eller blir tiden trekket fra tentamenstiden? VGS forresten.

 

Takker for all hjelp.

Endret av Lackadaisical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig har du ikke rett på forlenget tid, vær heller glad for at du fikk lov til å delta på tentamen. Ikke alle lærere ville vært så greie.

 

Jeg tok en ekstra tidlig buss, ser ikke årsaken til at jeg skal være glad over at jeg fikk lov til å delta på en tentamen på grunn av at skoleveien min tok 50 minutter mer enn det den burde ha gjort når det ikke var min feil eller noe jeg kunne gjøre med det. Jeg ser på det som et selvfølge at jeg får delta.

Endret av Lackadaisical
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips: Ikke kom til vanlig tid på eksamen/tentamen. Du sier at du kom 20 min forsein på en strekning som vanligvis tar 10min, og at det var kø på 45min, om jeg regner riktig, så kommer du vanlgivis 15min før skolen starter? Matte var ikke akkurat mitt sterkeste fag :p

 

Anbefaler at du i alle fall kommer 30min før prøven skal avholdes, kanskje til og med 1 time, bare for å gå gjennom notater :)

Lenke til kommentar

Jeg tok en ekstra tidlig buss, ser ikke årsaken til at jeg skal være glad over at jeg fikk lov til å delta på en tentamen på grunn av at skoleveien min tok 50 minutter mer enn det den burde ha gjort når det ikke var min feil eller noe jeg kunne gjøre med det. Jeg ser på det som et selvfølge at jeg får delta.

 

Vel, det er nok ingen selvfølge. Du var riktignok ikke mye for sen, så jeg ville nok selv blitt irritert om jeg hadde vært i en liknende situasjon og ikke fikk delta. Poenget var bare at du egentlig ikke engang har rett til å få ta tentamen, og ekstra tid har man hvertfall ingen rett på.

Lenke til kommentar

Vel, det er nok ingen selvfølge. Du var riktignok ikke mye for sen, så jeg ville nok selv blitt irritert om jeg hadde vært i en liknende situasjon og ikke fikk delta. Poenget var bare at du egentlig ikke engang har rett til å få ta tentamen, og ekstra tid har man hvertfall ingen rett på.

På hvilket grunnlag baserer du dine påstander om at jeg egentlig ikke har rett til å delta? Har aldri opplevd at en som kom for sen til tentamen ikke får lov til å delta.

 

Tips: Ikke kom til vanlig tid på eksamen/tentamen. Du sier at du kom 20 min forsein på en strekning som vanligvis tar 10min, og at det var kø på 45min, om jeg regner riktig, så kommer du vanlgivis 15min før skolen starter? Matte var ikke akkurat mitt sterkeste fag :p

 

Anbefaler at du i alle fall kommer 30min før prøven skal avholdes, kanskje til og med 1 time, bare for å gå gjennom notater :)

Det tar meg 45 minutter å reise til skolen, men denne dagen tok det meg ca. 1 time og 35 minutter, burde kanskje ha kommet tidligere for sikkerhets skyld, men men...

Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag baserer du dine påstander om at jeg egentlig ikke har rett til å delta? Har aldri opplevd at en som kom for sen til tentamen ikke får lov til å delta.

 

 

Det tar meg 45 minutter å reise til skolen, men denne dagen tok det meg ca. 1 time og 35 minutter, burde kanskje ha kommet tidligere for sikkerhets skyld, men men...

 

Shit happens, du fikk i alle fall delta :)

 

Edit: beklager, trodde hele turen tok 10min, ikke bare den ene strekningen :)

Endret av Boris the drunk
Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag baserer du dine påstander om at jeg egentlig ikke har rett til å delta? Har aldri opplevd at en som kom for sen til tentamen ikke får lov til å delta.

 

Rekner med at dette vil være begrunna i faren for juks.

 

Dersom du f.eks møter opp til eksamen rundt lunsjtider så kan du ha rådført deg med ein av elevane som gjorde seg raskt ferdig med besvarelsen og fortsatt ha tid til å slå opp dei rette svara før du møter opp.

 

 

 

Du må nesten berre sjekke opp kva din skule har bestemt skal gjelde ved tentamen og eksamen.

Det kan nok også være at det no er for seint å kreve ekstra tid. Den mest nærliggande løysninga for skulen vil nok då være å sette opp ein ny tentamen for deg.

På høgskuler og universitet så må ein ofte vente eit heilt år med å ta ny eksamen sidan faget berre går annakvar semester. Det er kun for avgangsstudentane at ein tar seg bryet med å lage ny konteeksamen for berre nokre få studentar.

Lenke til kommentar
På hvilket grunnlag baserer du dine påstander om at jeg egentlig ikke har rett til å delta? Har aldri opplevd at en som kom for sen til tentamen ikke får lov til å delta.

 

Jeg baserer det på at retten til å delta beror på elevens evne til å utføre sine "elevplikter". En av disse "elevpliktene" er å komme tidsnok. M.a.o. så var jeg i dårlig humør og følte for å kverulere på bruken av ordet rett der jeg heller mener det er snakk om privilegier. Beklager.

Lenke til kommentar

Fra min tid på skolen fikk man ikke starte på tentamen om man kom etter at første elev var ferdig med prøven på grunn av faren for juks. Husker ikke om det i tillegg var noen tidsfrist. Det nærmer seg nå 20 år siden, om det er noe lignende nå vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Rekner med at dette vil være begrunna i faren for juks.

 

Dersom du f.eks møter opp til eksamen rundt lunsjtider så kan du ha rådført deg med ein av elevane som gjorde seg raskt ferdig med besvarelsen og fortsatt ha tid til å slå opp dei rette svara før du møter opp.

 

 

 

Du må nesten berre sjekke opp kva din skule har bestemt skal gjelde ved tentamen og eksamen.

Det kan nok også være at det no er for seint å kreve ekstra tid. Den mest nærliggande løysninga for skulen vil nok då være å sette opp ein ny tentamen for deg.

På høgskuler og universitet så må ein ofte vente eit heilt år med å ta ny eksamen sidan faget berre går annakvar semester. Det er kun for avgangsstudentane at ein tar seg bryet med å lage ny konteeksamen for berre nokre få studentar.

 

Jeg lurer bare på det av nysgjerrighet, og i tilfelle dette gjentar seg. Dette er uansett 1. termin, og jeg ble ferdig med del 1 i god tid uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...