Gå til innhold

Test: Samsung Ativ S (I8750)


Anbefalte innlegg

Dette med størrelse og vekt blir utrolig vanskelig og en anmeldelse (som på mange måter er en anmelders subjektive meninger) må nesten reflektere anmelderen sine følelser om tema, men ikke påvirke total karakteren i noen større grad. Det er nå hvertfall min mening.

 

Og det er langt mer en ren vekt og størrelse som spiller inn, jeg syntes en Nokia Lumia 920 ligger som støpt i mine ellers små hender, en ellers perfekt størrelse og at vekten gir den et godt kvalitetsinntrykk. Samtidig så syntes jeg Samsung Galaxy SIII ikke ligger noe behagelig i hånden i det hele tatt og at den føles alt for glatt som gjør at jeg ikke klarer å bemanne den skikkelig med en hånd, noe jeg føler jeg klarer med Lumia 920. Også har vi jo HTC OneX / OneX+ som jeg syntes ligger bedre i hånda enn Galaxy SIII og har bedre kvalitetfølelse men som fremdeles ikke når helt opp til Lumia 920 som er den telefonen jeg syntes kommer nærmest iPhone 4 / 4S og iPhone 5 når det kommer til kvalitetfølelse og komfort i hånda. For min del så blir det alt for mye plastic fantastic følelse over Samsung sine telefoner generelt, det gir ingen god kvalitetfølelse i det hele tatt.

 

 

Men det er nå mine personlige meninger, andre kan jo være av stikk motsatt oppfatning og derfor blir det jo vanskelig for en anmelder å konkludere basert på noe annet enn sine egne subjektive meninger og han kan jo ikke unnlate å nevne det i det hele tatt da det for mange er en ganske så essensiell del av anmeldelsen.

 

 

Det samme gjelder forsåvidt skjermen, her kan man fint måle skarphet osv og komme med konklusjoner men når det gjelder AMOLED vs IPS som anmelderen kort nevner så er det jo veldig vanskelig å konkludere men hva som faktisk er "best" fordi noen foretrekker de sprekere og oversaturerte fargene til AMOLED panelene til Samsung, mens andre personer (som meg selv) vil mye heller ha et skikkelig kalibrert IPS panel med korrekte og naturtro farger. Når folk viser meg en Galaxy SIII å prøver å overbevise meg om at fargene liksom er "bedre" enn på min iPhone 5 som har markedets best kalibrerte skjerm per dags dato så må jeg riste litt på hode, om jeg hadde vært ute etter at det blå skal være mer blått enn det det virkelig er, og at det rød skal være mer rødt enn i virkeligheten så hadde jeg vært enig men jeg foretrekker at ting skal være korrekt og naturtro og ikke se ut som du har aktivert noen form for VIVID innstillinger på telefonen.

 

 

 

Men igjen, smaken er som baken og det gjør jo ikke ting akkurat lett for anmelder og spesielt ikke når folk buser frem i kommentarfeltet og oppfører seg som om deres egne meninger og preferanser er en slags fasit for alle i hele verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ser for meg mange ønsker en løsning tilsvarende pc komponenter, slik at man kjøper et "chassis" i standard format og klikker på plass den skjermen, materialvalget osv man ønsker og stapper inn den cpu og gpu man har råd til.

Lenke til kommentar

Hei, du har rett: her har det sneket seg inn en feil i faktaboksen. Det skal være 1280 x 720. Har ikke tenkt så mye over svart stripe før du sa det - så noe kjempeproblem er det ikke. Alle de appene som følger med telefonen fyller hele skjermen, og det gjelder også mange av de appene jeg lastet ned i testperioden - som Facebook. Men ser nå at noen apper, som Wimp og Netflix ikke går helt i toppen av skjermen, dermed blir det en liten svart stripe øverst.

 

Vil tro at flere og flere apper vil komme med oppdateringer som fikser dette. Det blir som på iPhone 5 som kom med høyere skjerm, som også ga svart stripe oppe og nede. Det tok ikke lang tid før apper ble oppdatert slik at de fylte hele skjermen.

 

Har ikke fått noe mer om tilgjengelighet, men det blir nok rett over nyttår.

 

Takk for svar Red! :thumbup: Mulig jeg skal gi denne telefonen en sjanse likevel. Får ta en avgjørelsene etter å ha lekt litt med en når de kommer i butikkene.

Lenke til kommentar

Det jeg er spent på er hvordan batteritiden varierer på AMOLEDskjermer når du har hvitt bakgrunnstheme vs sort bakgrunnstheme.

 

Dette er en av tingene jeg liker med WP på en LEDskjerm kontra AMOLED; jeg følte konstant at jeg måtte bruke sort bakgrunn for at batteriet ikke skulle svinne hen på kort tid når jeg hadde AMOLED.

 

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...