Gå til innhold

Kjøp av nytt kamera


Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert lenge å kjøpe et nytt kamera, jeg har for øyeblikket en Nikon D3000 og lurer på å oppgradere til et D7000 men er fortsatt litt usikker.

 

Er det verdt å bruke 7000kr på et D7000?

Jeg har et vidvinkel objektiv til Nikon, så det må bli et Nikon kamera, men er det noen andre kameraer som kan være like bra/bedre? Jeg tenker blant annet på D5200.

 

Er det noen med litt mer kunnskap her som kan hjelpe meg litt på gang? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D7000 har to kontrollhjul til å justere blender og lukker og slikt. D5200 har bare ett. D5200 har flippeskjerm, det har ikke D7000. Ja, D5200 har litt bedre ISO-ytelse, og har høyere oppløsning. D7000 har innebygget fokusmotor, så du kan bruke en del eldre AF-optikk. D5200 har ikke dette, og det begrenser utvalget av optikk.

 

D7000 tar fortsatt knallgode bilder, mer enn bra nok for de aller fleste, og blir en stor og god oppgradering fra D3000. Jeg ville helt klart gått for D7000.

 

Den koster forsåvidt 5995,- ny nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker å tro at jeg stiller på innstillingene, men jeg syns ikke det betyr så utrolig mye.

Men det som frister meg mest er 100% dekning i søkeren, plass til 2 minnekort og at den er "tett" og tåler blandt annet litt regn osv.

 

Men det jeg tenker på med D5200 er jo det at den er nyere, har nyere sensor, og 24 megapiksler.

 

De ligger jo også ganske likt i pris, noe som gjør det ekstra vanskelig å velge :/

 

EDIT: Kom visst en kommentar mens jeg skrev dette :p

Jeg mente D5200 hadde innebygget fokusmotor jeg? Vet at D5100 ikke hadde det, men jeg mente de la det til i D5200. Mye mulig jeg tar feil.

Endret av Svein Even
Lenke til kommentar

Ingen Nikon kameraer tåler regn.

Dette er et direkte svar som kom til en bruker på foto.no når han sendte dem mail og spurte.

 

Nå kan det jo hende at kameraet tåler noen dråper allikevel, men skal du ha et værbeskyttet kamera som faktisk tåler og bli holdt under vann, så bør du ta en titt på Pentax K-5.

 

Produsenten garanterer ikke at det er vantett, men det ligger videoer ute som viser at Pentax tåler langt mer fuktighet enn Nikon (og Canon).

Lenke til kommentar

Her snakker vi om bastante konklusjoner BjerkneZ.

 

Svaret du henviser til via foto.no går vel mer på at ingen Nikon kameraer er garantert å tåle regn, ikke at de bryter sammen etter første regndrypp. Min gamle D90, et crophus uten værbeskyttelse overhodet, har overlevd havvann ved flere anledninger, sludd, snø, kraftig regn, blitt dunka og kasta rundt i panservogna jeg kjørte da jeg var i grønt, men jaggu lever det bra enda. (Solgt til en klassekamerat). Mitt forrige kamera, en D700, har også overlevd å få en halvliter øl helt over seg, og det ble tatt med ut i kulde og vind og også utsatt for noen regnskyll.

Lenke til kommentar

Jeg sier bare hva Nikon selv svarte på en mail som en bruker sendte på foto.no.

Blir jo feil å si at et kamera tåler regn når produsenten sier at det ikke gjør det.

 

Det er heller ikke MINE konklusjoner, for jeg har aldri hatt Nikon. Jeg reffererer bare til det andre har fått bekreftet via mail fra Nikon.

 

Selv om du har et Nikon kamera som har tålt og bli dynket i vann, så kan man jo ikke si til andre at det er vanntett av den grunn.

 

Min mening er at Pentax er det speilreflekskameraet som er best på værbeskyttelse.

Lenke til kommentar

Men er det egentlig store forskjeller på dette med hva utstyret tåler av vær, eller er det heller det at enkelte produsenter spesifiserer utstyret som om det tåler mer? F.eks. er det vel svært lite sannsynlig at kameraer fra Canon og Nikon ryker i kuldegrader selv om produsentene ikke anbefaler bruk under 0 grader (der Pentax så vidt jeg forstår sier -10).

 

Og selv de rimeligste kameraene uten noen spesifisert værbeskyttelse, tåler stort sett litt yr.

 

Det er litt knotete å vite hva utstyret egentlig tåler av vær ...

 

Edit: Jeg må spesifisere at jeg ikke nå tenker på kameraer av typen 1DX, som er ment å tåle dårlig vær.

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Når det gjelder minusgrader så er min erfaring at de aller fleste kameraer tåler det helt greit så lenge du tar enkle forhåndsregler.. for eksempel er det en dårlig ide å ta ett kamera som har vert ute i 30 minus ett par dager rett inn foran peisen med 26 plussgrader. Med digitalkameraer så er det eneste eg har opplevd i sprengkulde at skjermen "fryser" altså at å bla i menyer kan ta en evighet.. i slik kulde så er det lurt å la kameraet ligge i sekken ute, og ta batteriet med seg inn i soveposen/hytten om kvelden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...