Gå til innhold

Programmeringseksamen på papir?


vebbiii

Anbefalte innlegg

Med tanke på at eksamen igjen begynner å nærme seg, lurer jeg på hvordan det står til på andre høyskoler i Norge med programmeringseksamen. Har dere eksamen på pc eller på papir?

 

I Bergen har vi fortsatt programmeringseksamen på papir, noe som for min del fører til at eksamen går veldig mye dårligere enn det ellers ville gjort. Om jeg ser jeg har gjort en liten feil i en algoritme for eksempel, blir det utrolig mye stress å korrigere denne, og det blir alltid knapt med tid på eksamen, selv om jeg er en ganske kurant programmerer til vanlig. Så jeg mener jeg stort sett ender jeg opp med en dårligere karakter enn det jeg burde hatt.

 

Hvordan ligger det an for deres del? Ta gjerne med hvilket år du går på også, og om du har det på papir, hvor mye påvirker det deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde en prøveeksamen med boot via en usb-minnepenn med et tilpasset ubuntu os, der vi hadde tilgang til gedit og libreoffice, men selvsagt ingen kompilering. Det fungerte veldig bra. Det er ikke kompileringen i seg selv jeg er ute etter, det er mest det å kunne forandre mindre ting i svaret underveis, og å få litt bedre struktur på systemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du skulle hatt med f.eks kompilering av kode så måtte jo eksamen vært betydelig større/vanskeligere.

 

Det er jo ikke snakk om kompilering av kode. Det det er snakk om er en enkel editor, ingen IDE eller kompilering. Noe alà gedit på linux.

 

Et av de største problemene vi har er liten tid på eksamen, vi kan ikke bruke mer enn et par minutter på å sette oss inn i oppgaven før vi må begynne å kode. Og da er det ekstra lett å gjøre en feil som man bør forandre på.

Lenke til kommentar

Det er det samme for førsteklasse ved NITH. I andreklasse får de visstnok bruke maskin. Årsaken er at førsteklasse er 200++ elever, mens andreklasse er betydelig mindre, slik at man faktisk har nok maskiner i et AD hvor man får utdelt et brukernavn og passord for å logge seg på. Samtidig blir den vanlige brukeren deaktivert tror jeg. Har ikke selv deltatt på slik eksamen, men tror i alle fall det er slik det funker.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Ja, på den ene prøveeksamen vi hadde(altså, vi hadde eksamen, men prøvde systemet) da brukte vi egen pc, men med en bootable usb minnepenn. Om du rebootet eller noe sånt, så ble det logget, og da ville du blitt tatt for juks. Når vi var ferdig, skulle vi legge eksamensfilene inn på en mappe på minnepennenen. Det er en billig og bra løsning imo.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan dele litt erfaringer fra utlandet. Jeg tok nylig bachelor på University of Melbourne, og der hadde vi ett fag som hadde eksamen på pc. Selvfølgelig var dette "Algorithms and Data Structures", som ikke er det letteste faget. Vi brukte SSH og logget inn på skolen sine unix servere med PuTTY og skrev og kompilerte C kode i en mappe som var lagt for eksamenen på hver våre konto. Etter eksamen var ferdig ble alle filene kopiert ut fra mappene.

 

Det positive med dette er som dere sier, man kan redigere lettere. Problemet derimot er at man må bruke tid på å fjerne bugs etc. som selvfølgelig kommer i koden siden den er nødt til å kompileres.

Lenke til kommentar

Kan dele litt erfaringer fra utlandet. Jeg tok nylig bachelor på University of Melbourne, og der hadde vi ett fag som hadde eksamen på pc. Selvfølgelig var dette "Algorithms and Data Structures", som ikke er det letteste faget. Vi brukte SSH og logget inn på skolen sine unix servere med PuTTY og skrev og kompilerte C kode i en mappe som var lagt for eksamenen på hver våre konto. Etter eksamen var ferdig ble alle filene kopiert ut fra mappene.

 

Det positive med dette er som dere sier, man kan redigere lettere. Problemet derimot er at man må bruke tid på å fjerne bugs etc. som selvfølgelig kommer i koden siden den er nødt til å kompileres.

 

Ja, dessuten kreves det mye for å huske forskjellige funksjoner fra alle mulige API-er som man kan få bruk for. Så jeg er enig med deg, eksamen på pc er absolutt ikke for kompileringen sin del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...