Gå til innhold

[Løst] Førstegangskjøp av speilrefleks til bl.a ekstremsport.


Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg skal som tittelen sier kjøpe meg mitt første speilreflekskamera.

 

Bruk:

- Bilder sportslige aktiviter, spesielt ski og sykling.

- Naturbilder, og spesielt og vinteren når det er kaldt og snør.

- Kommer til å filme en del ski også, så det er viktig med bra videoopptak.

 

Krav:

- God bildestabilisering med tanke på at det kan være bevegelse når bilder/video blir tatt.

- Støtte for rask og bra seriebilder.

- Gjerne på størrelse med Lumix DMC-GX1/Sony NX7 ettersom det kommer til å tilbringe mye tid i lommer og små sekker.

- Filming i opptil 30FPS og 720p

- Det hadde og vært praktisk med innebygd blitz, men det er ikke et must.

 

Pris: 3-5K

 

Så langt har jeg sett på DMC-GX1 og NX7, men begge bla sagt at var dårlige til action. Jeg kan ikke så mye om speilrefleks, så jeg kan ikke si mer om nøyaktig hva jeg vil ha, så jeg håper på innslag fra dere.

 

Takker for svar :)

Endret av MarqsK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv eier av Lumix G3, og er godt fornøyd - men jeg er ikke sikker på at det er et "actionkamera", da autofokus kan være litt treig, spesiellt i dårlig lys. Dette gjelder vel alle speil-løse kameraer, da de bruker kontrastdetekterende og ikke fasedetekterende autofokus, mao. får kameraet informasjon om hvor bra fokus er, men ikke hvilken vei det må fokusere => kameraet må fokusere litt fram og tilbake. En fordel med speilløse kameraer er at telelinser blir mye mindre/lettere/billigere enn for større speilreflekser med større sensorer.

 

Ellers så er det vel GH-serien til Panasonic/Lumix som er mest beregnet på video.

 

Ellers i m43, så lager Olympus meget bra kameraer, og OM-D er (ifl. min tidligere veileder) et MEGET bra kamera, som drar fordel av å ha bildestabilisering på sensor + muligens værtetting. Dette gjør det lettere å ta skarpe bilder med litt tele, også når lysforholdene ikke er perfekte.

 

Nex-kameraene kjenner jeg mindre til, men det skal også være bra. Har dog hørt at menyene er noe knotete, og at det er mindre optikk å få tak i enn til m43.

 

Jeg vil uansett annbefale deg å snoke litt rundt på reviews på dpreview.com, der får du i allefall ikke for lite info. Ellers så kan det være greit å dra til en fysisk butikk alá fotovideo eller japan photo, og faktisk prøve å "klå" litt på kameraet - og det beste er selvsagt å få lånt et liknende kamera av en venn og ta det med på tur...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja - kravlisten kan bli problematisk å oppfylle med det budsjettet. Med såpass vektlegging på action tviler jeg på at speilløse systemkamera klarer å tilfredstille deg, så antagelig må du over på speilrefleks.

 

Men speilrefleks til maks 5000,- (regner med at det er inklusive objektivdelen) som har rask følgefokus og nok bps kan bli vanskelig å komme i mål med, kanskje du bør over på brukt, f.eks et 7D - men selv der kan budsjettet bli noe snaut. Husk og at kvalitetsobjektiver kan være svært kostbare.

 

Stabilisering skjer enten i kameraet eller i objektivet (dersom du kjøper et objektiv med stabilisering). Filming med speilrefleks er ikke enkelt, eller likt som med et dedikert videokamera, og action kan gjøre dette enda mer komplisert.

 

Jeg tror at du kanskje bør spare en stund til dersom du ønsker å fylle hele kravlista og bruke tiden til potten er stor nok på å vurdere de ulike alternativene.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De nevnte kamera er ikke speilrefleks, jeg vil anbefale at du setter deg inn i forskjellene og finner ut fordeler og ulemper med de forskjellige før du bestemmer deg.

 

Du bør vel satse på et kamera med en viss tetting mot vann og støv. I den prisklassen du nevner er det vanskelig å få tak i speilrefleks med tetting som kan filme 60 fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De nevnte kamera er ikke speilrefleks, jeg vil anbefale at du setter deg inn i forskjellene og finner ut fordeler og ulemper med de forskjellige før du bestemmer deg.

Enig med tow. Ikke for å være vanskelig eller frekk, men du spør om speilrefleks og trekker frem to kameraer som ikke er speilrefleks som eksempler. Det gjør det vanskelig å vite om du ikke kjenner forskjellene eller bare bruker uttrykkene om hverandre (som en del gjør).

 

Tror du kan spare deg selv for mye irritasjon i form av tapt tid og kanskje penger ved å bruke litt tid på å sette deg inn i begrepene.

 

Helt kort fortalt har speilrefleks et speil som gjør at du ser søkerbildet gjennom objektivet. Speilet gjør at sensoren ikke får lys mens du ser søkerbildet og motsatt, dvs at du kan ikke se skjermbilde i søkeren når du filmer, bare på skjermen.

Speilløse systemkameraer gir samme bildekvalitet og du kan fortsatt bytte linser, men det er ingen optisk søker, bare en elektronisk (og ikke på alle).

Felles for begge typer er rask fokusering, men speilreflekser er bedre til å følge motiv som beveger seg. Med video er det motsatt, der er de speilløse bedre til å fokusere mens du filmer, men ikke raskt nok til å følge veldig raske bevegelser.

Sonys SLT-modeller er en mellomting.

Det finnes masse info på nettet hvis du søker litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, sant det. Ja da blir det vel stress ute "/

Sjekka noen andre sider og, og det virka som om det hadde heftig kronglete menyer og sånn + at skjermen var dårlig i sterkt lys.

 

Takk for svar! :)

 

Av dpreview.com for nex-5n veldig mye skryt da:

 

- Very good JPEG output quality

- Very good build quality

- Support for excellent OLED EVF module

- Support for SLT Alpha mount lenses through the optional LA-EA2 adapter

- Easy to use but versatile iAuto mode

- Wider range of ISO sensitivity settings available in Auto ISO mode (up to ISO 3200)

- Good, clear live view magnification (particularly useful for using non E-mount lenses)

- Useful built-in user guide (Shooting Tips)

- Addition of Picture Effects to PASM shooting modes

- Excellent video recording quality

- Full manual video exposure control (Aperture, Shutter speed, Exposure comp.)

 

 

 

Ser at det selges viewfinder til den, men den koster jo rundt 2000, så det er jo uaktuelt.

Endret av MarqsK
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket at TS er forvirret i forhold til hva som er speilrefleks eller ikke. Det er vel muligheten for å skifte ut optikk som er viktig; og det er ikke lenge siden det betydde speilrefleks for den menige mann.

 

Som det allerede er nevnt så henger ikke kravlista og budsjett sammen (det gjør det aldri).

 

En kollega av meg ønsket å ta bilder av bandy (ute på is om kvelden); han endte opp med Nikon D5100 og Sigma 50-150mm f/2.8 II. Det fungerte overraskende bra; men han endte allikevel opp med å erstatte 50-150mm-en med en Nikon 70-200mm f/2.8 VR.

 

Det jeg syntes var interessant i den sammenhengen, var at D5100 holdt godt som hus.

 

At man ender opp med en 70-200mm f/2.8 til slutt hvis man skal drive med sportsfoto, det er ikke noe nytt ...

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg forskjellen på speilrefleks og speilløse systemkameraer, men jeg skrev speilrefleks fordi jeg ikke har bestemt meg for om jeg skal ha speil eller ikke.

 

Så langt er det NEX-5N som virker mest interresant, den eneste haka er at den ikke har søker. "/

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på "sportsfoto" om det dreier seg om å stå på sidelinjen og ta bilder av utøvere inne på en bane, kontra det å ha kameraet med seg i skibakken eller i raftingbåten etc. I det første tilfellet er et normalt speilreflekskamera med en rask telezoom det rette svaret, men det blir fullstendig feil i det andre tilfellet. Da er det små og lette kameraer som er svaret. Olympus OM-D E-M5 er jo et fantastisk kamera til dette bruket, og det eneste i denne klassen som har værtetting. Sony NEX-kameraene er og gode kameraer i denne klassen. Olympus PEN E-PM2 er et godt kompromiss mellom portabilitet og ytelse. Se også på Samsung NX1000 som et prisgunstig og lite systemkamera med god ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på "sportsfoto" om det dreier seg om å stå på sidelinjen og ta bilder av utøvere inne på en bane, kontra det å ha kameraet med seg i skibakken eller i raftingbåten etc. I det første tilfellet er et normalt speilreflekskamera med en rask telezoom det rette svaret, men det blir fullstendig feil i det andre tilfellet. Da er det små og lette kameraer som er svaret.

Tja (jeg vet ikke om jeg er helt enig i det du sier her), men ved å velge det siste utelukker man det første, ved å velge speilrefleks kan man bruke dette i begge tilfeller.

 

Man kan og spørre seg om ikke trådstarter bør velge noe annet til egen ekstrem utøvelse, f.esk go-pro eller lignende. Det er vanskelig å få dekket alle hans krav i et kamera i følge lista, og nesten umulig med det budsjettet.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så langt er det NEX-5N som virker mest interresant, den eneste haka er at den ikke har søker. "/

Hvorfor? Jeg får ikke det til å stemme helt med tanke på kravlista di?

 

Tor

 

Hei, eg treng og nytt speilrefleks kamera. skal bruka da til og ta bilder av dyr (hjort, fugl) bør helst vera veldig rask autofokus og kan ta mangen bilder. Har sett på Nikon d90 med 18-105mm og eg må kjøpa eit teleobjektiv. maks 6500kr.

Muligens vil Sigma 150-500 kunne være et alternativ for din bruk og ditt budsjett.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ah, sant det. Ja da blir det vel stress ute "/

Sjekka noen andre sider og, og det virka som om det hadde heftig kronglete menyer og sånn + at skjermen var dårlig i sterkt lys.

 

Takk for svar! :)

 

Av dpreview.com for nex-5n veldig mye skryt da:

 

- Very good JPEG output quality

- Very good build quality

- Support for excellent OLED EVF module

- Support for SLT Alpha mount lenses through the optional LA-EA2 adapter

- Easy to use but versatile iAuto mode

- Wider range of ISO sensitivity settings available in Auto ISO mode (up to ISO 3200)

- Good, clear live view magnification (particularly useful for using non E-mount lenses)

- Useful built-in user guide (Shooting Tips)

- Addition of Picture Effects to PASM shooting modes

- Excellent video recording quality

- Full manual video exposure control (Aperture, Shutter speed, Exposure comp.)

 

 

 

Ser at det selges viewfinder til den, men den koster jo rundt 2000, så det er jo uaktuelt.

 

Det meste av tilbehør til skikkelige kameraer ligger fra ~2k og oppover - sjekk f.eks. prisen på objektiver, på mitt m43-kamera (Panasonic G3) må jeg typisk ut med 3000 for et OK "prime" objektiv, dvs. en linse med fast brennvidde (ikke zoom) - jeg foretrekker dette da det stort sett gir bedre (skarpere, mer lyssterkt, hvassere fargegjenngivelse) bilder for en rimeligere pris i en lettere pakke enn zoomlinser. Så dersom du synes 2k er avskrekkende, bør du kanskje vurdere et godt kompaktkamera eller en superzoom.

 

Men uansett bør det første du bestemmer deg for være hvilket system du vil ha, ellers så risikerer du å sitte med en "strandet" objektivpark når du om noen år har lyst på nytt kamera. For de små, speilløse systemene finnes det essensielt to valg:

- m43, som brukes av Panasonic og Olympus. Dette systemet har trolig det beste utvalget i linser og kamerahus, og er støttet av to uavhengige kamerafabrikanter. Jeg vil tro dette er det mest fremtidssikre systemet (og det jeg selv har investert i).

- Sony NEX, som brukes av Sony. Noe større sensor enn m43 som teoretisk kan gi bedre ytelse ved lite lys, bedre mulighet til å "blurre ut" bakgrunnen og større/tyngre/dyrere objektiver (forskjellen er dog så liten at du neppe merker noen forskjell på de siste to punktene). Mer sårbart, da systemet kun brukes av én fabrikant, som ikke akkurat er ukjent med å låse kundene sine inne i proprietære feller.

 

Akkurat nå tror jeg "Olympus OM-D E-M5" er det beste kameraet du får i speilløs-klassen, og har for deg den fordelen at det er værtettet (gitt at du bruker en værtett linse også), noe som er svinedyrt om du skal ha det for en vanlig speilrefleks. Dette kameraet har også innebygget søker, noe jeg vil si er en must, og bildestabilisator på bildebrikken, noe som betyr at det vil virke for alle linser.

 

Tester:

http://www.akam.no/artikler/olympus-om-d-e-m5/108613

http://www.dpreview.com/reviews/olympusem5

 

Ang. speilrefleks, så er det nok mange andre her som kan langt mer om dette - men du bør da vurdere om det er verd den ekstra vekten og størrelsen. Til gjengjeld så får du ofte et mer etablert system, med flere objektiver og mer tilbehør å velge mellom. Prisingen er også noe forskjellig - for billige kameraer får du muligens bedre kvalitet med speilrefleks, men jeg vil tro at en speilrefleks som er like god som OM-D vil koste en del mer enn OM-D. Det er i allefall mitt inntrykk.

 

Lykke til, og husk at det viktigste utstyret for å ta bra bilder befinner seg bak kameraet - en god fotograf kan ta mer interessante bilder med en gammel mobiltelefon enn en dårlig fotograf med verden beste utstyr :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig, jeg kan sterkt annbefale 7.5mm'ern til Samyang (fisheye linse). Den har ikke autofokus, men det har veldig lite å si for en slik linse (alt over ~1 meter er i praksis "uendelig"):

http://m43photo.blogspot.ch/2012/02/samyang-75mm-f35-fisheye-lens-review.html

 

Har hatt det evig mye gøy med den glassbiten, inklusive profilfotoet mitt på Facebook, landskapsbilder i Grand Canyon, og mye annet hvor man har lyst til å få med seg mye, skyte fra hofta (umulig å bomme, og kameraet (Panasonic G3) er ufattelig raskt når det ikke behøver å stille fokus eller blenderåpning), eller bare leke. At det er et temmelig skarpt objektiv skader jo heller ikke :)

 

Forøvrig: Linsa som følger med et kamerahus er ofte søppel. Det var i allefall tilfelle for 14-42mm'ern som fulgte med G3'en min :/ Så jeg gikk rundt og var småskuffet over kamerakjøpet i noen måneder før jeg kjøpte meg 20mm "pancake"-linsa til Panasonic, som gav sylskarpe bilder i MYE dårligere lys (jeg har tatt gode håndholdte portretter på brune pub'er ved kun bruk av stearinlys med den linsa, uten å presse ISO særlig høyt - dog på relativt kloss hold).

 

Dersom du er interessert i telelinser, så gjør den noe mindre sensorstørrelsen at du kommer nærmere med en mindre og billigere linse enn på en stor speilrefleks. I tillegg kan du kjøpe gamle manuelle linser til gamle 35mm (film)-kameraer, og da kan du få MEGET bra glass rimelig (dog uten autofokus o.l.), da du får adapter fra nesten hvasomhelst til m43 rimelig fra Kina - dette pga. at "flange distance", avstanden fra linsefatningen til sensoren, er langt kortere enn for speilreflekser som må ha plass til et vippbart speil, slik at det er plass til adaptere. Den korte flange-distance gjør det også enklere å bygge gode vidvinkellinser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er filminga og burst som er viktigst på kravlista, i tillegg til bra bildekvalitet da selvfølgeleg, og den er liten så den fyller det kravet og.

Nytter ikke med mange bilder pr sekund når autofokusen/følgefokusen ikke henger med. I tillegg får du ikke oppdatering på skjerm/søker i sanntid på full guffe med speilløse kamera. Tror ikke det er mange som kjøper speilløse systemkamera for actionbruk.

 

Nex-systemet har heller ikke allverdens objektivutvalg, og jeg tviler på at værtettingen er særlig å snakke høyt om.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...