Gå til innhold

Harddiskene erfortsatt dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg snakker om folk som tar vare på flere tiår med filer og er glad i hver eneste fil om den er nyttig eller ikke. Digital hoarding eksisterer og er ganske utbredt.

 

Man blir ikke hoarder av å ta vare på mere enn bare favorittfilmene og favorittmusikken. Og det er for å være helt ærlig litt merkelig å se en som forfekter å bruke tusenvis av timer på diablo 2 anbefale folk med litt flere filer enn man trenger på harddisken oppsøke profesjonell hjelp. Hvor stort er problemet? I de fleste tilfeller vil jeg tro, ikke særlig stort.

 

 

Ellers er det vel fortsatt slik at HDDer selger stadig bedre? At SSDer har tatt over er vel ikke rikitg enda, de lever side om side per i dag.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man blir ikke hoarder av å ta vare på mere enn bare favorittfilmene og favorittmusikken. Og det er for å være helt ærlig litt merkelig å se en som forfekter å bruke tusenvis av timer på diablo 2 anbefale folk med litt flere filer enn man trenger på harddisken oppsøke profesjonell hjelp. Hvor stort er problemet? I de fleste tilfeller vil jeg tro, ikke særlig stort.

 

 

Ellers er det vel fortsatt slik at HDDer selger stadig bedre? At SSDer har tatt over er vel ikke rikitg enda, de lever side om side per i dag.

 

AtW

 

Jeg har ikke hatt problemer med å disponere tid på videospill. Studier og trening kom foran og den tiden trente jeg 3-4 dager i uken. Man kan også lytte til lydbøker av faglitteratur eller se video av forelesninger ved indiske universitet mens man gridner experience-poeng, så det er ikke nødvendigvis bortkastet tid.

 

Det er ikke litt flere filer enn vanlig. Det er hundretusener fler filer enn vanlig. Folk som har spart på nesten alle filer de har hatt siden 80- eller 90-tallet. De som ikke kan besøke en webside uten å lagre alle bildene fordi de er så fine. Prøv å lagre 100-1000 bilder fra websider hver dag og se hvordan det ser ut på disken din etter 10-15 år. Folk som ikke greier å slette en tom tekstfil med navn Nytt tekstdokument(9).txt som en gang ble opprettet ved et feilklikk. Folk som slår opp filmtitler på IMDB og laster det ned selv om de aldri kommer til å se filmene, til og med i sjangre de har null interesse for. Folk som aldri sletter en epost selv om det er spam, eller at innholdet ikke lenger er gyldig da flere år er gått.

 

Hoarding er mer utbredt enn du tror selv om ikke alle er like ekstreme. Grunnen til at man skal søke hjelp er for å få bukt med problemet før det eskalerer slik at det går ut over livskvaliteten og muligheten til å fungere i hverdagen. Det er bedre å få hjelp før det går over stokk og stein enn etter at man har mistet på fem og tiårsvis av livet. De årene får man aldri tilbake.

 

Poenget mitt er at det ikke spiller noen rolle for folk flest om disker koster 500kr eller 2000kr. De klarer seg utmerket med et par disker på 2 TB. Faktisk er det positivt å måtte priorritere hva man kan ta vare på fremfor at lagrinsplassen er så rimelig at man kan ta vare på hva som helst. Dersom man er en hoarder og selv ikke har nok med 100 disker, har man mer omfattende problemer å ta tak i enn å klage over at diskene koster for mye.

 

Har man bruk for noe har man også råd til det, hvis ikke har man overvurdert behovet eller disponert tid eller økonomiske midler feil.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er noe helt annet å ta vare på mer enn bare noen utvalgte favorittfilmer og musikk enn det er å ikke evne å slette en tom tekstfil. Det er noe helt annet å klare seg med 2 disker, enn det er å gå opp til 100+ Ditt opprinnelige utsagn tok for seg folk som er godt innefor normalen, nå har du plutselig endret det til helt ekstreme tilfeller. (unntatt det med å ikke slette mail, jeg gjør aldri det, og kjenner flere som ikke gjør det, det er snakk om kanskje en gig eller to med plass, og ikke noe mere arbeid). Det finnes knapt noen som lagrer alle bildene på websider de besøker. Greit nok at folk kan lide av hoarding. Det er bare det at din påstand om at "Favorittmusikken og favorittfilmene som man ikke kan være foruten tar ikke allverden av plass selv lagret i høy kvalitet. Tar man vare på øvrige filmer og musikk samt andre uviktige filer er man en hoarder av datafiler og bør søke profesjonell hjelp for å få kontroll på problemet."

 

Det er en alt for generell påstand, bare fordi man tar vare på mer enn det mest nødvendige, så er man ikke en hoarder. Bare fordi man har en samler-hobby, så betyr ikke det at man ikke kan disponere tiden sinn.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sunt å ta vare på mer enn nødvendig i frykt for å sløse eller at man kan få bruk for det senere.

 

Dersom man fokuserer på et tema feks musikkproduskjon, foto eller profesjonell spilling, hvorfor skal man da ha PCen full av distraksjoner som stjeler tid en kunne brukt på det man brenner for?

Hva er hensikten med å ha så mange filer at man trenger flere år med sammenhengende innsats for å noen gang få frem de filene man fatktisk trenger?

 

Da jeg drev med service på PC så jeg mange tilfeller av digital hoarding.

 

Folk kan gjøre ting på en god måte eller la det være. Struktur, orden og rutiner er essensielt når man velger å ha en PC. PCbruk er et stort nok tidssluk om man ikke i tillegg skal bruke ekstra tid på å finne nødvendige filer i et kaos av filer. Er man riktig uheldig ender det med at med at man ender opp med å bruke tiden på noe helt annet grunnet disktraksjonen som oppstår når man finner filer, spill og filmsnutter man helt hadde glemt.

Lenke til kommentar

Det er ikke sunt å ta vare på mer enn nødvendig i frykt for å sløse eller at man kan få bruk for det senere.

 

Dersom man fokuserer på et tema feks musikkproduskjon, foto eller profesjonell spilling, hvorfor skal man da ha PCen full av distraksjoner som stjeler tid en kunne brukt på det man brenner for?

Hva er hensikten med å ha så mange filer at man trenger flere år med sammenhengende innsats for å noen gang få frem de filene man fatktisk trenger?

 

Da jeg drev med service på PC så jeg mange tilfeller av digital hoarding.

 

Folk kan gjøre ting på en god måte eller la det være. Struktur, orden og rutiner er essensielt når man velger å ha en PC. PCbruk er et stort nok tidssluk om man ikke i tillegg skal bruke ekstra tid på å finne nødvendige filer i et kaos av filer. Er man riktig uheldig ender det med at med at man ender opp med å bruke tiden på noe helt annet grunnet disktraksjonen som oppstår når man finner filer, spill og filmsnutter man helt hadde glemt.

Mtp på epost så er det mindre en frykt, og mer at kosten tid og pengemessig er minimal med å ta vare på det.

 

Hvorfor er det mindre verdig å bruke tid på feks å samle på filmer enn å spille? Det du kaller en distraksjon kan være en annes hobby, det du kaller en hobby kan være enn annens distraksjon.

 

Ellers er det lite produktivt å enten gjøre noe bra eller la være, det er mye det løsnner seg å gjøre middels, eller dårlig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det mindre verdig å bruke tid på feks å samle på filmer enn å spille? Det du kaller en distraksjon kan være en annes hobby, det du kaller en hobby kan være enn annens distraksjon.

 

Ellers er det lite produktivt å enten gjøre noe bra eller la være, det er mye det løsnner seg å gjøre middels, eller dårlig.

 

AtW

 

Bra sagt. Har selv alle dokumenter jeg har skrevet i jobb, studier og privat siden slutten av 80-tallet. Til og med passet på å konvertere de når nødvendig. For meg er det ingen distraksjon, det er faktisk en nødvendighet og jeg går stadig tilbake i 10 - 15 - 20 år gamle dokumenter for å hente fram kunnskap av verdi.

 

Og jeg har på ingen måte lagret disse i et godt system, faktisk i varierende system for ulike tidsperioder. Men de er vel alle logiske for meg.

 

Og jeg ser heller ikke noe galt med digital hoarding, f.eks samle filmer, musikk, bilder. De fleste av oss har faktisk litt iboende samlemani - tror det faktisk er en egenskap vi har historisk genetiske egenskaper for. De fleste med samlemani (uansett grad), har faktisk ikke helt oversikt over hva de har. Og det er bedre at man samler på en harddisk eller fyller opp huset med rot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...