Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brannskade - Førstehjelp


Speider-gutten

Anbefalte innlegg

Hei, har et spørsmål jeg har fått litt for mange svar på så håper at dere kan svare meg på det.

 

 

Ved brannskade, så skal man kjøle ned det skadde stedet.

Det er klart selvfølgelig, men spørsmålet er hvordan skal man gjøre dette?

 

Har hørt flere versjoner på speideren, jobb, førstehjelpskurs osv, og alle sammen hørtes der og da ut som det beste. Men jeg er blitt litt forvirret av alle svarene.

 

Her er det jeg har hørt man skal gjøre.

 

1. Kjøle ned med iskald vann (eller snø) i ca 2 min, så øke temp til 10-15 grader.

 

2. Begynne med 10-15 grader i ca 5 min for så å gå ned til iskald vann etter det.

 

3. Bare iskald vann en god stund.

 

4. Lunket vann i minst 30 min.

 

 

Ser fordelene med iskald vann, så er det ingen varme igjen osv.

Men så hørte jeg om lunket vann i forbindelse med at iskald kan gjøre vondt verre ved sammentrekking av blodårene "et eller annet" osv.

 

 

Hva er mest riktig her? Eller er det noe annet.

 

 

EDIT: Ja jeg heter speider gutten, jeg skal kunne dette. Jeg vet bare ikke hvilke måte som er best.

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo lit an på hvilge grad bransåret består av, men renende van er alltid en vinner, grunen til at du skal kjøle ned er jo for å stanse "breningne", vanbad er også mye brukt på plasser det er mye varmt arbeid,

 

set krannen på kaldt og under med såret, ring så 113 eller legevakten for å få innstrukser for videre behandling.

 

Du har og noe som heter bran gel, men den skal du vere forsikti med å bruke for den kan føre til at de må kutte vek mer av det friske vevet ved en oprasjon. ( kan gjøre vondt vere)

Lenke til kommentar

Lunkent vann, evt. Starte med kaldt, så lunkent.

Med kaldt vann lenge risikerer man å frostskader i tillegg.

Huden er ikke så varm at den trenger kaldt vann over lengre tid.

 

Man burde, så vid jeg husker, ikke ha rennende vann rett på skaden, men over så det renner ned, eller legge skaden i vann. Dette er bedre for huden enn vann rett på skaden.

Lenke til kommentar

Vet heller ikke hva som er rett. Brant meg i ovnen for 2 år siden, tok kaldt vann på brannskaden så fort som mulig. Skyllte med vann i noen minutter, men jag har enda et stort arr på tommelen. Etter noen dager ble det gult og infektert, luktet ikke så godt heller. Men det grodde till slutt og jeg besøkte ikke legen.

 

Hvilken type av brannskade var dette? Anonym poster: cd0a645279d709a9f2969743bc63b301

Lenke til kommentar

Vet heller ikke hva som er rett. Brant meg i ovnen for 2 år siden, tok kaldt vann på brannskaden så fort som mulig. Skyllte med vann i noen minutter, men jag har enda et stort arr på tommelen. Etter noen dager ble det gult og infektert, luktet ikke så godt heller. Men det grodde till slutt og jeg besøkte ikke legen.

 

Hvilken type av brannskade var dette? Anonym poster: cd0a645279d709a9f2969743bc63b301

Tipper du hadde en 2. grad forbrenning. Du hadde blemme på huden, ikke sant?

Blemma skal du ikke ødelegge, den skal tørke inn av seg selv, om du fjerner blemma risikerer du infeksjon. Om det går hull på den så hold den på plass, ikke riv den av.

Lenke til kommentar

Har og hørt lunkent vann, jeg og har og masse brann-gele i medisinskapet... Syns det er enkelt visst barna brenner seg, og demper smerten godt!

 

For 10år siden datt jeg over et eksosrør inne i en gammel bår (dog var ganske beruset), var et stykke fra land, og med en haug fulle ungdommer ble det ikke kjølt ned! Når vi kom til land sto politiet der, kjørte meg til legevakten. Fikk fort feber og ble veldig dårlig. Ble lakt inn på sykehus, det ble operert fra rumpen og til låret, så har er lite vakkert arr der ja.... Og det å brenne seg er helt forferdelig... Grusomme smerter..

Lenke til kommentar

Det kommer jo lit an på hvilge grad bransåret består av

 

Ja selvfølgelig, men jeg tenker sånn hovedsaklig 1-2 grads forbrenning. Som er størst sjanse for å få i hjemmet eller på tur.

 

Så først kaldt vann for å kjøle det det og fjerne varmen. Så lunket vann på.

Helst ikke ha vannet rennende rett på såret man la det treffe litt ovenfor så det kan renne ned på såret.

Evt et vannbad som dekker hele såret.

Ringe 113 ved behov.

 

 

Fått med meg alt nå?

Takker for hjelpen folkens :thumbup:

Kjekt å endelig for orden på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...