Gå til innhold

Ny spill-PC, steg for steg: hovedkort


Berrern

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min go'e gamle BF2 spill PC har omsider tatt kvelden :(

 

I den forbindelse er det på tide å bygge nytt, og jeg vil bygge noe som er kraftig nok til å kjøre et spill som BF3 på høy grafikk (Ultra er ikke nødvendigvis nødvendig, for å si det sånn).

 

Dette er et stort prosjekt, og grunnet økonomiske årsaker, kommer dette til å ta tid. Jeg regner med å ha fått betalt alle delene innen 6-8 måneder.

 

Problemet er at ettersom min gamle PC er dau, trenger jeg en maskin NÅ.

 

Med andre ord vil jeg gjerne starte PC-byggingen nå, og har i den forbindelse tenkt på å kun kjøpe hovedkort og CPU (jeg kan inntil videre fortsatt bruke mitt gamle skjermkort og RAM), og det er her jeg virkelig trenger hjelp.

 

Planen er å kjøpe et hovedkort som er bra nok for super-PC'en allerede nå, men å kjøpe en "svak" CPU, som jeg da heller kan oppgradere om noen måneder.

 

Grunnet min maskinvare, er jeg noe begrenset i hvilke hovedkort jeg kan velge.. Jeg søker et hovedkort som støtter SLi (jeg har 2 x nVidia 7800GT), men som under det nederste grafikkortet, må ha et kort-spor som ikke skal være i bruk (her sitter det ene grafikkortet's kjøler), og under det igjen, et vanlig PCI-spor for mitt Creative X-Fi Fatal1ty lydkort. I tillegg vil jeg jo gjerne ha et ledig PCI Express spor for fremtidige oppgraderinger..

 

Tittet gjennom webshoppen min her i Spania, og blant de 19 alternativene (socket 1155, SLi support) under 200€, var det bare ETT hovedkort som passet mitt oppsett:

 

MSI Z68A-G45 G3 - 94€

http://www.pccompone...68a_g45_g3.html

 

Jeg har lite peiling på hovedkort... :(

Duger dette hovedkortet? Er det evt. noe annet jeg behøver å tenke på?

 

Håper noen kan hjelpe.

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme webshop som jeg bruker det, har nettopp fått et Asus Rampage IV Formula HK. Men til saken, hvorfor må du absolutt ha et PCI spor til det lydkortet ditt?

Som du selv sier så vil det faktum at du må ha et HK med PCI spor, begrense utvalget ganske kraftig da få HK kommer med PCI spor slik som du vil ha det.

 

Personlig hadde jeg nok satset på et nytt lydkort for PCIe spor, hadde selv et X-Fi lydkort, men det fikk madamen da det HK'et som jeg ville ha ikke hadde PCI spor.

 

Ikke noe dårlig HK du har funnet, det duger nok det, men som sagt, jeg hadde nok byttet lydkort også når man først skal bygge ny PC. Dessuten er mange av dagens HK utstyrt med ganske bra integrert lyd.

Lenke til kommentar

Samme webshop som jeg bruker det, har nettopp fått et Asus Rampage IV Formula HK. Men til saken, hvorfor må du absolutt ha et PCI spor til det lydkortet ditt?

Som du selv sier så vil det faktum at du må ha et HK med PCI spor, begrense utvalget ganske kraftig da få HK kommer med PCI spor slik som du vil ha det.

 

Personlig hadde jeg nok satset på et nytt lydkort for PCIe spor, hadde selv et X-Fi lydkort, men det fikk madamen da det HK'et som jeg ville ha ikke hadde PCI spor.

 

Ikke noe dårlig HK du har funnet, det duger nok det, men som sagt, jeg hadde nok byttet lydkort også når man først skal bygge ny PC. Dessuten er mange av dagens HK utstyrt med ganske bra integrert lyd.

 

Takk for svar!

 

Det som er saken, er at jeg er veldig glad i min X-Fi modell (Fatal1ty FPS), og jeg bruker flere av koblingsmulighetene på front-bayen.. Disse finnes ikke på nyere X-Fi modeller.

 

I tillegg er jo dette et godt lydkort, så jeg ser ikke behovet for å oppgradere dette..

 

Vil jeg egentlig trenge et bedre hovedkort? Jeg vil jo ikke at dette på noen måte skal være en flaskehals for ytelse..

Lenke til kommentar

Tror ikke du vil trenge et bedre hovekort med mindre du har planer om overklokking og slikt, da er nok etter min erfaring, Asus sine HK bedre. Hvis det er kun til spilling etc, så skulle det hovedkortet holde. Jeg har dog ikke erfaring med MSI sine HK, har alltid brukt Asus.

 

Og hvis du vil ha layout av HK slik som du nevner, så er det ikke mange HK å velge mellom. Jeg kunne ikke finne noe annet hos PCComponentes som har den layouten som det MSI kortet. Det er normalt ikke hovedkortet som blir flaskehals, det er enten CPU eller skjermkort som forårsaker slikt.

 

Madamen hadde et Gigabyte HK en stund, men det skapte problemer etter kort tid, så det ble Asus for henne også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen, nå er tiden endelig inne for å bestille... Og PCComponentes fører ikke modellen lengre! :(

 

Har tittet litt rundt, og ser det er flere modeller som har PCI-spor mellom PCI-Ex sporene... Her er et eksempel: http://fotos.pccompo...8p67_deluxe.jpg

 

Vil det være noe problem å bruke X-Fi kortet der, "sandwichet" inn mellom to grafikkort? Hvis det går greit, har jeg jo litt flere modeller å velge mellom!

Endret av Berrern
Lenke til kommentar

For plassen sin del burde det gå greitt da X-Fi kortet er et smalt kort, og selv med en skjermkort som tar to spor, vil det være plass. Det som kan muligens skje er at du vil får forstyrrelser i lydkortet pga at det vil stå mellom to skjermkort. Mener dette skjedde med meg en gang, men feil kan jeg jo også ta. :hmm:

 

Det hovedkortet du linket til, har de hos PC Componentes, 115 euro, og tror faktisk at BF3 følger med på kjøpet.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

For plassen sin del burde det gå greitt da X-Fi kortet er et smalt kort, og selv med en skjermkort som tar to spor, vil det være plass. Det som kan muligens skje er at du vil får forstyrrelser i lydkortet pga at det vil stå mellom to skjermkort.

 

Takk for svar! :)

Du har et godt poeng, har lurt litt på dette jeg også.. Men de har jo valgt å plassere den slot'en der på et hovedkort som støtter SLi, så den bør jo kunne brukes!

Videre, når jeg kjøper grafikkort blir det ikke fra den ufattelig strøm-tørste GTX 5-serien, heller 6- eller 7-serien som bruker under halvparten av strømmen (og derfor utvikler mindre varme og 'forstyrrelse', vil jeg tro?).

 

Med denne nye informasjonen for hånd, står valget mellom 4 kort, der hovedforskjellene virker å være chipset:

Asus P8P67 Deluxe B3 (P67)

ASRock Z77 Extreme4 (Z77)

Asus P8Z68-V/GEN3 (Z68)

Asus P8Z77-V LK (Z77)

 

Overklokkingsmuligheter betyr ingenting... Og prisen på disse er ganske lik. Er det noen forskjell på dem i BF3-sammenheng?

CPU'en den skal kjøre er en i5-3570 3.4 GHz.

Endret av Berrern
Lenke til kommentar

Du må ikke bare se på hva som er fysisk mulig å plassere på et kort. Alle kortspor kan ikke brukes på en gang. Sjekk manualen for det aktuelle hovedkortet, der finner du tabeller over hvilke kortspor som kan brukes samtidig og tabeller som viser mulige IRQ-konflikter. Selv ikke manualen dekker alle muligheter så ofte vet du ikke om det går før du har prøvd. Jeg har Asus P8Z68-V/GEN3 og jeg fikk problemer med kortplassering selv om det skulle være mulig i følge manualen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...