Gå til innhold

Nordmenns syn på republikanere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, kan være mange grunner til det. For det første er jo store deler av de republikanske ideene basert på kristendommen, noe de fleste nordmenn vil synes bør holdes utenfor politikken. I tillegg er holdningen med "meg og mitt" litt unorsk, her er de fleste fornøyd med å betale litt skatt og få tilbake gjennom offentlige løsninger. Republikanerne vil jo også ha mest mulig autonome stater, noe som er ganske fremmed for oss nordmenn. Den militaristiske og fremmedfiendtlige holdningen er nok også noe nordmenn frastøtes.

 

Nei republikanerne er et utdatert parti, som ikke følger verdensutviklingen. Hadde du gått 50 år tilbake i tid, så hadde nok republikanerne vært ganske mye mer populære i norge tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At republikanerne er for mest mulig autonome stater er ikke særlig unorsk. Det er en grunn til at flertallet i Norge ikke ønsker norsk EU medlemskap. At republikanerne er upopulære i Norge skyldes nok stort sett at media fresmstiller partiet i dårlig lys, ved å fokusere på konservative nykristne velgere som er imot abort og homofili etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske unorsk jo, med tanke på at fylkekommunene knapt har noe styring, og veldig mye styres fra Stortinget. At republikanerne sliter litt med imaget her i Norge kan jeg være enig i, men det er jo ikke uten grunn. I nominasjonskampen var jo mangen av kandidatene helt fjerne. Underkjente evolusjonsteorien, null kunnskap om verden etc.

Lenke til kommentar

Det har nok veldig med at de er svært verdikonservative, noe som ikke ringer spesiellt godt hjem her hjemme. Samtidig er vi oppfostret i en omfattende velferdsstat og ser på den individualistiske holdningen som noe fjernt. Så når de ikke vil ha velferdsordninger så faller ikke det særlig i smak.

 

Så er det vel noe med at kjernen i partiet stort sett er eldre rike hvite menn, og fremstår ganske elitisk.

Lenke til kommentar
Hvorfor har så og si alle nordmenn et utrolig negativt syn på republikanere?

 

Fordi

 

1) det er så mange kristenkonservative idioter der, som presterer å si tullete ting som at en kvinne ikke kan bli gravid som følge av en voldtekt.

 

2) nordmenn er sosialister, og republikanerne er noe mindre sosialistiske enn demokratene.

 

Jeg har også et negativt syn på republikanerne, men jeg erkjenner at de i det minste ikke like ille som de frihetsfiendtlige demokratene, som nå er i ferd med å gjøre det som en gang var et fritt land, om til et sosialistisk land preget av enorm gjeld, arbeidsløshet, fattigdom og reguleringer.

Endret av laxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har nok veldig med at de er svært verdikonservative, noe som ikke ringer spesiellt godt hjem her hjemme. Samtidig er vi oppfostret i en omfattende velferdsstat og ser på den individualistiske holdningen som noe fjernt. Så når de ikke vil ha velferdsordninger så faller ikke det særlig i smak.

 

Så er det vel noe med at kjernen i partiet stort sett er eldre rike hvite menn, og fremstår ganske elitisk.

 

Amerikanere kan ikke deles i bare to politiske syn. Republikanske partiet kan deles minst 3 partier hvis ikke mer

 

Hva mener du med amerikansk individualisme?

Lenke til kommentar

Amerikanere kan ikke deles i bare to politiske syn. Republikanske partiet kan deles minst 3 partier hvis ikke mer

 

Hva mener du med amerikansk individualisme?

 

Jada, det er nok mange fløyer i det republikanske partiet. Men dette er oppfatningen til nordmenn flest. Jeg mener den holdningen at man skal klare seg selv og at staten ikke skal blande seg inn i livet til folk. Limited government.

Lenke til kommentar

Tja, kan være mange grunner til det. For det første er jo store deler av de republikanske ideene basert på kristendommen

 

Jada. Romneys pro-krig og pro-Israel kan forklares med "kristendom" og Obamas pro-krig og pro-Israel kan forklares med .. (kan være det samme). Uansett valgår blir de to kandidatene pro-krig og pro-Israel.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Republikanerne prøver ikke engang å gjøre seg populære i Europa, så det ville være rart om de var mer populære enn demokratene. Republikanerne er veldig tydelige på at de er et parti for amerikanerne og amerikanske interesser, og er mindre tilbøyelige til å behandle andre stater som likeverdige.

 

Ellers går det nok mye på at republikanerne siden 80-tallet har kombinert det verste fra to verdener ved å ha en økonomisk politikk som er for liberal og en sosial politikk som er for illiberal, samtidig som de tiltrekker seg mye grums som kristenfundamentalister og rasister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi demokratene blir fremstilt/oppfattet som relativt oppegående, fornuftig, rund i kantene og fredselskende i forhold til republikanerne. Når nordmenn flest tenker på demokratene så ser de for seg Bill Clinton, Obama og kanskje JFK. Når de hører republikaner så tenker de på Bush sr/jr og kanskje Nixon.

 

Demokratene kan sammenlignes litt med FrP i Norge, mens Republikanerne ligger tilsynelatende enda lenger til høyre. De er på en måte på en annen planet for nordmenn flest. Derfor foretrekker nordmenn Obama.

Lenke til kommentar

 

 

Jada, det er nok mange fløyer i det republikanske partiet. Men dette er oppfatningen til nordmenn flest. Jeg mener den holdningen at man skal klare seg selv og at staten ikke skal blande seg inn i livet til folk. Limited government.

 

Tror republikaner at du skal klare seg selv fordi de har lite empati for de minste i samfunn?

Lenke til kommentar

Det er ganske unorsk jo, med tanke på at fylkekommunene knapt har noe styring, og veldig mye styres fra Stortinget. At republikanerne sliter litt med imaget her i Norge kan jeg være enig i, men det er jo ikke uten grunn. I nominasjonskampen var jo mangen av kandidatene helt fjerne. Underkjente evolusjonsteorien, null kunnskap om verden etc.

 

At fylkeskommunene har liten grad av styring skyldes at Norge er en enhetsstat i motsetning til USA som er en føderasjon. Det er ikke unorsk å være for mer autonomi når flertallet av oss misliker de føringene vi får fra Brussel. Den europeiske integrasjonen har på mange måter ført til at EU ligner mer og mer på en føderasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...