Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Matte R1 - Sannsynlighetsregning


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter med en oppg. i sannsynlighetsregning (hater virkelig sannsynlighet), og jeg håper noen kan hjelpe meg med den.

 

I en eske er det to blå og tre rød kuler. Vi trekker en kule fra esken og ser hvilke farge den har. Uten å legge kula tilbake trekker vi en til.

Hendelse:

A = første kule er blå

B = andre kule er rød

 

oppg. a ) det har jeg klart

oppg. b ) det har jeg klart

oppg. c ) Hva er den betingede sannsynligheten for at begge kulene er røde gitt at minst en av dem er rød?

 

Denne oppg. skjønte jeg ikke i det hele tatt. Har regnet og kommer frem til bl.a. 3/0, 2/4 og 3/5, men ingen av dem er riktig svar. I fasiten står det 1/3, og da lurer jeg på, hvordan i all verden kan man komme til det tallet?

 

Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg!

 

Takk!

Endret av avp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje akkurat mitt sterke felt, men reint logisk:

For at begge skal vere raude må den fyrste du trekker vere raud. Du skal då trekke ei kule til, det er tre kuler att, derav ei er raud, so sannsynet for at denne er raud er 1/3. Sidan du har gitt at den eine er raud, er det vel sannsynet for det andre trekket som er relevant.

 

Men når du har trukket en kule, og den er rød, er det jo fire kuler igjen? Ettersom det var 2 blå og 3 røde kuler i utgangspunktet (beklager, jeg så nå at jeg skrev 2 rød og 2 blå, beklager så mye)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...