Gå til innhold

La ikke disse få kloa i vårt oljefond.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venstre er et sosial liberalt parti.

Ja.

Turbonello er en forvirret liberalist.

Nei.

 

En dag er han Venstre mann, neste DLF tilhenger og dagen etter Venstre mann.

Stemmer... Jeg var i en tilpassningsperiode, men jeg landet til syvende og sist på Venstre og der har jeg vært siden...

 

Ja, det er værre at et parti vingler enn at jeg som enkeltpersjon vinglet i en periode hvor jeg var i ferd med å sette meg inn i saker og ting. Faktum er at jeg er liberal... Ønsker mest mulig frihet, og minst mulig statlig overstyring, størst mulig valgfrihet, samtidig som at vi også må legge til rette for et system som er til det beste for enkeltindividet. Når det gjelder det økonomiske så var jeg litt usikker, men landet på at noe sosial politikk er fint. Venstre har en veldig god sosial, og en veldig god økonomisk politikk... DLF ønsker et totalt privatisert helsevesen. Det ønsker ikke jeg. Jeg ønsker en bred offentlig sektor, men mener at det er fritt frem for folk å tilby private og gode løsninger i tillegg til det. Dermed er jeg Venstre, og ikke DLF.

Lenke til kommentar

Hva er det jeg har sagt som gjør meg til "storbankens mann" ?

 

Dette (storbankene ønsker minst mulig regulering)

 

Bare markedsøkonomien (kapitalismen) som kan sørge for vekst. Grunnnen til at ting er så dårlig er på grunn av sosialdemokratene.

 

Hvor kaller du deg "Venstre" i avatar hvis du ikke tror på Venstre?

 

Venstre vil:

• Opprette et statlig investeringsselskap som skal investere i klimateknologi, klimagründere og miljøriktig omstilling av eksisterende næringsliv.

• Utarbeide en forpliktende plan for elektrifisering av eksisterende olje- og gassanlegg, i kombinasjon med planer for vindmøller til havs.

• Opprette et nasjonalt verdiskapingsprogram, i samarbeid med næringslivet, for utvikling av marine fornybare energikilder, der staten bidrar med en økning i bevilgningene til forskning på fornybar energi.

• Stimulere til og utvide hydrogensatsing slik at Norge kan ligge i front på anvendelse av hydrogen som energibærer transportsektoren.

....

• Utarbeide et nytt regelverk og skatteregime som stimulerer til mer vindkraft (naturressursskatt og konsesjonsavgift).

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Dette (storbankene ønsker minst mulig regulering)

Men jeg ØNSKER regulering. Fornuftig regulering til forbrukernes/folkets/felleskapets beste... Ikke bankene. Det jeg ikke ønsker er en overdimensjonert stat som har tatt på seg alt for mange oppgaver og som holder på som en bedrift. En stat skal være en stat, og ikke en bedrift. Jeg ønsker likevel fri konkuranse... Jeg er skeptisk til at staten går inn å subsidierer disse storbankene, eller at de sulteforer bedrifter som ikke klarer seg i det frie markedet. Det gjelder også SAS... Staten burde IKKE gå inn å hjelpe disse med skattebetalernes penger... Jeg ønsker ikke at staten skal hjelpe banker som gjør det dårlig. Jeg vil at bankene skal gå konkurs dersom de gjør det dårlig...

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia....rket_liberalism

In Europe and elsewhere, the term market liberalism is often used as a synonym to economic liberalism,[3] depicting a policy supporting the economic aspects of liberalism, without necessarily including the political aspects of liberalism.

 

 

Economic liberalism is the ideological belief in organizing the economy on individualist lines, such that the greatest possible number of economic decisions are made by private individuals and not by collective institutions.[1]

 

Men jeg ØNSKER regulering.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja, det er værre at et parti vingler enn at jeg som enkeltpersjon vinglet i en periode hvor jeg var i ferd med å sette meg inn i saker og ting. Faktum er at jeg er liberal... Ønsker mest mulig frihet, og minst mulig statlig overstyring, størst mulig valgfrihet, samtidig som at vi også må legge til rette for et system som er til det beste for enkeltindividet. Når det gjelder det økonomiske så var jeg litt usikker, men landet på at noe sosial politikk er fint. Venstre har en veldig god sosial, og en veldig god økonomisk politikk... DLF ønsker et totalt privatisert helsevesen. Det ønsker ikke jeg. Jeg ønsker en bred offentlig sektor, men mener at det er fritt frem for folk å tilby private og gode løsninger i tillegg til det. Dermed er jeg Venstre, og ikke DLF.

 

Men DLF sier også:

 

* Ja til stabile penger, dvs. oppheving av lover om tvungent betalingsmiddel

* Nei til restriksjoner/avgifter på kjøp og salg til og fra utlandet

* Nei til datalagringsdirektivet og alle andre former for statlig kontroll over nettet.

* Nei til eiendomsskatt, og Nei til skyhøye avgifter på biler og drivstoff.

* Ja til bedre veier, Ja til private veier.

* Nei til lisensavgiften

* Ja til privatisering av NRK

* Nei til tvungen militærtjeneste

* Ja til å avvikle Vinmonopolet

* Ja til å legalisere pengespill som f.eks poker

* Ja til legalisering av marijuana og andre narkotiske stoffer.

 

Våre pengesedler og mynter skal altså ikke være tvunget betalingsmiddel. Ganske ekstremt for en med 20 års erfaring fra Norges Bank. Lurer på hvilke økonomer det partiet har.

 

På landsmøtet i 2001 ble det vedtatt et prinsipprogram som var fullstendig konsekvent liberalt og liberalistisk, og alle valgprogram etter dette var i samsvar med prinsippet om laissez-faire-kapitalisme. Partiet mener at Kapitalismen er det eneste rettferdige samfunnssystem, fordi det innebærer at en gir verdi for verdi ved gjensidig samtykke og til gjensidig fordel. Kapitalismen er det system som setter moral i høysetet, hvor rasjonell tenkning, produktivt arbeide og moralsk ambisiøsitet belønnes.

 

Du støttet altså den politikken de dagene du hevder at du ville stemme DLF?

 

Vinglepetter er den beste karakteristikken av deg. Nå som du mener det er statens oppgave å bygge boliger burde du melde deg inn i partiet Rødt. Jeg vet dog ikke om det partiet har programfestet at staten skal bygge boliger mens blandingsøkonomiske Norge går så det suser.

 

Får de politikerne du støtter kloa i oljefondet, vil vi nok mest sannsynlig bruke mer penger enn den berømte fulle nordmannen. Les mer om hvordan det da går her:

 

Mandat for lederskap. Liberalistisk opplegg til katastrofe.

 

Ultra liberalister med glassøyne gjør aldri noe galt. Etter at markedet og økonomien kollapser, kommer nazismen, facismen og kommunismen. Men det var ikke ultra og markeds liberalistenes feil som la forholdene til rette for kollapsen. Aggresjonen rettes da mot minoriteter og de svakeste i samfunnet og ikke de som var ansvarlgie for kollapsen. De veloppdragne ultra liberalister med sin ultra enkle økonomiske filosofi som sier De til seg selv hadde ingen feil. Ultra liberalisten kommer som regel rikere ut av krisen enn før den inntraff. Krisens ofre står med lua i hånden og bukker til de veldedige smulene som faller fra ultra liberalistenes bord. Ultra liberalisten er nå redningsmann og ikke skurk.

 

Libertas var en norsk politisk organisasjon som eksisterte fra 1947 til 1988. Den ble stiftet for å være en motvekt til den rådende sosialdemokratiske ideologi. Organisasjonen ble oppfattet som liberal i økonomiske spørsmål og ellers som sterkt konservativ. Libertas opphørte som organisasjon i 1988 og ble omdannet til Liberalt forskningsinstitutt (Lifo). Etterfølgeren Lifo har ikke noen egen aktivitet lenger, men forvaltet betydelige økonomiske verdier og bidro med en stor del av kapitalen ved opprettelsen av tenketanken Civita i 2003. I så måte er Libertas en forløper til Civita. Civita er en norsk liberal tankesmie. Organisasjonens mål er å forsøke å bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita forsøker i sitt arbeid etter eget utsagn å formidle kunnskap og ideer som er tankevekkende og utvider rommet for den politiske debatt, og fremme forslag til reformer.

 

Civita gir ut bøker, analyser, rapporter og Civita-notater. I tillegg arrangerer organisasjonen frokostseminarer, konferanser og debatter med innledere og deltakere fra inn- og utland. På det årlige Oscarsborg-seminaret samler tankesmien unge ledere til foredrag og debatt. I tillegg utreder Civita aktuelle politiske saker og publiserer bøker og rapporter. Civita ble etablert med økonomisk støtte fra NHO, Norges Rederiforbund, Liberalt forskningsinstitutt, Johan H. Andresen, Jens Ulltveit-Moe, Trond Mohn, Westye Høegh og Stein Erik Hagen.

Anders Lange var en karismatisk taler, og en engasjert antikommunist og markerte motstand mot de organiserte partiene og politikere generelt. Gjennom avisen han ga ut, Anders Langes Avis, kom han med sterke utfall mot skatter og avgifter, for et fritt næringsliv og privat eiendomsrett. Han protesterte intenst mot det han kalte statlig intervensjonisme, formynderi, byråkrati, og skatter, avgifter og offentliges inngrep i folks privatliv. Anders Langes avis var svært høyrevridd og forfektet et forholdsvis rasistisk budskap, noe som kom til syne gjennom standpunkter som «Ingen stemmerett til negre», «Stopp blandede ekteskap», «Hver nasjon en rase», «Ingen u-hjelp til de sorte». Avisen forfektet også en positiv holdning til apartheidregimet i Sør-Afrika og stemplet motstandere av systemet som «forædere av den hvite rase»

 

Kilde:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Civita

 

http://no.wikipedia....ki/Anders_Lange

 

http://no.wikipedia....ers_Langes_Avis

 

Forædere av den hvite rase. Hvem var han mentor for?

 

Ettersom partiene har gitt seg selv munnkurv og inngått avtale om borgfred i sorgperioden, blir det medienes oppgave å minne om hvilket tankegods som gjennom tidene har nøret opp under fremmedfrykt og intoleranse. Dagbladet har i flere tiår på lederplass slått ned på Fremskrittspartiets grove og unyanserte utspill med brodd mot innvandrere og muslimer. Vår argumentasjon har i hovedsak dreid seg om at Frp nører opp under fremmedfrykt for å skaffe seg stemmer - det er nødvendig for å bli et stort og mektig parti - og dels at argumentasjonen er farlig. Den bidrar til å øke konfliktnivået i samfunnet, sette grupper opp mot hverandre og hemmer dermed integreringen.

 

.....................................................................................................................................

 

Tidvis blir også halvrasistiske meninger forstått som, og redusert til, politisk taktikk.

 

Men det bør ikke være nok til å tilgi partiet for å bidra til å legitimere og forsterke hatefulle holdninger til medmennesker fra andre kulturer. Partiet vet hva det gjør. Og påberoper seg ustanselig å være forfulgt når noen påpeker det.

 

Ekkoet ruller gjennom historien.

 

Forædere av den hvite rase

 

Er det lenge siden det var på dagsorden?

 

Ok, da får du si hva det innebærer å være sosial liberal.

  1. Er det mer nærliggende for en sosial liberal å samarbeide med markedsliberalister enn sosialdemokrater?
  2. Er det mer nærliggende for en sosial liberal å samarbeide med ultra konservative enn sosialdemokrater?
  3. Er det mer nærliggende for en sosial liberal å felle en sosialdemokratisk regjering og bidra til at en med et stort markedsliberalistisk parti overtar?

 

.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Markedsliberalisme er det samme som markedsøkonomi.

Nei. Det er ikke det. Det er ikke det samme.

 

Dette er markedsøkonomi:

Markedsøkonomi, et økonomisk system hvor produksjonen er spesialisert og hvor produksjonsfaktorer (arbeidskraft m.m.) og produkter omsettes i markeder. Brukes fortrinnsvis som betegnelse for en økonomi hvor prisdannelsen i markedene er fri (uten rasjonering o.l. inngrep).

 

Dette er markedsliberalisme:

Spesielt i USA blir begrepet brukt som et synonym for klassisk liberalisme.[1] Markedsliberalisme forstås her som en politisk ideologi som kombinerer markedsøkonomi med personlig frihet og menneskerettigheter. Markedsliberalisme blir da en motsetning til sosialliberalisme, som også støtter personlig frihet og menneskerettigheter, men som støtter en mer blandet økonomi med flere offentlige tjenester.

I Europa og annensteds blir begrepet ofte brukt som et synonym for økonomisk liberalisme,[2] altså en politikk som støtter de økonomiske aspektene ved liberalismen, uten at den nødvendigvis inkluderer de øvrige aspektene ved ideologien.

 

 

---------------

 

Til slutt: Jeg støtter sosialliberalismen, ikke markedsliberalismen.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Rosario skrev 21. november 2012 - 20:55:

Markedsliberalisme er det samme som markedsøkonomi.

Nei. Det er ikke det. Det er ikke det samme.

 

Du driver sitatfusk

 

(melding overfor datert 20:55)

http://en.wikipedia....rket_liberalism

In Europe and elsewhere, the term market liberalism is often used as a synonym to economic liberalism,[3] depicting a policy supporting the economic aspects of liberalism, without necessarily including the political aspects of liberalism.

 

Economic liberalism is the ideological belief in organizing the economy on individualist lines, such that the greatest possible number of economic decisions are made by private individuals and not by collective institutions.[1]

 

Men jeg ØNSKER regulering.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Han laget et setning som ikke eksisterte. Innholdet var tilnærmet rett.

 

Det kalles å vri marginalt på budskapet for å vri det i ønsket retning.

 

Merk den store (dødlige) forskjellen.

  • Heng ham, ikke vent til jeg kommer.
  • Heng ham ikke, vent til jeg kommer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Idag er "markedsliberalisme" vanlig ordbruk. "Markedsøkonomi" blir historisk.

 

Helt uenig. Det er to forskjellige ting.

 

I Norge har vi markedsøkonomi, mer presist blandingsøkonomi.

 

Fremskrittspartiet er et markedsliberalistisk parti. Det liberale folkepartiet forfekter laissez-faire-kapitalisme eller ultra liberalisme.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Men DLF sier også:

 

* Ja til stabile penger, dvs. oppheving av lover om tvungent betalingsmiddel

* Nei til restriksjoner/avgifter på kjøp og salg til og fra utlandet

* Nei til datalagringsdirektivet og alle andre former for statlig kontroll over nettet.

* Nei til eiendomsskatt, og Nei til skyhøye avgifter på biler og drivstoff.

* Ja til bedre veier, Ja til private veier.

* Nei til lisensavgiften

* Ja til privatisering av NRK

* Nei til tvungen militærtjeneste

* Ja til å avvikle Vinmonopolet

* Ja til å legalisere pengespill som f.eks poker

* Ja til legalisering av marijuana og andre narkotiske stoffer.

 

Våre pengesedler og mynter skal altså ikke være tvunget betalingsmiddel. Ganske ekstremt for en med 20 års erfaring fra Norges Bank. Lurer på hvilke økonomer det partiet har.

 

 

 

Du støttet altså den politikken de dagene du hevder at du ville stemme DLF?

Ja, det stemmer det. Jeg er enig i alle punktene bortsett fra det første punktet. (oppheving av lover om tvungent betalingsmiddel)

 

Vinglepetter er den beste karakteristikken av deg.

Nei. Den er dårlig. Man kan jo si til forsvar at du er opptatt av å kalle folk du er uenig i for ditt og datt, fordi du tror det plasserer deg i en bedre posisjon. Men du gjør ikke noe annet enn å ødelegge en debatt som KUNNE ha vært interessant. Man er ikke vinglepetter om man tatt en liten tur til høyre, for så å rettet opp igjen og hatt denne kursen konstant i ettertid i månedsvis.

 

 

Nå som du mener det er statens oppgave å bygge boliger burde du melde deg inn i partiet Rødt.

Nå er jo dette Venstres politikk:

 

http://www.venstre.no/artikkel/11899

 

 

Jeg mener ikke at det er jobben deres. Det jeg sier er at de kunne gjort det. Og bare fordi jeg mener at de kunne gjort det, så betyr ikke det at jeg vil stemme Rødt: Et parti som jeg grunnleggende sett er totalt uenig med. Venstre har en god politikk på dette, mye bedre enn Rødts...

 

Jeg vet dog ikke om det partiet har programfestet at staten skal bygge boliger mens blandingsøkonomiske Norge går så det suser.

Det vil de...

 

Får de politikerne du støtter kloa i oljefondet, vil vi nok mest sannsynlig bruke mer penger enn den berømte fulle nordmannen. Les mer om hvordan det da går her:

 

Mandat for lederskap. Liberalistisk opplegg til katastrofe.

 

Ultra liberalister med glassøyne gjør aldri noe galt.

Jeg er ikke ultraliberalist, dermed lager du deg en stråmann. Som vanlig fra den kanten...

 

Etter at markedet og økonomien kollapser, kommer nazismen, facismen og kommunismen.

Jasså? Har vi fått oss en profet på forumet også?

 

Men det var ikke ultra og markeds liberalistenes feil som la forholdene til rette for kollapsen. Aggresjonen rettes da mot minoriteter og de svakeste i samfunnet og ikke de som var ansvarlgie for kollapsen. De veloppdragne ultra liberalister med sin ultra enkle økonomiske filosofi som sier De til seg selv hadde ingen feil. Ultra liberalisten kommer som regel rikere ut av krisen enn før den inntraff. Krisens ofre står med lua i hånden og bukker til de veldedige smulene som faller fra ultra liberalistenes bord. Ultra liberalisten er nå redningsmann og ikke skurk.

Stråmann.

 

 

 

Stråmannskilder.

 

 

Ekkoet ruller gjennom historien.

....

 

Var det lenge siden det var på dagsorden?

 

Ok, da får du si hva det innebærer å være sosial liberal.

  1. Er det mer nærliggende for en sosial liberal å samarbeide med markedsliberalister enn sosialdemokrater?
  2. Er det mer nærliggende for en sosial liberal å samarbeide med ultra konservative enn sosialdemokrater?
  3. Er det mer nærliggende for en sosial liberal å felle en sosialdemokratisk regjering og bidra til at en med et stort markedsliberalistisk parti overtar?

.

1. Det kommer ann på. Dersom politikken er drevet for langt til venstre, på den måten at det fører til mindre demokrati, og personligfrihet, så vil det være mest naturlig å samarbeide med de som er til høyre, og sånn er det nå. Et skritt til høyre vil være bra. Det vil fornye ting og det vil skje positive reformer, som vil sørge for bedre privatskoler (i og med at man vil fjerne "på religiøst grunnlag" fra privatskoleloven, og masse annet)... Man støtter heller ikke markedsliberalismen ved å støtte Venstre, eller Høyre.

 

2. Nei. Men partiet Høyre er ikke ultrakonservativt... De er litt for konservative for min smak, men de er så liberale at jeg anser dem for å være et godt parti med svært mye god politikk... Hvis det var slik at det var markedsliberalistene som hadde totalt flertall, så ville det vært mer naturlig å samarbeide med høyre, krf, senterpartiet, og om disse ble for små tilsammen, ja da kunne man også ha samarbeidet med arbeiderpartiet og sv også, men man bremser i det politikken blir dratt mer mot venstre, for da blir det for mye statlig styring. Jeg er tilhenger av en nøktern mellomting. En gyllen middelvei. Jeg er uenig i at staten skal drive buisness (Skal eie telenor, vinmonopolet etc.) slik AP ønsker at staten skal. Dette mener jeg ikke er deres samfunnsoppgaver... Svært mye av det sosialistene/sosialdemokratene mener skal være ulovlig, mener jeg skal være lovlig, og så videre.... Ultrakonservative ville ha forbydd mer enn det jeg ville, så dette er et spørsmål om hvem man er mest enig med. Man samarbeider best med de som er mest lik seg selv...

 

3. Nei, ikke så lenge man får igjennom mer med de markedsliberale enn med sosialdemokratene. Men nå er jo ikke dette tilfellet heller i dagens situasjon. Verken Høyre, KrF, eller FrP er markedsliberalistiske i ordets rette forstand. FrP vil heller ikke kunne styre alene. Høyres politikk som uansett vil være dominerende, er ikke markedsliberalistisk i det heletatt, men konservative.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia..../Market_economy

A market economy is an economy in which decisions regarding investment, production and distribution are based on supply and demand,[1] and the prices of goods and services are determined in a free price system.[2] This is contrasted with a planned economy,

 

Det systemet er langt fra det vi har i Norge (det er bare å lese definisjon på "sosialdemokrati")

 

Markedsliberalisme er en moderne politisk filosofi (The Economist sier mye om prinsippene) som presiserer hva som er realistisk politikk (moderert markedstyring)

 

http://en.wikipedia....rket_liberalism

In Europe and elsewhere, the term market liberalism is often used as a synonym to economic liberalism,[3] depicting a policy supporting the economic aspects of liberalism, without necessarily including the political aspects of liberalism.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Du driver sitatfusk

 

(melding overfor datert 20:55)

 

Jeg gadd ikke sitere alt, men det blir det samme, for det var det som kom til uttrykk.

Det er en ny irriterende funksjon på forumet nå, som fjerner siteringen når man trykker svar. Dette for å avkorte.

 

Det skulle ikke forundre meg.

 

Vent tli han starter med trusler på private meldinger og til slutt blir så desperat at han manipulerer bilder for å sverte deg.

Ja, du henger jo meg ut i all offentlighet. Som om det er så mye bedre...
Lenke til kommentar

Det systemet er langt fra det vi har i Norge

 

Markedslibetalisme er en mere utviklet filosofi om hva som er realistisk politikk (moderert markedstyring)

I norge har vi blandingsøkonomi. Jeg vil ha markedsøkonomi. Staten kan godt regulere...

Markedsliberalisme omhandler minst mulig statlig /inngripen i økonomien / regulering. Noe jeg er i mot. Man må ha statlige reguleringer og lovverk. Det jeg er uenig i, er at staten skal regulere og lage lover samtidig som den driver butikk/forretninger. Jeg mener det blir å blande kortene... Da kan de lage reglene slik at de er ugunstige for konkurrenter, men svært gunstige for dem selv, og så videre.. Dette er ikke ønskelig.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...