Gå til innhold

Kjøpe gaming skjerm! 2560x1440 eller 120Hz


SD88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Den er relativt ny så har ikke fått prøvd denne selv. Det som kan være kjekt å vite er at dette ikke er en arvtager for Dell U2711, men en ny modell. Enkelt og greit har den et rimligere panel. Den har altså 16.7 millioner farger kontra 1.07 millarder (U2711), klarer å vise 99% av sRGB kontra 100% som U2711 kan (du vil neppe merke forskjellen i farger. Her snakker vi om fargenyanser som kan behandles men ikke vises i praksis). Den er 2ms tregere (8ms vs 6ms G2G).

 

Alt i alt er U2713HM en veldig god skjerm, men jeg syns den faller mellom 2 stoler. I Norge skiller nesten ikke prisen mellom den og U2711 som har et bedre panel. Skal du spille på skjermen ville jeg tittet på Asus PB278Q. NB: Asus har nok dårligere service enn Dell (som har enestående service på skjermer) og har høyere "dårlig piksel rate", så kjøp fra butikk som gir deg god returrett.

 

Når alt dette er sagt lurer jeg på hvilke skjermkort du har dersom du tenker å kjøre eyefinity i så høy oppløsning?

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare to HD7970 kort på en 3930K @4ghz. Skal klokke den mer når jeg skaffer ny vannblokk.

7970 kortene kjører jeg på 1100\1500. Har ikke max klokka noe enda. Kjører det på Ett Gigabyte X79 UD7 å 16GB G.skill Ripjaw-z 2133.

 

Det kommer vel kanskje nye kort om ikke alt for lenge om det trengst, eller kjøper ett til. Bruker Corsair AX1200 så har bra med strøm

Lenke til kommentar

2 7970 skal klare eyefinity på endel spill i den oppløsningen. Det som er viktig er at spillet er kodet slik at det skalerer bra over flere kort. Som du sier kommer det nye kort fra AMD om ikke altfor lenge. Antagelig mot slutten av februar/mars i følge ryktene. Men å bytte ut 2x 7970 tror jeg ikke er lønnsomt :p Da bør du nok heller kjøpe et tredje kort, ja ;)

 

Med et slikt oppsett sier jeg kjør på! Jeg er veldig spent på FPSen og opplevelsen av eyefinity i en slik oppløsning! 7680x1440 må være helt rått... Vær snill å lag en post så fort du har testet, med resultater og generelt inntrykk - for jeg er veldig interessert :)

 

Som sagt ville jeg gått for Asus PB278Q til gaming og eyefinity. U2711 er mer rettet mot bildebehandling enn gaming. Fujitsu sin 27" er god til gaming, men har hvit ramme som ødelegger i et eyefinityoppsett. Asus er en flott skjerm med et flott panel og greie gaming egenskaper. Du må være klar for å kanskje måtte kalibrere den selv og du kan være uheldig og få en med døde piksler. Isåfall bruker du bare angreretten på skjermen (så kjøp fra en butikk med gode returmuligheter).

Lenke til kommentar

Takker for forslag vertfall. Vurderer sterkt 3x skjermer no. Blir jo for jeg tror det er litt input lag på en 55" samsung UE55 8000. Litt kulere med 3x skjermer for fps å endel bilkjøring. Blir å sette dem vertikalt da. Siden jeg synnst det blir vell å bredt når dem er horizontale. Får bedre sikt når du kjører å skulle mann tro.

Vil kanksje føles sånn :hmm:

Lenke til kommentar

Dustin Home har 60 dagers åpent kjøpt og selvfølgelig den lovpålagte 14 dagers angreretten. De har ingen pikselgaranti utover det produsenten gir. Det betyr at dersom du får en skjerm med noen få døde/stuck piksler bør du ikke bruke det som grunnlag for retur, men at du angrer på kjøpet.

 

Det som er kjekt å vite er at 14 dagers angrerett gjelder selvom du har åpnet og testet produktet, så sant det er "som nytt" og i salgbar stand. Du bør åpne embalasjen forsiktig slik at du kan pakke den ned i den samme pene boksen dersom du velger å returnere.

60 dagers åpent kjøp gjelder egentlig kun dersom varen er uåpnet. Derfor ville jeg analysert skjermen godt de første dagene etter kjøp og brukt angreretten ved eventuelle feil.

 

Hvis du skulle komme i den situasjonene at du ønsker å returnere varen (noe jeg tviler på da sannsynligheten for skjemmende piksler er relativt liten), er Dustin Home veldig ålreite på retur. Husk å kontakte dem på forhånd før du returnerer varen. Da får du en sendelapp som gjør dem ansvarlige for at varen kommer frem og ikke deg. Har selv mistet varer i posten og det er lettest å fraskrive seg det ansvaret når det er mulig.

 

NB: En siste ting du bør forsikre deg om før du kjøper er om du vil ha PLS panel istedenfor IPS. Det har sine fordeler og bakdeler, men til spill jeg er den Asus PLSen et veldig godt valg.

Endret av EvenAug
Lenke til kommentar

Da er 3 skjermer bestillt, så får vi se hvordan det blir. Bare ett problem nå, å det er å finne ett monitorstand som er høyere enn ratte er plasert på en rseat evo v3 rigg. Dem har ett stand, men 330 euro synnst jeg blir i dyreste laget ja..

 

Noen som har noen forslag til ett som kan stå gå gulvet, å er høyt nok?

 

Edit: Kikket litt å det må bli noe som gtomegaracing stand eller rseat sitt.

Det kommer jo annt på om jeg greier å få rammene på sideskjermer bak den i midten med bra vinkel..

 

En som hadde en review av gtomega skreiv han greide å få dem bak men det var litt lite vinkel på side skjermer

Endret av turbo_fever
Lenke til kommentar

Hvis du kun gamer så kjøper du deg en 120hz skjerm, oppløsningen har mindre å si.

 

Nå blir det ikke noe skjerm kjøp før til sommeren. Begynner da på nytt pc prosjekt så da får vi ser hva det blir til. Ettersom jeg bruker pc mer til nettbruk, musikk og film blir det nok mest sannsynlig høyere oppløsning fremfor 120Hz.. Kan hende jeg også velger å gå for en 80" tv fremfor pc skjerm eller begge deler. Vi får se hva det blir til når jeg kommer så langt :)

Lenke til kommentar

Damn. Selv har jeg ikke peiling på skjermer, men det ser ut til å være litt av et tilbud. Skjermen er helt ny og jeg kan ikke finne noen anmeldelser av den ute enda. Selv om flere jobber med saken.

 

Lurer på om jeg ikke skal kjøre på med den.

 

Edit: Tråd om annonseringen i oktober her forresten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1463789

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Stiller meg litt imot å ha både 120Hz og 2560x1440+ oppløsning. Da eg tidligare har hatt eyefinity med 5760x1080 og til slutt gått for 2560x1600 Dell u3011. Den oppløsningen kombinert med 120Hz firedobler maskinkravet, og som igjen gjer alt masse dyrere. Sjølv valgte eg enkelt skjerm med høg oppløsning grunnet videoredigering og MMO spel(noken sa tidligere her at laggen er større på dell skjermene, og det stemmer nok, men for mine spel har det lite å si).

 

Har også behov for 2xGTX690 for å kjøre alt nokenlunde greitt med denne oppløsningen, som igjen resulterer til dyrere cpu/psu/ etc.. Greitt nok det er ikkje pengene som er begrensingen men kor mange gfx kjerner du kan putte i eit singel HK(ved ekstreme rigger kan du bygge clusters). For normalt oppsett vil du møte FPS veggen med SLI Quad/Crossfire Quad. Så etter min erfaring med forskjellige skjermoppsett vil det være enklere for rein FPS gamer å ha 1920x1200oppløsning med 120Hz for å oppnå ein bedre spillopplevelse. Alt avhengig om man bare spiller eldre eller nyere spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...